Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelskade / Hofteimpingment Cam / labrumruptur

Sykkelskade / Hofteimpingment Cam / labrumruptur #2480792 03/05/2018 13:50
R
robinp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei!

Ønsker å høre om noen her inne har gått gjennom samme skaden som meg eller lignende.

Jeg har de siste årene vært en ganske aktiv syklist (både mtb og landevei). Våren 2016 røk jeg på en overbelastningsskade på innsiden av kneet (gåsefoten), og har siden ikke blitt helt bra. Gått til ulike fysioterapeuter, bikefit etc, og fått noe bedring med dette, men problemet kom alltid tilbake. Samtidig med dette har jeg hatt ganske dårlig mobilitet i hoftene men de har ikke hemmet meg på sykkelen. I oktober ble hoftene så dårlig at jeg ikke klarte å sykle mer både pga hoftene og kneet. Ble henvist til MR og videre til Louvisenberg for utredning. Har fått påvist Hofteinneklemming og Cam deformitet med rift i labrum på begge sider. De vurderer hofteartroskopi men vil først sende meg til manuelterapeut for å se om det har noen bedring. Har drevet med systematisk opptrening i halvannet år så tviler egentlig på at det hjelper.

Er det noen her inne som har erfaring med sykling og hofteskader? evt hofteartroskopi? Mye forskning peker på at operasjon ikke alltid er det lureste, men lurer nå på om dette kan være det beste for meg da jeg har prøvd alt annet.

Er forholdsvis ung (27 år) og hypp på å kunne være aktiv og ikke fremprovosere noe mer slitasje i hoftene.

Re: Sykkelskade / Hofteimpingment Cam / labrumruptur [Re: robinp] #2481217 05/05/2018 18:23
P
PdrN Offline
Fersking
Fersking
P
Har sendt deg en pm.

Re: Sykkelskade / Hofteimpingment Cam / labrumruptur [Re: robinp] #2482520 11/05/2018 09:23
R
robinp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Forstår jeg deg rett har du kun fjerner benpålering og ikke fikset labrum? Hvor opererte du? Privat?

Re: Sykkelskade / Hofteimpingment Cam / labrumruptur [Re: robinp] #2482522 11/05/2018 09:30
R
robinp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Takk for utfyllende svar ICON_SMILE

Re: Sykkelskade / Hofteimpingment Cam / labrumruptur [Re: robinp] #2482731 12/05/2018 10:04
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har skrevet om dette i en tidligere tråd her på forumet.
Ser det nå er et år siden jeg oppdaterte tråden, og kan gledelig melde at hoften er mye bedre enn før. Det ble som fysioterapeuten sa, at med riktig opptrening ville jeg forhåpentligvis komme til en tilstand som jeg kan leve med.
Jeg trente mye det første halvåret med treningsprogram, nå er jeg nede i vedlikeholdstrening. Det vil si styrkeprogrammet bare en gang i uken.

Aberet er at nå har jeg fått noe lignende i den andre hoften også, men ikke like vondt som første gang, og jeg er ikke like stresset rundt det nå. Fortsetter som før, selv om det er litt vondt å svinge foten over sykkelen ved påstigning. Med litt mer fokus på den siden så satser jeg på at trening gjør susen der også.

Er 45 år forresten, så en del eldre enn deg. Litt annet tjafs i hoften min, men de tror det var først og fremst riften i labrum som gjorde at det var vondt. Det kan jo være noe av det andre som er hovedproblemet hos deg.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Sykkelskade / Hofteimpingment Cam / labrumruptur [Re: parob] #2482734 12/05/2018 10:45
R
robinp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Så bra du har blitt bedre. ICON_SMILE For min del har jeg prøvd trening i halvannet år, uten veldig gode resultater. Jeg er veldig keen på å komme tilbake på sykkelen og kunne konkurere igjen, så håper egentlig det blir operasjon. Har også kjørt mye slynger som du nevnte. Nå har jeg satt opp styret en del og får da en mer oppreist stilling på sykkelen, men klarer ikke sykle lange distansene uten at hoftene blir veldig vonde. Tror mange turer med inneklemming i begge hoftene for min del har ført til labrumrupturer. Kjedelig at resultatene for hofteartroskopi er så varierende, men har heldigvis hørt noen solskinnshistorier. Dette plager meg også såpass i hverdagen at det begynner å bli ganske slitsomt. Ferdigutdannet nå i Mai, og har vært x antall helger sykmeldt pga jeg ikke har klart å gå...

Redigert av robinp; 12/05/2018 10:47.
Re: Sykkelskade / Hofteimpingment Cam / labrumruptur [Re: robinp] #2482835 12/05/2018 22:00
R
robinp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Du valgte å ikke fikse labrum men du tror smerten kom derfra? Kan jeg spørre hvem/hvor du opererte? Og hvor mye kan du sykle nå? Hvor lenge gikk det før du kunne gå ordentlig og funket i hverdagen? ICON_SMILE

Re: Sykkelskade / Hofteimpingment Cam / labrumruptur [Re: robinp] #2538225 27/02/2019 00:49
R
robinp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hey! Tenkte bare å oppdatere. Ble operert av Sigbjørn Dimmen på Lovisenberg i november. Freset bort cam og pincer, og måtte desverre fjerne labrumen mellom 9 og klokka 12 rundt leddet. Det var planlagt å sy den men den var helt maltraktert som han sa. Ikke det beste det med labrumen så bør ikke satse på å bli styrkeløfter akuratt, men sykling skulle gå fint fikk jeg beskjed om. Nå 12 uker etterpå er verkingen helt borte. Fortsatt stiv i lysken men det regner jeg med går seg til. Skal operere høyre hofta i slutten av mars så får vi se om labrumen er like ødelagt der eller om de får sydd den. Håper på å være tilbake på sykkelen ila sommeren/høst 2019 også konkurrere igjen 2020. Sykler noe inne nå på spinningsykkel og det går helt fint med den opererte hofta. Den høyre blir ganske vond selv i meget oppreist stilling så får vente til etter operasjonen med å sykle lengre turer så jeg ikke gjør noe videre skade.

Re: Sykkelskade / Hofteimpingment Cam / labrumruptur [Re: robinp] #2538244 27/02/2019 08:13
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fint med en oppdatering. Krysser fingrene for at planen din om 2019 og 2020 holder.

For egen del, om det skulle være interessant for andre med labrumskade som ikke har operert, så var jeg tre uker uten styrketrening nå i vinter. Det var _ikke_ noe lurt. Kjenner det i hofta igjen nå.
Vedlikeholdstreningen kan man altså ikke skulke unna...

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han

Moderator  support