|
Kjedelinje, 1x11 og mykje meir. HJELP
|
Kjedelinje, 1x11 og mykje meir. HJELP
02/05/2018 19:16
|
Sogningen
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei godtfolk. Går rett på sak. Har eit 2x11 oppsett på hardtailen, med sram x9 bb30 krank med 29-39t drev. sram x01 11 delt kasett. Shimano xt m8000 bakgir. Trur det er for stor differanse på dei to dreva på kranken, for eg har aldri fått til god giring(heilt elendig egentleg). Gjekk så langt at eg kjøpte goatlink, noko som sikkert ikkje var egnet til dette. Vurderer då å skifte til 1x11. Skjønner det slik at 1x11 blir brukt på dei fleste hardtailer i dag, derfor er vel ikkje utveksling eit problem. Sidan eg har bb30 krank, 73 mm krankhus er det veldig begrensa med kranker på markedet, og eg vil spare peng. Har funne ut at x9 kranken har avtakbar spindel, då kan eg vel benytte Direct mount drev fra sram eller wolfthooth? Og så er det dette med offset og boost. Betyr de to det samme? Kva skal eg velge av offset/ boost, og kva gir best kjedelinje? Er det muleg å måle kjedelinje på sykkelen, slik at eg veit kva drev eg skal ha? Lufter og tanken om å bruke spideren som er på kranken med 120 BCD, men problemet er at det er få drev som er å få med 120 BCD, og kjedelinja vil vel ikkje vere bra sidan den er designa for 2-delt? Kan jo bruke spacere for å regulere kjedelinja, men vil ha beste løysning. Kva meiner dikka ? Drøymer evig om god giring på hardtailen... Dersom noko er vanskeleg å forstå, be om utdyping  Dette er kranken: https://www.sram.com/sram/mountain/products/x9-cranksetTakker for svar gutta! Etter å ha sett litt:: Fann denne: https://www.vpg.no/media/multicase/docum...mpatibility.pdfSom seier at eg skal ha 0 offset? då skal vell denne passe ? : https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/dr...016-p0000069717Den koster jo flesk, vil det gå med billigere alternativ ? Nokon erfaring med kva str på drev til 10-42 sram kasett? Er ikkje spess. sterk, men har som mål om å bli sterkere...
Redigert av Sogningen; 02/05/2018 19:59.
|
|
|
Re: Kjedelinje, 1x11 og mykje meir. HJELP
[Re: Sogningen]
02/05/2018 22:47
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ohoy Jeg kan prøve og hjelpe deg litt på vei men det er en jungel der ute så ikke ta det jeg sier for fullgod fisk. Har et liknende XO setup som deg før modding med shim bakgir goatlink osv Har også villet ha 1x11 og gjenbruke kranken Fikk råd her inne om zero offset (boost tror jeg er for fatbike btw) og at sram DM drev er tiptop også det du har linket til Når det gjelder giringa så antar jeg at du bruker Shimano trigger til Shimano bakgiret ditt. Hvis ikke så ville jeg skaffet en slik Når det gjelder utveksling så bør du se etter Shimano kassetten med 46 tenner på største for å få størst mulig spenn mellom tyngste og letteste. Med 42 11 Blir det fort lett nok men ikke tungt nok eller vice versa Selv med 46 11 kan det fort bli litt kompromiss med blandet sykling på grus/sti For at ting skal funke på 46 på største bak må bakgiret være medium cage(SG)....long cage(SGS) funker bare opp til 42 tenner bak maks tenner i front er 39 Hvis du er i tvil om hva du har i dag så kan du måle cagen fra senter/senter aksling jockeywheel Medium er røfflig 8.5 hm Long er røfflig 9.5 Sunrace lager en 11 50 kassett som går på et helt vanlig Shimano boss Med en sånn og 36 evt 38 I front dekker man det meste av tungt lett men her må du også ha medium shimano bakgir Ang å bruke bare klinge med 120 bcd rett på kranken så har jeg en modda 2x xt krank med 1x oppsett på det som var storklinga Det funker brillefint og vil tro det går fint på sram også men det beste vil jo være å gå for DM løsningen når muligheten likevel ligger der Lykke til PS Alt som er sagt her er med utgpkt i at du har shimanoboss og kassett med 11 som minste Har du sram boss (xd) så er alt unntatt kranken en annen story
Redigert av sanouka; 02/05/2018 22:53.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
02/05/2018 23:03
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjapt til slutt Har du sram kassett så må du bare kvitte deg med shim bakgiret og få deg et sram bakgir og trigger sporenstreks så er du sikker på å få krisp giring uavhengig av hva noen måtte mene av hva som går av komboer på blandingsfronten Med 42 10 bak og 32 I front har du dekket det meste Lykke til (igjen)
|
|
|
[Re: sanouka]
03/05/2018 06:19
|
Sogningen
OP
Medlem
|
OP
Medlem
For at ting skal funke på 46 på største bak må bakgiret være medium cage(SG)....long cage(SGS) funker bare opp til 42 tenner bak maks tenner i front er 39 Hvis du er i tvil om hva du har i dag så kan du måle cagen fra senter/senter aksling jockeywheel Medium er røfflig 8.5 hm Long er røfflig 9.5 Sunrace lager en 11 50 kassett som går på et helt vanlig Shimano boss Med en sånn og 36 evt 38 I front dekker man det meste av tungt lett men her må du også ha medium shimano bakgir
Meiner du motsatt her? At ein må ha long cage for å ha meir enn 42t bak, i staden for medium cage? Vil ikkje det bli litt bak fram ellers? Ja, har sram kasett, xd boss, og vil unngå for mykje kjøp av deler... Har shimano trigger ja. Takker for godt svar sanouka. Har lest meg opp nå, og alle plasser sier eg skal ha 0mm offset sram DM drev, men på denne siden sier sram at det ikke går an: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/gSXK71UmknEG3XCPBfZ3yIVqH02QEbFWdG8q7BHXPQI/mtime:1464099957/sites/default/files/techdocs/sram_direct_mount_xsync_compatibility_v02.pdf Noken som kan bekrefte dette?
Redigert av Sogningen; 03/05/2018 06:53.
|
|
|
03/05/2018 06:55
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Medium cage har som regel et mindre "spenn" mellom drev foran og minste bak. F.eks har SG 11 tenner, SGS har 22 tenner (hypotetisk). Et gir med lengere cage vil selvsagt takle et større spenn mellom topp og bunn.
Hvilken sykkel har du? Har den boost? Hvis ikke, så trenger du ikke boostdrev om du har avtagbar spider og kan kjøre DM drev. Hvilken type sykling er det du bedriver med hardtailen? Grus? Sti? Asfalt? For en passelig sterk mosjonist vil 32t foran med 10-42 bak fungere greit til grus og sti. Man topper ut på ca 45km/t, men krabbegiret er litt knabert til de aller bratteste kneikene på stien.
I PDFen du posta står det følgende: For 30mm spindle cranks with removable spider you will need to measure the drive side spacer to determine the proper ring offset. Har du 15mm kan du kjøre DM drev, har du 9mm spacer vil det ikke funke.
Redigert av Hoaas; 03/05/2018 06:58.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
03/05/2018 07:09
|
Sogningen
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har lest meg opp nå, og alle plasser sier eg skal ha 0mm offset sram DM drev, men på denne siden sier sram at det ikke går an: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/gSXK71UmknEG3XCPBfZ3yIVqH02QEbFWdG8q7BHXPQI/mtime:1464099957/sites/default/files/techdocs/sram_direct_mount_xsync_compatibility_v02.pdf
Noken som kan bekrefte dette?
Merka no at dette gjaldt eagle drev, noko eg ikkje har.
Redigert av Sogningen; 03/05/2018 07:10.
|
|
|
03/05/2018 07:16
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Når det gjelder utveksling så bør du se etter Shimano kassetten med 46 tenner på største for å få størst mulig spenn mellom tyngste og letteste. Med 42 11 Blir det fort lett nok men ikke tungt nok eller vice versa Selv med 46 11 kan det fort bli litt kompromiss med blandet sykling på grus/sti
Han sier i opprinnelig innlegg at han har X01 kassett, dermed 42-10, xd-boxx, og mye av det du sier faller bort. Kjapt til slutt Har du sram kassett så må du bare kvitte deg med shim bakgiret og få deg et sram bakgir og trigger sporenstreks så er du sikker på å få krisp giring uavhengig av hva noen måtte mene av hva som går av komboer på blandingsfronten Ikke enig. Har XT gir og Sram XX1 kasset. Funker strålende. Med 42 10 bak og 32 I front har du dekket det meste Lykke til (igjen) Sånn passe enig, men for en Marathon HT kan dette bli litt kort, spesielt hvis man ikke er glad i høy kadens. FWIW Jeg sykler på 42-10 og bytter mellom 30 og 32 klinge, men sykler mest sti og sti-ritt. Hadde nok anskaffet 34 skulle jeg syklet et raskt marathonritt og heller tatt straffen i oppoverbakkene. Med 120 bcd så begrenser det seg hvor lite drev du kan ha på. Det vil overraske meg om noe mindre enn 36 går, så du er nok på DM drev ja.
- Stefan
|
|
|
03/05/2018 07:22
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
- Stefan
|
|
|
03/05/2018 08:06
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For at ting skal funke på 46 på største bak må bakgiret være medium cage(SG)....long cage(SGS) funker bare opp til 42 tenner bak maks tenner i front er 39 Hvis du er i tvil om hva du har i dag så kan du måle cagen fra senter/senter aksling jockeywheel Medium er røfflig 8.5 hm Long er røfflig 9.5 Sunrace lager en 11 50 kassett som går på et helt vanlig Shimano boss Med en sånn og 36 evt 38 I front dekker man det meste av tungt lett men her må du også ha medium shimano bakgir
Meiner du motsatt her? At ein må ha long cage for å ha meir enn 42t bak, i staden for medium cage? Vil ikkje det bli litt bak fram ellers? Ja, har sram kasett, xd boss, og vil unngå for mykje kjøp av deler... Har shimano trigger ja. Takker for godt svar sanouka. Har lest meg opp nå, og alle plasser sier eg skal ha 0mm offset sram DM drev, men på denne siden sier sram at det ikke går an: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/gSXK71UmknEG3XCPBfZ3yIVqH02QEbFWdG8q7BHXPQI/mtime:1464099957/sites/default/files/techdocs/sram_direct_mount_xsync_compatibility_v02.pdf Noken som kan bekrefte dette? Som sagt en jungel og alt fra meg kan ikke tas som fullgod fisk Det ble bla slått fast i en tråd jeg lagde at jeg skulle ha zero offset I flg AB linken din skal det være 6 mm offset med GXP...hehe Når det gjelder long cage vs medium tenkte jeg som deg men det dreier seg ikke om maks kapasitet Det har noe å gjøre med øverste trinsehjul og vinkel på dette inn mot kassett Har visst å gjøre med at long cage er laget for 2x og har som sram bakgiret maks 42 tenner Skal man ha større kassett og vil være sikker på krisp giring så er det altså medium som gjelder Shim gir på XD boss kan sikkert funke som det blir sagt her på tråden Men på generelt grunnlag vil jeg si at når man sliter med udefinerbart rusk i funksjon og det bare blir halvbra uansett hva man gjør så kan det være lurt å gå tilbake til så originalt setup som mulig. Ting som funker på en ramme viser seg å ikke nødvendigvis gli smud på en annen. Utveksling er helt individuelt og må bare sees på som veiledende. Jeg slipper alt styret for fant akkurat et komplett grisebillig SLX her på forumet som skal på HTn hvert øyeblikk Skal kjøre raske XC stier med grus innimellom og satser på 34 i front med 46 11 bak For grusritt må jeg ihvertfall opp til 38 Og til klassisk norsk knotesti og generell AM Enduro har jeg 30 i front med samme kassett på fulldempern i dag......som sagt individuelt altså Lykke til uansett hva du lander på 
|
|
|
03/05/2018 08:07
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Du skal 99% sikkert ha 0mm offset på drevet. Dobbeltsjekk ved å måle bredden på spacer som sitter på drivsiden: bredde = 9mm -> 0mm offset bredde = 15mm -> 6mm offset Se også figur vist i lenke under: https://www.sykkelkomponenter.no/products/wolf-tooth-direct-mount-sram-bb30-short-spindleMedium cage XT-gir skal funke helt fint i et 1x11-oppsett med 10-42-kassett, også uten goatlink. For bruken du skisserer tipper jeg du bør ha et drev mellom 34T og 38T avhengig av form og hjulstørrelse.
Redigert av DBrodshaug; 03/05/2018 08:11.
|
|
|
03/05/2018 08:18
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En ting til som kan være av interesse Oppgraderte fulldemper til 1x11 i fjor Ville gjøre det på billigst mulig måte og beholdt 2x xt kranken og kjøpte inn M8000 ( medium cage og 46 11 kassett bla)til resten av jobben med unntak av kjedet som er sram Pluss et ovalt 30 fra AB som gikk på festet til den opprinnelige storklinga Mener å huske at kjedelinja ikke blir optimal men alt har funket krisp fra dag én på tross av ikke helt superduper kjedelinje Har ikke en gang en case med at kjedet glir ned på bakovertråkk noe som har vært en case for en del men ble sagt forsvant med sram kjede
Redigert av sanouka; 03/05/2018 08:22.
|
|
|
03/05/2018 09:01
|
Sogningen
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Godt tips Stefan! Takk for gode råd! Du skal 99% sikkert ha 0mm offset på drevet. Dobbeltsjekk ved å måle bredden på spacer som sitter på drivsiden: bredde = 9mm -> 0mm offset bredde = 15mm -> 6mm offset Se også figur vist i lenke under: https://www.sykkelkomponenter.no/products/wolf-tooth-direct-mount-sram-bb30-short-spindleMedium cage XT-gir skal funke helt fint i et 1x11-oppsett med 10-42-kassett, også uten goatlink. For bruken du skisserer tipper jeg du bør ha et drev mellom 34T og 38T avhengig av form og hjulstørrelse. Einig med alt du seier Brodshaug, men eg har long cage. Det vil vel gå fint med 1x11 med long cage og? Viss ikkje, kan eg berre bytte cage viss det går an å få kjøpt. Pluss et ovalt 30 fra AB som gikk på festet til den opprinnelige storklinga Mener å huske at kjedelinja ikke blir optimal men alt har funket krisp fra dag én på tross av ikke helt superduper kjedelinje
Einig der sanouka, men det er begrensa med drev som er 120 bcd. Hadde det vore det, kunnne eg berre ha justert kjedelinja med skiver..
|
|
|
03/05/2018 09:04
|
Sogningen
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Nokon som har peiling på det med måling av kjedelinje??
|
|
|
03/05/2018 21:11
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Godt tips Stefan! Takk for gode råd! Du skal 99% sikkert ha 0mm offset på drevet. Dobbeltsjekk ved å måle bredden på spacer som sitter på drivsiden: bredde = 9mm -> 0mm offset bredde = 15mm -> 6mm offset Se også figur vist i lenke under: https://www.sykkelkomponenter.no/products/wolf-tooth-direct-mount-sram-bb30-short-spindleMedium cage XT-gir skal funke helt fint i et 1x11-oppsett med 10-42-kassett, også uten goatlink. For bruken du skisserer tipper jeg du bør ha et drev mellom 34T og 38T avhengig av form og hjulstørrelse. Einig med alt du seier Brodshaug, men eg har long cage. Det vil vel gå fint med 1x11 med long cage og? Viss ikkje, kan eg berre bytte cage viss det går an å få kjøpt. Pluss et ovalt 30 fra AB som gikk på festet til den opprinnelige storklinga Mener å huske at kjedelinja ikke blir optimal men alt har funket krisp fra dag én på tross av ikke helt superduper kjedelinje
Einig der sanouka, men det er begrensa med drev som er 120 bcd. Hadde det vore det, kunnne eg berre ha justert kjedelinja med skiver.. Poenget var ikke BCDn men at kjedelinja litt til eller fra kanskje ikke ikke er sååå j....ig viktig. Ser sånn ut for min del som sagt. Tipper den som er linket til med middle of the road offset på 3mm kommer til å funke fint.
Redigert av sanouka; 03/05/2018 21:14.
|
|
|
04/05/2018 08:34
|
Sogningen
OP
Medlem