Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open

Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open #2480311 01/05/2018 19:19
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hva velger jeg av kjede for SRAM Force CX1, 1:1 med 10-42 kassett til Gravelbike+ ? Er det sånn at jeg bør gå for SRAM-kjede? eller er det andre produsenter som er bedre? 9,10 eller 11-delt?

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2480314 01/05/2018 19:38
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Open U.P. Force CX1??

Drømmesykkel.

Velg først som sist SRAMs anbefalte PC-1170 Hollowpin 11S.

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2480325 01/05/2018 20:19
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Nice! Takk! Ja, det er en drømmesykkel!! Sykkelgleden steg med 110% minst! ICON_SMILE

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2480326 01/05/2018 20:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer!

Nå trodde jeg egentlig at eiere av Open U.P. også har personlig butler og egen mekaniker for slikt ICON_SMILE

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2480328 01/05/2018 20:28
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Kjør på med Shimano først som sist. Det har jeg best erfaring med, men her får du vel forskjellige svar. Jeg har aldri likt Sram-kjeder.

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2480342 01/05/2018 21:27
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hvorfor ikke? Hva er problemet? Er det uansett sånn at de fleste kjedene er kompatible med de forskjellige gruppene?
Og, nei ingen butler. Bare impulshandling som viste seg å slå godt an for livskvaliteten. Anbefales!

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2480349 02/05/2018 00:33
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Arnet
Er det uansett sånn at de fleste kjedene er kompatible med de forskjellige gruppene?

SRAM og Shimanos kassetter og kjeder følger samme standard og er interkompatible. 11-delt kjede brukes for kassett med 11 tannhjul, 10-delt for kassett med 10 tannhjul osv.

Shimanos gruppesett har ord på seg for å være mer stillegående, men jeg vet ikke hvorvidt man oppnår mer stillegående drivverk ved å sette Shimano-kjede på SRAM-gruppe.

Selv liker jeg å holde gruppene komplette og har en (irrasjonell?) tro på at komponenter utviklet sammen fungerer best sammen. Da jeg i sin tid hadde Force, var jeg godt fornøyd med SRAM-kjede. Likeledes bruker jeg Shimano-kjede på mine sykler med Ultegra og 105. Andre vil foretrekke å kombinere komponenter fra forskjellige produsenter.

Kjedet jeg anbefalte inngår i Force-gruppen, se SRAM Force 1.

For mer info, se Mixing road groupsets: What works together and what doesn’t.

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2480359 02/05/2018 06:19
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk Takk! Tommel opp

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2480395 02/05/2018 08:22
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Har også hørt at de fleste kjeder/komponenter "fungerer sammen", og jeg mikser og matcher de selv (KMC-kjeder på både SRAM og Shimano-grupper), og kan ikke si jeg har merket noe nevneverdig problemer med å mikse, eller nevneverdige fordeler av å holde ting innenfor samme merke.

Men til hva @Sepeda nevner, så har Shimano-kjedene faktisk "rotasjonsretning". Og jeg har (selvsagt) klart å montere/kjøre slike "feil vei" før jeg oppdaga at de har rotasjonsretning, og etter min erfaring blir de faktisk merkbart mer "kranglete" når de står feil vei.

Så jeg liker også å tro som Sepeda, at ting er utviklet sammen, og fungerer aller best sammen. Men for meg har KMC også vist seg å fungere mer enn "godt nok", og jeg kjører de kjedene nå, mest fordi jeg fikk en mengde av de meget billig.

Redigert av vviz; 02/05/2018 08:23.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2480551 02/05/2018 17:00
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for råd! Tenker jeg skal spisse min verkstedkompetanse, er det noen som kjenner til noen mekkekurs eller noen dyktige mekanikere som holder privattimer her i Oslo?

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2480667 03/05/2018 08:09
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Takk for råd! Tenker jeg skal spisse min verkstedkompetanse, er det noen som kjenner til noen mekkekurs eller noen dyktige mekanikere som holder privattimer her i Oslo?

Nei, men jeg skal gi deg mitt beste råd. Mulig du har en del verktøy fra før, men la oss si du ikke har noe som helst:

Reis til Biltema og kjøp deg følgende:
- Ett skrutrekkersett med Phillips-skrutrekkere i ulike størrelser

- En passe kraftig nebbtang
(http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Nebbtang-2000040155/)

- Ett sett med L-formede seksantnøkler
(http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handver...ler-2000032379/)

- Ett sett med L-formede Torx-nøkler
(http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handver...ler-2000032380/)

- En lett momentnøkkel, som dekker det meste unntatt krank/pedaler
(http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handver...ste-2000031638/)

Så må du kjøpe med seksant-piper til momentnøkkelen (1/4" feste) i aktuelle størrelser (4,5,6,8,10 mm)

Dette dekker det meste av det generiske "standardverktøyet" du trenger på en sykkel. I tillegg er det en del "bonusverktøy" som det er veldig "kjekt å ha". Eksempelvis:

En skikkelig seriøs pipenøkkel for å løsne pedaler og kranker som sitter (litt for) godt:
(http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handver...-38-2000032609/)

I tillegg må du ha noe som kan rense møkk og skitt, samt løsne skruer som har "satt seg fast":
- http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Rengjoring/Kjokkenklut-pa-rull-20-stk-2000038299/
- http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett-og-smoremiddel/Multispray-2000024036/
- http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Hammer-og-oks/Kombihammer-2000034201/

Så må du ha litt mer smøring:
- Fett
(http://www.wiggle.co.uk/morgan-blue-aquaproof-paste-waterproof-grease-200ml-tub/)
- Og mer fett
(http://www.wiggle.co.uk/morgan-blue-competition-campa-grease-200ml-tub/)
- Og har du ikke allerede skaffet det, så er dette tiden for å skaffe seg engangshansker:
(http://www.wiggle.co.uk/park-tool-box-of-100-nitrile-2-mechanics-gloves/)

Og etterhvert trenger du en bråte med "sykkelspesifikt" verktøy, der Biltema sikkert har det meste, mens resten fås hos "sykkelbutikkene". Du kan jo starte med:

- Missing link tang
(http://www.wiggle.co.uk/park-tool-master-link-pliers/)

- En tang som kan kutte wire/wirestrømper og krympe på endehylser.
(http://www.wiggle.co.uk/park-tool-professional-cable-and-housing-cutter/)

- Kjedepisk
(http://www.wiggle.co.uk/park-tool-sr1-chain-whip/)

- Kassettavdrager
(http://www.wiggle.co.uk/x-tools-pro-cassette-remover-one-size/)

- Krankfjerner
(http://www.wiggle.co.uk/park-tool-hollowtech-ii-bb-and-crank-arm-tool-1/)

Nå kan du strengt tatt gjøre det aller meste. Du mangler en momentnøkkel for de "store" boltene (kranker, pedaler osv). Slike bolter er det få av, og de momentnøklene er dyre. Mitt tips, ikke kjøp de. Slike bolter skal ha så høyt moment at der trekker du bare til "ganske godt" (omtrent så godt du klarer) med vanlige sekskantnøkler.

Nå har du verktøyet, "kursene" tar du gratis, på Youtube. "Calvin Jones" fra "Park tools" har eksempelvis massevis av videoer om hvordan du skal gjøre det ene og det andre ICON_SMILE

EDIT:
Og ett mekkestativ for sykkel. Du "må" ikke ha det, men Gud bedre så mye bedre verdenen din blir med ett slikt. Du slipper for det første å stå på gårdsplassen med en Open U.P. satt "opp ned" på styret/sete. Dette sparer deg potensielt for at forbipasserende syklister spytter på deg når de sykler forbi, og det sparer ryggen din en hel del, slik at du heller har mulighet til å slite den ut sykkelsetet, enn sidenav.

Redigert av vviz; 03/05/2018 08:18.

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2480681 03/05/2018 09:00
tregil Offline
Avhengig
Avhengig

Jeg har et lite "verksted" for familiens 10 sykler. Jeg er ikke sykkelmekaniker, men kan det meste likevel. Har fortsatt til gode å levere inn til verksted. Om du ønsker kan jeg gi deg innføring i noen tema du ønsker. Bare ta kontakt. Bor like utenfor Oslo

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2480859 03/05/2018 20:12
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Send meg en PM.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: vviz] #2480864 03/05/2018 20:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: vviz
...jeg skal gi deg mitt beste råd.

Fra sidelinjen: Takk - veldig nyttig!

Jeg er mer på det sporet med egen butler og mekaniker, men en dag må også jeg bli skitten under neglene.

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: vviz] #2481245 05/05/2018 21:06
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk Takk ICON_SMILE Mange fine råd på verktøy jeg har, men noe jeg ikke har ... Jeg har alt fra mekkestativ til momentnøkkel og div sett av andre "nøkler" og trekkere, men også mye jeg trenger å supplere med. Jeg skal sjekke ut youtube-lenkene, der finner jeg sikkert mye bra! Takk!

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: vviz] #2481354 06/05/2018 18:28
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Mener du at Biltema sine unbrako og torx-nøkler holder bra nok standard? Har hatt så mange dårlige nøkler at jeg alltid er skeptisk ...

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2481371 06/05/2018 19:13
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Mener du at Biltema sine unbrako og torx-nøkler holder bra nok standard? Har hatt så mange dårlige nøkler at jeg alltid er skeptisk ...

TL;DR
Nå er ikke jeg mekaniker, men på generelt basis, ja det mener jeg.

Jeg kjøper aldri elektroverktøy fra Biltema. Ergonomien er dårlig, de er ofte unødvendig tunge, voluminøse eller bare generelt kjennes de "billige" ut.

Jeg kjøper derimot alt av "dumme" verktøy på Biltema. Spesielt ting som sekskant og Torx-nøkler. Jeg har ikke snøring på hvor mange slike sett jeg har flytende rundt omkring, og titt og ofte mister/misplasserer jeg nøkler, som gjør at settene ikke er komplette. Da er det fint at de er billige.

På skrallenøkler, pipeverktøy osv bruker jeg også Biltema. De har en egen verktøy-serie de gir 10 års garanti på. Den har jeg brukt i en årrekke, og den har aldri sviktet meg. De verktøyene koster gjerne litt mer enn "first price" alternativene deres, men fortsatt langt mindre enn om du går til Würth og kjøper deg verktøy fra Snap-on eller lignende. Og skulle du miste (eller ødelegge) noe, er det jo lett å erstatte det, på din lokale Biltema.

Sekskant og Torx ser jeg på som forbruksvarer uansett, spesielt de finere diametrene (1-4mm). For folk flest tror jeg ikke det er noe mål i seg selv at verktøyet skal være så solid som mulig. Årsaken er at hvis noe skal gi etter i bruk, så vil jeg heller at verktøyet mitt gir etter, en at skruehodet gir etter. Jeg mener det er langt enklere å erstatte eksempelvis en 2mm sekskantnøkkel fra Biltema, enn jobben det kan være med å få ut en skrue man har klart å avrunde skruehodet på. Nå er ikke seksant så utsatt for dette fenomenet som mange andre skruetyper (eksempelvis Phillips-spor).

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: vviz] #2481523 07/05/2018 09:00
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Supert! Det er når jeg klarer å avrunde skruehodet jeg blir irritert. Noen ganger er dette fordi verktøyet blir slitt, fordi jeg har valgt for kjip kvalitet ...

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2482162 09/05/2018 11:44
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Supert! Det er når jeg klarer å avrunde skruehodet jeg blir irritert. Noen ganger er dette fordi verktøyet blir slitt, fordi jeg har valgt for kjip kvalitet ...

Eller fordi du har skrudd til ting for hardt i utgangspunktet ICON_WINK

Det er jo eksempelvis lett å bli irritert over at Phillips-skruer i det hele tatt brukes lenger, når man har så fine "non-slip" alternativer som eksempelvis Torx.

Men fun fact, både skruetype og diameter på den brukes ofte veldig bevisst av produsentene som en low-tech moment-begrenser på deler som er enkle å ødelegge dersom de dras til med for høyt moment.

Skrur man på systemer som jevnt over bruker sekskant/torx, men plutselig møter man en Phillipsskrue, så er det ofte ett veldig bevisst valg fra produsent, og det betyr da normalt: "Her skal du være meeeeget forsiktig med å bruke høyt moment", og de tvinger det gjennom ved å sette inn ett skruehode som sørger for at du trolig stripper skruehodet før du ødelegger komponentene ved å dra til for hardt.

Tilsvarende er antall mm diameter på ett skruehode ofte ett slags hint om hvor mye moment produsenten mener du kan bruke. Ikke dra til det du er kar om på en 4mm sekskant eksempelvis. 10mm sekskant derimot, det er ofte ett tydelig tegn på at her skal du trekke til det du klarer, og gjerne litt til ICON_WINK

EDIT: Sykkel er vel gjerne unntaket som bekrefter regelen. I og med at tynn karbon er i utstrakt bruk sammen sekskant-muttere hvor eneste moment-begrensning strengt tatt er hvor mye moment verktøyet ditt tåler før det bøyes/knekker. På mine sykler er dog det meste "standardisert" til 4 og 5mm diameter i kombinasjon med 4-6 Nm. Selv har jeg en slik en (men fra annet merke), og det er gull for å skru på sykkel:

https://www.oslosportslager.no/produkt/park-tool-momentnokkel-ptd-5-nm-43839.aspx

Redigert av vviz; 09/05/2018 11:49.

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2482293 09/05/2018 21:59
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Godt innspill! Jeg har en større momentnøkkel, men fordi den er endel større enn den du viste til så bruker jeg den altfor lite ...

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2482453 10/05/2018 20:57
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, har større momentnøkler selv, og de brukes sjeldent av samme årsak. Det fine med den jeg har er at den er "fast 5 Nm" med fast 4 eller 5 mm bit, som passer omtrent 80% av alle skruene på syklene mine både i moment og diameter.

Siden momentet ikke er justerbart er det bare å strekke seg etter verktøyet og skru, uten å en gang måtte sjekke hvilket moment verktøyet er innstilt på. Genialt.

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2491210 15/06/2018 07:39
A
agab Offline
Fersking
Fersking
A
Hva velger jeg av kjede for SRAM Force CX1, 1:1 med 10-42 kassett til Gravelbike+ ? Er det sånn at jeg bør gå for SRAM-kjede? eller er det andre produsenter som er bedre? 9,10 eller 11-delt?

Mitt valg (til samme sykkel, gir og kassett): KMC X11SL DLC. Mindre støy og mer presist girskift enn de kjedene jeg har testet fra SRAM (bla PC-1170 og XX1 Hollowpin). Også kan du fargematche fremdrev, kassett og kjede.. ICON_WINK

Re: Valg av kjede for SRAM Force til Gravelbike+ (Open [Re: Arnet] #2491297 15/06/2018 11:15
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har brukt de billigste KMC-kjedene x93-11 (eller hva det heter). Tror både Shimano/KMC/Sram (og evt. andre) 11-speed kjeder fungerer helt greit alle sammen.

Jeg kjøpte en bråte slike kjeder for ca 125,-/stk av Wiggle i vinter, og det erstattet blant annet ett Dura Ace kjede til 400,-+ på landeveisykkelen. Kjøkkenvekta vil vel vise ca 12g forskjell mellom ett 125,- KMC-kjede og ett 400,- Dura-Ace kjede. Den forskjellen er for liten til å rettferdiggjøre prisforskjellen for meg. Kjeder er en forbruksvare jeg heller bytter en gang for ofte enn en gang for sjeldent.

Moderator  support, Valentino