Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Scott spark 900rc "stupe over styret'-feel

Re: Scott spark 900rc "stupe over styret'-feel [Re: Gunnar] #2480393 02/05/2018 08:16
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det tipset skal jeg ta med meg, Øyvind! Jeg kjører nok med nesa på setet litt for mye ned også.

Flere med lange bein: 187 cm med 93,5 cm beinlengde her.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Scott spark 900rc "stupe over styret'-feel [Re: Gunnar] #2480397 02/05/2018 08:26
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Gunnar
Sitter forøvrig på 83.5cm fra senter krank til topp sete.

Har forholdsvis mye bein. Er vel ca indre bein: skrukk til stuegulv på 90cm.

Hvis dette stemmer (innerbeinslengde er ikke så lett å måle helt nøyaktig), så sitter du altfor høyt. F.eks. Lemond-metoden er innerbeinslengde x 0.883 og vil gi deg sittehøyde på 79,5 cm. Og Lemond-metoden er til landevei og egentlig mener vel mange at den gjerne gir litt noe for høy sittestilling der også. (Jeg sitter på 76,5 cm og har vel rundt 87 cm innerbein.)

For en generell stisykling har du jo egentlig for liten sykkel. Og siden den ikke finnes større, kanskje rett og slett feil sykkel. Mellom 0 og 5 cm dropp fra sete til styre er vel typisk egnet for stisykling, selv om mer aggressivt oppsett er vanlig på stirittjaging, men da bør man ha teknikk og trygghet til det.

Sett ned setet, sett det helt flatt, få deg riser styre, gjerne også jukkepinne, men fram til det øv på å gå ordentlig bak setet der det er brattest.

Re: Scott spark 900rc "stupe over styret'-feel [Re: olechr] #2480400 02/05/2018 08:36
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: olechr
Sitat: sls
Optimal setehøyde på grus kan fort bli ørlite høy for ‘uøvde’ i terrenget.
Forsøk å justere setet ned 1cm og samtidig noen mm lengre bak. Tipper det vil gi en annen opplevelse

83.5 høres veldig høyt ut for en på 191. Er like høy og med lange bein, men sitter 2.5 cm lavere (etter bikefit)

83,5 på 189 her. ;-) Ikke rart syklene mine ser kokos ut :-P

Nå har vel du knapt nok normal crappy teknikk som oss andre heller.
Sikkert minst 1 cm forskjell mht hvordan folk måler setehøyde også. Mye bevegelse i ankelen under tråkket muliggjør også seteheving. At det blir mer utrygt uten senkepinne er det vel liten tvil om :-)

Re: Scott spark 900rc "stupe over styret'-feel [Re: anonym22] #2480401 02/05/2018 08:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
Sitter forøvrig på 83.5cm fra senter krank til topp sete.

Har forholdsvis mye bein. Er vel ca indre bein: skrukk til stuegulv på 90cm.
(Jeg sitter på 76,5 cm og har vel rundt 87 cm innerbein.)

Mellom 0 og 5 cm dropp fra sete til styre er vel typisk egnet for stisykling, selv om mer aggressivt oppsett er vanlig på stirittjaging, men da bør man ha teknikk og trygghet til det.

Sett ned setet, sett det helt flatt, få deg riser styre, gjerne også jukkepinne, men fram til det øv på å gå ordentlig bak setet der det er brattest.

Jeg har også 87cm innerbein og sitter på 76,5 cm målt fra senter krank til høyeste punkt midt på setet.
Jeg er ikke noe tilhenger av lavere sete generelt til terrengsykling enn til landevei/grus. Men senkepinne hjelper mye i terrenget. 10cm dropp er ikke uvanlig på rittsykler og er nødvendigvis ikke noe problem. Jeg tror jeg har mer enn det selv.
Men igjen stort dropp er ikke noe å trakte etter på en terrengsykkel.

Prøv deg fram med setehøyde og vurder senkepinne. Dette er gode tips.
Tipset om å slenge rumpa veldig langt bak setet er derimot litt gammeldags. Det bør i veldig liten grad være behov for dette under vanlig terrengsykling - kun ned veldig bratte svaberg eller tilsvarende med godt grep og god utrulling. I andre tilfeller er det vel så viktig å ivareta litt trykk på forhjulet, også nedover. Hvis ikke sklir dette fort ut.
Jeg oppfatter trådstarter dithen at det ikke bare er i de bratteste partiene at følelsen av å falle over styret kommer. Man sitter jo sjelden på setet i de bratteste partiene uansett. Får man følelsen av å skli fremover og over styret sittende på setet holder jeg en knapp på seteposisjonen kombinert med for høyt sete.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Scott spark 900rc "stupe over styret'-feel [Re: sykkeloyvind] #2480411 02/05/2018 08:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg sitter også på samme høyde på alle sykler, sti og landevei. Syntes likevel det var verdt å nevne at utgangspunktet for Lemond-metoden er landevei, siden det ikke er uvanlig at folk bruker lavere i terrenget.

Helt enig i at rumpa bak setet kun er for de bratteste kneikene. Problemet når man ikke er senkepinne er jo gjerne at den optimale posisjonen er midt inni setepinnen, altså må man gjerne lenger bak enn optimalt. Men igjen, hvis sykkelen er lang nok og stor nok, så er jo også dette et mindre problem - posisjon ørlite bak setet er jo da nok.

Re: Scott spark 900rc "stupe over styret'-feel [Re: anonym22] #2480453 02/05/2018 10:38
G
Gunnar Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Jeg får prøve noe lavere sete. Når det kommer til "indre beinlengde" var dette et ganske grovt mål. Om jeg skulle satt opp en landeveissykkel el hadde jeg helt klart følt meg komf med dagens høyde. Jeg har litt bøy i kneleddet når jeg tråkker nederst og tror hofta er rimelig i ro. Det samme er ankelleddet... Men i terrenget bør jeg kanskje senke litt ja.

Er på let etter et riser-styre i første omgang. Så får heve-senk komme etterhvert. Tror nok det er litt i overkant aggresivio for min teknikk nå.

Sykkelen er ikke tiltenkt som en ren stisykkel. Sykler mest marathonritt med terreng jeg enkelt kunne ha fullført på en HT, men jeg ville ha noe jeg kunne dra mer og mer ut på stiturer med ved siden av. I tillegg tror jeg at jeg ville være tjent med FS selv i et så enkelt ritt som f.eks Grenserittet..

Føler forøvrig at jeg faller fremover mer enn bare i kneiker. F.eks på flat sti hvor jeg skal forsere noen røtter el vil jeg "på andre siden av rota" føle jeg mister kontroll ved at kroppsvekten er på vei frem "over" stemmet. Da var min opprinnelige tanke at lengre stem ville gjøre det lettere "å stå i mot" pushet med litt strakere armer. Men det har ingen andre foreslått så det utgår hehe.

Re: Scott spark 900rc "stupe over styret'-feel [Re: Gunnar] #2480461 02/05/2018 11:19
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Føler forøvrig at jeg faller fremover mer enn bare i kneiker. F.eks på flat sti hvor jeg skal forsere noen røtter el vil jeg "på andre siden av rota" føle jeg mister kontroll ved at kroppsvekten er på vei frem "over" stemmet. Da var min opprinnelige tanke at lengre stem ville gjøre det lettere "å stå i mot" pushet med litt strakere armer. Men det har ingen andre foreslått så det utgår hehe.

Det skyldes nok vinkelen på setet ditt. Gjør som Øyvind sier og rett opp setet, så slipper du å "stå imot". Det fører jo bare til masse ekstra belastning på armene og hendene dine.
Hvis det føles ubehagelig å sitte på rett sete må du kanskje justere det ned, bli vant til den nye stillingen eller kanskje rett og slett prøve et annet sete.

Re: Scott spark 900rc "stupe over styret'-feel [Re: Gunnar] #2480466 02/05/2018 11:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Er på let etter et riser-styre i første omgang. Så får heve-senk komme etterhvert. Tror nok det er litt i overkant aggresivio for min teknikk nå.

Tvert imot. Lytt til det enstemmige rådet om heve/senkepinne dersom du skal sykle i terrenget. Det er første bud både for viderekomne og for nybegynnere som skal kunne føle seg trygg og utvikle teknikken.

Top 5 - Best MTB Upgrades

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support