Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Endelig gå tubeless? Praktisk ++

Endelig gå tubeless? Praktisk ++ #2479455 27/04/2018 09:12
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Dekkene på krossen/grussykkelen/pendleren min er veldig slitt og må byttes.

Jeg har et DT Swiss R24 Spline hjulsett som skal være tubeless-klart.

Så, da er det vel bare å kjøre på?

Men, jeg lurer på om det må legges felgtape i dette hjulsettet? Det fulgte med felgtape og ventiler da jeg mottok det. Felgen ser "tett" ut med den tapen som ligger der nå, men felgtapen som fulgte med er kanskje spesielt for tubeless-løsningen?

Dekk: Jeg trenger ikke de groveste dekkene, sykler blanding grus/asfalt osv, så jeg ser for meg Schwalbe G-One: https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/de...764-p0000074528

Innspill? Råd? Alt mottas med stor takk!

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: ganskefort] #2479457 27/04/2018 09:17
MariusN Offline
Entusiast
Entusiast
Satt opp R32 Spline med G-One allround forrige helg. Brukte den tapen som satt på, fulgte med ekstra på mine og. Satt på dekket og fylte guffe gjennom ventilen. Bevegde hele hjulet litt rundt og frem og tilbake, og kjørte på med trykkluft til anbefalt psi. Det ble tett med en gang, og holder enda på luften. Hele prosessen tok ca 5min per hjul.

Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: MariusN] #2479460 27/04/2018 09:19
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: MariusN
Satt opp R32 Spline med G-One allround forrige helg. Brukte den tapen som satt på, fulgte med ekstra på mine og. Satt på dekket og fylte guffe gjennom ventilen. Bevegde hele hjulet litt rundt og frem og tilbake, og kjørte på med trykkluft til anbefalt psi. Det ble tett med en gang, og holder enda på luften. Hele prosessen tok ca 5min per hjul.

Høres meget bra ut! Jeg har ikke trykkluft, hadde håpet at det skal poppe på plass med vanlig pumpe....

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: ganskefort] #2479505 27/04/2018 12:37
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jada men litt nytt jeg ikke hadde tenkt på, greide nesten ikke å pumpe opp dekket på nytt med en stor gulvpumpe da ventilen sikkert er full av guffe. Hjalp ikke å slippe ut luft heller... Lønner det seg å forsøke å "holde ventilen" ren med litt pumpe opp og slippe ut innimellom ?

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: ganskefort] #2481838 08/05/2018 08:25
K
kritore Offline
Fersking
Fersking
K
Jeg satt opp mine r23 spline med G-one lett som bare det. Litt zalovann rundt kanttråden, og en billig fotpumpe fikk det til å poppe på plass uten problemer, selv uten guffe. Slapp så ut luften og fylte med guffe gjennom ventilen og det har vært tett siden. Sjeldent blitt så positivt overrasket.

Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: kritore] #2481840 08/05/2018 08:30
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: kritore
Jeg satt opp mine r23 spline med G-one lett som bare det. Litt zalovann rundt kanttråden, og en billig fotpumpe fikk det til å poppe på plass uten problemer, selv uten guffe. Slapp så ut luften og fylte med guffe gjennom ventilen og det har vært tett siden. Sjeldent blitt så positivt overrasket.

Dette høres veldig bra ut! Satser på tubeless til 17. mai, sånn ca.

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: EmilZipp] #2481923 08/05/2018 13:02
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: EmilZipp
Jada men litt nytt jeg ikke hadde tenkt på, greide nesten ikke å pumpe opp dekket på nytt med en stor gulvpumpe da ventilen sikkert er full av guffe. Hjalp ikke å slippe ut luft heller... Lønner det seg å forsøke å "holde ventilen" ren med litt pumpe opp og slippe ut innimellom ?

Det hjelper nok litt det. Også lønner det seg å stort sett pumpe/sjekke/justere trykk før tur med ventillen på klokka ti eller to og all guffa i bånn. Før guffa sniker seg inn ventilen i løpet av turen. Men når sykkelen blir stående en stund (f.eks. vintersesong), så størkner det gjerne uansett. Og da er det like greit å bytte ventilkjerne, koster svært lite løst - enten det er Effetto tipakning fra Bikeshop til kr 79 eller langt rimeligere greier på eBay.

Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: ganskefort] #2481935 08/05/2018 13:40
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Jeg trodde du var blitt vettskremt av min novise-tråd om slangeløst... ICON_SMILE

Jeg vil bare si at jeg har blitt bedre til dette. Senest i går utførte jeg operasjonen, og det tok meg ca fem minutter på ett hjul.
Pass på at felgbunnen er tett, bruk evt felgbånd, på med dekk, pump opp/popp dekket med ventilkjernen DEMONTERT, fjern pumpe og fyll guffe inn ventilen, deretter bør det være så enkelt som å skru inn ventilkjernen og pumpe opp igjen ICON_SMILE

Men ref min andre tråd så har jeg gått i de fellene som er å gå i rundt dette, men de to siste gangene har det gått smertefritt med gulvpumpe ICON_SMILE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: ganskefort] #2481936 08/05/2018 13:45
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
RoyE: jeg blei vettskremt den gangen, men er blitt så gammel at jeg glemmer lett :-)

Godt å høre at det kommer seg etter hvert!

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: ganskefort] #2497509 16/07/2018 09:22
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Trekker opp denne igjen.

Hadde en punktering med slange her og tenkte at «nå kjører vi slangeløst».

Dekkene er Schwalbe g-one. Jeg fjernet slangen, fikk dekket innafor og pumpet for harde livet med ventilkjernen ute.

Men, det var luftsig ut og da så jeg at det kom små bobler med vann/fuktighet ut av to eikehull. Da poppet heller ikke dekket på plass.

Er dette så enkelt som at her må jeg til med ekstra felgtape? Holder det å ta over de hullene der de5 var sig eller bør jeg gå en runde rundt hele felgbunnen?

Det skrytes mye av tubeless-ready, men her var det altså ikke helt sånn? Hjulsettet er Sram Roam 40, som er UST.

(Hører med til historien at jeg puttet inn ny slange, men nå vil ikke dekket falle helt på plass mot felgkanten, så det blir «bulkete». Sukk...)

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: ganskefort] #2497510 16/07/2018 09:29
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Har du guffe i? Jeg satte opp noen g-one slangeløst her for en stund siden og de lekket ganske godt uten guffe, men ble tette etterhvert med guffe i.

Forøvrig har jeg gjerne måttet pumpe dekkene opp over anbefalt trykk for å poppe de ordentlig fast på felgene.

Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: pcb] #2497513 16/07/2018 09:39
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: pcb
Har du guffe i? Jeg satte opp noen g-one slangeløst her for en stund siden og de lekket ganske godt uten guffe, men ble tette etterhvert med guffe i.

Forøvrig har jeg gjerne måttet pumpe dekkene opp over anbefalt trykk for å poppe de ordentlig fast på felgene.

Trodde jeg først måtte pumpe opp og poppe, for så å ta i guffe?

Altså:

1) feste ventil
2) ta ut ventilkjerne
3) pumpe sånn at dekket fester seg i felgkant/popper
4) Fylle guffe
5) pumpe opp igjen

Uansett: jeg pumpet og pumpet og pumpet, men det lakk så mye luft ut at det ikke skatteseddelen skikkelig. Kanskje jeg bør ha litt såpevann på dekksiden?

Jeg er VELDIG ÅPEN for at jeg har gjort noe feil altså!

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: ganskefort] #2497518 16/07/2018 10:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Alternativt kan du helle guffen inn i dekket rett før du fører siste del av dekkanten inn i felgen. Da slipper du å ta ut ventilkjerne for å fylle på med guffe etter popping.

Husk ellers:
- Felgtape for slangeløst oppsett
- Gummihode på ventil som passer til felgen din
- Gjerne såpevann e.l. på dekkanten
- Riste godt og fordele guffe etter oppsett. La hjulet ligget flatt i 10-15 min for at guffen skal fordele seg langs felgen. Snu og gjenta.
- Ved lufttap, sjekk om det lekker ved ventil eller felg. Se til at ventil er skrudd godt til. Fyll evt. på med litt ekstra guffe. Orange Seal er utmerket også for å tette lekkasje ved ventil.

Gode råd fra GCN her: How To Set Up Tubeless Tyres

Min erfaring er at det er deilig å ha en Bontrager Flash Charger, Topeak Joe Blow Booster, Air Shot e.l. for raskt og problemfritt oppsett.

Om du vil vente med å anskaffe noe slikt, men sliter med alminnelig gulvpumpe, kan du alltid komme utom Sørkedalen og bruke min Flash Charger ICON_SMILE Send i så fall PM.

Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: ganskefort] #2497522 16/07/2018 10:36
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Med mine felger var det ganske mye luftsig, men fikk likevel pumpet opp til over anbefalt psi så dekket hoppet på plass. Tok så i guffe, som tettet luftsig.

Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: ganskefort] #2497527 16/07/2018 11:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er absolutt ikke noe poeng å feste ventilkjernen for å poppe dekket. Popp dekket uten ventilkjerne, hell i guffe, fest ventil også kan du forhåpentlig blåse opp dekket med vanlig håndpumpe.

Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: larsdx] #2497528 16/07/2018 11:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Beklager - du har rett. Redigerer mitt innlegg over.

Jeg popper med guffe i dekk og med ventil montert. Da er det hele gjort i én rask operasjon. Men bruker altså Flash Charger.

Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: ganskefort] #2497530 16/07/2018 11:27
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker også flash charger, men det er ikke alltid det går like kjapt og greit. Hvis man prøver nye dekk-felgkombinasjoner er det lurt å først poppe uten guffe, for å sjekke at alt fungerer som det skal. Det er ikke noe lettere å få dekket til å poppe med guffe i, selv om mange tror det. Derimot er det ofte jeg må etterfylle mer guffe for å få dekket til å slutte å lekke luft. En sykkeltur hjelper også ofte.

Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: larsdx] #2497531 16/07/2018 11:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: larsdx
Hvis man prøver nye dekk-felgkombinasjoner er det lurt å først poppe uten guffe, for å sjekke at alt fungerer som det skal.

+1

Godt poeng!

Re: Endelig gå tubeless? Praktisk ++ [Re: ganskefort] #2497547 16/07/2018 14:13
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg popper alltid uten guffe, og med ventilkjernen på plass. Eneste dekket jeg noen gang har poppet med guffe er Maxxis Rambler.

Normalt prøver jeg først å poppe med vanlig gulvpumpe. Det fungerer ganske ofte. Nødløsninger er luftkompressor og presta-adapter.

Hvis det er lenge siden jeg har brukt co2-pumpa jeg har i saddeltaska, så forsøker jeg denne før luftkompressor. Det er mest bare for å sjekke at den
fortsatt virker en gang i blant, så slipper jeg å finne ut det i veikanten.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)

Moderator  support, Valentino