Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppsigelse

Oppsigelse #2479107 26/04/2018 05:11
T
Tråkk uten trøkk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Hei,

2 fast ansatte ved en sportsbutikk blir sagt opp pga nedbemanning.(80% stillinger).
Bedriften ønsker å basere seg på få faste ansatte og utstrakt bruk av ekstrahjelper ved behov.
Er det lovlig å si opp fast ansatte og fortsette med å bruke ekstrahjelper i stedet?

Tar gjerne imot tips om hvilke rettigheter og lover som finnes rundt dette.

Re: Oppsigelse [Re: Tråkk uten trøkk] #2479145 26/04/2018 07:14
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Omstilling.... Er tydeligvis en gyldig grunn for å bli sagt opp.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/

Re: Oppsigelse [Re: Tråkk uten trøkk] #2479288 26/04/2018 17:31
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Blir du oppsagt og de trenger mer arbeidskraft, skal du i løpet av tre (eller seks?) måneder være først i køa.

Re: Oppsigelse [Re: Tråkk uten trøkk] #2479383 27/04/2018 05:30
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
mitt inntrykk er at regelverket fort blir veiledende

på de stedene jeg har jobbet så har det vært en meget god ide å stå på god fot med sjefen, eller å ha ett balletak på ham. ansenitet eller ansettelsesforhold (fast/innleid/vikar) har hatt lite å si når folk sparkes ved nedbemanninger eller restruktureringer.

hvis sjefen vil ha deg ut så er det ham eller deg og stort sett er det du som taper

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Oppsigelse [Re: Flamini] #2479680 28/04/2018 13:41
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flamini

på de stedene jeg har jobbet så har det vært en meget god ide å stå på god fot med sjefen, eller å ha ett balletak på ham. ansenitet eller ansettelsesforhold (fast/innleid/vikar) har hatt lite å si når folk sparkes ved nedbemanninger eller restruktureringer.

hvis sjefen vil ha deg ut så er det ham eller deg og stort sett er det du som taper

Har du noen gang vært organisert? ICON_WINK

Re: Oppsigelse [Re: RoyK] #2479933 30/04/2018 08:26
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: RoyK
Sitat: Flamini

Har du noen gang vært organisert? ICON_WINK

Ved nedbemanning/omstrukturering så er det opp til arbeidsgiver å definere objektive kriterer som bestemmer hvem som mister jobben. Er arbeidsgiver smart så setter de kriteriene slik at de beholder de beste (eller de som de ønsker). Ansinitet behøver ikke å være ett krav. Blir fort slik som Flamini skriver vil sjefen ha deg ut så ryker du ut.

Men som sagt så er det objektive kriterier, og det er stillinger som skal kuttes ikke personer. Hvis du mener du er bedre kvalifisert etter de kriteriene som er satt, så kan du kreve å få jobben til en annen. Dvs at hvis du er lagermedarbeider, så kan du kreve å få jobben til en i økonomiavdelingen, hvis du kan dokumentere bedre kvalifikasjoner.

Redigert av Dexter; 30/04/2018 08:28.
Re: Oppsigelse [Re: RoyK] #2479993 30/04/2018 11:13
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
[Har du noen gang vært organisert? ICON_WINK

Det har jeg vært, men det har ikke vært mye hjelp å få i slike situasjoner. Selv ikke som mangeårig LO-organisert har jeg fått hjelp i slike situasjoner, og det er blitt flere av denne typen masseoppsigelser/slankeprosesser i de siste par tiårene. De tillitsvalgte og organisasjonen har lite å stille opp når lovverket er slik det er og ingen tør streike.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Oppsigelse [Re: ingeplinge] #2479999 30/04/2018 11:21
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ingeplinge
[Har du noen gang vært organisert? ICON_WINK

Det har jeg vært, men det har ikke vært mye hjelp å få i slike situasjoner. Selv ikke som mangeårig LO-organisert har jeg fått hjelp i slike situasjoner, og det er blitt flere av denne typen masseoppsigelser/slankeprosesser i de siste par tiårene. De tillitsvalgte og organisasjonen har lite å stille opp når lovverket er slik det er og ingen tør streike.

Man har vel heller ikke streikerett i slike situasjoner.

Re: Oppsigelse [Re: Dexter] #2480004 30/04/2018 11:32
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: Dexter
ikke streikerett

Nei.. Streikerett er vel sikkert også blitt lovregulert.. ICON_LAUGH!

Re: Oppsigelse [Re: ingeplinge] #2480013 30/04/2018 11:54
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ikke streikerett

Det har det vel vært ganske lenge? Så vidt jeg husker er det en del av menneskerettsloven ... I tillegg til arbeidmiljøloven m.m.

Dersom streikeretten ikke hade vært nedfelt i lov hadde vi hatt ganske dårlige kår for lønnsmottakere her i landet.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Oppsigelse [Re: Garpen] #2480024 30/04/2018 12:45
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Garpen
ikke streikerett

Det har det vel vært ganske lenge? Så vidt jeg husker er det en del av menneskerettsloven ... I tillegg til arbeidmiljøloven m.m.

Dersom streikeretten ikke hade vært nedfelt i lov hadde vi hatt ganske dårlige kår for lønnsmottakere her i landet.

Man har ikke lov til å streike i tide og utide. Feks hvis man streiker mellom to avtaleperioder, så kan man holdes økonomisk ansvarlig for eventuelle tap arbeidsgiver får.

Ser ikke helt hva man skal streike for ved en omorganisering/nedbemanning, gitt at arbeidsgiver følger de kravene loven stiller.

Re: Oppsigelse [Re: Dexter] #2480028 30/04/2018 12:54
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Man har ikke lov til å streike i tide og utide.

Det finnes en tid for alt.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Oppsigelse [Re: Dexter] #2480087 30/04/2018 17:39
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Man har ikke lov til å streike i tide og utide. Feks hvis man streiker mellom to avtaleperioder, så kan man holdes økonomisk ansvarlig for eventuelle tap arbeidsgiver får.

Ser ikke helt hva man skal streike for ved en omorganisering/nedbemanning, gitt at arbeidsgiver følger de kravene loven stiller.

Slik snakker en ekte kapitalist, ja. ICON_LAUGH! Se for deg samfunnet i dag om ikke arbeidtakerne m/organisert motstand og "ulovlig" streiking og protester hadde "tatt seg til rette" mot kapitalistene i hine hårde dager og "brutt loven" (som var skrevet mest for å beskytte folk med eiendom og penger og stort sett alle posisjoner, og laget av nettopp "arbeidsgiverne" du snakker om. Med noen hederlige unntak, selvsagt, bare altfor få..)
Det er greit å vite litt om historien, også i verdens rikeste land. Det er også en fordel å forstå at vi har blitt et så rikt og priviligert land nettopp fordi det er fellesskapet, ikke kapitalkreftene alene, som har hatt kontrollen over oljeressursene, det var bare mulig med det bakteppet som historien i Norge la, altså kampen som blant annet disse lovløse opprørerne i arbeiderbevegelsen sto i front for. Dermed ble det ikke ESSO, Texaco, Shell, osv.. som fikk alle disse pengene som oljeressursene skapte. Hadde vi fått oljealderen nå i neoliberalismens tidsalder ville det blitt bare slike selskaper og en håndfull rike nordmenn som hadde fått det meste av det vår velferd hviler på i dag.

Moderator  support