Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

MistET troen på folk -Malkenes/Russiske tilstander

MistET troen på folk -Malkenes/Russiske tilstander #2478681 24/04/2018 16:01
Papegøyal Offline OP
Troll
OP Offline
Troll
Av og til så sutrer jeg litt vel jævlig mye. Midten av hver april, så drømmer jeg bort, og skulle ønske jeg hadde en utdannelse og kompetanse som tillot å ta med meg dama og forsvinne til USA eller føkkings langt vekk fra Norge. Da tar jeg et råd fra en psykologkompis, og lister opp et par ting jeg er veldig glad for. Som at jeg ikke jobber som lagerarbeider, prostituert eller på en byggeplass. Som at jeg ikke er født i Bangladesh, eller i en liten drittby i Somalia, eller en bananrepublikk i mellom-amerika.

Vi ser det samme her på forumet. Vi har en tråd om at man mister troen på folk basert på egoistisk, usympatisk og direkte dum adferd på finn.no. Sånne eksempler som får deg til å himle med øynene og tenke hvordan overlevde denne genetiske spillteoretiske strategien inn i vår tid? Og det er morsomt. Det er gjenkjennelig. Og det er naturlig at man diskuterer det på et forum hvor kremen av befolkningen økonomisk befinner seg, enten det er håndverkere som har ræva full av cash å kjøpe stash for, eller det er rådgivere, ingeniører, folk høyt oppe i kommunen, staten, forsikring, bizniz, you name it. Men et lite kritisk blikk skader ikke.

Og det er unektelig litt ironisk at man på et norsk forum taper tro på menneskeheten, samtidig som en av vår sivilisasjons største utfordring er i ferd med å utfolde seg foran nesa på oss, og ingen sier et føkkings kvekk.

Hva mener jeg? Jeg sikter til den strategiske bruken av elever som klagere for å kvitte seg med en lærer som ikke tier, og som oppfører seg på tvers av den hierarkisk organiserte byråkratiadelen ønsker. Et politisk bekvemmelighetsønske fra de som styrer systemet om å legge lokk på negative tilbakemeldinger om hvordan systemet virker.

Demokratiet har en stor utfordring med å skape kvalitet, når forandringer forutsetter en høy andel av bevissthet og kunnskap om det som krever forandringer. Det private markedet har ikke de samme utfordringene, fordi man kun trenger å bry seg om at tilstrekkelig mange etterspør noe. Om 10 tusen i Norge kunne tenke seg å kjøpe en app som instruerer drittungen din i å spille trompet, så vil programmet bli laget. Om 10 tusen klager på musikkundervisningen, så skjer det bare kosmetikk.

Det vi da ser, er at vi ender opp med monopolsystemer som skolen, som unndrar seg forandring som har elevene og foreldrenes beste som utgangspunkt. Det er ikke noe incitament til å tilpasse seg de som bruker tjenestene, utover helt basic tilpasninger for å ikke komme i fullstendig uttakt, men med stor, stor latens. Det betyr at man blir mye, mye mer avhengig av avsløringer i media, for å kunne vite hvordan ståa er. Det er ikke noe tysk stæsj-blad som tester vridningsstivhet i krankhuset for oslo-skolen, for å si det sånn. Du er avhengig av noen som får situasjonen ut til massene, noen som ofrer seg. Det ligger i det demokratiske systemet, det er systemets største svakhet.

Det vi nå er vitne til, det er at offentlig forvaltning er like rabiat som et psykopatisk multinasjonalt firma, og bruker svært skitne metoder for å forhindre at demokratiet får oversikt over situasjonen. De kan også gjøre dette uten risiko. Hvilket lovverk skulle rektor ved Ulsrud skole gjøre seg skyldig i, når en annen vasall "hjelper" elever med å ta rotta på en kritisk lærer? Hvilket lovverk synder klageren mot? De har fritt fram, de kan gjøre hva de vil.

Det er besynderlig hvor få som reagerer på dette. Det virker som om de ideologiske skylappene, sosiale hensyn, og fordelaktiv posisjonering forhindrer et kritisk søkelys fra media. Spesielt skuffende er det at dagens næringsliv og finansavisen ikke er mer frampå her, da det er deres lesermasse som klarest er tjent med forandringer. De uten penger og hjerne er i en vond skvis, uansett system.

Av og til kommer det fram glimt som forteller litt om hvordan tilstanden er i forskjellige offentlige monopolområder. Man får vite litt nå og da om hvor autoritært og jævlig politiet er. Hvordan de lager egne regler, og ikke møter noen konsekvenser. Man kan høre litt av hvert om hvordan trusler og chilling er vanlig name of the game i helsevesenet, både personeksemplifisert ved den avgåtte lederen ved UNN og den nå avtroppende lederen ved sykehuset Østfold.

Rune Slagstad skrev om hvordan slike offentlige teknokratiske monopolbedrifter og usynlige byråkrater gjør at politikerene kan fraskrive seg ansvar. Politikere med ambisjoner ønsker i utgangspunktet ikke å forandre på en dritt, de vil bare inn i historieboka. Sånt sett er det ypperlig med byråkratiske institusjoner som Oslo Kommune og Ulsrud vgs. Bare teipe igjen munnen og la de utøvende usynlige byråkratene finne ut hvordan de kan ta knekken på urokråker og enkelttrusler.

Er ikke det en vel så god grunn til å miste troen på folk? At vi har levende eksempler på hvordan hver og en av oss får mer og mer munnkurv, hvordan systemene og tjenestene som styrer hverdagen vår blir mer og mer undertrykkende, og prisgitt preferansene til adelen, ikke til de som tjenestene er for.

Fellesskapet støtter ikke rebellene våre. Vi ser på at samfunnet blir mer og mer autoritært og russisk. Vi syns det er helt ok, og skjønner ikke hvorfor noen skal være så vanskelige. Kan ikke folk bare tie, så er alt OK?

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: MistET troen på folk -Malkenes/Russiske tilstander [Re: Papegøyal] #2478688 24/04/2018 16:31
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Det er et paradoks at samtlige politikere på alvor hevder at de vil gjenskape læreryrkets status og anseelse, men samtidig plukker ut en etter en som det er litt tak og har snev av den gamle skole.

Foreldrenrs og elevenes beste? Jeg vet ikke. For 25 år siden ville de fleste foreldre lyttet til lærerens ord og formaninger og forlangt endring i adferd fra unga. I dag tror jeg de gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å la det bli en konflikt der læreren blir stående alene i gapestokk. Ikke mye autoritet igjen ved å bli sittende igjen som vingeklipt klovn.

Re: MistET troen på folk -Malkenes/Russiske tilstander [Re: Velte_Petter] #2478689 24/04/2018 16:39
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Velte_Petter
Det er et paradoks at samtlige politikere på alvor hevder at de vil gjenskape læreryrkets status og anseelse, men samtidig plukker ut en etter en som det er litt tak og har snev av den gamle skole.

Foreldrenrs og elevenes beste? Jeg vet ikke. For 25 år siden ville de fleste foreldre lyttet til lærerens ord og formaninger og forlangt endring i adferd fra unga. I dag tror jeg de gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å la det bli en konflikt der læreren blir stående alene i gapestokk. Ikke mye autoritet igjen ved å bli sittende igjen som vingeklipt klovn.

Det er ikke nødvendigvis så enkelt som å bare skylde på foreldrene heller. Mye av konformitetspresset og ensrettingen i skolen gjør også at svært mange normale barn som faller litt utenfor A4 malen får så store problemer med systemet at foreldrene tvinges inn i situasjoner hvor de ikke har andre valg enn å godta suboptimale eller direkte skadelige forhold for barna eller å "slåss" mot lærerne/skolen.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: MistET troen på folk -Malkenes/Russiske tilstander [Re: Papegøyal] #2478705 24/04/2018 17:53
Papegøyal Offline OP
Troll
OP Offline
Troll
Men jo mer hierarkiske systemene blir, jo færre muligheter har foreldre til å shoppe rundt etter lærer og skole når skolemiljøet ikke er bra (når de bor i byer hvor det er et par-tre realistiske nære muligheter). Og jo mer hierarkiske, jo strengere sentralstyring, jo færre muligheter for hver enkelt lærer til å gjøre noe utenom det vanlige. De fleste forventer jo det vanlige.

Her går den sosiale profilen rett imot alle andre individuelle hensyn. Den sosiale profilen nødvendiggjør totalkontroll. Kunnskapsenretting, holdningsensretting (alle skal ha rett til å lære det samme, alle bør få samme hjernevask, det er fordel for samfunnet at alle har en bakgrunn som gjør dem til gode og trygge borgere), formidlingsensretting - fordi samfunnet ikke kan betale for at noen lærere får jalla-ideer og kjører sin egen greie.

Det hadde nesten vært mer spennende om man plukket lærere og valgte fagsammensetning fullstendig selv, hvor lærere var frilansere, og hvor det ikke var slik at det eneste som hadde noen betydning var å komme inn på et dust studium så man kunne bli akademiker. Den ensrettende organisasjonen har fått totalkontroll, vi er alle maktesløse, de intolerante og tynnhudede bestemmer alt - krenkelsessamfunnet lenge leve.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: MistET troen på folk -Malkenes/Russiske tilstander [Re: Papegøyal] #2478741 24/04/2018 19:41
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Orka ikke lese hele
Sitat: Papegøyal
. Som at jeg ikke jobber som lagerarbeider, prostituert eller på en byggeplass.
..

Lagerjobb.... jeg kunne ikke tenke meg noe annet :+). Drømmejobb.

Re: MistET troen på folk -Malkenes/Russiske tilstander [Re: Papegøyal] #2478781 25/04/2018 03:02
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Russisk? De fleste russere har det langt bedre i dag enn i soviet.

Dessverre går Norge feil feil. Russland har ikke samme PK-kultur der alternative meninger ikke er tillatt nå lengre. Her blr du snart fengslet for å si sannheten, i det minste miste jobben. Trist.

Re: MistET troen på folk -Malkenes/Russiske tilstander [Re: Papegøyal] #2478783 25/04/2018 03:35
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Ja, Russland utpreger seg som et samfunn med større åpenhet, takhøyde og rettssikkerhet enn Norge. /s

Create the problem and sell the solution

Moderator  support