Ønsket er art dette hjulsettet skal være til hverdags sykling. Så skal jeg ha et et lettere hjulsett med 28mm.
Det vil sikkert fungere utmerket, men bare noen tanker om det:
Vi er vant med n+1 hva gjelder både sykkel og hjulsett. Men den nye bølgen med allsidige landeveissykler er et uttrykk for n-1. Merker meg at mange er i full gang med å differensiere nøye mellom hva man skal bruke til hvilken form for sykling, både hva gjelder rammesett, hjulsett, dekk, komponenter/utveksling og endog klær. Det er gamle n+1 som forsøker å ta knekken på nye n-1

Med skivebremser behøver man ikke, slik tilfellet var tidligere, differensiere mellom brukshjul og ritt/godhjul. Slitasjen kan ikke sammenlignes med hva man opplever med felgbremser. Og det utvikles nye, brede felger som kan fungere optimalt både på den mest silkemyke landevei og mer krevende underlag, som brostein og grus. Det gjelder både alu og karbon.
Med større dekklaring er vi alle blitt klar over fordelene med bredere dekk, hva gjelder både komfort og rullemotstand. Den utviklingen går hånd i hånd med bedre og mer utbredte løsninger for slangeløst oppsett. Dermed utvikles det stadig flere og bedre brede dekk som takler de fleste typer underlag. Man bruker ikke lenger 23 mm landeveisdekk på asfalt og 33 mm krossdekk på grus, men gjerne dekk på 28-30-32 og endog 35 mm som er lynraske på landeveien og har tilstrekkelig grep på grus. Dine WTB Exposure er et eksempel på denne nye gruppen dekk.
Og flere komfort- og rittsykler nærmer seg hverandre geometrisk og deler god dekklaring og komfortelementer som vibrasjonsdemping.
Kort sagt er de skarpe skillene man opererte med før til dels opphevet. Man får i stedet glidende overganger mellom forskjellige bruk.
Jeg har en lignende sykkel selv, satt opp med hjulsett på rett over 1500 gram og 30 mm dekk utviklet for ritt som Tour of Flanders og Paris-Roubaix. Det oppsettet er utmerket for min hverdagsbruk, landeveissykling og grussykling. Tenkte en stund på to hjulsett, men har slått tanken fra meg.
Forskjellen mellom 30 mm, som du har originalt, og 28 mm som du nevner for annet hjulsett, kan ha bortimot null betydning i praksis, alt etter dekk og felg.
Blir ut på tur straks og da blir et int. Å se hvordan det føles og hvor fort det går
Tipper det vil føles bra. Gi oss gjerne en kjapp rapport

Hadde i går en nydelig liten tur i Sørkedalen og siden opp i høyden rundt Voksenkollen. Om det hadde vært hakket tørrere på grusveiene, hadde jeg svingt inn på eldoradoet av grusveier fra Frognerseteren. Det er nettopp allsidigheten jeg liker - å kunne improvisere turen fritt uten å plages av tanken om at jeg burde bytte hjul eller dekk

Og den nye generasjonen landeveissykler, som din fine Synapse, takler mye mer enn kun Ring 4 i Marka.