Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skifte dekk på WTB KOM i21 rims & Exposure 700x30c

Skifte dekk på WTB KOM i21 rims & Exposure 700x30c #2478019 21/04/2018 17:55
R
RagaRockers Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Jeg har dette dekk og hjulsettet. Ønsker å sette på et sett mindre dekk på felgene. Men har store problemer med å ta dekkene. Har jeg sovet i timen??? Skal det ikke være mulig å fjerne dekkene fra felgene??
Linker
https://www.cannondale.com/en/USA/Bike/ProductDetail?Id=9598defe-8452-409e-b43b-8fc2091a2a63

Redigert av RagaRockers; 21/04/2018 18:08.

Re: Skifte dekk på WTB KOM i21 rims & Exposure 700x30c [Re: RagaRockers] #2478026 21/04/2018 18:26
E
eladc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Jeg hadde store problemer når jeg skulle skifte fra pigg og sette på disse dekkene. Merk: sette på. Dekkene som jeg ikke fikk av var altså av en annen sort. Men, jeg mistenker at problemet er de slangeløse felgene som har et slags gummi/silikonbelegg innvendig som gjør at dekkantene suger seg fast. Var i hvert fall slik jeg opplevde det. Det funket ikke med dekkspaker. Kun ved å brekke det av for hånd. Var også det butikken i ettertid sa man må gjøre her når jeg fortalte hvor mye jeg hadde slitt for å få byttet dekk. Pluss at de tipset om zalo og vann. Det er og viktig å unngå dekkspaker for å ikke ødelegge sidene på de slangeløse dekkene.

Redigert av eladc; 21/04/2018 18:27.
Re: Skifte dekk på WTB KOM i21 rims & Exposure 700x30c [Re: eladc] #2478044 21/04/2018 20:02
R
RagaRockers Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Jeg måtte gi opp til slutt! Så det blir klatring og semi-langtur på ballong dekk.

Prøvde å finne noen forklarende videosnutter uten å lykkes. Har dere noen nyttige linker?

Skifte dekk på WTB KOM i21 rims & Exposure 700x30c [Re: RagaRockers] #2478046 21/04/2018 20:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kikk på denne tråden: Av med dekk - umulig å få løsnet.

Det er et kvalitetstegn at dekkene holder godt i felgen ved slangeløst oppsett. Her er både dekk og felger TCS fra samme produsent, noe som gir solid grep mellom dekk og felg.

Når du skal ha på nye dekk på felgene, vil det trolig også være krevende. Om du har tålmodighet til å se denne nøye og merke deg alle knepene, er du godt på vei: How To Fit Any Difficult-To-Fit Bike Tyre. Anbefaler Crankbrother Speedier Lever - har skrevet noen ord om bruk her. Mykere polykarbonat som ikke skader felgene.

Spørsmål: Hvorfor i all verden vil du bytte dekkene? De er jo utmerket både på landevei og grus. 30 mm er ikke ballongdekk - vi lever i 2018, ikke 2008. Lette er de også. Det går ikke fortere om du setter på smalere dekk, tvert i mot - heller ikke i klatringer. Og så spesialutgaven med skinwall, da!

Test av dekk: WTB Exposure 30c tire.

Re: Skifte dekk på WTB KOM i21 rims & Exposure 700x30c [Re: Sepeda] #2478066 22/04/2018 04:58
R
RagaRockers Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Takker for utfyllende svar Speeda! Crankb. Lev. Så så bra ut den. Kan være en gode nyttig ja. Blir nok bestilt ved neste anledning.

Det er vel kanskje mer det at det er veldig uvant med så store dekk. Og kunne tenke meg og bruke opp de dekkene jeg har. Ønsket er art dette hjulsettet skal være til hverdags sykling. Så skal jeg ha et et lettere hjulsett med 28mm.

Blir ut på tur straks og da blir et int. Å se hvordan det føles og hvor fort det går ICON_SMILE

Re: Skifte dekk på WTB KOM i21 rims & Exposure 700x30c [Re: RagaRockers] #2478080 22/04/2018 07:15
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Enig i at den Crankbrothers-dekkspaken er fin til å få av dekk kjapt - når du først har fått løsnet en del av dekket fra felgkanten.
Når det gjelder den første harde jobben som virker ganske vrien på disse felgene, anbefaler jeg ordentlige arbeidshansker og så røske og dra og presse. Du får tatt i langt langt mer med arbeidshansker på.

I stedet for zalovann anbefaler jeg Schwalbe Easy-fit. Billig, enkel og null gris. Men dette (i likhet med zalovann) er til monteringen.

Skifte dekk på WTB KOM i21 rims & Exposure 700x30c [Re: RagaRockers] #2478093 22/04/2018 10:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: RagaRockers
Ønsket er art dette hjulsettet skal være til hverdags sykling. Så skal jeg ha et et lettere hjulsett med 28mm.

Det vil sikkert fungere utmerket, men bare noen tanker om det:

Vi er vant med n+1 hva gjelder både sykkel og hjulsett. Men den nye bølgen med allsidige landeveissykler er et uttrykk for n-1. Merker meg at mange er i full gang med å differensiere nøye mellom hva man skal bruke til hvilken form for sykling, både hva gjelder rammesett, hjulsett, dekk, komponenter/utveksling og endog klær. Det er gamle n+1 som forsøker å ta knekken på nye n-1 ICON_SMILE

Med skivebremser behøver man ikke, slik tilfellet var tidligere, differensiere mellom brukshjul og ritt/godhjul. Slitasjen kan ikke sammenlignes med hva man opplever med felgbremser. Og det utvikles nye, brede felger som kan fungere optimalt både på den mest silkemyke landevei og mer krevende underlag, som brostein og grus. Det gjelder både alu og karbon.

Med større dekklaring er vi alle blitt klar over fordelene med bredere dekk, hva gjelder både komfort og rullemotstand. Den utviklingen går hånd i hånd med bedre og mer utbredte løsninger for slangeløst oppsett. Dermed utvikles det stadig flere og bedre brede dekk som takler de fleste typer underlag. Man bruker ikke lenger 23 mm landeveisdekk på asfalt og 33 mm krossdekk på grus, men gjerne dekk på 28-30-32 og endog 35 mm som er lynraske på landeveien og har tilstrekkelig grep på grus. Dine WTB Exposure er et eksempel på denne nye gruppen dekk.

Og flere komfort- og rittsykler nærmer seg hverandre geometrisk og deler god dekklaring og komfortelementer som vibrasjonsdemping.

Kort sagt er de skarpe skillene man opererte med før til dels opphevet. Man får i stedet glidende overganger mellom forskjellige bruk.

Jeg har en lignende sykkel selv, satt opp med hjulsett på rett over 1500 gram og 30 mm dekk utviklet for ritt som Tour of Flanders og Paris-Roubaix. Det oppsettet er utmerket for min hverdagsbruk, landeveissykling og grussykling. Tenkte en stund på to hjulsett, men har slått tanken fra meg.

Forskjellen mellom 30 mm, som du har originalt, og 28 mm som du nevner for annet hjulsett, kan ha bortimot null betydning i praksis, alt etter dekk og felg.

Sitat: RagaRockers
Blir ut på tur straks og da blir et int. Å se hvordan det føles og hvor fort det går ICON_SMILE

Tipper det vil føles bra. Gi oss gjerne en kjapp rapport ICON_SMILE

Hadde i går en nydelig liten tur i Sørkedalen og siden opp i høyden rundt Voksenkollen. Om det hadde vært hakket tørrere på grusveiene, hadde jeg svingt inn på eldoradoet av grusveier fra Frognerseteren. Det er nettopp allsidigheten jeg liker - å kunne improvisere turen fritt uten å plages av tanken om at jeg burde bytte hjul eller dekk ICON_SMILE Og den nye generasjonen landeveissykler, som din fine Synapse, takler mye mer enn kun Ring 4 i Marka.

Skifte dekk på WTB KOM i21 rims & Exposure 700x30c [Re: RagaRockers] #2479981 30/04/2018 10:47
R
RagaRockers Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Hjulsettet synte jeg virker som et godt multipurpose sett. Merker at jeg må jobbe mer enn normalt på langturene. Om det er pga størrelse, vekt, aero er jeg usikker på. Bredde(den totale bredde) på dekkene er 34mm og høyde fra felg til rulle flaten er 31-32mm. Det er veldig komfort og sykle med dette oppsettet, og det setter jeg stor pris på. Derfor skal de brukes mest mulig. Men jeg ønsker noe som er litt stivere og mer kontante.

Dette kan dere kanskje svare på, jeg syntes det litt "ulmet" å ta kurver i høy hastighet. Har hatt følelsen av at dekket er i ferdig med å glippe vel flere anledning.

Redigert av RagaRockers; 30/04/2018 10:49.

Re: Skifte dekk på WTB KOM i21 rims & Exposure 700x30c [Re: RagaRockers] #2479996 30/04/2018 11:18
SmurfN Offline
Medlem
Medlem
merk at dette hjulsettet (i21) lider tydeligvis av dårlig QC, hadde nå mitt bakhjul inne til rep på garanti pga hjulet var blitt så skjevt etter 300km at det hadde begynt å subbe i rammen og det måtte bygges opp på nytt. anton sport sa det var en gjenganger på disse hjulene så hold et øye med WTB hjulene dine. forhjulet mitt ser tilsynelatende ut å holde seg fint.

Redigert av SmurfN; 30/04/2018 11:18.

2017 YT Jeffsy CF 29"
2018 Cannondale Synapse SE Ultegra
Re: Skifte dekk på WTB KOM i21 rims & Exposure 700x30c [Re: SmurfN] #2480067 30/04/2018 15:53
R
RagaRockers Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Bakhjulet mutt knirket og knaket. Det møtt inn igjen for stramming. Fikk tilbakemelding fra Sykkelsenteret at det var helt normalt og ville gå seg til ICON_CONFUSED ja ba de de gå over det. Fikk hjulet tilbake igjen og da var det lydløst.

Moderator  support, Valentino