Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger

Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger #2478000 21/04/2018 14:58
D
denethon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei

Jeg er en mosjonist som sykler birken av og til, men holder meg ellers til rolige turer på grusveier og asfalt - unntaksvis på stier.

Nå er jeg lei av å punktere, og vurderer å gå for slangeløse dekk. Problemet er at jeg er helt blank på det området. Håper noen kan hjelpe meg litt på vei.

- Er det mye vedlikehold med slangeløse dekk? Må man f.eks. fylle på med ny forseglende guffe hvert år?
- Kan man fortsatt punktere, og må man da bytte ut hele dekket?
- Hvilke løsninger for slangeløse dekk anbefales? Moderat budsjett. Vil helst slippe å måtte kjøpe nye felger.
- Hvilke dekk anbefales til mitt bruk med birken som treningsmål?
- Noen ulemper med slangeløse dekk jeg burde være klar over?

På forhånd takk for hjelpen!

Re: Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger [Re: denethon] #2478001 21/04/2018 15:18
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
- Er det mye vedlikehold med slangeløse dekk? Må man f.eks. fylle på med ny forseglende guffe hvert år?
I utgangspunktet er det ganske enkelt, om du ikke bytter dekk bør du etterfylle guffe. Det kan du gjøre med en sprøyte gjennom ventilen - veldig enkelt
- Kan man fortsatt punktere, og må man da bytte ut hele dekket?
Ja. Nei, det kan repareres så lenge du ikke har revet i stykker dekket. Maxalami og Sahmurai Sword lager løsninger for å tette hull.
- Hvilke løsninger for slangeløse dekk anbefales? Moderat budsjett. Vil helst slippe å måtte kjøpe nye felger.
Hvilke felger har du fra før? Birken dekk kan jeg ingenting om ...
- Hvilke dekk anbefales til mitt bruk med birken som treningsmål?
- Noen ulemper med slangeløse dekk jeg burde være klar over?
Noen dekk har mønster som gjør at de kan bli liggende uten knaster over felgkanten, da er felgen litt mer utsatt for slag.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger [Re: denethon] #2478003 21/04/2018 16:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Specialized Renegade er et knall birkendekk.
Skulle jeg kjøpt nå tror jeg at jjeg ville testet g one 29x2.3

Re: Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger [Re: denethon] #2478012 21/04/2018 16:48
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Schwalbe Tunder Burt funker knall på Birken. Lette å sette opp slangeløst. Ikke så dyre heller.

Re: Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger [Re: denethon] #2478017 21/04/2018 17:29
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
dette blir en lang tråd ICON_SMILE sjekk forøvrig annen tråd om samme tema

noen dekk er veldig enkle å sette opp slangeløst mens andre er ett sant helvete og blir aldri tette.
solide protection dekk fra Conti og en del grøvre dekk med solid dekkstamme er enkle å sette opp.
racing dekk med papirtynne dekksider kan gi deg som fersking uante gleder i bua med dekk som ikke blir tette på den ene eller andre måten.

har du nok lateks i dekkene vil det tette vanlige punkteringer, får du en rift i sideveggen må du legge inn slange eller gå hjem. been there, done that. kom seint hjem og fruen var pissed

de fleste dekk/felg kombinsjoner kan settes opp slangeløst.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger [Re: denethon] #2478028 21/04/2018 18:32
D
denethon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Takk for svar. Bare for å å ha sjekket ut det også: finnes det EKSTRA solide slanger som tåler mye juling?

Sykkelen jeg har en en 2013 Trek X Caliber:

https://archive.trekbikes.com/us/en/2013/Trek/x_caliber#/us/en/2013/Trek/x_caliber/details

For å svare Garpen: Felgene er av typen: Bontrager Mustang 32-hole Tubeless Ready disc rims

Og nå ser jeg også at de har "Tubeless ready" i navnet ;-)

Re: Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger [Re: erling] #2478030 21/04/2018 18:44
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: erling
Schwalbe Tunder Burt funker knall på Birken. Lette å sette opp slangeløst. Ikke så dyre heller.

Snakeskin hvertfall.. Vanlig blir det også, men trenger ikke bli tett med engang.
I fjor måtte jeg faktisk inn med slange 1 time før start da det begynte å lekke igjen på formiddagen så heldig med den så det ikke skjedde 1 time ut i rittet i stedet

Re: Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger [Re: denethon] #2478068 22/04/2018 06:22
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Det enkleste kan være å kjøpe gode dekk med forsterkede sidevegger, aka protection eller snakeskin. Med slanger inne i dem minker sannsynligheten for punktering betraktelig. Kjøp Specialized Fast Track, Schwalbe Racing Ralph/Thunder Burt, Continental Race King eller andre tilsvarende dekk. Slangeløst krever felger som er ment for det. I tillegg kan det skje at lufta siger, og da må du inn med slange. Det kan være et problem på Skramstad ...

Div. sportsremedier ...
Re: Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger [Re: universalis] #2478072 22/04/2018 06:44
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Thunder Burt er de mest punkteringsvillige sykkeldekkene jeg har brukt noensinne. Og jeg har brukt Snakeskin med slange til pendling og noen grusturer. Snakeskin tåler ikke mer i rullebanen og det er svakhetspunktet på disse dekkene, som har så lave knaster.
De ruller som pokker, men til Birken og andre ritt når trådstarter er lei av å punktere, må disse settes opp slangeløst, spør du meg.
Trådstarter har tubeless ready-felger, og disse er lette å sette opp.

Re: Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger [Re: denethon] #2478086 22/04/2018 08:40
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Her er det nesten like mange meninger som det er medlemmer på dette forumet.
Jeg har brukt ThunderBurt Liteskin slangeløst mye og aldri måttet stoppe pga punktering. (Kommet hjem med tydelig tegn på latexsprut)
Et godt alternativ er RocketRon. Triller overraskende lett mtp hvor grovt det ser ut, og det duger til mer enn "birken". Lett er det også hvis du velger Liteskin. Velg bredde etter hvor tung du er.
Slangeløst er for meg en selvfølge.

Re: Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger [Re: denethon] #2478087 22/04/2018 09:08
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg har gått fra Continental Race King til Schwalbe Thunder Burt til Specialized Fast Trak som desiderte favoritt-dekk.

Byttet fra Race King til Thunder Burt fordi jeg ikke klarte å få RK opp slangeløst. Byttet så fra TB til Fast Trak fordi de ble anbefalt av sykkelbutikken (og at jeg nå sykler på en Specialized-sykkel).

Jeg tok av piggdekkene og satte opp Fast Trak-ene slangeløst i går og kom på hvor fantastisk greie de er å få opp slangeløse. De smatt rett opp med vanlig gulvpumpe.

FT kom i ny versjon med ny gummi og grovere knaster ut på kantene i fjor. Resultatet, slik jeg opplever det, er et dekk som ruller nesten like bra som Thunder Burt, samt gir et mye bedre grep på sti enn noen andre grusdekk jeg har prøvd.

For meg er Fast Trak det aller beste allround-dekket hvor jeg da legger asfalt + grus + ikke så alt for grov sti i uttrykket "allround".

Re: Tips til birken-dekk og slangeløse løsninger [Re: denethon] #2478398 23/04/2018 17:26
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Gjør det litt enkelt.

Lær deg å sette opp slangeløst, mange videoer på YouTube.com

Deretter bør du handle 2 sett med dekk. Et til Birken, og ett sett til trening gjennom sesongen. De du trener med kan gjerne være mer solide enn de bekkene du skal sykle Birken med.

Som mange andre skriver, Thunder Burt SnakeSkin er supert til Birken, men punkterer kanskje litt på skarp grus (som ofte ligger igjen på sykkelveier etter den lange vinteren vi har hatt)

Til mer generell bruk ville jeg kanskje valgt Rocket Ron eller Racing Ralph 2.25 bredde med SnakeSkin.

Lykke til ICON_SMILE

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn

Moderator  support