Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ta tog eller fly til Stockholm?

Ta tog eller fly til Stockholm? #2477902 20/04/2018 19:29
VegardSkedsmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Med innsjekk og alt ekstra bruker toget bare ca 2 timer lenger enn flyet, det koster omtrent det samme og jeg ser ingen andre fordeler med toget annet enn at det kan være noe fint å se på.

Er det en fin togtur? Fin utsikt og natur? WiFi? God mat? Noe annet å tenke på?

Re: Ta tog eller fly til Stockholm? [Re: VegardSkedsmo] #2477905 20/04/2018 19:38
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg synes reisa virker kortere når jeg flyr innenlands/kort. Det blir ikke så mye dødtid sammenhengende. Jeg dør sakte på togturer over et par timer.

Unntaket er sovekupe på nattoget. Det er den aller beste måten å reise på

Re: Ta tog eller fly til Stockholm? [Re: Raskall] #2477906 20/04/2018 19:39
VegardSkedsmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Raskall
Jeg synes reisa virker kortere når jeg flyr innenlands/kort. Det blir ikke så mye dødtid sammenhengende. Jeg dør sakte på togturer over et par timer.

Unntaket er sovekupe på nattoget. Det er den aller beste måten å reise på

Så litt på nattog, men synes Stockholm er for kort unna til at jeg skal gidde å legge meg for å sove liksom.

Re: Ta tog eller fly til Stockholm? [Re: VegardSkedsmo] #2477912 20/04/2018 20:09
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
toget til Stockholm er fint, men tar litt for lang tid. Det er f.eks. ikke mulig å ta toget samme dag hvis man skal på et møte før lunsj.

Hvis toget først blir forsinka mot Oslo blir det gjerne *veldig* forsinka, for kapasiteten på norske toglinjer er sprengt, og når man mister slots baller det fort på seg.

Ellers har baren på toget happy-hour med godt ølutvalg, og er du tidlig ute koster 1. klasse på toget inkludert "tre retters" middag det samme som en billig-billett på fly. Da får man og tilgang til lounge på jernbanestasjonen i Stockholm før avgang som er et greit sted å vente om man har noe dødtid.

Jeg har noen ganger flydd til Stockholm og tatt ettermiddagstoget hjem igjen.

Re: Ta tog eller fly til Stockholm? [Re: VegardSkedsmo] #2477926 20/04/2018 21:40
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Kommer an på hva du liker, ja, (og kanskje prinsipper mht miljøvalg..)
Jeg er ikke i tvil, velger alltid toget om det er et konkurransedyktig alternativ på tid, nesten uansett pris, fly er jo vanligvis veldig kjedelig.. Oslo-Stockholm er en helt grei togtur, -ikke spesielt spennende landskap å kjøre gjennom, dessverre, men bedre seter enn nynorske tog, dessuten mer kontinental, gammeldags togatmosfære...
Og om slik atspredelse frister har de brukbart ølutvalg i togets "restaurant"..

(Kjøper du billetter tidlig kan du jo også få turen for 3 torsker t/r, som jeg gjorde sist høst, vanskelig å konkurrere med det.)

Redigert av ingeplinge; 20/04/2018 21:43. Rediger grunn: Er faktisk grei wifi, ja, mye bedre enn gjøvik- og sørlandsbanen, i alle fall..:)

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Ta tog eller fly til Stockholm? [Re: ingeplinge] #2477983 21/04/2018 11:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: ingeplinge
men bedre seter enn nynorske tog, dessuten mer kontinental, gammeldags togatmosfære...

Nettopp, rett og slett et mer bokmåls preg over dem.

Re: Ta tog eller fly til Stockholm? [Re: VegardSkedsmo] #2477987 21/04/2018 11:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Selvfølgelig tog yes

Intet er verre enn flyturer. Unntatt kanskje bussturer. Jeg er i tvil om det, men heller til at fly er verst ICON_LAUGH

Har tilbrakt altfor mange timer og døgn av mitt liv på fly. Business-klasse kan gjøre transkontinentale turer mer levelig, men for reisemål i våre nærområder er tog uslåelig.

Sist jeg var i Stockholm ble jeg dessverre pent nødt til å fly den ene veien. Køer, køer, trangt og fælt, opp og ned i en blikkboks med dårlig luft. Hjemturen var en drøm - med en god bok, god plass, god luft og hyggelige pauser i kafeen.

Rent bortsett fra opplevelsen, er selvsagt hensynet til klimaet nok til å velge bort en så møkkete transportform som fly ved enhver anledning.

*** Air Travel In Real Life ***

Moderator  support