Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Arrangere kriteriumsritt/turritt

Arrangere kriteriumsritt/turritt #2477725 20/04/2018 08:43
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Heihå

Jeg lurer litt på følgende i forbindelse med å arrangere et kriteriumsritt:
Det er snakk om en løype på ca 1km, med 4 kryss, lite trafikkert vei.

-Hvor mange vakter trenger man? Ble ikke klok på reglene.

-Så lenge det er turritt, klarer man seg med stasjonære vakter som har gjennomført e-kurs uten praksis/myndighet?

-Hvordan er søknadsprosessen?

Samtidig lurer jeg også på dette med treningsritt/karuseller i regi av klubben. Er også dette noe som må søkes om? Er det samme krav til stasjonære løypevakter?
Vi har tidligere arrangert lavterskel karuseller, åpent for alle, medlem eller ei, på vei med svært lite trafikk. Vil dette bli håpløst å få gjennomført så lenge det er i regi av klubben?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477731 20/04/2018 09:01
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Regner med at kriteriumsrittet har tidtaking.

Du trenger vakter i alle kryss.
Vaktutdanningsnivået kan holdes lavt ved bruk av 302-skilt (innkjøring forbudt), sperrebukker og sperrebånd. Da bør løypevakter (2t nettkurs) være nok.
Søknadsfristen er 4 måneder før rittet. Søknaden sendes regionvegkontoret (Statens Vegvesen) med kopi til politiet og kommunen.
https://www.vegvesen.no/fag/veg+og+gate/sykkelritt

Ritt med offisiell tidtakning må søkes. Vi (Ottestad) melder også fra til SVV om våre rittsimulerende treninger. Disse er uten offisiell tidtaking, og vi kjører dem uten startnummer og normal trafikkregulering gjelder. Vi sier for disse rett og slett fra hva vi holder på med til SVV.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477733 20/04/2018 09:08
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Vi arrangerer turrittet Vårtesten på søndag og har kun løypevakter med nettkurset inkl de som sitter i "Masterbil". Rittet er på 6 mil i området Drøbak, Follo, Nesodden med et fåtall krevende kryss og lite trafikk. Vi har ca 35 vaktposter hvor flere vakter står to steder. I den mest krevende rundkjøringen (høy fart slakt nedover, 90 grader til venstre og inn i den hardeste bakken hvor alle vil være først) har vi 3 vakter. Så vidt jeg vet har Nordmarka, Tyrifjorden og Øyeren Rundt 40-50 vaktposter på 12-15 mil på større veier. Se link for div info og søknadsskjemaer https://www.vegvesen.no/fag/veg+og+gate/sykkelritt
søknadsprosessen er mer omfattende enn før med div vedlegg.

Neste uke arrangerer vi et junior ritt, vesentlig bakker på en liten vei med liten trafikk og sykkelsti med enkeltstart og ingen krevende kryss. Her er vi 6 vakter.

Jeg har hatt dialog med Statens vegvesen og opplever dem som veldig greie, pragmatiske med ønske om at klubbene skal greie å gjennomføre ritt. Jeg ville ringt og tatt en prat. Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477735 20/04/2018 09:11
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for oppklarende svar ICON_SMILE
Rittet har tidtaking, ja. 4 måneder var lenge, da har vi ikke mye å gå på.

Så forstår jeg deg rett angående karuseller uten tidtaking, at det holder å melde fra til SVV om at vi blir å kjøre treningsritt der og der, klokken da og da på disse dagene? Ingen krav til ekstra vakter? Tidtaking står strava for, og de kjøres uten startnummer.

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477736 20/04/2018 09:14
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Egentlig trenger dere ikke å melde fra om slike rittsimulerende treninger, men slik vi ser det skader det ikke å bygge godvilje. ICON_SMILE
Så ja, vi gjør det slik du skriver. Forteller om når, hvor og hvordan.

Vi bruker forøvrig vår uniformerte lagbil foran de syklende på disse dagene. Når andre trafikanter ser Ottestadbilen regner de med at noe er i gjære og ser etter sykkelryttere.

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477738 20/04/2018 09:21
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Skjønner, takk! Det var egentlig bedre enn jeg turte håpe på når det kommer til karuseller/treningsritt

Redigert av Hoaas; 20/04/2018 09:21.

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477748 20/04/2018 09:46
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Man arrangerer ikke ritt, men treningsritt, og vips så forsvinner alle krav til vakter etc.? Genial måte å omgå reglene på, og kanskje det fører til at det vil bli arrangert flere "treningsritt" der Strava står for tidtakningen?

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477804 20/04/2018 11:58
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er nok neppe en god løsning for seriøse arrangører, selv om de ikke har flere hundre deltakere. Jeg ønsker i allefall en viss seriøsitet over rittet når jeg først skal betale for å konkurrere.
Jeg er bare glad det fortsatt er enkelt for klubber å gjennomføre lavterskel treningsritt. At man ikke trenger å tilkalle ørten vakter for at 10-12 gamle gubber skal måle penislengde ICON_TONGUE

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477823 20/04/2018 12:42
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Husk at selv ved "uoffisielle treningsritt" bør arrangøren ha en god ansvarsforsikring dersom noe skulle skje overfor tredjeperson (det har registrerte ritt automatisk gjennom NCF), og eventuelle deltakere uten aktiv lisens kan risikere å ha rompa bar om noe skulle skje med dem.

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477827 20/04/2018 12:51
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hva vil det si? At om jeg sykler et segment så fort jeg kan, tryner og knekker armen, så tar de meg ikke i mot på sykehuset?
Måten karusellene på landevei foregår er egentlig helt uten klubben involvert. Det er medlemmer som samles på et fast sted, til fast tid, som sykler. Men klubben publiserer gjerne stravatidene på facebooksiden.

Vil man ikke stå like ansvarlig om man er ute på en vanlig søndagstur alene?

Redigert av Hoaas; 20/04/2018 12:54.

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477829 20/04/2018 12:56
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Den bakke tempoen vi arrangerer neste uke søkte vi om for ca en måned siden, vi fikk mail om at vi kunne gjennomføre sist uke og i dag kom den endelige bekreftelsen med alle paragrafer etc.

Som sagt virker Vegvesenet å være fleksible og han jeg har snakket med kjenner seg ikke igjen i at de skal være årsaken til at flere ritt kaster kortene.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477834 20/04/2018 13:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Hva vil det si? At om jeg sykler et segment så fort jeg kan, tryner og knekker armen, så tar de meg ikke i mot på sykehuset?
Måten karusellene på landevei foregår er egentlig helt uten klubben involvert. Det er medlemmer som samles på et fast sted, til fast tid, som sykler. Men klubben publiserer gjerne stravatidene på facebooksiden.

Vil man ikke stå like ansvarlig om man er ute på en vanlig søndagstur alene?

Spør du meg?

- Hvis du knekker fortenna i noe som kalles "ritt" er mange forsikringsselskap temmellig avvisende. Det må lisensløse deltakere være klar over.

- Kriteriumsritt kan vel vanskelig sammenlignes med en søndagstur alene? Hvis et lite felt med syklister modifiserer siden på en Mercedes, hvem tar regninga? Får du syklistene til å spleise på 50k?
Hva hvis det ikke var en Mercedes, men ei barnevogn?

Jeg har hatt nytte av NCF's arrangørforsikring til en slik bilskadesak, og vil definitivt ikke stå som offisiell eller uoffisiell arrangør av ritt uten å ha noe tilsvarende i ryggen....

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Oystein L] #2477843 20/04/2018 13:19
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg snakker om karusell/treningsritt, det er i all hovedsak snakk om medlemmer/venner som samles for å sykle et segment så fort de kan. Dette kan lett sammenlignes med en søndagstur med noen kompiser, eller?

Hva angår kriteriumsrittet skal det selvsagt foregå i organiserte former ihht de nye reglene. Jeg spurte ikke for å finne måter å lure systemet på, men for å vite hva vi må gjøre for å få et ritt i kompaktformat gjennomført. Med det antall landeveissyklister vi har her oppe, som faktisk er interessert i å konkurrere, så tror jeg kriterium er veien å gå. Det var vanskelig nok å få noen få frivillige før reglene om løypevakter og kursing kom, til å arrangere et ritt som strakk seg over mange mil. En rundbane på 1km vil være gjennomførbart med få vakter.

Redigert av Hoaas; 20/04/2018 13:20.

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477922 20/04/2018 21:21
B
bjosak Offline
Fersking
Fersking
B
Det som er et paradoks er at treningsritt der strava er tidtaker kan man med dagens regelverk slippe med søknadsprosess samt vakrbehov. Ingen kan påstå at disse rittene er noe tryggere enn om man setter på en klistrelapp på hjelmen med tidtaking som skiller på 0.1sekund. Det siste generer en lengre søknadsprosess samt evt vakter.

For meg er det også rart at man får godkjent fellesstart ritt med kun å bruke løypevakter. Disse har pr definisjon ikke lov til å regulere trafikk , bare vise vei for syklisten.

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477934 21/04/2018 05:36
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Slik jeg har forstått det vil en løypevakt med nettkurset ha en informasjonsfunksjon, ikke bare for syklister men også for trafikk. Ved god skilting og vakter i hvert kryss vil det nok gjøre bilister mer obs på syklister også.

Skulle det blitt sånn at man måtte søkt om hver en trening hvor man sykler mer enn 2 stykker sammen, sperret veier og hatt 9 timers kurs + praksis på ørten vakter, kan vi vel med trygghet si at det hadde blitt svært lite aktivitet i regi av klubber.

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477935 21/04/2018 06:01
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ryttere på trening følger vel vegtrafikkloven?

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Oystein L] #2477936 21/04/2018 06:13
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L

Det stemmer, og det er man også pliktig å følge på treningsritt/tempointervaller/rykk og napp trening

Redigert av Hoaas; 21/04/2018 06:17.

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: bjosak] #2477937 21/04/2018 06:28
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bjosak
For meg er det også rart at man får godkjent fellesstart ritt med kun å bruke løypevakter. Disse har pr definisjon ikke lov til å regulere trafikk , bare vise vei for syklisten.
Interessant nok bruker Tour of Norway Løypevakt pluss et sperrebånd som løypevakten selv strekker i stedet for Stasjonær vakt.

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477938 21/04/2018 06:35
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Sitat: Oystein L

Det stemmer, og det er man også pliktig å følge på treningsritt/tempointervaller/rykk og napp trening

Følger syklistene boken er det ingen problem
Min erfaring med treningsritt for førtiser, og da spesielt kriteriumspregede, tilsier imidlertid at det IKKE skjer...

Re: Arrangere kriteriumsritt/turritt [Re: Hoaas] #2477955 21/04/2018 07:49
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sant nok, kan ikke snakke for andre, men her kjører vi tempokarusell på 18km tur/retur med intervallstart, og et par tre fellesstarter på omtrent samme strekket. En vei med svært lite trafikk, hvor trafikkregler følges. Uproblematisk på tempo, på felles ligger det en bil i forkant av feltet, det har også gått helt uproblematisk både mtp vikeplikt og andre trafikkregler.
Legger man slike treningsøkter til vei med tettere trafikk skjønner jeg at dette kan bli en utfordring, spesielt når skylappene kommer på hos enkelte.

Kriterium har vi ikke kjørt som treningsritt til nå, men mulig vi prøver på et testritt i år, det vil da foregå på lukket bane. 900m lang gocart bane

Moderator  support, Valentino