Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

uerfaren mekker har havnet i ny krise

uerfaren mekker har havnet i ny krise #2476266 13/04/2018 16:43
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Dette er jo flaut, men det får bare stå til. En ny situasjon har oppstått for den uerfarne mekkeren. Og han er desperat etter råd. Hvis ikke ser det stygt ut for tur på mandag.
Skulle flytte noen spacere opp, men nå får jeg ikke festet lokket igjen. Skruen som hører til lokket har ingenting å feste seg i. Den snurrer bare rundt og rundt. Har det vært en bolt eller noe sånt i lageret tidligere som har falt ned når jeg løsnet stemmet, eller hva kan ha skjedd? Løsnet skruene så forsiktig jeg bare kunne. Jeg vet det er et eller annet man må unngå når man løsner stemmet, og jeg har vel klart å gjøre akkurat denne brøleren.

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476267 13/04/2018 16:55
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Skruen i topplokket fester du i en stjernemutter som sitter fast i styrerøret. Når du monterer stemet, så må du feste toppskruen før du fester skruene på stemet. Er du sikker på at stem og spacere ligger skikkelig nedpå?

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: spinat] #2476271 13/04/2018 17:11
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Sitat: spinat
Skruen i topplokket fester du i en stjernemutter som sitter fast i styrerøret. Når du monterer stemet, så må du feste toppskruen før du fester skruene på stemet. Er du sikker på at stem og spacere ligger skikkelig nedpå?

Takk for raskt svar. Det settes stor pris på!
Jeg kan ikke de korrekte navnene osv, men når jeg ser ned i styrerøret så er det ingenting der. Jeg ble fortalt i butikken at det er en feil man kan gjøre, tror det dreide seg om noe som kan løsne. Legger ved et bilde av hvordan lokket og skruen ser ut.

Vedlegg
IMG_1355.jpg (24.49 KB, 651 nedlastinger)
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476273 13/04/2018 17:16
K
Kitz Offline
Medlem
Medlem
K
Er ikke bare gjengene i topplokket som er gåene da?
Det er til en Cannondale?
Jeg har ødelagt gjengene i den før..... tåler svært lite.

Redigert av Kitz; 13/04/2018 17:17.
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: Kitz] #2476275 13/04/2018 17:27
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Sitat: Kitz
Er ikke bare gjengene i topplokket som er gåene da?
Det er til en Cannondale?
Jeg har ødelagt gjengene i den før..... tåler svært lite.

Tror ikke jeg kan ha ødelagt gjengene så fort? I butikken hjalp de meg med å flytte 1 stk spacer opp. Nå skulle jeg forsøke med på 2 til selv, men nå står jeg her... Kan vanskelig tro det er dette som har skjedd. Jeg måtte prøve det samme på en gammel sykkel jeg har stående, Cannondale det og. Og akkurat samme problemet oppsto. Så her er det noe jeg gjør feil. Jeg får ikke skrudd skruen opp fra lokket, hvis det har noe å si. Den ligger bare nedi der. Men synes også det er rart at jeg ikke ser noe feste/bolt nede i styrerøret.

Skal også den delen i sølv sitte fast i lokket?

Redigert av eladc; 13/04/2018 17:30.
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476276 13/04/2018 17:36
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Det topplokket der ser veldig ut som del av en eller annen form for ekspansjonsmekanisme (Den koniske delen nederst på skruen "sprenger ut" en ekspansjonsdel som på den måten fikseres i styrerøret - jeg har det samme på en racer). Kan tenkes at du har skrudd så mye opp at selve ekspansjonsdelen har falt av og ligger nede i bunnen av styrerøret.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: Torshov-Simen] #2476277 13/04/2018 17:38
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Sitat: Torshov-Simen
Det topplokket der ser veldig ut som del av en eller annen form for ekspansjonsmekanisme (Den koniske delen nederst på skruen "sprenger ut" en ekspansjonsdel som på den måten fikseres i styrerøret - jeg har det samme på en racer). Kan tenkes at du har skrudd så mye opp at selve ekspansjonsdelen har falt av og ligger nede i bunnen av styrerøret.

Det høres fornuftig ut. Jeg ser noe nederst i styrerøret som ligner på noe som kan være en ekspansjonsdel. Men synes det er rart at den løsner så fort. Jeg skrudde bare så vidt på lokket. Har jeg gjort det i feil rekkefølge, eller er det noe annet som er årsaken?

Og viktigst av alt... Er dette noe jeg kan fikse selv?

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476278 13/04/2018 17:39
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Du har mest sannsynlig løsnet hele ekspansjonsbolten slik at den ene halvparten har falt ned i bånn av gaffelen. Det skal litt til å unngå å merke det, men... Forsøk å sette sykkelen opp ned og rist forsiktig på fronten.

Men hvis du har strammet stemmet uten at denne har vært på plass, kan du ha laget sprekker i karbonet på gaffelen. Det ville dog uansett vært feil rekkefølge å gjøre det på...

Redigert av DuffMcShank; 13/04/2018 17:39.

Create the problem and sell the solution
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476279 13/04/2018 17:39
K
Kitz Offline
Medlem
Medlem
K
Nå er det en stund siden jeg hadde samme type, men jeg husker som sagt at den ikke tålte noen ting.
Tror den delene i sølv skal sitte fast, men det er mulig jeg husker feil.

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476282 13/04/2018 17:41
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Du får vel bare snu sykkelen opp ned og satse på at den andre delen faller ut. Er vel omtrent det samme som på sånne bolter man skrur inn i enden på styret i steden for dytter inn, skulle jeg tro?

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476283 13/04/2018 17:45
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: eladc

Det høres fornuftig ut. Jeg ser noe nederst i styrerøret som ligner på noe som kan være en ekspansjonsdel. Men synes det er rart at den løsner så fort. Jeg skrudde bare så vidt på lokket. Har jeg gjort det i feil rekkefølge, eller er det noe annet som er årsaken?

Og viktigst av alt... Er dette noe jeg kan fikse selv?

Kan være så enkelt som at de ekstra spacerne gjør at skruen nå er i korteste laget slik at den veldig fort skrus ut av ekspansjonsbolten når du skrur opp. Rist ut ekspansjonsbolten og skru den så vidt inn på skruen (så du ikke begynner å ekspandere bolten), da bør det være grei skuring å sette det inn i styrerøret igjen.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: Torshov-Simen] #2476291 13/04/2018 18:08
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E

Kan være så enkelt som at de ekstra spacerne gjør at skruen nå er i korteste laget slik at den veldig fort skrus ut av ekspansjonsbolten når du skrur opp. Rist ut ekspansjonsbolten og skru den så vidt inn på skruen (så du ikke begynner å ekspandere bolten), da bør det være grei skuring å sette det inn i styrerøret igjen.

Da fikk jeg ristet ut ekspansjonsbolten ICON_SMILE
Legger ved bilde.

Men jeg er fortsatt så treg at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal skru skruen inn på den!

Vedlegg
IMG_1358.jpg (18.29 KB, 565 nedlastinger)
Redigert av eladc; 13/04/2018 18:09.
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476295 13/04/2018 18:38
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Da fikk jeg ristet ut ekspansjonsbolten ICON_SMILE
Legger ved bilde.

Men jeg er fortsatt så treg at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal skru skruen inn på den!

Tja, si det du, akkurat den patenten der kjenner jeg ikke.
Men jeg tipper at ekspansjonsbolten består av en ekspanderende og en statisk del - den ekspanderende består antageligvis av en ring som er delt opp i tre eller fire deler og har en konkav ende som passer til den koniske enden på skruen og i midten er det antagelig et hull som ikke er gjenget.

Tre ekspansjonsbolten inn på skruen med ekspansjonsdelen opp (da bør skruen få tak i gjengene på den nedre statiske delen), skru til du kjenner at bolten begynner å ekspandere (så du får sjekket at den er riktig satt sammen og virker) og skru så litt tilbake - da er den klar til å settes tilbake i styrerøret.

Redigert av Torshov-Simen; 13/04/2018 18:39.

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476297 13/04/2018 18:41
H
Henrik L Offline
Fersking
Fersking
H
Ser ut som expander til cannondale og den er delt i 2, ekspasjonsmeknismen (det som er i metall) og topplokket (svart plast). Skru den klumpen du fikk ut av gaffelen på pinnen (du ser hvilken vei som er riktig). Deretter justerer du lengden på hele mekanismen ved å sku topplokket ut eller inn (den svarte delen).

Lengden skal være slik at den nederste klumpen ekspanderer ca der hvor skruene på stemmet strammes. Den skal liksom presse ut der stemmet ditt presser inn.

1. Løsne skruene på stemmet og tilpass med spacere
2. Sett hele mekanismen nedi og stramm den minste umbracoen (nedi lokket) til det sitter (husker ikke nm).
3. Stram så topplokket (den store umbracoen) til det ikke er noe slark i styrelager og du kan svinge styret passe lett.
4. Stram skruene på stemmet. (Husk å få styret rett først...)

Google "cannondale expander" så finner du sikkert en video på nettet

Redigert av Henrik L; 13/04/2018 18:43.
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476298 13/04/2018 18:41
SmurfN Offline
Medlem
Medlem
kan dette være til hjelp?

Vedlegg
Captur2e.JPG (86.84 KB, 380 nedlastinger)

2017 YT Jeffsy CF 29"
2018 Cannondale Synapse SE Ultegra
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: Henrik L] #2476301 13/04/2018 19:08
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Sitat: Henrik L
Ser ut som expander til cannondale og den er delt i 2, ekspasjonsmeknismen (det som er i metall) og topplokket (svart plast). Skru den klumpen du fikk ut av gaffelen på pinnen (du ser hvilken vei som er riktig). Deretter justerer du lengden på hele mekanismen ved å sku topplokket ut eller inn (den svarte delen).

Lengden skal være slik at den nederste klumpen ekspanderer ca der hvor skruene på stemmet strammes. Den skal liksom presse ut der stemmet ditt presser inn.

1. Løsne skruene på stemmet og tilpass med spacere
2. Sett hele mekanismen nedi og stramm den minste umbracoen (nedi lokket) til det sitter (husker ikke nm).
3. Stram så topplokket (den store umbracoen) til det ikke er noe slark i styrelager og du kan svinge styret passe lett.
4. Stram skruene på stemmet. (Husk å få styret rett først...)

Google "cannondale expander" så finner du sikkert en video på nettet

Nydelig! Nå er jeg på vei i hvert fall ICON_SMILE
Spm til nr 2 og 3. Advarer mot nok et idiotspm. Den minste og den største? Hvordan får jeg strammet nede i lokket? Er det ikke bare 1 måte å stramme lokket på, altså 1 skrue og 1 unbrakostørrelse?

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476303 13/04/2018 19:23
H
Henrik L Offline
Fersking
Fersking
H
Hvis du skrur det svarte lokket helt av ser du en skrue på toppen av den blanke delen (5mm?)

Samtidig ser du i hullet på selve lokket at dette er en unbrako i seg selv (6mm?)

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: Henrik L] #2476308 13/04/2018 19:50
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Hvis du skrur det svarte lokket helt av ser du en skrue på toppen av den blanke delen (5mm?)

Samtidig ser du i hullet på selve lokket at dette er en unbrako i seg selv (6mm?)

Jepp, da er jeg med.
Legger ved nytt bilde. Jeg klarer ikke å få ekspansjonsbolten ned i styrerøret. Den er for bred slik jeg har den på bildet. Får den vel ikke så mye smalere?

Og når jeg prøvetester det å skru skruen ned i bolten, så er det ikke noe feste. Skruen går jo bare rundt og rundt. Skjønner rett og slett fint lite;)

Vedlegg
IMG_1361.jpg (20.68 KB, 300 nedlastinger)
Redigert av eladc; 13/04/2018 19:50.
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476314 13/04/2018 20:33
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Jepp, da er jeg med.
Legger ved nytt bilde. Jeg klarer ikke å få ekspansjonsbolten ned i styrerøret. Den er for bred slik jeg har den på bildet. Får den vel ikke så mye smalere?

Og når jeg prøvetester det å skru skruen ned i bolten, så er det ikke noe feste. Skruen går jo bare rundt og rundt. Skjønner rett og slett fint lite;)

Hmmm, det der er i hvertfall ikke riktig måte å sette det sammen på - den ekspansjonsbolten der er allerede ekspandert ganske solid (uekspandert skal de ulike ekspansjonsdelene sitte inntil hverandre uten synlig mellomrom) og da får du den ikke ned i styrerøret.

Den konusen på skruen (trekantdelen nedenfor den svarte plasten og det korte gjengete partiet... er den en del av skruen, eller kan den skrus av?

Redigert av Torshov-Simen; 13/04/2018 20:40.

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: Torshov-Simen] #2476316 13/04/2018 20:42
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Hmmm, det der er i hvertfall ikke riktig måte å sette det sammen på - den ekspansjonsbolten der er allerede ekspandert ganske solid (uekspandert skal de ulike ekspansjonsdelene sitte inntil hverandre uten synlig mellomrom) og da får du den ikke ned i styrerøret.

Da har jeg fått avklart det ICON_SMILE Var litt for kreativ der ja, haha
Men må si jeg er en smule rådvill nå. Forstår ikke hvordan delene skal kunne henge sammen!

Vedlegg
IMG_1362.jpg (24.27 KB, 270 nedlastinger)
Redigert av eladc; 13/04/2018 20:48.
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476320 13/04/2018 20:51
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Se om dette hjelper deg

[img]https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthre...b7ff76&f=30[/img]

Ser ut som du må starte med full demontering - topcap (svart del), umbracoskrue, ekspansjonsring og hylse hver for seg.

Vedlegg
CannondaleStemPic_zps9aa5a082.jpg (29.06 KB, 229 nedlastinger)
Redigert av Torshov-Simen; 13/04/2018 20:54.

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: Torshov-Simen] #2476325 13/04/2018 20:53
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Den konusen på skruen (trekantdelen nedenfor den svarte plasten og det korte gjengete partiet... er den en del av skruen, eller kan den skrus av?

Her kommer et bilde der alt er demontert. Den trekantdelen får jeg ikke løs fra det gjengete partiet.

Vedlegg
IMG_1363.jpg (23.6 KB, 292 nedlastinger)
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476327 13/04/2018 20:58
K
Kitz Offline
Medlem
Medlem
K
Jeg har en ekstra av den øverste delen med skruen (til høyre på bildet ditt) hvis du trenger.

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: Torshov-Simen] #2476329 13/04/2018 21:00
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Se om dette hjelper deg

[img]https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthre...b7ff76&f=30[/img]

Ser ut som du må starte med full demontering - topcap (svart del), umbracoskrue, ekspansjonsring og hylse hver for seg.

Men er ikke dette slik jeg først monterte det sammen? (bildet der du sa den var ekspanert)

Veldig godt bilde du la ved, men jeg blir dessverre ikke klokere. Ved å montere den slik blir ekspasjonsringen for stor til å komme ned i styrerøret, og jeg skjønner ikke hva skruer skal feste seg i, den snurrer rundt i intet..

Beklager mye mas her fra min kant. Veldig takknemlig for all hjelp:)

Redigert av eladc; 13/04/2018 21:05.
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476330 13/04/2018 21:01
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Her kommer et bilde der alt er demontert. Den trekantdelen får jeg ikke løs fra det gjengete partiet.

Sikker på at du ikke mangler en del?
Kan ikke skjønne annet enn at du må ha en eller annen mutter på nedsiden av ekspansjonsringen for å få det der til å henge sammen.
Ser det ut som det er plass til en mutter av noe slag hvis du ser på undersiden av ekspansjonsringen?

Redigert av Torshov-Simen; 13/04/2018 21:05.

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: Kitz] #2476331 13/04/2018 21:02
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Sitat: Kitz
Jeg har en ekstra av den øverste delen med skruen (til høyre på bildet ditt) hvis du trenger.

Åj! Utrolig snillt! Håper jeg får knotet dette sammen i løpet av de neste 48 timene, men hvis jeg finner ut at det er noe feil med den delen som du har ekstra av så skriker jeg ut ICON_SMILE

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: Torshov-Simen] #2476332 13/04/2018 21:05
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Sikker på at du ikke mangler en del?
Kan ikke skjønne annet enn at du må ha en eller annen mutter på nedsiden av ekspansjonsringen for å få det der til å henge sammen.

Blir ikke overrasket om det mangler noe, for jeg får ikke dette til å henge sammen. Men er det mer som har fallt ned da? Det eneste som kom ut var denne ekspansjonsdelen.

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476334 13/04/2018 21:08
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Ser ingen flere deler på bildet du la ved av Cannondale stemmet enn de jeg allerede har...

Redigert av eladc; 13/04/2018 21:09.
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476337 13/04/2018 21:12
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Du mangler en kon som skal være i bunnen.
Du trenger aldri løsne denne 5mm unbrako skruen, du strammer kun headsetet ved å skru på topcapen.

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2476338 13/04/2018 21:14
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Ser ingen flere deler på bildet du la ved av Cannondale stemmet enn de jeg allerede har...

Hvis du ser på dette bildet så ser det definitivt ut som det skal være en konus på undersiden av ekspansjonsringen også

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå