Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Privat eiendomsrett er elefanten i rommet

Privat eiendomsrett er elefanten i rommet #2476088 12/04/2018 18:37
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Interessant artikkel i Dagbladet Artikkel

Har mange ganger fundert den store privatiseringen i norsk natur. Selv som indoktrinert kapitalist med jobb innenfor feltet klarer jeg ikke å la være å undres over dette.
- Bærplukkere blir kjeppjaget fra såkalt privat grunn. Ja, for grunneierne har jo bærplukking som næring. Særlig. Lokalt hvor jeg bor rykker grunneiere inn med annonser i avisen der de ber folk holde seg unna.
- Elver eller de beste strekkene leies ut til rikfolk som legger beslag hele sesongen. Gjerne rike russere eller Gjelsten og I. Ikke f.. at de bruker mye penger på å kultivere elva. Er selvsagt heller ikke for frislipp. I andre elver fisker grunneierne når det passer dem og tilgodeser kompiser eller venner med billige kort mens røkla må finansiere dette. Egne grunneierdøgn - ja, for de må jo få fiske i fred mon tro. Og skulle elva få gyro, ja da må samfunnet stille opp med kostbar rotenonbehandling. Er klar over at det finnes hederlige unntak.
- Frimoråder gjerdes inn slik at det blir å betrakte som innmark. Her skal ingen ferdes verken til fots eller på sykkel.
- Elver blir lagt i rør for å tjene noen ører. De eneste som tjener godt er vel produsentene av mikrokraftverkene.
- Familier på tur jages vekk fra såkalt dyrket mark. Flott tur med familien med grilling i fjæra ble avbrutt av hissig grunneier som ville ha oss bort. Påstod det var dyrka mark noe som selvsagt bare var tull. Jeg kjenner området særs godt.
- Grunneiere patruljerer fjellvann for å få inn noen kroner i fiskekortavgift. De aller fleste av disse har ikke gjort en døyt for å ivareta fiskevannene. De har tilfeldigvis arvet et stykke land. Nå er det deres misjon å vakte på disse vannene hele sommeren. Det er oftest fritt salg av antall kort til fjellvann, argumentet om at disse ville bli utfisket er tvilsomt så lenge det ikke er kortbegrensing i dag. Så prisfølsomme er ikke fiskerne.

Selv i USA er det mindre privatisering av naturområder jamfør artikkelen. Natur er et felles gode som bør forvaltes av det offentlige. Gjerne med privat eierskap, men da med sterk reguleringer som sikrer folk flest bedre enn i dag. Ganske utrolig at enkelte grunneiere har fått ture frem slik de har gjort.

Re: Privat eiendomsrett er elefanten i rommet [Re: Marøder] #2476908 17/04/2018 07:17
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er enig. Det at sauene til oldefaren din gikk i lia betyr ikke at du nå eier lia og kan bygge hytter/kontrollere fiske og jakt. Bruksrett bør ikke gi eiendomsrett.

Det savner jeg fra tida nordpå. Fefo er en kongeaktør, på samme måte som Statsskog i Troms. De var rause, men profesjonelle og diskriminerte ikke en stakkars søring. Hvis det var strenge vilkår var det for å bevare bestanden, og da er det helt greit.

Her på Sunnmøre sitter den en bonde på hver røys og bestemmer alt.

Jeg tror også at bærekraften i bestandsforvaltninga - det er den som er viktig - hadde vært bedre om en fjellstyre hadde kunnet regulere disse tingene.

Jeg er ikke en ap-mann, men her er jeg faktisk på venstresida.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.

Moderator  support