Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme?

Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? #2475880 12/04/2018 06:22
Marius M Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
On-One Fatty V2.
Syns den så veldig kul ut i tilleg til at det var veldig billig billig
https://www.on-one.co.uk/i/q/FROOFATV2/on-one-fatty-v2-frame

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: Marius M] #2476235 13/04/2018 12:09
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Hvis man skal bygge sykkel selv, er det for å noe mer enn det man kan kjøpe. Ramme kan sikkert være god.
Den er noe ut datert siden den er bygget for 9 mm QR aksling.
Den har også 170 mm aksel brerdde. Kan dermed ikke ta de bredeste dekkene.
Hjul er spesielt kostbart til fatbike og en utstyrspakke koster også endel.
Så en billig ramme gir ikke nødvendigvis den billigste total pakken.
Har man en komplett fatbike fra før og man ikke er fornøyd med den, kan rammebytte være en løsning, men da må hjul ha samme aksel system og bredde i tillegg til at mest mulig på sykkelen er likt så man kan gjenbruke det utstyret man har.

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: Marius M] #2476294 13/04/2018 18:26
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
du bygger ikke selv fordi du skal spare penger, da er det bedre å kjøpe på salg.

hvis du skal ha noe spesielt eller bare ønsker å montere selv så er det jo litt anderledes ICON_SMILE

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: eldo472] #2476362 14/04/2018 03:49
Marius M Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: eldo472

Den har også 170 mm aksel brerdde. Kan dermed ikke ta de bredeste dekkene.

Er det såpass obselete at jeg ikke vil kunne finne nav om 2 år hvis jeg trenger det? Hjulsettenen jeg har funnet etter kjapp har leiterunde på nett har 150, 170, 190 og 197mm bredde. Hva er standard? Jeg kan veldig lite om fatbike men har sett på den ramma i 2 år og tenkt at det skulle bli min første selvbygde sykkel. Om eneste reelle begrensning er at jeg ikke får inn dekk større enn 4,5 så er det ikke noen showstopper for min del.

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: Marius M] #2476392 14/04/2018 10:10
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den er ganske tung og geometrien er litt utdatert. (Kort og bratt)

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: Marius M] #2476394 14/04/2018 10:17
F
fevang Offline
Medlem
Medlem
F
Merlin cycles har knallbra tilbud på Ritchey commando ramme til ca samme prisen, den har dog 170mm bredde den også, men syntes den er hakket mer stilig enn on-one sin 😀

https://www.merlincycles.com/ritchey-commando-fat-bike-frameset-2017-110841.html

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: Marius M] #2476401 14/04/2018 11:28
Esox Online
Ringrev
Ringrev
Jeg selger en Onone Fatty Trail om det er interessant?

Den er for 170mm qr nav bak

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: Marius M] #2476457 14/04/2018 21:13
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Hvis du skal bruke fatbiken først og fremst til å sykle på snø, er det virkelig ikke dumt å ha plass til de bredeste dekkene. Jeg for min del, trur jeg ville ha opplevd det som litt plundrete med fatbike uten gjennomgående aksling, i alle fall om jeg måtte ha av hjulet ute på tur.

Jeg kunne godt tenke meg å bygge fatbike sjøl, men da måtte budsjettet vært stort.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: Marius M] #2476464 14/04/2018 21:46
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Hva er egentlig feil med 9mm QR?

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: Marius M] #2476465 14/04/2018 22:01
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hatt On-One Fatty. Eneste fatbiken jeg har syklet, bortsett fra en superlett doning jeg testet noen få hundre meter.

Den er artig på sti, selv om geometrien muligens er utdatert (opplevde den ikke som bratt, men litt kort ja).

QR ble et problem for meg. Brukte sykkelen litt med hengerfeste, som førte til at akslingene ble spist opp. Ikke bare jeg som hadde dette problemet.

I dag tror jeg ikke det ville vært aktuelt for meg å ha fatbike eller dedikert stisykkel med QR. Touring, pendling og landevei blir noe annet.

Dekkbredde er jo avhengig av snømengde... Til normalvintre i Østmarka der jeg sykler vil jeg si at 4.0-4.6 er helt OK. I vinter ville det nok blitt feil. Men tipper man hadde kommet seg fint rundt en del områder likevel.

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: larsdx] #2476586 15/04/2018 19:22
Marius M Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: larsdx
Jeg har hatt On-One Fatty. Eneste fatbiken jeg har syklet, bortsett fra en superlett doning jeg testet noen få hundre meter.

Den er artig på sti, selv om geometrien muligens er utdatert (opplevde den ikke som bratt, men litt kort ja).

QR ble et problem for meg. Brukte sykkelen litt med hengerfeste, som førte til at akslingene ble spist opp. Ikke bare jeg som hadde dette problemet.

I dag tror jeg ikke det ville vært aktuelt for meg å ha fatbike eller dedikert stisykkel med QR. Touring, pendling og landevei blir noe annet.

Dekkbredde er jo avhengig av snømengde... Til normalvintre i Østmarka der jeg sykler vil jeg si at 4.0-4.6 er helt OK. I vinter ville det nok blitt feil. Men tipper man hadde kommet seg fint rundt en del områder likevel.

Det med hengerfeste var litt strek i regninga. Har planer om å hvertfall ha mulighet for å dra ungen med denne «planlagte» sykkelen. Mulig jeg må finne noe med gjennomgående aksling da.

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: RoyK] #2476607 15/04/2018 22:53
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: RoyK

Hjulet løsner eller kommer ut av stilling. Symptomer på dette, er at bremsene subber etter man har kjørt raske nedkjøringer.
Måtte stramme klemma så hardt at den ble skjev for at ikke hjulet skulle komme ut av stilling.

Fordelen med QR er raskere hjulskift i ritt.

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: Marius M] #2476612 16/04/2018 05:49
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Har hatt min fatty lenge, har erfart at hjulet vrir seg ved terrengsykling med feste for sykkelhenger montert.

Hjulet har holdt seg på plass ved vanlig sykling med henger.

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: Marius M] #2476790 16/04/2018 17:58
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Robert Axle Project selger gjennomgående fatbike akslinger med feste for tilhenger om dette var grunnen til du ønsket QR.

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: eldo472] #2476869 16/04/2018 21:29
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoyK

Hjulet løsner eller kommer ut av stilling. Symptomer på dette, er at bremsene subber etter man har kjørt raske nedkjøringer.
Måtte stramme klemma så hardt at den ble skjev for at ikke hjulet skulle komme ut av stilling.

Fordelen med QR er raskere hjulskift i ritt.

Nå er det vel forskjellige dropouts der ute også? Noen mister hjulet bare det er litt slakt, mens noen har noen millimeter med bygg utover sånn at sånt ikke skjer.

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: Marius M] #2476983 17/04/2018 10:54
Marius M Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I utgangspunktet er det ikke noe problem med qr. Men vil nødig bygge opp en sykkel det vil bli vanskelg å finne deler til.

Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: eldo472] #2477027 17/04/2018 12:36
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Hvis man skal bygge sykkel selv, er det for å noe mer enn det man kan kjøpe. Ramme kan sikkert være god.
Den har også 170 mm aksel brerdde.<snip>..

ICON_SMILE! Det var da voldsomt til bombastiske uttalelser fra flere her..
(Jeg har selv bygd fatbike på ramme (Moonlander) og liggende deler og fått en veldig rimelig sykkel ut av det, i alle fall en tredjedel av prisen tilsvarende ville kostet ny. Denne har jo som fatbike-entusiaster flest vet 135mm qr/bolt-on/gjennomgående akslinger, foran og bak, som må være mer "utdatert" enn 170mm, og tar likevel markedets feiteste dekk.)
Det er nok lurt å høre hva trådstarter skal bruke sykkelen til før en gir råd ut fra egne preferanser. Har han planer om en rittmaskin eller en konverterbar altmuligmaskin uten fokus på ritt? On-one er sikkert helt klar for det siste, og om vedkommende har krefter i massevis, evt. ikke enorme ambisjoner, kan han antakelig sykle ritt med den også, mener jeg. Selv om denne ramma kanskje "bare" har plass for 26x4.0-dekk.. Å sikre hjulet med qr er mulig uansett, om nødvendig kan den byttes med skru-aksling, som jeg har gjort..

Redigert av ingeplinge; 17/04/2018 12:47. Rediger grunn: Både denne og Ritchey er jo knallbra alternativer! Tunge er ingen av dem, i alle fall.. Ramma til en fatbike veier ikke mer enn noen annen ramme. Men det gjør nesten alle andre komponenter..

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Bygge fatbike selv. Er dette en god ramme? [Re: ingeplinge] #2477171 18/04/2018 06:53
Marius M Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: ingeplinge
Den har også 170 mm aksel brerdde.<snip>..

ICON_SMILE! Det var da voldsomt til bombastiske uttalelser fra flere her..
(Jeg har selv bygd fatbike på ramme (Moonlander) og liggende deler og fått en veldig rimelig sykkel ut av det, i alle fall en tredjedel av prisen tilsvarende ville kostet ny. Denne har jo som fatbike-entusiaster flest vet 135mm qr/bolt-on/gjennomgående akslinger, foran og bak, som må være mer "utdatert" enn 170mm, og tar likevel markedets feiteste dekk.)
Det er nok lurt å høre hva trådstarter skal bruke sykkelen til før en gir råd ut fra egne preferanser. Har han planer om en rittmaskin eller en konverterbar altmuligmaskin uten fokus på ritt? On-one er sikkert helt klar for det siste, og om vedkommende har krefter i massevis, evt. ikke enorme ambisjoner, kan han antakelig sykle ritt med den også, mener jeg. Selv om denne ramma kanskje "bare" har plass for 26x4.0-dekk.. Å sikre hjulet med qr er mulig uansett, om nødvendig kan den byttes med skru-aksling, som jeg har gjort..

Takk for gode innspill. Jeg burde kanksje ha inkludert noen ord om hva jeg skal bruke sykkelen til. Bor i Tromsø, og sykler til jobb hver dag. Har i dag en hardtail og en cx som jeg bruker til dette. På vinteren blir bruker jeg primært hardtailen. Men det er (egentlig ganske mange) dager med føre hvor 2.25 Ice Spiker ikke duger. Spesielt sørpe er dritskummelt ned bakkene. Jeg tenkte å bytte ut hardtailen med en fatbike. Sånnsett ville nok en lett ritt-fatbike vært det beste, men hvis jeg først skal kjøpe fatbike hadde det jo vært gøy å ta den på fjellet på vinterstid å dundre litt når det er dårlig toppturføre.

Når det kommer til økonomien med å kjøpe ferdig sykkel vs bygge selv er jeg litt usikker. Ting blir jo stort sett dyrere enn man ser for seg... Sykkelen trenger ikke være ferdig før neste vinter så jeg har god tid å finne rimelige deler så jeg vil tro at prisen ikke trenger å bli såå avsrekkende.

Jeg er komfortabel med å bruke qr så lenge jeg vil finne reservedeler osv. Hva er forresten en skru-askling?

Moderator  support