|
|
|
xcranking.no: hva skjer? Har Swix planer?
|
xcranking.no: hva skjer? Har Swix planer?
09/04/2018 19:45
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
xcranking.no leverte i sin tid en super tjeneste for alle som er interessert i å rangere langrennsprestasjoner. Jeg ser Swix har kjøpt xcranking, og det som har skjedd ser ut til å være at ingenting skjer. Jeg kan ikke se at det legges inn ferske resultater på noe som kan ligne på noen systematisk måte. Det ligger inn en bitteliten håndfull tilsynelatende tilfeldige renn fra 2018. Siste renn som ble lagt inn gikk 24.02. I nettstedets glansdager rundt 5 år siden kom det gjerne inn resultater dagen etter at rennene ble avviklet, og tjenesten fungerte helt fantastisk på sitt beste. Noen som vet hva som har skjedd, og ikke minst hva som kan komme til å skje videre, med xcranking.no?
|
|
|
Re: xcranking.no: hva skjer? Har Swix planer?
[Re: trondob]
10/04/2018 06:53
|
bah
Entusiast
|
Entusiast
Usikker på om swix har kjøpt den... ? Resultater legges inn på dugnadsbasis, men virker ikke som det er så mange som orker/gidder å bruke tid på det.
Du kan hjelpe til ved å logge deg inn med strava eller facebook og gå på "import". I hovedsak går det ut på å manuellt matche de løperne systemet ikke klarer å matche automatisk (for å unngå duplikater av samme løper / samle alle resultatene til en løper)
Ellers er vel hjernen bak på forumet her iblant, så han kan kanskje fortelle mer om hva som skjer?
|
|
|
10/04/2018 07:57
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Fra langrenn.com 16.03.2017: Rittranking.no og XCranking.no kjøpt opp av Swix Sport Swix Sport AS har inngått avtale med eierne i Ranking Norway AS. https://www.langrenn.com/rittranking-no-og-xcranking-no-kjacpt-opp-av-swix-sport.5972727-1743.htmlOm man forsøker å logge seg inn med Facebook får man meldingen: Error App Not Setup: This app is still in development mode, and you don't have access to it. Switch to a registered test user or ask an app admin for permissions. Med Strava: (no) Vennligst prov igjen senere Tidligere trengte man ikke logge seg inn eller gjøre noe som helst for å bidra til tjenesten, det var ingen "selvbetjening", alt ble importert som smurt av den eller dem som driftet opplegget, man kom til dekket bord når man besøkte xcranking.no. Det er pussig at Swix ikke har gjort noe så langt for å utnytte potensialet i dette fabelaktige systemet.
|
|
|
[Re: bah]
10/04/2018 13:47
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hva innebærer det at "innlogging med Strava funker"? Altså, etter at du har fått logget deg inn, hvilke rankingopplysninger får du da opp? Fra hvilke renn?
Det xcranking.no leverte var jo komplette lister fra alle renn, inkludert store renn som Holmenkollmarsjen og Birkebeineren, helt uavhengig av ander systemer og innlogginger.
Jeg skjønner ikke helt hvordan Strava skal være satt opp til å generere lister av typen xcranking.no er (eller var) kjent for.
Jeg synes det er oppsiktsvekkende at et så fabelaktig system får så lite oppfølgning og oppmerksomhet, og at så få ser ut til å involvere seg eller bry seg. Det er for meg et mysterium.
|
|
|
10/04/2018 14:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det här tror jag är ett fall där en privat person kommer på och gör något bra. Han lägger ned en massa tid på det, Sen när han tröttnar så är det ingen som tar över.
Man skulle ju tro att något skulle hända när swix tog över men verkar inte som det.
|
|
|
[Re: fredriks]
17/04/2018 07:39
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Til informasjon: Jeg har sendt en mail til langrenn.com og anmodet dem om å følge opp hva som skjer med xcranking.no. Jeg fikk raskt et positivt og hyggelig svar, og de har sendt saken over til en freelancer som et mulig oppdrag.
Dette angår naturligvis også rittranking.no.
Jeg skulle nesten ha trodd at kollapsen av xcranking.no/rittranking.no ville vekke ramaskrik blant "resultatnerder", som det finnes mange av, men det virker pussig nok som om temaet ikke har vekket nevneverdig engasjement, av en eller annen for meg uforståelig grunn. Tjenesten fungerte fabelaktig da den var oppe og gikk på sitt beste, og tilbød en gratis gullgruve av informasjon. Er det bare meg som savner den?
Redigert av trondob; 17/04/2018 07:41.
|
|
|
17/04/2018 08:04
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Siden rittranking.no etc ligger brakk er dette en gyllen mulighet for forbundet til å gjøre en modernisering av rankingsystemet, og samtidig flytte det vekk fra private hender.
Få hele greia på form etter UK/US med aktivklasser/kategorier etter ferdighet i stedet for alder. Fjern master NC (men behold master NM for spesielt interesserte), og kjør heller elite/kat1, kat2/3 osv som aktive ritt med fellestart og rankingpoeng etter plassering.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
04/06/2018 08:09
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Puste liv i denne igjen - men 3 uker siden noe ble oppdatert?!
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
06/06/2018 13:19
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
langrenn.com ønsker å skrive om saken, men sliter med å komme i kontakt med rette vedkommende hos Swix, Jeg har også forsøkt meg med noen mailer til Swix Sport om temaet, uten å få respons.
|
|
|
14/06/2018 11:48
|
Egi
Medlem
|
Medlem
bump. Tror det helt klart er et marked for rittranking tjeneste! Merkelig at swix følger opp dette.
|
|
|
14/06/2018 11:55
|
Egi
Medlem
|
Medlem
Sykkelforbundet kjører jen kampanje for å få syklister til å kjøpe helårslisens. (har dette noe med økonomi post vm?).
En av de enkleste metodene for å konvertere mosjonister over på helårslisens ville vært å tilby lukket rittranking med login for lisensholdere! Utviklingskostnadene for dette er ikke stor, og integrering med terminlister burde være overkommelig.
|
|
|
14/06/2018 12:57
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Akkurat nå har det kommet en god del resultater inn...
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: Egi]
14/06/2018 13:17
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Sykkelforbundet kjører jen kampanje for å få syklister til å kjøpe helårslisens. (har dette noe med økonomi post vm?).
En av de enkleste metodene for å konvertere mosjonister over på helårslisens ville vært å tilby lukket rittranking med login for lisensholdere! Utviklingskostnadene for dette er ikke stor, og integrering med terminlister burde være overkommelig. Ja! Og lag et rankingsystem basert på _plassering_, ikke tid etter vinner, slik denne swix-rittrankingen algoritmen fungerer nå. Jeg tror i hvert fall det er slik rittranking-algoritmen fungerer, men den er så vidt jeg vet ikke en gang offentliggjort.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
|
|
|
|