Hiver meg på her, vurderer ny sykkel til ivrig 7-åring som trener terrengsykling og har vokst fra sin 20".
Stort sett alt som ligger ute brukt ser ut til å være med trippelkrans foran noe jeg vil unngå. Og de med demper er så vidt jeg vet med stålfjær, altså tunge og har lest at de typisk er litt for stive for å ha noe god funksjon for denne vektklassen uansett. Konklusjon er at jeg ser etter stiv gaffel, alternativt kan dempergaffel vurderes hvis det finnes noen med luftdemper tilpasset barn.
Skal man ha noe nytt er det begrenset utvalg gitt kriteriene ovenfor. Vurderer Scott jr rc 24 som er nevnt tidligere selv om prisen blir noe høyere enn man skulle ønske. Men jeg regner med at man får jo noe mer igjen for en slik sykkel når den selges uansett så da behøver jo ikke stotalkostnaden blir så ille.
Noen som kan anslå vektøkning dersom man velger å skifte til f.eks. denne dempergaffelen som er oppgitt til ca 1800g?
https://www.dirtmerchantbikes.com/kids-bikes/sr-suntour-xcr-air-lo-suspension-fork-for-24-wheels