Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sliping av ski på egenhånd

Sliping av ski på egenhånd #2474759 08/04/2018 05:52
M
Mixtin Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Jeg har tenkt på å kjøpe meg nye ski en stund siden de gamle er ganske slitte og har mange dype spor etter grus osv.
Dette er billige ski som ikke har noen verdi lengre, men så tenkte jeg at de kanskje kan bli ok igjen om de får seg litt skikkelig behandling.

Jeg har ingen erfaring med sliping av ski og gidder ikke sende skiene til et verksted for å fikse de da skiene var for billige i utgangspunktet og jeg har lyst til å lære å slipe ski selv.

Er sliping av ski noe man kan gjøre selv, og hva er minimum av utstyr man trenger? Kan nevnes at det er klassiskski det er snakk om.
Takker for tips

Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Mixtin] #2474762 08/04/2018 06:54
M
Mikketeve Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Ski slipes på spesialmaskiner og er ikke noe du kan gjøre selv eller kjøpe utstyr til. Det koster vel ikke mer enn et par hundre kroner for et par?

Jeg har god erfaring med å bruke stålsikling (Kuzmin) for å "pusse opp" gamle ski - de ble nesten som nye.

Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Mikketeve] #2474786 08/04/2018 09:07
M
Mixtin Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
De så bra ut etter de jeg nå har lest på nett. Hvor kjøpte du fra, og kan du si litt mer om prosessen?

Redigert av Mixtin; 08/04/2018 09:08.
Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Mixtin] #2475118 09/04/2018 12:28
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Mixtin] #2476997 17/04/2018 11:17
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Kan anbefale skimateria fremfor kuzmin. Anyways, funker det.. kjøpes på www.skistart.com

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Mikketeve] #2477130 17/04/2018 20:58
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: Mikketeve
Ski slipes på spesialmaskiner og er ikke noe du kan gjøre selv eller kjøpe utstyr til.

Før steinslipemaskinene ble vanlige, slipte noen av oss ski for hånd. Jeg mener å huske at Swix hadde brosjyrer som viste hvordan det skulle gjøres. Fabrikkslipen var ofte av langt mer ujevn kvalitet da enn nå.

Du trenger en stødig benk med støtte under hele skia, en god kloss og slipepapir som er passe grovt. Vi brukte vann under slipinga og fibertex for å fjerne "hår". Til slutt la vi riller. Resultatet ble bra, i hvert fall etter standardene vi hadde da. Jeg vurdere å gi et par slitte barneski her i heimen en slik runde.

Øyv

Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Mixtin] #2477244 18/04/2018 11:05
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Etter samtaler med størrelser innen ski-toppidrettens støtteapparat ble jeg anbefalt to typer, den ene er nevnt her før, "Skimateria". Den andre er mindre kjent, kalles "Multicut", finnes i to versjoner, og leveres av et lite firma som kalles "Norske Ski":

https://knutnystad.com/2014/11/11/stalsikling-av-ski/

Begge disse har vistnok, fra folk som har brukt dem, klare fordeler fremfor "Kuzmin". Kuzmin-siklingene er vel mer kjent fordi de (engenlig ett sett på 3 siklinger) kom første, og er rimeligst.

"Skimateria" sine siklinger har fordeler med at de har godt tre-"håndtak", som kan gi god styring under siklingsdragene.

Fordelen med stålsiklingen "Multicut" fra "Norske Ski" er at den har en egg på den ene siden som er spesielt hard, og tåler sikling av mange, mange par ski. Etter sigende slites Kuzmin-siklingene raskere, og må slipes om etter noen relativt få par ski.
Siklingen "Multicut" har på den andre enden en egg til å lage riller i sålen med.

Kjøpte "Multicut-PRO"-siklingen fra Norske Ski i fjor, med diamantbryne, for ca kr. 4000,-. Ingen tegn til sløvere egg etter 2 par ski.
Har kun brukt den på et par gamle oppskrapede ski, som en øvelse, foreløpig. Øvelse trengs for å få et godt resultat; dvs. jevn sikling på begge sider av sålen, samt unngå" bølger" i sålen. Har ikke gått løs på mine nyere racing-ski ennå.

Maskinslipping koster hos butikkene alt fra ca 450.- til 800.- pr par. Kvaliteten på slipingen kan variere i butikkene, spesielt billig-kjedene, fordi det er avhengig av operatøren Sies det...

Redigert av Anomyn; 18/04/2018 11:10.
Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Anomyn] #2477247 18/04/2018 11:15
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

At Kuzmin må slipes om etter sikling av få par ski, kan jeg avkrefte. Har hatt mine i seks-syv år og de funker helt fint ennå.

Det er stor forskjell på ulike såler. Noen er steinharde å sikle, men andre er som å skjære i smør. Dette vil sikkert også påvirke levetiden, men de tåler nok uansett mye mer enn få par ski.

Redigert av Goldrush; 18/04/2018 11:18.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Mixtin] #2477324 18/04/2018 19:20
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du sikler mange ski med stålkanter som jeg gjør så stemmer det nok at kuzmin bare holder et par-tre ski før de bør slipes opp. Men til langrennsski så holder de lenge lenge. Har mange ganger fundert på hvordan det blir hvis jeg tar en tredjedels millimeter med høvelen. Begynner å få en ganske stor kolleksjon med knekte ski som jeg kan teste ut på.

Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Mixtin] #2477614 19/04/2018 19:58
M
Mikketeve Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Jeg kjøpte en Kuzmin universal fra en norsk sports-nettbutikk for 3-4 år siden. Skaug Sport har. Har brukt den på 2-3 par. Du trenger et stødig skistativ, helst med profil, og en stålbørste. Jeg brukte noen gamle hansker for ikke å skjære meg i tommelen. Jeg synes det gikk helt greit fra første gangen, men det tar litt tid med universalsiklingen - plus-varianten er angivelig mer effektiv. Det er som andre sier forskjell på hvor hardt sålebelegget er. Kuzmin selv har noen youtube-videoer som er fine. Jeg har ikke brukt noe av de andre verktøyene i prosessen, jeg har bare "grovrestaurert" steinskia og børstet/polert for hånd. Det ble rimelig bra, sålen ble blank og fin og holder seg bra gjennom sesongen helt uten glider. Glien varierer etter føret selvfølgelig, men mye bedre enn gammel og slitt såle uten glider. Kuzmin sier du ikke trenger rubbe i festesonen, men det var helt nødvendig for meg, slet av all festesmurning veldig raskt ellers.

Hvis du skal ha virkelig gode ski er det sikkert lurt å legge mer penger og arbeid i det, men sånn jeg forstår deg er du, som jeg, ute etter en rimelig DYI-løsning som gir ok resultat på slitne gamle ski. De andre siklingene som er nevnt her er mye dyrere. Lykke til!

Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Mikketeve] #2477805 20/04/2018 12:00
M
Mixtin Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Er ute etter en billig DIY løsning ja. Og er ikke redd for å ødelegge de skiene jeg har ettersom de er å betrakte som ødelagte allerede om det ikke gjøres noe med de.
Høres ut som at det blir et sett med Kuzmin, eller kanskje bare en universal Kuzmin på meg da, og eventuell rubbing i festesonen om smøringa sitter dårlig. Leste også at fint slipepapir kan erstatte stålbørsting som finprepp.
Går det ann å bruke noe annet til å gjøre grovjobben med sliping? Slik at jeg ikke sliter ut Kuzminen på å komme meg ned til fersk såle?

Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Mikketeve] #2477836 20/04/2018 13:08
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: Mikketeve
Jeg kjøpte en Kuzmin universal fra en norsk sports-nettbutikk for 3-4 år siden. Skaug Sport har. Har brukt den på 2-3 par. Du trenger et stødig skistativ, helst med profil, og en stålbørste. Jeg brukte noen gamle hansker for ikke å skjære meg i tommelen. Jeg synes det gikk helt greit fra første gangen, men det tar litt tid med universalsiklingen - plus-varianten er angivelig mer effektiv. Det er som andre sier forskjell på hvor hardt sålebelegget er. Kuzmin selv har noen youtube-videoer som er fine. Jeg har ikke brukt noe av de andre verktøyene i prosessen, jeg har bare "grovrestaurert" steinskia og børstet/polert for hånd. Det ble rimelig bra, sålen ble blank og fin og holder seg bra gjennom sesongen helt uten glider. Glien varierer etter føret selvfølgelig, men mye bedre enn gammel og slitt såle uten glider. Kuzmin sier du ikke trenger rubbe i festesonen, men det var helt nødvendig for meg, slet av all festesmurning veldig raskt ellers.

Hvis du skal ha virkelig gode ski er det sikkert lurt å legge mer penger og arbeid i det, men sånn jeg forstår deg er du, som jeg, ute etter en rimelig DYI-løsning som gir ok resultat på slitne gamle ski. De andre siklingene som er nevnt her er mye dyrere. Lykke til!

Det billigste er selfølgelig å kjøpe en pakke med Stanley-skalpellblader. Sånne som du bruker for å kutte tepper og annet rask. Du kan bruke disse først på skiene for å jevne ut sålen og få den pen og plan. Så drar du over et par ganger med kuzmin til slutt.

Jeg har gjort dette og det fungerer fint. Stanley bladene er litt vondere å holde i og du kan vurdere å bruke noen tynne arbeidshansker.
Vil anbefale å gjøre dette for å spare Kuzmin-siklingen. Den blir faktisk ganske fort sløv.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Mixtin] #2477874 20/04/2018 16:28
hjort Offline
Entusiast
Entusiast
Har brukt vanlig stålsikling, beregnet på treverk, før Kuzminsikling for å rette opp sålen og ta det grøvste.

Jøss - det regner gitt !
Re: Sliping av ski på egenhånd [Re: Mixtin] #2588054 13/01/2020 08:54
T
Timotei Offline
Fersking
Fersking
T
Jeg skal bruke noe slikt som første sikling før Kuzmin:

https://www.jernia.no/oppussing-og-...universalskrape-665-ergo-65mm/p/31842826

Jeg lurer på om noen vet hvor strukturen i Kuzmin-siklingene ligger. Hvilken side skal dras over brynen for å unngå at strukturen i siklingen blir slipt vekk?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå