Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stavanger/Dusavik: lette stier eller grus?

Stavanger/Dusavik: lette stier eller grus? #2474561 06/04/2018 16:33
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei!

Lurte på om dere har noen tips om lette stier eller artige grusveier i Stavanger området med utganspunkt Dusavik?
Gjør ikke noe å sykle endel asfalt for å komme dit eventuelt å ta buss.

Det har blitt noen runder rundt Stokkavann med avstikkere på sti som går vedsiden, ganske gøy men det kan tidvis være alt for mye turgåere.

Tenkte å ta en tur til Tungenes fyr for å sykle svanerg og en tur i Sørmarka for å se om det er noe artig der, men vet ikke om spesifikke stier i disse områdene.

Takker!

Redigert av Skorp; 06/04/2018 16:36.
Re: Stavanger/Dusavik: lette stier eller grus? [Re: Skorp] #2474583 06/04/2018 18:10
K
ksakk Offline
Fersking
Fersking
K
Sti kan jeg ikke, men grus er det fine grusveier både retning mekjavik og sentrum. Og fra viste til tananger er det også bra grusveier. Stort sett bare å holde langs sjøen

Re: Stavanger/Dusavik: lette stier eller grus? [Re: Skorp] #2474612 06/04/2018 21:12
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ja, når du skriver artige grusveier og Dusavik tenker jeg Landsbyrittet som pleier å starte i Randaberg Arena, men går forbi Dusavik base. Er bare å følge Strava-sporene.
https://www.strava.com/activities/554121172
Ser ut som linken ikke funker helt, men bare å Google "landsbyrittet strava".

Sørmarka er veldig bra å sykle i, men mer tungt inni skogen hvis du foretrekker grus. Går mye opp og ned, men litt etter hvilke stier en følger. Beste terrengplassen i Stavanger.

Redigert av Tormod..; 06/04/2018 21:18.
Re: Stavanger/Dusavik: lette stier eller grus? [Re: Skorp] #2474644 07/04/2018 08:35
L
lc Offline
Medlem
Medlem
L
Her har du de fleste grusstiene fra Dusavik til Møllebukta. Nå er det jo tursti hele veien fra Viste til Møllebukta, flott tur med noe turgåere, men viser du hensyn får du en god opplevelse selv også
https://www.strava.com/activities/503312746

Redigert av lc; 07/04/2018 08:38.
Re: Stavanger/Dusavik: lette stier eller grus? [Re: Skorp] #2474701 07/04/2018 15:37
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Mekjarvik langs sjøen til Tungevika, videre til Tungenes fyr, og langs sjøen videre til Sandesranden er fin tur på terrengsykkel. Kvernevik, ca ved brannstasjon/bomring via Kjellandmonumentet (brudt kjetting) til Hafrsfjordbrua er greit også. Går også sti stort sett hele veien fra brua videre til sverd i fjell. Derfra, kort vei opp til Sørmarka med en del stier, dog korte. På siste del av strekningen mot sverd i fjell ligger Stavanger skytterlag sin skytebane. I nærheten av den er det flere artige småstier, og opp mot Madlatua kystfort (som Google maps kaller det.) Ellers har Melshei i Sandnes masse artige stier for terrengsykkel, og noen grusbankerstier også. Ellers, for mer teknisk (med litt bæring) så er Gramstad Fjogstadnuten Dalsnuten fett, men kanskje vel kronglete for noen. Google sitt kart er dårlig her, så sjekk opeenstreetmap heller. Dale - Lifjell er også fett, men kanskje for spesielt interesserte. (Du kan søke opp Lifjell på youtube, gooeyglueyryggen eller noe sånt. Fantastisk granittsva.) For enda mer spesielt interesserte er Preikestolen og Kjerag superfett, med alt fra noe til en del bæring. Kjerag er vel helst fra midten av juni og utover. Stort sett alt ovennevnte er for terrengsykkel, men Melshei har grusstier, og samme har Sørmarka.
http://www.ånnas.no/?p=2008 er lekker, soloppgang på preikestolen.
Å

Re: Stavanger/Dusavik: lette stier eller grus? [Re: Skorp] #2474721 07/04/2018 18:25
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Vanligvis sykler jeg mye teknisk, men her i Stavanger har jeg kun helstiv singlespeed 29er med bratte vinkler og dårlige bremser. Trenger ikke en knotete og kronglete sti, det blir fort veldig spennende uansett!

Takker for tips og gode innlegg alle sammen! Ser ut som jeg har mye mer alternativ enn jeg først trodde.
Strava linkene er jo gull verdt ICON_SMILE

Om jeg får muligheten i morgen blir det turen til Mekjarvik, Tungenes fyr, Sandnesranden.

Så får jeg utforske litt Kvernevik, Hafrsfjord i neste omgang.

Må sikkert ha litt mer futt i beina i Sørmarka, har ikke helt "HNNG!" teknikken inne nå ICON_TONGUE

Noen har også snakket litt om å ta turistbåt et stykke inn i Lysefjorden, sykle opp Lysebotn, gå til Kjeragbolten og sykle over fjellet rundt tilbake til Stavanger.
Da med landeveisykkel i Juni..

Redigert av Skorp; 07/04/2018 18:35.
Re: Stavanger/Dusavik: lette stier eller grus? [Re: Skorp] #2474738 07/04/2018 21:19
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Vestecrittet (11.08.)er utrolig fint. Da må du, som du sier, ta båt inn til innerst i Lysefjorden, og så begynner rittet med ca 1000 meter stigning, forbi Ådneram, Sirdal, og ned Hunndalen, og ender opp på Vestly utenfor Bryne. For de mer behagelig anlagte så er det og mulig å starte rittet i Sirdal, så slipper du den hardeste delen, og begynner med flere mil nedoverbakke. Da heter rittet noe annet. Link til disse rittene og andre turritt:

http://www.turritt.com/index.php?page=termin&current=5&su=5&id=1

Re: Stavanger/Dusavik: lette stier eller grus? [Re: Skorp] #2474926 08/04/2018 19:17
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Vanskelig å få bestemt noe på dagen slik desverre. Men skal ha traséen i bakhodet når landeveis turen i Juni nærmer seg ICON_SMILE

Ble bare jobb Idag, ingen sykling. Håper på en runde i morgen

Moderator  support