Når produsentene anbefaler maksimal dekkbredde, tar de hensyn til både pålagt minimumsklaring og egne vurderinger ut fra sikkerhet, optimal funksjon og noen ganger tilgjengelige dekkbredder.
Det finnes industristandarder for påkrevd dekklaring, men jeg kjenner ikke til dem i detalj. Kanskje vet Valentino eller andre på forumet.
Som nevnt i tråden, er det som regel plass til 2-5 mm eller mer ekstra dekkbredde. Eksempelvis har Landevei testet Endurace med 38 mm grusdekk.
Men nå som så mange har innsett alle fordelene med brede dekk, overser man dessverre ofte behovet for minimumsklaring. Jeg hører fra forhandlere at det stadig kommer inn sykler der lakk eller endog materiale i ramme og gaffel er slipt opp som følge av for brede dekk.
Selv om et dekk ser ut til å ha klaring når sykkelen står i ro eller man snurrer hjulet rundt, kan fleks i hjul og trykkforskyving føre til at dekket subber mot rammesettet under bruk.
Hva gjelder Roadlite, tar den så vidt jeg har registrert betydelig bredere dekk enn oppgitt på
hjelpesiden. Jeg mistenker at anbefalt bredde på 28 mm skyldes at sykkelen er tiltenkt landeveisbruk og 28 mm før var regnet som bredeste standard dekkbredde. De siste årene har vi som kjent fått mange lettrullende landeveisdekk på 30 mm og mer, der man før var henvist til hybriddekk e.l.
Roadlite i både karbon og alu kommer forresten nå med Schwalbe G-One Speed 30 mm originalt.