Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hybridsykkel - igjen

Hybridsykkel - igjen #2474548 06/04/2018 15:18
M
michu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Leter etter en hybridsykkel som kan frakte meg mellom hjem og jobb med både mulighet for sommer og vinterdekk.
-Ser at canyon har en del flott sykler (roadlite), men at det kun er mulighet for max bredde på hjulene på 28mm - finnes det så tynne vinterdekk for sykkel?
-Er det noen som har erfaring med cyclestore.no? ser de har gode tilbud på cannondale badboy 1, men er usikker på om prisen inkl moms eller ei og om disse navgirene virkelig er så vedlikeholdsfrie som man hevder.

Re: Hybridsykkel - igjen [Re: michu] #2474562 06/04/2018 16:49
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Ser ut til at de skal være noenlunde seriøse, men hvis du er uvant med mekking og sånt, ville jeg nok valgt en lokal forhandler i stedet. Det koster kanskje litt mer, men så slipper du å sende doningen til England for å få fiksa ting

Re: Hybridsykkel - igjen [Re: michu] #2474570 06/04/2018 17:17
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: michu

-Ser at canyon har en del flott sykler (roadlite), men at det kun er mulighet for max bredde på hjulene på 28mm

28mm Max?? Jeg har Roadlite CF med G-One 35mm. I. Vinter har jeg brukt Maraton Winter 35mm

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Hybridsykkel - igjen [Re: Natier] #2474611 06/04/2018 21:10
M
michu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: Natier
Sitat: michu

-Ser at canyon har en del flott sykler (roadlite), men at det kun er mulighet for max bredde på hjulene på 28mm

28mm Max?? Jeg har Roadlite CF med G-One 35mm. I. Vinter har jeg brukt Maraton Winter 35mm

Jmf Canyon hjelpeside hjulstr

Hvilken modell har du? Høres jo oppløftende ut hvis det funker greit m 35mm dekk hos deg. Er du ellers nøgd med sykkelen?

Re: Hybridsykkel - igjen [Re: michu] #2474627 07/04/2018 05:23
Natier Offline
Veteran
Veteran
Jeg har Roadlite CF 7.https://www.canyon.com/no/fitness/roadlite/roadlite-cf-7-0.html
På oversikten du lenker til er det bare aluminiums varianten som er oppført. CF modellene med karbonramme er tydeligvis romsligere.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Hybridsykkel - igjen [Re: michu] #2474678 07/04/2018 12:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Når produsentene anbefaler maksimal dekkbredde, tar de hensyn til både pålagt minimumsklaring og egne vurderinger ut fra sikkerhet, optimal funksjon og noen ganger tilgjengelige dekkbredder.

Det finnes industristandarder for påkrevd dekklaring, men jeg kjenner ikke til dem i detalj. Kanskje vet Valentino eller andre på forumet.

Som nevnt i tråden, er det som regel plass til 2-5 mm eller mer ekstra dekkbredde. Eksempelvis har Landevei testet Endurace med 38 mm grusdekk.

Men nå som så mange har innsett alle fordelene med brede dekk, overser man dessverre ofte behovet for minimumsklaring. Jeg hører fra forhandlere at det stadig kommer inn sykler der lakk eller endog materiale i ramme og gaffel er slipt opp som følge av for brede dekk.

Selv om et dekk ser ut til å ha klaring når sykkelen står i ro eller man snurrer hjulet rundt, kan fleks i hjul og trykkforskyving føre til at dekket subber mot rammesettet under bruk.

Hva gjelder Roadlite, tar den så vidt jeg har registrert betydelig bredere dekk enn oppgitt på hjelpesiden. Jeg mistenker at anbefalt bredde på 28 mm skyldes at sykkelen er tiltenkt landeveisbruk og 28 mm før var regnet som bredeste standard dekkbredde. De siste årene har vi som kjent fått mange lettrullende landeveisdekk på 30 mm og mer, der man før var henvist til hybriddekk e.l.

Roadlite i både karbon og alu kommer forresten nå med Schwalbe G-One Speed 30 mm originalt.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå