Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ser litt på Cannondale Synapse SE

Re: Ser litt på Cannondale Synapse SE [Re: RagaRockers] #2481834 08/05/2018 08:19
K
Knokkelhaug Offline
Fersking
Fersking
K
https://www.bikester.no/dt-swiss-pr-1400...art-711520.html
https://www.bikester.no/dt-swiss-pr-1400...art-711517.html
Disse har jeg sett på. Relativt lette og solide hjul.
Navene skal være 12/100 foran og 12/142 bak. Formoder det er det du mener med akselavstand.

Re: Ser litt på Cannondale Synapse SE [Re: RagaRockers] #2528300 30/12/2018 12:34
B
Bellib Offline
Fersking
Fersking
B
Siden TS har fått svar for lenge siden, tenkte jeg at dette kunne passe som en Synapse SE-tråd. Etter å ha lest mye av det Sepeda har skrevet på forumet, så ser en komfortracer ut til å passe meg bra. Jeg har imidlertid falt litt for 2019 Synapse SE.

Prisnivået er imidlertid omtrent over det dobbelte av hva jeg egentlig er komfortabel med å bruke, men hvis jeg først skal kjøpe ny sykkel må jeg jo gå opp et par hakk.. Det betyr imidlertid at det ikke er aktuelt å gjøre noen oppgraderinger å i etterkant.

Men for at jeg skal legge så mye penger i en sykkel, så må jeg være sikker på hva jeg kjøper. Har jeg forstått det riktig at dette primært er en komfortabel landeveissykkel, med mulighet for avstikkere på grus? Jeg kommer nok hovedsaklig til å holde meg på (tildels grov) asfalt, men liker å ha muligheten til å sykle litt på grus også. Jeg sykler for det meste alene, og ritt er nok uaktuelt i all overskuelig fremtid.

Synapse SE er jo ca. 5.000,- dyrere enn standardversjonen, og jeg er litt usikker på hvor mye jeg har igjen for å gå opp et hakk.

-Synapse har 28mm dekk/felg mot SEs 30mm. Vil jeg merke noen praktisk forskjell på landevei her?
-Såvidt jeg kan se har begge versjonene kompakt krank ( 50-34 og 11-34 kassett.). Noe som sikkert passer meg bra, i og med jeg ikke akkurat er en sterk rytter. Det er imidlertid en forskjell på kranken (Hollowcrank Si på SE)
-Utover dette så er det vel kun forskjell på sete og styre?
-Og så er jo SEen etter min mening i en lekker farge, noe som er verdt noe i seg selv..

Er det noe annet jeg har oversett? Det er smått skummelt når man først har forelska seg i en sykkel, og blir litt blind for alt annet.

Ellers så får jeg opp en pris på 22.122,- NOK på iPaden på denne siden, mens prisen på samme sykkel blir 26.546,- når jeg sjekker på PCn:

https://www.tritoncycles.co.uk/road-bike...ike-2019-p21188

Hvis iPad-prisen stemmer så blir det vel en innpris til norge på 23.000 x 1,25 + fortollingsgebyr, så ca. ~30.000,-. Jeg må uansett bestille på nett, siden ingen i nærområdet fører Cannondale. Det betyr en prisforskjell på ~ 5.000,-. Er det naturlig å tro at man kan få litt rabatt hos en norsk forhandler hvis man spør pent?

Re: Ser litt på Cannondale Synapse SE [Re: Bellib] #2528306 30/12/2018 15:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Bellib
Etter å ha lest mye av det Sepeda har skrevet på forumet, så ser en komfortracer ut til å passe meg bra.

Hyggelig å høre! Samtidig må det sies at det har skjedd mye det siste året. Den nye generasjonen rittsykler ligger til dels nærmere de siste komfortracerne/blandeveissyklene. Nå ser vi både skiver og god dekklaring, og gjerne slakkere vinkler, lengre akselavstand, tildels lettere utveksling og komfortelementer på moderne rittsykler. Men selv om forskjellene er blitt mindre, skiller fortsatt gode blandeveissykler seg ut med større vekt på vibrasjonsdemping, dekklaring og fleksibiliteten som festepunkter for skjermer gir. Og fortsatt gjerne hakket mer avslappet sittestilling.

Har jeg forstått det riktig at dette primært er en komfortabel landeveissykkel, med mulighet for avstikkere på grus?

Håper du hører fra Synapse-eiere, men jeg vil si: Ja, absolutt. Samtidig er det verdt å ta en titt på Landeveis test av Synapse, Focus Paralane og BMC Roadmachine. Begge de to andre modellene er gode alternativer. Paralane er hakket mer praktisk allsidig mens Roadmachine gjerne er hakket mer rettet mot fart og ritt.

-Synapse har 28mm dekk/felg mot SEs 30mm. Vil jeg merke noen praktisk forskjell på landevei her?
-Såvidt jeg kan se har begge versjonene kompakt krank ( 50-34 og 11-34 kassett.). Noe som sikkert passer meg bra, i og med jeg ikke akkurat er en sterk rytter. Det er imidlertid en forskjell på kranken (Hollowcrank Si på SE)
-Utover dette så er det vel kun forskjell på sete og styre?
-Og så er jo SEen etter min mening i en lekker farge, noe som er verdt noe i seg selv.

Du tenker på Synapse Carbon Disc Ultegra SE versus Synapse Carbon Disc Ultegra, stemmer?

Forskjellen på 28 mm og 30 mm kan være liten eller stor avhengig av dekk, oppsett (slangeløst eller med slange) og felgbredde. Jeg har ikke brukt hverken Vittoria Rubino Pro eller WTB Exposure og kan ikke sammenlikne dem, men Exposure er egnet for slangeløst oppsett, noe som er et stort pluss i min bok.

Viktigere er det at syklene har forskjellige hjulsett. SE-versjonen har WTB KOM Light i21 TCS som har brede felger (21 mm indre felgbredde) og egnet for slangeløst oppsett. Den alminnelige versjonen har Fulcrum Racing 600 DB (OEM-versjon av Racing 6 DB) som har smalere felger (17 mm indre felgbredde), men også er egnet for slangeløst oppsett. WTB KOM fremstår som mer moderne og bedre egnet om du tenker på å bruke brede dekk på 30-32 mm.

Som du sier, har begge sykler kompaktkrank 50/34 og kassett 11-34. Det burde holde i massevis - jeg er faktisk litt overrasket over at Cannondale for 2019 har valgt å gå fra lette 11-32 til enda lettere 11-34 på den alminnelige versjonen.

Og som du sier, er det forskjellig krank, sete og styre - så vidt jeg kan se, i favør av SE.

Dessuten er det verdt å merke seg at SE-versjonen har den mer kostbare og vibrasjonsdempende setepinnen SAVE i karbon.

Alt i alt er prisforskjellen mellom modellene forståelig.

Priser hos norske forhandlere vet jeg lite om, men du vil sikkert få svar fra andre. Kjøp lokalt, er mitt mantra ICON_SMILE

Lykke til med valg av sykkel!

Re: Ser litt på Cannondale Synapse SE [Re: Sepeda] #2528309 30/12/2018 15:29
Scottlized Offline
Ivrig
Ivrig
Denne vil trolig passe meg utmerket i 54cm - takk for detaljert info i tidligere innlegg i tråden ICON_SMILE SYNAPSE CARBON DISC ULTEGRA

Re: Ser litt på Cannondale Synapse SE [Re: RagaRockers] #2528311 30/12/2018 16:09
B
Bellib Offline
Fersking
Fersking
B
Det burde jeg jo presisert, men det er Carbon Disc Ultegra SE jeg tenker på ja. Dessverre er det ingen lokale her jeg bor, men betaler gjerne litt ekstra for å kjøpe ‘lokalt’ litt lenger sør i landet :-)

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino