|
|
Ny telefon - alternativ til iPhone?
|
Re: Ny telefon - alternativ til iPhone?
[Re: Tange]
07/04/2018 16:34
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
5000 er tallet jeg har valgt:-)
|
|
|
[Re: vortex surfer]
07/04/2018 17:17
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ville vel blitt ca 5000 i året for meg også, om ikke jeg hadde jobbmobil. Kr 9500 for iPhone 8 256 GB nå, og så ny mobil ca. annethvert år. Selv om jeg synes det er latterlig dyrt ift. at jeg ikke føler jeg har fått meg noe fett når jeg får ny i hånda, så blir det ikke mye penger med tanken på hvor mye den blir brukt. Det sagt, hadde jeg kjøpt mobil selv hadde jeg nok byttet hver gang ny modell kom og solgt den gamle på Finn. Ett år gamle iPhones går jo for et par-tre tusenlapper under pris for ny modell. Helt komisk, men for desperat interesserte ungdom føles vel det å spare de siste to tusenlappene som en evighet. Jeg er såpass fornøyd bruker av iPhone, Mac og Apple-Tv (har iPads også, men føler pad har blitt et nærmest unødvendig produkt for meg) og iCloud og Bilder at et skifte hadde jeg neppe giddi å bruke tid på. Jeg får telefon av jobben, så passer meg helt fint å ta ut ny annethvert år når ny mobil har kommet. Så nå har jeg hatt en iPhone 7 i trekvart år. Får rette meg selv, ett og trekvart år - er jo snart tid for ny.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
07/04/2018 18:07
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Fordi du finner alle tilvalgene tilgjengelig ved bruk av fn, ctrl eller severdighets-tasten. Hehe!! Årets diskusjon! Ja, Øyvind, fortell dette til en uinnviet macbruker som leter etter tilde og sheffer-strek...  ! Selvsagt er det mulig å skrive alle smileys og hele unicodefamilien om en vet hvordan en bruker alle kombinasjoner av tastene med tilvalgene, dvs alfabet-tegnene i diverse konfigurasjoner sammen med shift, fn, ctrl, win, cmd, alt, altgr, meta, hyper, super, osv... dessuten; pc'er har jo også tulletaster i tillegg, spesifikt for lyd og andre funksjoner..
Redigert av ingeplinge; 07/04/2018 18:17. Rediger grunn: Note to self: lese hele tråden..:D! Men jeg leser fortsatt forumet på den siste symbiantelefonen til Nokia, som er over fem år gammel.. :)
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: stosu]
08/04/2018 00:55
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
er svært fornøyd med Samsung S8+ Den tåler tom kuldegrader, i motsetning til de fleste epleprodukter Som flere har skrevet, de nyere tåler det.
|
|
|
[Re: Boas]
08/04/2018 05:10
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
er svært fornøyd med Samsung S8+ Den tåler tom kuldegrader, i motsetning til de fleste epleprodukter Som flere har skrevet, de nyere tåler det. Samsung S8+ er beste tlf jeg noengang har hatt, endringen fra S7 til S8 er enorm (De fleste toppmodelene gjorde ett hopp fra 2016 til 2017). Jeg har vært innom mye fra Samsung, noe fra Apple og Sony. Skal du ha ny tlf nå som skal brukes mye så vil jeg anbefale at du tar en titt på tek.no sin topp10 liste. Velger du en mobil her (2017 modell) om det så er fra apple,samsung,lg, huawei eller xiaomi så vil du bli veldig fornøyd.
Redigert av Mortens; 08/04/2018 05:15.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
[Re: Boas]
08/04/2018 15:37
|
larsi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
[quote=stosu] Som flere har skrevet, de nyere tåler det. Jeg har iPhone 7 (min første epple-telefon). Jeg opplever den som mye dårligere i kulde enn mine tidligere android-telefoner (Samsung S5 og Xperia compact Z5 ++). Grunnet det og manglende fullgod erstatning til appen Norgeskart, blir ikke min neste telefon iPhone. Til info er jeg veldig fornøyd med min macbook air. Neste bærbare blir også mac.
Sommer, sol og sykkel!
|
|
|
[Re: larsi]
08/04/2018 15:49
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg har Norgeskart-app på iPhone. Er android-appen mye bedre?
Bruker den uansett ikke, synes ViewRanger er såpass fantastisk at kart til hele Norge på den er verdt pengene.
|
|
|
[Re: Mortens]
09/04/2018 07:05
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
er svært fornøyd med Samsung S8+ Den tåler tom kuldegrader, i motsetning til de fleste epleprodukter Som flere har skrevet, de nyere tåler det. Velger du en mobil her (2017 modell) om det så er fra apple,samsung,lg, huawei eller xiaomi så vil du bli veldig fornøyd. Akkurat det kjem nok veldig an på brukaren og kva ein vektlegg. Eg hadde nok ikkje blitt nøgd med noko som er veldig ulikt rein Android i brukagrensesnitt, og eg er ikkje særare enn at også min fru hata sin nye Huawei så mykje at ho "måtte" ha ein annan tlf ganske kjapt. Eg har iphone gjennom jobb, men brukar den så lite som mogleg, då ios ikkje kan tilpassast mitt bruk, men heller krev at eg må tilpasse meg den. Og det framstår.. Teit.. I tillegg har ikkje ios klart å få ringefunksjonen effektiv heller. Men det er jo godt nok for mange. Bruk det ein likar, men prøv forskjellige ting så ein finn ut kva ein likar.
|
|
|
[Re: Alpers]
09/04/2018 07:17
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Velger du en mobil her (2017 modell) om det så er fra apple,samsung,lg, huawei eller xiaomi så vil du bli veldig fornøyd.
Akkurat det kjem nok veldig an på brukaren og kva ein vektlegg. Bruk det ein likar, men prøv forskjellige ting så ein finn ut kva ein likar. Ja, liker man ett merke bedre enn andre så velger man jo det. Poenget mitt var at toppmodellene som kom i 2017 og som fortsatt ligger topp 10 er veldig gode mobiler, og min S8 var iværtfall veldig mye bedre enn S7. Så definitivt verdt å bruke den ekstra tusen lappen på en 2017 modell kontra feks 2016.
Redigert av Mortens; 09/04/2018 07:18.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
[Re: Arnebv]
09/04/2018 07:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
I tillegg har ikkje ios klart å få ringefunksjonen effektiv heller. Hva er det du savner?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
09/04/2018 07:29
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I tillegg har ikkje ios klart å få ringefunksjonen effektiv heller. Hva er det du savner? Sannsynligvis at telefonen skal vibrere og blinke på en egendefinert måte når det ringer. Androidbrukere flest er veldig opptatt av at ting kan egendefineres 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Alpers]
09/04/2018 09:59
|
Børre Grop
Entusiast
|
Entusiast
Har hatt android i alle år, men er drit lei elendig internminne (16BG) som gjør at telefonen går treigt og fyller seg raskt opp av apper og andre ting. Andriod skilter med at man kan ha minnekort som bøter på dette, men det er ikke mange apper man kan legge utelukkende på eksternminnet. Da blir den minnekortfunksjonen ganske overflødig for min del. Iphone med potensielt mye internminne frister veldig i tillegg til at jeg bare har epleprodukt ellers i huset, så nå føles den andriodtelefonen som et punktert dekk. Har jeg gått glipp av elementære triks i android-verdenen?
Redigert av Børre Grop; 09/04/2018 10:00.
Don´t die without scars. More speed, more airtime, more fun!
|
|
|
[Re: Børre Grop]
09/04/2018 10:23
|
gare
More than words
|
More than words
Har hatt android i alle år, men er drit lei elendig internminne (16BG) som gjør at telefonen går treigt og fyller seg raskt opp av apper og andre ting. Andriod skilter med at man kan ha minnekort som bøter på dette, men det er ikke mange apper man kan legge utelukkende på eksternminnet. Da blir den minnekortfunksjonen ganske overflødig for min del. Iphone med potensielt mye internminne frister veldig i tillegg til at jeg bare har epleprodukt ellers i huset, så nå føles den andriodtelefonen som et punktert dekk. Har jeg gått glipp av elementære triks i android-verdenen? Fra Android 7.0(tror jeg)kan jo minnekortet "integreres" i internminnet slik at hele skiten er som internminne å regne. 16 er smått ja, min HTC Ultra har 64 internt, med 64 i minnekort i tillegg tror jeg at jeg skal klare meg 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
09/04/2018 10:34
|
Børre Grop
Entusiast
|
Entusiast
Har hatt android i alle år, men er drit lei elendig internminne (16BG) som gjør at telefonen går treigt og fyller seg raskt opp av apper og andre ting. Andriod skilter med at man kan ha minnekort som bøter på dette, men det er ikke mange apper man kan legge utelukkende på eksternminnet. Da blir den minnekortfunksjonen ganske overflødig for min del. Iphone med potensielt mye internminne frister veldig i tillegg til at jeg bare har epleprodukt ellers i huset, så nå føles den andriodtelefonen som et punktert dekk. Har jeg gått glipp av elementære triks i android-verdenen? Fra Android 7.0(tror jeg)kan jo minnekortet "integreres" i internminnet slik at hele skiten er som internminne å regne. 16 er smått ja, min HTC Ultra har 64 internt, med 64 i minnekort i tillegg tror jeg at jeg skal klare meg Sony har ikke gjort Android 7.0 tilgjengelig for min telefon, da er det lite å hente. Har vel en litt utdatert modell (M5).
Redigert av Børre Grop; 09/04/2018 10:35.
|
|
|
09/04/2018 10:41
|
gare
More than words
|
More than words
Sony har ikke gjort Android 7.0 tilgjengelig for min telefon, da er det lite å hente. Har vel en litt utdatert modell (M5).
Nei, da blir det jo litt annerledes ... har du forsøkt apper som flytter til minnekort?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: Hoaas]
09/04/2018 15:11
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
I tillegg har ikkje ios klart å få ringefunksjonen effektiv heller. Hva er det du savner? Sannsynligvis at telefonen skal vibrere og blinke på en egendefinert måte når det ringer. Androidbrukere flest er veldig opptatt av at ting kan egendefineres  Haha Nei, er ganske kjedelig på ringetonefronten. GeirK IOS krev at ein anten søker etter kontakt med full-tastatur, evnt at ein finn ein kontakt I historikken, alternativt søker frå startskjermen (også her med fulltastatur) Android brukar t9 direkte på talltastatur og søker i alle deler av namn og nummer på ein gong. Treff blir rangert både på antall "riktige" og på hyppigst brukt. Feks om eg tastar 276, vil den søke på alle nummer som har 276 I seg, samt namn som passar med abc/pqrs/mno, feks meg: arn(e), men også nummeret til "(Hu)bro" vil dukke opp i søkeresultat. Dette er enormt mykje raskare enn ios si løysing, og det er dobbelt rart at det faktisk et bokstavar på ios sitt talltastatur, men dei har ingen funksjon, om ein då ikkje skal ringe 800pizza eller liknande. Det er ein del andre finurlige saker med ios som ulogisk, og tungvindt men det vert ein lang post i så fall. Ios er jo bra, men eg synes det er veldig rart at dei ikkje eigentleg utviklar seg og er meir konsekvente når dei har såpass god kontroll på os'et sitt. (Men merking av tekst: DET funker veldig bra på ios!)
|
|
|
[Re: Arnebv]
09/04/2018 16:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Android brukar t9 direkte på talltastatur og søker i alle deler av namn og nummer på ein gong. Treff blir rangert både på antall "riktige" og på hyppigst brukt. Feks om eg tastar 276, vil den søke på alle nummer som har 276 I seg, samt namn som passar med abc/pqrs/mno, feks meg: arn(e), men også nummeret til "(Hu)bro" vil dukke opp i søkeresultat. Dette er enormt mykje raskare enn ios si løysing, og det er dobbelt rart at det faktisk et bokstavar på ios sitt talltastatur, men dei har ingen funksjon, om ein då ikkje skal ringe 800pizza eller liknande.
Takk for utfyllende svar!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: gare]
09/04/2018 16:46
|
Børre Grop
Entusiast
|
Entusiast
Sony har ikke gjort Android 7.0 tilgjengelig for min telefon, da er det lite å hente. Har vel en litt utdatert modell (M5).
Nei, da blir det jo litt annerledes ... har du forsøkt apper som flytter til minnekort? Min erfaring er at veldig få aper kan flyttes til minnekortet...
|
|
|
09/04/2018 19:36
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Nei, da blir det jo litt annerledes ... har du forsøkt apper som flytter til minnekort? Min erfaring er at veldig få aper kan flyttes til minnekortet... De foretrekker nok å holde seg i trærne 
Ståle
|
|
|
[Re: stalsan]
10/04/2018 12:34
|
Børre Grop
Entusiast
|
Entusiast
Nei, da blir det jo litt annerledes ... har du forsøkt apper som flytter til minnekort? Min erfaring er at veldig få aper kan flyttes til minnekortet... De foretrekker nok å holde seg i trærne Hahaha!! Sitter her og skryter av apple mens ipaden klarer å forvandle apper til aper. Det er ikke håp...
Redigert av Børre Grop; 10/04/2018 12:34.
|
|
|
[Re: EspenS]
10/04/2018 18:02
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Etter 8 år med iPhone gikk jeg over til Samsung S7 Edge for et par år (?) siden. Jeg kommer aldri til å eie en iPhone igjen. Savner absolutt ingenting, slipper unna den klamme økosystem-lock-in-greia fra Apple, slipper å betale premium priser for specs som stort sett henger etter de andre... Jeg gikk motvillig over fra iPhone til Samsung for noen år siden og vil tilbake. Mitt inntrykk er at økosystemet til Apple er mye mer spiselig enn opplegget/businessmodellen rundt android (spesielt pixel etc). Kanskje er det jeg som er overdrevet skeptisk, men det virker for meg som om man i mye større grad må godta å miste kontrollen over personlige data. Er det jeg som er utrolig naiv med tanke på at jeg tror dette er bedre hos Apple og at jeg er villig til å betale for dette?
|
|
|
|
|