|
Re: Ny telefon - alternativ til iPhone?
[Re: Alpers]
06/04/2018 06:48
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har hatt Sony de siste årene, og den beste telefonen jeg noen gang har hatt er en Xperia Z1 Compact. Sony er svjv de eneste som ikke lar kompakt-modellene få dårligere spec enn fullstørrelse-modellene.
Z1-en havnet i vaskemaskinen ved en anledning, ellers ville jeg brukt den ennå tror jeg. Den virker fortsatt, så jeg har den som reservetelefon. Nå har jeg en Xperia X som begynner å slite med batteritid, så i går bestilte jeg meg en XZ2 Compact til 6.000. Ved bestilling i løpet av dagen i dag (6. april) får man med WF-1000x på kjøpet. Dette er trådløse propper med støydemping, som går "øredobbene" til Apple en høy gang.
XZ-telefonene har noen funksjoner "rett ut av esken" som jeg setter pris på. Blant andre ting kan nevnes modus ("natt", "fokus" etc.) som kan settes manuelt eller automatisk og en "Ultra Stamina Mode" som er vel så nyttig for å ha en "hvit dag" som for å spare batteri, ettersom telefonen da settes i en pre-smartphone modus.
Edit: Jeg er litt usikker på om XZ2 har "Ultra Stamina", det kan se ut til at den er erstattet av "Smart Stamina" som antakelig ikke disabler smartphone-funksjonalitet på samme måte.
Redigert av HCO; 06/04/2018 06:53. Rediger grunn: Stamina
|
|
|
06/04/2018 06:53
|
olechr
More than words
|
More than words
Ikke noe å lure på Alpers, bare fortsett med eple. Jeg har byttet over noen ganger og hver gang kommer jeg tilbake til eple. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: HCO]
06/04/2018 07:05
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har hatt Sony de siste årene, og den beste telefonen jeg noen gang har hatt er en Xperia Z1 Compact. Sony er svjv de eneste som ikke lar kompakt-modellene få dårligere spec enn fullstørrelse-modellene.
Z1-en havnet i vaskemaskinen ved en anledning, ellers ville jeg brukt den ennå tror jeg. Den virker fortsatt, så jeg har den som reservetelefon. Nå har jeg en Xperia X som begynner å slite med batteritid, så i går bestilte jeg meg en XZ2 Compact til 6.000. Ved bestilling i løpet av dagen i dag (6. april) får man med WF-1000x på kjøpet. Dette er trådløse propper med støydemping, som går "øredobbene" til Apple en høy gang.
XZ-telefonene har noen funksjoner "rett ut av esken" som jeg setter pris på. Blant andre ting kan nevnes modus ("natt", "fokus" etc.) som kan settes manuelt eller automatisk og en "Ultra Stamina Mode" som er vel så nyttig for å ha en "hvit dag" som for å spare batteri, ettersom telefonen da settes i en pre-smartphone modus.
Edit: Jeg er litt usikker på om XZ2 har "Ultra Stamina", det kan se ut til at den er erstattet av "Smart Stamina" som antakelig ikke disabler smartphone-funksjonalitet på samme måte. Enig i alt om Sony. Ganske clean Android, men med noen egne apper som i praksis ikke er slitsomme. UI er også mye bedre enn samsung.
|
|
|
[Re: anderssb]
06/04/2018 07:16
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Nå vet jeg ikke om alle iPhone er like rævva i kulde, iPhone 6(S?) var skikkelig ille. Før det fungerte det greit, men kanskje med litt redusert batteritid. Med iPhone 7 har jeg ikke hatt noen problemer. Antar at de nyere og er bra. Aha - Min 6S skrur seg av så fort jeg tar den ut av lomma på sykkeltur, selv i 5 pluss. Som Mac-bruker siden 2000 fikk jeg ganske fort noia av PC-bruk i høst på jobb. Selv om jeg tenkte at det kom til å gå greit. De gangene jeg har prøvd Android har opplevelsen vært tilsvarende. Frustrasjon selv etter tilvenning. Ang PC - hvorfor i pokker har ikke PCer en egen tast for @?? Ei heller for volum...
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
06/04/2018 07:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ang PC - hvorfor i pokker har ikke PCer en egen tast for @?? Ei heller for volum... Ang. Mac: hvorfor i helvete har de ikke både alt, ctrl og alt gr? Bare rot.
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/04/2018 07:32
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ang PC - hvorfor i pokker har ikke PCer en egen tast for @?? Ei heller for volum... Ang. Mac: hvorfor i helvete har de ikke både alt, ctrl og alt gr? Bare rot. Fordi du finner alle tilvalgene tilgjengelig ved bruk av fn, ctrl eller severdighets-tasten.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
06/04/2018 08:00
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Aha - Min 6S skrur seg av så fort jeg tar den ut av lomma på sykkeltur, selv i 5 pluss.
Dette kan fikses ved å resette telefonen og installere alt på nytt, inkl OS. Funka på min 6 ihvertfall, selv om restore naturligvis ikke funka og alt av kontakter, apper osv måtte installeres på nytt. Er på 7 nå, og begynner å bli litt muggen når det gjelder Apple. Har vært på kjøret siden den første iPhone, og begynner å bli lei av at alle dingsene slutter å virke (effektivt) etter 1.5-2 år. Dette gjelder mobilene, ipad, apple-tv. Helt ok hardware som bør kunne klare å kjøre nettleser, ser ny ut, batteri helt ok, men på grunn av oppdateringer og ikke-tilgjengelige oppdateringer er det alt for mye elektronikk som må i søpla. Ikke mye bærekraftig. For å være ærlig syntes jeg min nåværende 7'er egentlig ikke er noe annet enn en 4 med litt større skjerm som funker. Det er ikke lenger noen verdi i å oppgradere fordi den neste utgaven er så steike mye bedre/nytt/wow....
|
|
|
[Re: knutspeed]
06/04/2018 08:21
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nå har jo Apple innrømmet at det er med vilje de gjør to år gamle iOS-enheter treige etter to år. Så nå får man i tilfelle nytt batteri til 300 kroner. Enig i at det er latterlig at de plutselig blir ubrukelige treige, og at batteriet er elendig etter ca. to år. Mens telefonen fortsatt er ganske moderne.
Jeg får telefon av jobben, så passer meg helt fint å ta ut ny annethvert år når ny mobil har kommet. Så nå har jeg hatt en iPhone 7 i trekvart år. Som andre synes jeg denne er bedre i kulde, men det har vært store individuelle forskjeller mellom telefoner av samme type tidligere - altså at noens 6 holder bedre i kulda enn andres. Jeg har min gamle 6er som podcastelefon i senga. Den er treig og batteriet er dårlig, men den er jo ganske lik i design og funksjon. Så med nytt batteri og iOS som ikke gjorde den treg med vilje, kunne nok det nå vært en fin-fin 3,5 år gammel mobil.
7 er også "vanntett" (vanntett nok i praksis, jeg bader ikke med den, men den kan ligge i gjennomvåte lommer, åpne sekkelommer etc. hele dagen), det er utrolig digg.
|
|
|
06/04/2018 08:53
|
tech8
Entusiast
|
Entusiast
Ytelsesreduksjonen er vel basert på batterihelsen og ikke alder? Det blir uansett mulighet for å skru ytelsesreduksjon av/på i løpet av våren. Selv har jeg fortsatt iPhone 5S fra 2014 med iOS 11. Leter etter påskudd for å oppgradere noe som virker helt fint. Får kanskje prøve å miste den under et bilhjul.
|
|
|
[Re: tech8]
06/04/2018 08:57
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ja, men ytelsesreduksjonen innføres vel med iOSet som kommer to år etter at telefonen ble lansert, dvs. at det gjelder to år gamle modeller. Kjøpte man modellen sent, så trer den ikke nødvendigvis i kraft med en gang nei.
|
|
|
06/04/2018 09:00
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Har en 5S selv som funker greit, men som er langt fra så snappy som 7'ern når facebook, insta og andre apper åpnes. Samt at den ikke takler kulde. Men fortsatt ikke god nok grunn til å svi av 6000,- på ny tlf.
|
|
|
[Re: tech8]
06/04/2018 09:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ytelsesreduksjonen er vel basert på batterihelsen og ikke alder? Det blir uansett mulighet for å skru ytelsesreduksjon av/på i løpet av våren. Selv har jeg fortsatt iPhone 5S fra 2014 med iOS 11. Leter etter påskudd for å oppgradere noe som virker helt fint. Får kanskje prøve å miste den under et bilhjul. Brukte også min 5S til nylig, slet med å finne påskudd for å bytte den. Den fungerte jo helt brillefint, fin size hadde den også. Men så fikk jeg ny 7 fra jobb. Denne er nok bedre i kulda, har fortsatt ikke opplevd at den skrur seg av i vinter, selv om det var stabilt -15 til -25 fra januar til mars og mye fatbikesykling.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
06/04/2018 10:08
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Brukte også min 5S til nylig, slet med å finne påskudd for å bytte den. Den fungerte jo helt brillefint, fin size hadde den også. Men så fikk jeg ny 7 fra jobb. Har hørt og lest om dette fenomenet før også, og tenker alltid; dette må være bedrifter som tjener aaaalllt for mye penger, eller som ikke har økonomisk styring. Bare svir av noen tusenlapper uten at det tydeligvis er behovsprøvd. En av de er en av norges største banker, men de dekker det vel inn med økte renter, når kostnadene blir for store.....
|
|
|
06/04/2018 10:23
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Ytelsesreduksjonen er vel basert på batterihelsen og ikke alder? Det blir uansett mulighet for å skru ytelsesreduksjon av/på i løpet av våren. Selv har jeg fortsatt iPhone 5S fra 2014 med iOS 11. Leter etter påskudd for å oppgradere noe som virker helt fint. Får kanskje prøve å miste den under et bilhjul. Brukte også min 5S til nylig, slet med å finne påskudd for å bytte den. Den fungerte jo helt brillefint, fin size hadde den også. Men så fikk jeg ny 7 fra jobb. Denne er nok bedre i kulda, har fortsatt ikke opplevd at den skrur seg av i vinter, selv om det var stabilt -15 til -25 fra januar til mars og mye fatbikesykling. Har akkurat samme erfaring med iphone 7 vs 5s på dette. Hadde 5s inntil i fjor vår som fungerte helt fint til det meste, men stadig vekk slo seg av på tur i kulda. Kjøpte iPhone 7, og den har jeg enda ikke opplevd at har slått seg av pga. kulde. Samboeren min har en iPhone 6, den er veldig plaget i kulda, så hun bruker en eldre iphone 5c på tur(denne har plastikkchassis).
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/04/2018 10:28
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ang PC - hvorfor i pokker har ikke PCer en egen tast for @?? Ei heller for volum... Ang. Mac: hvorfor i helvete har de ikke både alt, ctrl og alt gr? Bare rot. Fordi Mac har control, option(alt) og command. Det er fordi alt gr er ikke nødvendig å bruke
|
|
|
06/04/2018 10:52
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Ytelsesreduksjonen er vel basert på batterihelsen og ikke alder? Det blir uansett mulighet for å skru ytelsesreduksjon av/på i løpet av våren. Selv har jeg fortsatt iPhone 5S fra 2014 med iOS 11. Leter etter påskudd for å oppgradere noe som virker helt fint. Får kanskje prøve å miste den under et bilhjul. Brukte også min 5S til nylig, slet med å finne påskudd for å bytte den. Den fungerte jo helt brillefint, fin size hadde den også. Men så fikk jeg ny 7 fra jobb. Denne er nok bedre i kulda, har fortsatt ikke opplevd at den skrur seg av i vinter, selv om det var stabilt -15 til -25 fra januar til mars og mye fatbikesykling. Samme her. Hadde 5S fram til i høst og byttet til 8 da den gamle begynte å hoste litt. Funksjonsmessig er det akkurat det samme, og jeg likte egentlig størrelsen på 5s, men det har allikevel vært en stor forbedring. Mye bedre batteri som tar lading mye raskere og ikke sliter noe i kulda. Med 5S kunne jeg bare tenke på Snapchat på skitur før den skrudde seg av, i vinter har det vært null problem (den gamle var sånn hele livet). Den er merkbart raskere, men ellers er det ikke så mye av det som har kommet til som jeg bruker (som trykkfølsom skjerm, noe Siri-greier og annet). De viktigste for meg er at jeg kan stole på den og slippe å gå rundt med nødlader og lader i lomma hele tida. For meg er telefonen arbeidsverktøy og arbeidsgiver betaler. Hadde neppe byttet opp til 8 om jeg skulle betale selv, synes mobiltelefoner er blitt uforholdsmessig dyre mtp. den levetiden de har. Jeg synes allikevel det der fornuftig at arbeidsgiver bytter til så ny telefon som mulig ved innkjøp, gitt det at telefoner blir utdaterte av forskjellige årsaker over tid. Jeg har forøvrig tvilling-SIM i en gammeldags Nokia til 250,- som kun har ett spill, en ubrukelig lommelykt og over en måned standby-tid. Fin å bruke på tur (var mer brukt før jeg byttet hovedtelefon) og til periodevis digital detox.
|
|
|
06/04/2018 11:16
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Ang PC - hvorfor i pokker har ikke PCer en egen tast for @?? Ei heller for volum...
Jeg skal ikke gå inn på diskusjonen om mac vs pc. Men jeg skal gi deg et svar på det du lurer på. @ er noe veldig få trenger en egen knapp til da den brukes sjeldent. Det er også en veldig enkel funksjon å mestre, ca like vanskelig som stor bokstav i begynnelsen av en setning. På PC så kan du gjøre alle knappene på tastaturet til @ hvis du har behov for det. Jeg vet ikke hvilken PC du har hatt, men både min og kjærringa sin PC har tre knapper for lyd.
|
|
|
06/04/2018 13:24
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Etter 8 år med iPhone gikk jeg over til Samsung S7 Edge for et par år (?) siden. Jeg kommer aldri til å eie en iPhone igjen. Savner absolutt ingenting, slipper unna den klamme økosystem-lock-in-greia fra Apple, slipper å betale premium priser for specs som stort sett henger etter de andre. Kan til og med fremdeles bruke alle hodetelefonene mine uten å drasse rundt på dongles man er garantert å miste.
|
|
|
[Re: Rene]
06/04/2018 17:12
|
Raskall
More than words
|
More than words
kjøpte en Sony Xperia med bra specs. Har sjelden vært mer frustrert over nivået av egen"hacking" som måtte til for at ting skulle flyte litt enklere. Jeg er ikke sikker på om du kan tilskrive dette Android. Jeg hadde Sony Xperia z5 Compact og det var så mye rart med den sammenlignet med andre androider jeg hadde hatt. En del apper virket ikke og det var funksjoner som gjorde rare ting jeg ikke klarte å konfigurere meg ut av. Nå har jeg en Motorola Z2 play (tildelt av jobben) og er egentlig knallfornøyd. Den er vel nesten så ren android som den kan få blitt. Men Motorola annonserte Android 8.0 i september 2017. Nå, i april 2018, er det fremdeles ingen antydning til oppdatering av Android og det er her det store problemet med Android ligger. Eller lå. Nå kommer Nokia, og etter hvert flere, med Android One-programmet. Noe som betyr at telefonen er helt ren android uten spesialtilpasninger og får oppdateringer med en gang ny versjon av android slippes i minst to år etter lansering. Dermed er det ikke lenger bare Pixel-telefonene som har dette privilegiet. Dessverre har det geniale med Android (open source) også blitt operativsystemets verste fiende. Det har åpnet for at alle produsenter kan lage sin egen versjon som tar forever å få dyttet ut nye versjoner av OS-et til. Dette ser det ut til at bransjen nå har innsett og det ser ut til å skli tilbake til rene android-telefoner hos flere og flere produsenter. Så mitt råd til trådstarter er "multiple choice": 1. Velg en ren android-telefon. I dag er vel dette Google sin egen Pixel-serie som ikke selges i Norge og noen av Nokia sine modeller (6, 7+ og 8 Sirocco). Kan hende det har kommet flere siden jeg sist leste meg opp på dette. eller: 2. Gå for siste generasjon iphone. Da beholder du apper og innhold og er sikret en oppdatert telefon i noen år fremover. Men noen nyvinning kommer nok aldri en iphone til å bli (igjen).
Redigert av Raskall; 06/04/2018 17:15. Rediger grunn: Rettet et par skrivefeil
|
|
|
[Re: Raskall]
06/04/2018 17:33
|
Raskall
More than words
|
More than words
Ser det er en del fler Android One-telefoner. Scroll ned til bunnen av denne for å se hvilke som finnes: https://www.android.com/one/
|
|
|
06/04/2018 17:34
|
stosu
Besatt
|
Besatt
er svært fornøyd med Samsung S8+ Den tåler tom kuldegrader, i motsetning til de fleste epleprodukter
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
06/04/2018 17:37
|
vehe
Besatt
|
Besatt
1. Velg en ren android-telefon. I dag er vel dette Google sin egen Pixel-serie som ikke selges i Norge og noen av Nokia sine modeller (6, 7+ og 8 Sirocco). Kan hende det har kommet flere siden jeg sist leste meg opp på dette.
Pixel 2 kan kjøpes i Norge hvertfall, var vel Pixel1 som ikke kom hit.
|
|
|
06/04/2018 18:22
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Det er fortsatt gråimport med Pixel 2, kommer med reiseadapter for lading osv. Nå har Google Assistant (det store fokuset for Pixel 2) kommet i norsk (og mange andre) utgave(r), så en del tror at Pixel 3 blir lansert i bl.a. Norge i tillegg til de sedvanlige Pixel-landene.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
06/04/2018 19:43
|
Raskall
More than words
|
More than words
En ting slo meg nå: Er det ikke snart på tide at verden slutter å kalle disse dingsene for telefoner? Telefoni er jo bare en liten brøkdel av hva disse kommunikasjonsenhetene brukes til.
|
|
|
06/04/2018 20:44
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er fortsatt gråimport med Pixel 2, kommer med reiseadapter for lading osv. Nå har Google Assistant (det store fokuset for Pixel 2) kommet i norsk (og mange andre) utgave(r), så en del tror at Pixel 3 blir lansert i bl.a. Norge i tillegg til de sedvanlige Pixel-landene. Assistenten har ikke kommet enda på norsk. Men den kommer i løpet av våren. Hvis det blir noe vår, da.
1. Velg en ren android-telefon. I dag er vel dette Google sin egen Pixel-serie som ikke selges i Norge og noen av Nokia sine modeller (6, 7+ og 8 Sirocco). Kan hende det har kommet flere siden jeg sist leste meg opp på dette. .
Listen er ganske lang. Men veldig få store selskaper som kjører vanilla. Verdt å nevne at Android One er(kanskje var) egentlig billigversjonen av nexus programmet. Hvor selskapene har krav på en lav spek, og kan bety at ikke alt av funksjonalitet fra vanlig android er nødvendigvis dekket.
|
|
|
06/04/2018 21:24
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Ang PC - hvorfor i pokker har ikke PCer en egen tast for @?? Ei heller for volum... Ang. Mac: hvorfor i helvete har de ikke både alt, ctrl og alt gr? Bare rot. Fordi du finner alle tilvalgene tilgjengelig ved bruk av fn, ctrl eller severdighets-tasten. Har ofte hjulpet mine data kollegar med å google for å finne "\" tasten på Mac. Da tenker jeg mørke tanker i mitt stille sinn og lurer på hvorfor folk anskaffer seg noe slikt da bedriften har systemer som baserer seg på Windows.
|
|
|
[Re: eldo472]
07/04/2018 11:07
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Ah, så deilig å kunne lene seg rolig tilbake i sofaen å tenke; hvilken telefon jeg har DRITER jeg virkelig i :-) Pluss at det øker jo sykkelbudskjettet med 5 tusen i året..moooaahhahhahha
|
|
|
[Re: vortex surfer]
07/04/2018 11:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ah, så deilig å kunne lene seg rolig tilbake i sofaen å tenke; hvilken telefon jeg har DRITER jeg virkelig i :-) Pluss at det øker jo sykkelbudskjettet med 5 tusen i året..moooaahhahhahha Hvordan kommer du frem til 5000 i året?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: vortex surfer]
07/04/2018 12:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ah, så deilig å kunne lene seg rolig tilbake i sofaen å tenke; hvilken telefon jeg har DRITER jeg virkelig i :-) Pluss at det øker jo sykkelbudskjettet med 5 tusen i året..moooaahhahhahha Nja, kjøpte akkurat en 3310, kosta ikke 5000,- den.
|
|
|
|
|