Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Nekte beslag av førekort?

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2475907 12/04/2018 07:39
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Foreløpig dom:

3 mnd midlertidig beslagleggelse av førerkort
9000,- i bot evnt 18 dager i fengsel

I tillegg kommer jo

Egenandel på bil jeg kjørte
Ca 10 000,- tap av inntekt hver av de tre mnd(diett + provisjon)
Sannsynligvis tap av betydelig bonus pga budsjett som ikke oppnås
Kona må ned til ca 80% stilling for å få logistikken til å gå opp

Hardt og brutalt, men sånn er det

Det som kan se ut som en uheldig og dessverre ganske vanlig trafikkulykke kan bli ganske omfattende.

Hva har jeg lært:
- ikke avgi en forklaring på stedet umiddelbart etter en ulykke
Alt man sier, vil jo bli brukt mot en, så bedre å få summet seg og tenkt godt før man snakker. Ved ingen vitner og manglende bevis utover kollisjonsskadene, bli dommen basert på min kanskje litt for ærlige forklaring.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2475910 12/04/2018 07:44
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ganske sprøtt..

Jeg ble påkjørt bakfra i desember 2016, Mondeoen vår ble kondemnert, og det var en kraftig smell. Sånn at jeg merka det i nakken i et par dager. Men grunnet at det ikke var personskader, så ringte vi heller ikke politiet, vi fylte ut skademelding hvor han innrømmet skylda, ordna oss leiebil, og dro hvert til sitt.

Å miste lappen pga et hendig uhell + bot og tap av inntekt er litt galskap spør du meg.

Redigert av Hoaas; 12/04/2018 07:51.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2475914 12/04/2018 07:52
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Jeg føler jo også at dette er veldig strengt.
De henviser til at 1/4 av alle ulykker skjer ved påkjørsel bakfra, og at de slår hardt ned på det.
Det skal sies at jeg i tillegg kjører på et saktegående kjøretøy som er ulovlig på offentlig vei, og grunnet størrelsen på kjøretøyet blir skaden større.
Hadde jeg truffet et vanlig kjøretøy, hadde det vært små skader.

Politiet mener uansett jeg har vært uaktsom, så da må jeg forholde meg til det.
Tror slike saker er helt avhengig i hvilke tjenestemenn man møter på stedet, men sånn er vel alle saker som avgjøres personlig.
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har vært høflig og immøtekommende også.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2475929 12/04/2018 08:17
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Paragraf 31, første ledd.
Den med aktpågivende og varsomt slik at man ikke utsetter andre for skade osv..

Er jo ikke noe tvil om at jeg har gjort noe galt siden en ulykke har oppstått, men synes utfallet ble vel strengt.
Jeg har ikke signert på noen forklaring

Advokat er på saken, så får vi ta en vurdering på om jeg kommer noen vei.
Politiet har satt beslagleggelsen til tre mnd, noe som er minimum har jeg skjønt. Derfor er jeg skeptisk til at de går ned noe på dette.
En mnd hadde holdt i massevis, men det spørs om de en enig :-)

Jeg får alltids noen til å bidra litt jobbmessig, men man er uansett litt redusert av å ikke styre alt selv.
Tre mnd for meg innebærer ca 15 000km kjøring

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2475960 12/04/2018 09:36
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Holmes. Du skal ha kred for å ta dette på den måten du gjør!
Det er ikke mange som ville gjort det sånn, men prøvd å vri seg unna i stedet.

Lykke til med videre vurdering.

LarsB

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2476044 12/04/2018 13:52
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Har du mottatt et forelegg?

"Straffepåstanden" er vel som forventet, men jeg er helt enig med deg - dette er strengt og rammer veldig hardt.

I vegtrafikksaker har likebehandling langt større vekt enn rettferdighet dessverre.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2476071 12/04/2018 16:34
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Jepp, forelegg er mottatt, så jeg har 5 dager på å ta stilling til det.
Siden jeg velger å ta det til retten, kan jeg se bort ifra strafferabatt, og må betale saksomkostninger om jeg ikke får medhold..

Jeg synes likevel det blir feil å bare godta dette.
Hadde jeg kjørt for fort eller kjørt med promille hadde jeg lagt saken død. Da er de harde fakta på bordet, og ingenting å lure seg unna.
Dette blir noe annet

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2476117 12/04/2018 20:54
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Holmes
De henviser til at 1/4 av alle ulykker skjer ved påkjørsel bakfra, og at de slår hardt ned på det.
Ja, for det er jo av frykt for førerkortbeslag vi prøver å unngå å kjøre på andre... Mye god logikk her.
Siden et kjøretøy stort sett har fire sider kan man jo argumentere for at 1/4 er slik det statistisk bør være - uten at jeg tror det hjeper.

Kjedelig situasjon du har kommet i.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Thomas-] #2476149 13/04/2018 06:23
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Meningsløs straff for noe man ikke gjør med vilje.

keo
Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Harald_D] #2476150 13/04/2018 06:25
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Harald_D
Sitat: anonymous
Sitat: kjasmas
Ja, hvor står det her at politiet har anledning til å beslaglegge førerkortet om du nekter å vedta forenklet forelegg?

Om du ikke tror det, så prøv å plyste igjennom en fartskontroll og nekt for alt.
Si også at du nekter beslag av førerkortet.

Det er nok med bare mistanke...

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tap-av-forerkortforeretten/

En "vanlig" påkjørsel bakfra, skjønner jeg ikke er "grovt uaktsomt", men det virker som de har skjerpet inn dette i den senere tid. Har hørt om flere som har fått inndratt førerkortet i det siste for ikke å ha overholdt vikeplikt.¨

Harald D

Jeg synes dette beskriver problemet som det virker som Politiet prøver å ta tak i ganske godt. Å krasje med noen har blitt "vanlig" og ikke alvorlig. Tror dette også er mye av grunnen til at det ofte føles farlig å være myk trafikant. Folk har blitt for sløve og konsekvensene ved å forårsake en ulykke ved å kjøre på noen har vært for lav. Neste gang kan den du kjører på bakfra være en motorsyklist eller syklist.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Nekte beslag av førekort? [Re: magnusc] #2476159 13/04/2018 07:26
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: magnusc

Jeg synes dette beskriver problemet som det virker som Politiet prøver å ta tak i ganske godt. Å krasje med noen har blitt "vanlig" og ikke alvorlig. Tror dette også er mye av grunnen til at det ofte føles farlig å være myk trafikant. Folk har blitt for sløve og konsekvensene ved å forårsake en ulykke ved å kjøre på noen har vært for lav. Neste gang kan den du kjører på bakfra være en motorsyklist eller syklist.

Eg synest dette er eit godt poeng. Trådstartar innleiar med at han har kjørt på ein bil bakfrå, men etter kvart så kjem det fram at det er eit mindre og saktegåande køyretøy han har truffe? Kva då om det var ein moped eller ein syklist som vart meia ned? Ville det framleis vore urettferdig med førarkortbeslag då?

Andreas Tveit
Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2476173 13/04/2018 08:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag vet inte hvis fler krasjer nu eller hvis det er "vanlig" (tror faktiskt inte att det är så) men tycker att det blir rart om man ska börja straffas hårt för alla misstag som leder till en krasj eller avkörning.

Så determinisk är varken människor eller trafikken att alla olycker beror på något fel som man bör straffas för.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: keo] #2476177 13/04/2018 08:34
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: keo
Meningsløs straff for noe man ikke gjør med vilje.

Denne skjønner jeg ikke helt. Det meste som skjer i trafikken er jo ikke med vilje, men på grunn av uaktsomhet.

Når trafikken baserer seg på at man må være aktsomme til enhver tid, så må man gripe inn ved alvorlige tilfeller av uaktsomhet.

(Snakker på generelt grunnlag her, har ingen formening om graden av uaktsomhet for trådstarter - som fortjener ekstremt med kred for sin ærlighet og måten å ha taklet dette på)

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2476178 13/04/2018 08:35
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Enig med synsingen her..
Hadde jeg truffet en syklist, hadde et førerkortbeslag vært helt innafor.

Jeg spurte Politiet om jeg ble ekstra straffet siden jeg traff en minitraktor/gressklipper, men de mente det ikke hadde noe betydning.
Da mener jeg det er strengt å miste førerkortet ved en vanlig påkjørsel bakfra.

Grunnen til at jeg startet tråden med å beskrive kjøretøyet som en bil er fordi jeg egentlig bare lurte på hva jeg risikerte ved å ikke samtykke til førerkortbeslaget. Så ballet det på seg :-)

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support