Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Nekte beslag av førekort?

Nekte beslag av førekort? #2473677 03/04/2018 16:28
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Jeg var innblandet i en ulykke i dag og det var min feil siden jeg kjørte i en annen bil bakfra. Jeg kontaktet Politiet siden dette skjedde på en vei med mye trafikk. Jeg gir min forklaring, og enden på visa er at de beslaglegger førerkortet på stedet.
Skal legges til at det ikke er snakk om hverken høy hastighet, mobilbruk eller rusmidler. Førerkortet ryker pga uaktsom kjøring.

Man blir selvfølgelig tatt på senga, og måtte på stedet ta stilling om jeg erkjenner straffeskyld og om jeg aksepterer inndragelse av førerkortet.
Resultatet er uansett av bilen må stå...

Spørsmålet er da om jeg burde gå rettens vei?
Ulempen ved å godta alt, er at jeg havner nederst på Politiets prioriteringsliste og ingenting skjer, mens om jeg ikke godtar, må saken gå videre til tingretten som igjen må gi en dom innen tre uker.

Kommer jeg noen vei med dette?
Noen med erfaringer her?

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473679 03/04/2018 16:46
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Du bør uansett nekte da et samtykke er en blankofullmakt til å la politiet bruke så lang tid de vil på saksbehandling.

Det lærte jeg faktisk da jeg tok C2 førerkort.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473680 03/04/2018 16:47
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Du kan trekke tilbake samtykket, fritt etter hukommelsen kan man ved påkjørsel bakfra miste førerrett i 3-6 måneder om skadene er små.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473682 03/04/2018 17:04
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Men så vidt jeg forstod, gjelder jo evnt førerkortbeslag fra nå av om jeg samtykker.
Hvis saken tas opp i retten, vil da evnt 3-6 mnd gjelde fra dommen kommer, eller vil de trekke fra dagene jeg har vært uten førerkort, dvs fra nå?

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473686 03/04/2018 17:29
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
De trekker fra dagene uten førerkort selv om du ikke samtykker. Så kan du hente det etter 3 uker hvis politiet somler.

Redigert av Syklist1; 03/04/2018 17:29.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473697 03/04/2018 17:59
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
En stund siden jeg jobbet med dette så med forbehold om at det ikke er skjedd noen endringer siden den gang og ikke hukommelsen lurer meg:

Om du trekker samtykket til førerkortbeslag medfører det at påtalemyndigheten må sende begjæring om førerkortbeslag til retten innen tre uker om de vil holde på førerkortet ditt frem til saken er avgjort. Tingretten vil da evt. ta stilling til beslaget og ikke tapstiden/straffespørsmålet.

Om påtalemyndigheten ikke greier å sende over begjæringen til tingretten i løpet av tre uker innebærer det ikke annet enn at du kan få tilbake førerkortet frem til tingretten har behandlet begjæringen om førerkortbeslag.

Om saken ender med at du mister førerkort for en periode får du uansett fradrag for den tiden førerkortet har vært beslaglagt.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473703 03/04/2018 18:15
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Så med andre ord er det bare dumt å samtykke?

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473718 03/04/2018 18:57
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Ja

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473762 03/04/2018 20:21
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg vil ikke være så kategorisk som Syklist1, jeg legger ikke mye vekt på juridiske råd fra kjøreskoler (?) eller tilsvarende. Det som bør være motiverende for om du bør trekke tilbake samtykket eller ikke er om det er tvilsomt om du til syvende og sist mister førerkortet når saken blir rettskraftig avgjort (forelegg eller dom) eller det er fare for en "oversoning".

Påkjørsel bakfra (med mindre omfattende personskader og/eller omfattende materielle skader) gir som utgangspunkt en tapstid på 3-6 måneder. Er det en "standardsak" vil politiet trolig sende over saken til tingretten dersom du trekker tilbake samtykket, du må møte i retten, forklare deg og politiet vil antakelig få medhold i et fortsatt beslag på minst 3 md. Om de ikke suser vil du deretter få et forelegg i løpet av de 3 månedene som også innebærer en tapstid på 3-6 md.

Det er selvsagt mulighet for at politiet henlegger saken eller at du frikjennes.

Politiet har ikke som mål å ha lengst mulig saksbehandlingstid for de som samtykket til førerkortbeslag, ei heller at førerkortet er beslaglagt lenger enn den endelige tapstiden.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473776 03/04/2018 21:00
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Hvilken fordel har man ved å samtykke?

Jeg har vært en runde i retten grunnet uenighet (fart i mitt tilfelle) og man kan ha mye å hente på å være uenig.

Jeg er ikke sikker på hva politiet har som mål men jeg har ikke noen stor tro på at de er rettferdige mot menigmann.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473790 03/04/2018 22:00
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Har man egentlig plikt til å varsle politiet hvis det er en ulykke uten personskade?

(det høres ut som moralen i denne saken er å unngå å angi seg selv)

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473799 04/04/2018 05:05
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Takk for svar.

Mange hadde nok i mitt tilfelle valgt å ikke ringe til politiet, men jeg ønsket å gjøre dette for å ha alt på det tørre. I etterpåklokskap var det kanskje ikke så lurt mtp straffen jeg får, men jeg har i det minste vært 100% ærlig.

Jeg fikk også inntrykk av at det å godta beslag av førerkort ville gi en raskere prosess, og et håp om at førerkortet kommer raskt tilbake, men skjønner jo at siden jeg godtar alt, blir jeg bare en nikkedokke nederst på prioriteringslista. Er jo ingen grunn for at en politijurist mener jeg bør få lappen tilbake når politiet mener det motsatte og jeg er enig.

Jeg har hatt førerkort i 18 år, og aldri hatt skyld i noen ulykke til tross for at jeg har har hatt en årlig kjørelengde på 40-60 000 i alle år.
Aldri så mye som en prikk..
Jeg vil naturligvis gjøre det jeg kan for å korte ned straffen.
Skal legges til at jeg også står i fare for å miste jobben, og uansett vil miste en god del inntekt grunnet provisjon/bonus, uten at det er politiet sin bekymring.

Synes naturligvis dette var svært strengt, men Politiet gjør jo det de synes er riktig. To minutter etter jeg ringte, var det fire politibiler og to ambulanser på plass, så det var bra det ikke skjedde noe kriminelt andre steder i hovedstaden :-)

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473800 04/04/2018 05:11
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvis du er avhengig av bil i jobben og kan miste jobben pga. dette, tror jeg sjansen er stor for at du unngår å miste lappen.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Syklist1] #2473804 04/04/2018 05:54
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Fordelene ved å samtykke er ikke så store. I bunn og grunn er det bare tids- og ressursbesparende. I de fleste tilfeller vil imidlertid politiet få medhold i beslaget om det bringes inn for retten.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473806 04/04/2018 06:14
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
For ordens skyld: det er helt legitimt å trekke tilbake samtykket for å få en påtalejurists vurdering og evt. en vurdering av retten.

Det vil imidlertid ikke flytte den endelige straffesaken til toppen av bunken.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473809 04/04/2018 06:27
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Det var trist å høre Holmes, lykke til uansett hva du bestemmer deg for. Sprekt av deg å legge ut historien og innrømme alt på forumet. Et spørsmål, om dette bringes for retten og du taper får du det på rulleblandet da ?? Jus er IKKE min sterke side.

I ca 1988 ble jeg stoppet i min utsøkte Ford Taunus 1,6 L 1978 med leopardskinnseter hadde full spiker sikkert 140-150 på E6 Nord for Oslo. Ble tatt igjen av en sivilbil men husket at en kompis hadde sagt at dersom politimannen er alene og ikke har kamera så kommer de ingen vei. Som sagt så gjort, han sa beklager gutten min der gikk førerkortet ditt, jeg sa, da får vi se på filmen.... Enden på visa jeg satte meg i bilen og kjørte videre, hadde maxpuls i en halvtime. Han sa til meg, nå holder du deg i skinnet din drittunge men innrømmet at han hadde forsøkt seg på "en spansk en".... Vet ikke hvordan det hadde gått om han hadde forfulgt saken men det ble vel for mye styr.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473829 04/04/2018 07:58
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Om du får anmerkninger på rullebladet uten dom, og det blir brukt mot en ved senere anledninger, synes jeg det minner mye om politistat

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473862 04/04/2018 09:04
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg har aldri fått inntrykk av at det er særlig vanlig å miste lappen for påkjørsel bakfra? Dette høres latterlig tilfeldig ut, må jeg si. Som vel kjennetegner mye av hvem som får bøter eller ikke i trafikken. Helt tilfeldig er det vel ikke, syklisthatere slipper ganske konsekvent fri ICON_TONGUE

Sitat: EmilZipp
Ble tatt igjen av en sivilbil men husket at en kompis hadde sagt at dersom politimannen er alene og ikke har kamera så kommer de ingen vei.

Var i liknende situasjon mitt første år med lappen, men jeg fikk den opplysningen etterpå. Jeg overholdt ikke vikeplikt i en rundkjøring, litt sånn man ser ca. hver gang man kjører bil i Oslo, men greit nok. UP-bilen bak meg var vel en enkelt politmann på vei hjem fra dagens skift, som tok "en spansk en". Kr 5000 når man er 18 betyr jo litt, nå hadde jeg jo knapt brydd meg.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473875 04/04/2018 09:37
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Helt vanlig at politiet beslaglegge førerkortet til at skyldspørsmålet er avgjort.
Man skal ha tilbake førerkortet etter tre uker om ikke poiltiet kommer til en annen konklusjon.

Hvorfor man ikke innrømmer skyld, når man har kjørt i ræva på en annen bil, er for meg en gåte.

Har selv rævkjørt en annen bil i rushtrafikken. Gikk da frem til bilen og spurte om noen var skadd.
Ingen var skadd, så vi avtalte å kjøre til nærmeste bensinstasjon å fylle ut skademeldingen.
Der sa jeg til den andre føreren at det var min skyld, men at jeg ikke ville krysse det ut på skademeldingen, da det er forsikringsselskapene som avgjør skyldspørsmålet.
Både jeg og han fikk reperaret bilene uten noen flere spørsmål fra forsikringsselskapene. Jeg betalte egenandelen og gikk fra 75% bonus over 5. år, til 75% bonus og 0 år.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473890 04/04/2018 09:59
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Litt usikker på hvem du refererer til som ikke innrømmer skyld.
Skyldspørsmålet er klart her, det var førekortbeslaget jeg er uenig i.

Det første jeg gjorde etter ulykken, var å løpe ut av bilen for å sjekke han andre, og det gikk bra. Jeg ringte Politiet får å gjøre alt ryddig.
Vil tro 8 av 10 hadde løst dette med vanlig skademelding og tilhørende forsikringssak. I følge Politiet gjord jeg rett i å kontakte de, selv om det straffer seg mer for meg..

Nå blir det mest sannsynlig fotgjenger i 3-6 mnd og en del titusener tapt...
Likevel.. Det er bare penger og materielle skader.
Jeg skal ikke sutre over det når andre havner i ulykker og aldri blir seg selv igjen..

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473915 04/04/2018 12:11
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Holmes
Litt usikker på hvem du refererer til som ikke innrømmer skyld.
Skyldspørsmålet er klart her, det var førekortbeslaget jeg er uenig i.

Det første jeg gjorde etter ulykken, var å løpe ut av bilen for å sjekke han andre, og det gikk bra. Jeg ringte Politiet får å gjøre alt ryddig.
Vil tro 8 av 10 hadde løst dette med vanlig skademelding og tilhørende forsikringssak. I følge Politiet gjord jeg rett i å kontakte de, selv om det straffer seg mer for meg..

Nå blir det mest sannsynlig fotgjenger i 3-6 mnd og en del titusener tapt...
Likevel.. Det er bare penger og materielle skader.
Jeg skal ikke sutre over det når andre havner i ulykker og aldri blir seg selv igjen..

Fikk du valget om å godta et forenklet forelegg på uaktsom kjøring?
Skjønner heller ikke hvorfor de beslagla førerkortet, men om du fikk spørsmål om å godta et forenklet forelegg på stedet og nektet, da kan politiet gjøre beslag om du nekter.

Du kan jo forsøke å ringe politiet og høre hva grunnen er til beslaget. Det er lett å miste noen ord i heten som oppstår etter en liten smell.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: Holmes] #2473928 04/04/2018 12:56
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Grunnen til beslaget er uaktomhet som førte til påkjørsel bakfra.
Fikk ikke valg om forenkelt forelegg.

Snakket med Politiet i stad, men hørtes mer ut som en datamaskin som gjentok paragrafer. Skjønner de må se på loven fremfor følelser.
Uansett så går saken nå videre til tingretten og min arbeidsgiver hjelper til med advokat så man får sagt de rette tingene.

Kan oppdatere om det er av interesse for andre

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: anonym] #2473932 04/04/2018 13:09
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anonymous

Skjønner heller ikke hvorfor de beslagla førerkortet, men om du fikk spørsmål om å godta et forenklet forelegg på stedet og nektet, da kan politiet gjøre beslag om du nekter.

Du kan jo forsøke å ringe politiet og høre hva grunnen er til beslaget. Det er lett å miste noen ord i heten som oppstår etter en liten smell.

Det du skriver henger ikke på greip.

Beslag av førerkortet har ingenting med om forenklet forelegg vedtas eller ikke å gjøre. Så vidt jeg husker faller ikke tap av førerretten inn under forenklet forelegg, da er man på ordinært forelegg.

Dette er deler av vilkårene for beslag slik Riksadvokaten ser det:

Quote:
Førerkort skal bare beslaglegges dersom overtredelsen er av en slik karakter at den må forventes å ville bli fulgt opp med fastsettelse av tap av førerett i den dom eller det forelegg som avslutter saken. Dersom overtredelsen er blant dem som skal føre til tap av førerett, jf. bl.a. tapsforskriften § 2-2 - § 2-5, og vilkåret om skjellig grunn til mistanke er oppfylt, skal det normalt foretas beslag. Er tjenestemannen på stedet i tvil om vilkårene for beslag foreligger, skal spørsmålet drøftes med jourhavende jurist i politidistriktet.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: kjasmas] #2473935 04/04/2018 13:27
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: kjasmas

Det du skriver henger ikke på greip.

Beslag av førerkortet har ingenting med om forenklet forelegg vedtas eller ikke å gjøre. Så vidt jeg husker faller ikke tap av førerretten inn under forenklet forelegg, da er man på ordinært forelegg.

Dette er deler av vilkårene for beslag slik Riksadvokaten ser det:

Quote:
Førerkort skal bare beslaglegges dersom overtredelsen er av en slik karakter at den må forventes å ville bli fulgt opp med fastsettelse av tap av førerett i den dom eller det forelegg som avslutter saken. Dersom overtredelsen er blant dem som skal føre til tap av førerett, jf. bl.a. tapsforskriften § 2-2 - § 2-5, og vilkåret om skjellig grunn til mistanke er oppfylt, skal det normalt foretas beslag. Er tjenestemannen på stedet i tvil om vilkårene for beslag foreligger, skal spørsmålet drøftes med jourhavende jurist i politidistriktet.

https://www.domstol.no/no/Straffesak/Sakstyper/Forerkortbeslag/

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: anonym] #2473939 04/04/2018 13:33
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, hvor står det her at politiet har anledning til å beslaglegge førerkortet om du nekter å vedta forenklet forelegg?

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: kjasmas] #2473951 04/04/2018 14:03
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Ja, hvor står det her at politiet har anledning til å beslaglegge førerkortet om du nekter å vedta forenklet forelegg?

Om du ikke tror det, så prøv å plyste igjennom en fartskontroll og nekt for alt.
Si også at du nekter beslag av førerkortet.

Det er nok med bare mistanke...

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tap-av-forerkortforeretten/

Redigert av anonym; 04/04/2018 14:04.
Re: Nekte beslag av førekort? [Re: anonym] #2473954 04/04/2018 14:19
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har ingen interesse av å prøve og kjøre gjennom en fartskontroll over fartsgrensen, men om jeg hadde gjort det og samtidig vært under grensen for førerkortbeslag (for eksempel kjørt i 70 km/t der hvor fartsgrensen var 60 km/t) kan jeg garantere at politiet ikke hadde beslaglagt førerkortet mitt selv om jeg nektet å vedta det forenklede forelegget.

Det jeg reagerer på er at du skrev at årsaken til beslaget kunne være at trådstarter muligens nektet å vedta et forenklet forelegg på stedet. Det er ikke riktig.

Over her skrev du også "Man skal ha tilbake førerkortet etter tre uker om ikke poiltiet kommer til en annen konklusjon", det er også i det minste unyansert. Nå har du lenket til flere kilder som forklarer hvordan det faktisk er.

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: anonym] #2473958 04/04/2018 14:22
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig

Om du ikke tror det, så prøv å plyste igjennom en fartskontroll og nekt for alt.
Si også at du nekter beslag av førerkortet.

Det er nok med bare mistanke...

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tap-av-forerkortforeretten/

En "vanlig" påkjørsel bakfra, skjønner jeg ikke er "grovt uaktsomt", men det virker som de har skjerpet inn dette i den senere tid. Har hørt om flere som har fått inndratt førerkortet i det siste for ikke å ha overholdt vikeplikt.¨

Harald D

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: kjasmas] #2473960 04/04/2018 14:32
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Jeg har ingen interesse av å prøve og kjøre gjennom en fartskontroll over fartsgrensen, men om jeg hadde gjort det og samtidig vært under grensen for førerkortbeslag (for eksempel kjørt i 70 km/t der hvor fartsgrensen var 60 km/t) kan jeg garantere at politiet ikke hadde beslaglagt førerkortet mitt selv om jeg nektet å vedta det forenklede forelegget.

Det jeg reagerer på er at du skrev at årsaken til beslaget kunne være at trådstarter muligens nektet å vedta et forenklet forelegg på stedet. Det er ikke riktig.

Over her skrev du også "Man skal ha tilbake førerkortet etter tre uker om ikke poiltiet kommer til en annen konklusjon", det er også i det minste unyansert. Nå har du lenket til flere kilder som forklarer hvordan det faktisk er.

Jeg påstod ikke, jeg spurte han om det var det.

Beklager at jeg ikke var pedantisk nok, men men....

Re: Nekte beslag av førekort? [Re: ] #2474033 04/04/2018 20:16
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: anonymous13
Sitat: Harald_D
En "vanlig" påkjørsel bakfra, skjønner jeg ikke er "grovt uaktsomt", men det virker som de har skjerpet inn dette i den senere tid. Har hørt om flere som har fått inndratt førerkortet i det siste for ikke å ha overholdt vikeplikt.¨

Harald D

Jeg har aldri helt skjønt håndhevelsen av brudd på trafikkregelene ved trafikkuhell:
Når man beviselig har brutt en trafikkregel og det fikk konsekvens i en ulykke, får man som regel ikke bot.

Kjører man 10 km/t for fort forbi en fotoboks, uten at det har skjedd noen som helst ulykke eller kvantiserbar økning i ulykkesrisikoen, så får en automatisk bot.

Er det sånn at hvis en er skyld i et trafikkuhell (uten personskade), så lønner det seg å få parkert bilene litt ute av syne mens man fyller ut skadeskjema? Ellers vil jo politiet kunne komme kjørende forbi og ta førerkortet ditt for uaktsom kjøring?

Ja, det virker for meg at det er slik det fungerer for tiden. Når denne innskjerpelsen kom vet jeg ikke. Dette burde jo være en sak for FRP-erne :-)

Harald D

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support