Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger jeg nye dekk? Canyon Endurace

Trenger jeg nye dekk? Canyon Endurace #2473651 03/04/2018 14:21
S
Storkopp Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Hei! Kjøpte min første landeveissykkel i høst, en canyon endurace al disc 7.0. Jeg har ikke fletta peiling på landevei, men synes jeg har fått en flott sykkel som har gitt meg mange fine turer.

Den er skodd med continental grand prix sl 28mm, jeg ser at det har black chili gummi, men og at det kanskje er regnet som et litt "enklere" dekk en f.eks grand prix 4000S II ? Er det noe som helst å hente på å bytte til andre dekk? Bruken er 95% slitt vestlandsasfalt.

Re: Trenger jeg nye dekk? Canyon Endurace [Re: Storkopp] #2473816 04/04/2018 07:15
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Hei og grattis med ny sykkel!

Strengt tatt så burde du kanskje spurt i racer-tråden, men uansett:

Om det er noe å hente på nye dekk? Det kan det godt være, men synes du de du har funker ok nå? Hvis ja og de ikke er veldig slitt, så hadde jeg bare syklet videre og byttet når de er utslitt.

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Trenger jeg nye dekk? Canyon Endurace [Re: Storkopp] #2473838 04/04/2018 08:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+ 1

Gratulerer med flott sykkel! Du må jo ha litt peiling da, siden du valgte det som kanskje er markedets beste sykkel i prisklassen yes

Til ditt bruk har du neppe mye å hente ved å bytte til annet dekk med slange. F.eks. GP 4000S II som du nevner er lettere og har noe lavere rullemotstand, men jeg tviler på at du vil oppleve merkbar forskjell i hverdagen. Her er en sammenligning av dekkene, vel og merke 2014-modeller: Grand Prix versus Grand Prix 4000S II.

Er det årets modell med DT Swiss E 1800 Spline DB du har? Eller annet slangeløst hjulsett? I så tilfelle ville jeg personlig utvilsomt satt felgene opp slangeløst, gjerne med Schwalbe G-One Speed 30 mm eller 35 mm. Det vil gi deg reelle fordeler - mer demping på dårlige veier, økt punkteringssikkerhet (guffen tetter små hull), mulighet til å kjøre lavt trykk uten fare for snakebite (at slangen punkteres når den kommer i klemme mellom felg og dekk) og attpåtil lavere rullemotstand. Evt. etter at dine nåværende dekk er slitt ut ICON_SMILE

G-One Speed er hverken grus- eller hybriddekk, men et raskt landeveisdekk for krevende underlag. Het tidligere S-One. Se test her.

Moderator  support, Valentino