Kjøp av min første landeveissykkel
|
Re: Kjøp av min første landeveissykkel
[Re: familyguy]
09/04/2018 10:53
|
Lunvik
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjøpte Aerlight på Bikeshop. Mener jeg betalte kr 6500,- på kampanje. Ligger vel nå på rundt kr 7500,- https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/hjul/landevei/cx-discUnaas har også billige hjulsett og det er mange av mine sykkelkompiser som har disse og er godt fornøyd. Jeg tror ikke du merker store forskjellen på et hjulsett til 7k kontra 20k om du er amatør som meg. Men når vi snakker ritt og kniving om tiendedel så kan det nok ha innvirkning. Må legge til at jeg har hatt god hjelp av å handle hvor du kan få hjelp og råd i etterkant. En setepinne og et styre og slikt er uproblematisk men når det gjelder lager, hjullager, krank osv så er det ofte greit å ha noen å spørre.........
MAMIL på tur! Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.
|
|
|
09/04/2018 11:01
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Bra! Skal sjekke ut både Aerlight og Unaas  Takk! Jeg er definitivt en amatør, så jeg vil helt sikkert ikke merke noen som helst forskjell på de forskjellige hjultypene. Egentlig kunne jeg sikkert ha holdt meg unna både karbon og høyere profil enn så lenge, men det er jo gøy å ha også da  Jepp. Det er også grunnen til at jeg lagde meg en bruker her inne, nettopp for å kunne få råd og hjelp. Flott forum dette her. Mitt aller største problem er om jeg skal kjøpe clincher eller tubular, da hjulene skal brukes til både tur, trening og ritt. Jeg har lest at det er delte meninger om hva man bør velge, men hittil så lener jeg meg mest mot tubular.
Redigert av familyguy; 09/04/2018 11:05.
|
|
|
09/04/2018 11:06
|
Lunvik
Entusiast
|
Entusiast
Klart du må ha karbonhjul! Må si jeg liker Unaas sine! https://unaas.no/collections/alle-hjul/products/unaas-55-80-teamPS: styr unna limahjul.
Redigert av Lunvik; 09/04/2018 11:07.
MAMIL på tur! Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.
|
|
|
09/04/2018 11:06
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lær deg å lime da, og husk at det er lite hjelp å få i en gruppe om du skulle punktere. "Alle" har med slange som passer til kanttråd (clincer) eller slangeløst (tubeless), men "ingen" har med ekstra pariserdekk (tubular).
Forøvrig ser jeg at du skriver Ringsaker som sted. Både Brumundddal SK, Nes Sportsklubb Sykkel og Lillehmmer CK om du bor nord i kommunen har flotte landeveisgrupper.
|
|
|
[Re: Valentino]
09/04/2018 11:24
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Naturligvis må jeg det, haha! Unaas er knallfine, men jeg må jo være så ærlig og si at det frister mer å kjøpe brukt når man ser hva man får for penga  Hehe ja, vet at lima hjul kan være litt hassle, men det er en risk jeg er villig til å ta. Lær deg å lime da, og husk at det er lite hjelp å få i en gruppe om du skulle punktere. "Alle" har med slange som passer til kanttråd (clincer) eller slangeløst (tubeless), men "ingen" har med ekstra pariserdekk (tubular).
Forøvrig ser jeg at du skriver Ringsaker som sted. Både Brumundddal SK, Nes Sportsklubb Sykkel og Lillehmmer CK om du bor nord i kommunen har flotte landeveisgrupper. Ja, jeg satser nok heller på å lære meg å lime(tror jeg). Det skal nok gå fint. Hehe ja, jeg vet at det kan bli litt problematisk, men samtidig så har jeg skjønt at sjansen for å punktere også reduseres ganske betraktelig med tubular. Det er vel vanskelig å få det beste fra to verdener, så det får jeg bare tåle. Ja, jeg holder til i Ringsaker, nærmere bestemt Furnes. Jeg skal helt klart bli med i en klubb. Det vil nok gjøre denne hobbyen enda morsommere, både kunnskaps- og prestasjonsmessig.
Redigert av familyguy; 09/04/2018 11:28.
|
|
|
09/04/2018 11:33
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bor du i Furnes kan du også vurdere min klubb Ottestad, siden Furnes er et forsted til Hamar og Hamar er et forsted til Ottestad, hehe. http://sykkel.ottestadil.no/
|
|
|
09/04/2018 11:36
|
Grrl
Fersking
|
Fersking
... Mitt aller største problem er om jeg skal kjøpe clincher eller tubular, da hjulene skal brukes til både tur, trening og ritt. Jeg har lest at det er delte meninger om hva man bør velge, men hittil så lener jeg meg mest mot tubular.
Om du har følgebil med ekstra hjul er det jo null problem å kjøre tubular i ritt.
|
|
|
[Re: Grrl]
09/04/2018 11:58
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Bor du i Furnes kan du også vurdere min klubb Ottestad, siden Furnes er et forsted til Hamar og Hamar er et forsted til Ottestad, hehe. http://sykkel.ottestadil.no/ Ja, det kan faktisk hende vi flytter fra Furnes til Ottestad om ikke så alt for lenge også. Skal på visning denne uka, hehe..
... Mitt aller største problem er om jeg skal kjøpe clincher eller tubular, da hjulene skal brukes til både tur, trening og ritt. Jeg har lest at det er delte meninger om hva man bør velge, men hittil så lener jeg meg mest mot tubular.
Om du har følgebil med ekstra hjul er det jo null problem å kjøre tubular i ritt. Jeg kommer garantert ikke til å ha følgebil noen gang, så det er noe av grunnen til at jeg ikke helt har bestemt meg. Det skal også brukes til all sykling, ikke kun ritt.
Redigert av familyguy; 09/04/2018 11:58.
|
|
|
09/04/2018 12:03
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Clincher virker som en no-brainer for en som skal kjøpe sin første landevissykkel til trening/tur/ritt......
|
|
|
09/04/2018 12:08
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Vi har alle vært der når vi er nye og ser hva slags utstyr proffene bruker, både når det kommer til type geometri, karbonhjul som eneste hjulsett, og ikke minst tubular.
Heldigvis slo jeg det fra meg den gangen jeg også vurderte det. Det er absolutt ingen rasjonell grunn til å vurdere tub når det kommer til en ivrig hobbysyklist. Du skal være ganske dreven på liming når du står i veikanten og har punktert med et tubular-hjul. Punkteringssikkerheten på tub vs clincher er minimal, og du kan oppnå samme fordel med rett og slett et mer punkteringssikkert dekk.
Fint at du vurderer andre ting enn kinakarbon. Det kan ikke advares nok mot, ikke bare på grunn av din egen sikkerhet, men også hvordan disse hjulene produseres mtp arbeidernes vilkår. Flere artikler ligger ute om nettopp slike karbonfabrikker i Kina. Ja, det er definitivt noen gode der ute, men da må du nærme deg prisen på en ikke-Kinesisk hjulsett.
Redigert av Vingleik Vaagal; 09/04/2018 12:09.
|
|
|
[Re: Vingleik Vaagal]
09/04/2018 12:28
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Clincher virker som en no-brainer for en som skal kjøpe sin første landevissykkel til trening/tur/ritt...... For meg er ikke det en no-brainer. Jeg har nemlig ikke den egenskapen at jeg vet FØR jeg har lært. Men ok, da bør jeg altså velge clincher i første omgang. Vi har alle vært der når vi er nye og ser hva slags utstyr proffene bruker, både når det kommer til type geometri, karbonhjul som eneste hjulsett, og ikke minst tubular.
Heldigvis slo jeg det fra meg den gangen jeg også vurderte det. Det er absolutt ingen rasjonell grunn til å vurdere tub når det kommer til en ivrig hobbysyklist. Du skal være ganske dreven på liming når du står i veikanten og har punktert med et tubular-hjul. Punkteringssikkerheten på tub vs clincher er minimal, og du kan oppnå samme fordel med rett og slett et mer punkteringssikkert dekk.
Fint at du vurderer andre ting enn kinakarbon. Det kan ikke advares nok mot, ikke bare på grunn av din egen sikkerhet, men også hvordan disse hjulene produseres mtp arbeidernes vilkår. Flere artikler ligger ute om nettopp slike karbonfabrikker i Kina. Ja, det er definitivt noen gode der ute, men da må du nærme deg prisen på en ikke-Kinesisk hjulsett. Jepp, det har lett for å ta av litt. Men det er jo moro  Som sagt så synes jeg det er morsommere å sykle når jeg vet at utstyret er bra(psykologisk effekt), og jeg er garantert ikke den eneste, hehe.. Ok, da får jeg høre på veteranene og heller vurdere clincher i første omgang. Ja, det blir nok mest sannsynlig et pent brukt sett av et kjent merke i stedet Ellers så synes jeg dere alle sammen er tålmodige med meg. Det setter jeg pris på! Jeg gleder meg til å kjøpe et par sko helst ila. denne uka og legge ut på første tur så fort det lar seg gjøre. Uavhengig av type hjul, hehe.. Skulle kjøpe sko på XXL sist lørdag og fikk da beskjed om at årets modeller skulle komme inn denne uka, så da valgte jeg å drøye det litt.
Redigert av familyguy; 09/04/2018 12:31.
|
|
|
09/04/2018 12:33
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Et tips som er godt å ha med seg er at man lærer veldig fort hva man liker og ikke, både når det kommer til hjul, ramme, drivverk, sko og klær. Derfor er det greit å ikke gå balls deep første gang man velger noe. Sjansen for at du fort finner ut at du liker noe helt annet er ganske stor.
|
|
|
09/04/2018 13:04
|
HansC
Medlem
|
Medlem
Jeg gleder meg til å kjøpe et par sko helst ila. denne uka og legge ut på første tur så fort det lar seg gjøre. Uavhengig av type hjul, hehe.. Skulle kjøpe sko på XXL sist lørdag og fikk da beskjed om at årets modeller skulle komme inn denne uka, så da valgte jeg å drøye det litt. Min erfaring med sko er at det er ganske stor forskjell på passform mellom de forskjellige merkene, men at passform er ganske lik på tvers av modell-range for et gitt merke. Jeg har en relativt bred fot og mange merker passer overhode ikke, uansett modell. Har vel kommet frem til at jeg enten må ha Diadora eller Northwave.
|
|
|
[Re: HansC]
09/04/2018 13:32
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Et tips som er godt å ha med seg er at man lærer veldig fort hva man liker og ikke, både når det kommer til hjul, ramme, drivverk, sko og klær. Derfor er det greit å ikke gå balls deep første gang man velger noe. Sjansen for at du fort finner ut at du liker noe helt annet er ganske stor. Lurt. Skal nok holde igjen litt. Får man ok sykkelsko til under tusenlappen, eller bør man legge litt mer i det på tross av at man er en rookie? Jeg tenker da mest på om det er sååå viktig at de er pinnestive, sånn i første omgang? Jeg gleder meg til å kjøpe et par sko helst ila. denne uka og legge ut på første tur så fort det lar seg gjøre. Uavhengig av type hjul, hehe.. Skulle kjøpe sko på XXL sist lørdag og fikk da beskjed om at årets modeller skulle komme inn denne uka, så da valgte jeg å drøye det litt. Min erfaring med sko er at det er ganske stor forskjell på passform mellom de forskjellige merkene, men at passform er ganske lik på tvers av modell-range for et gitt merke. Jeg har en relativt bred fot og mange merker passer overhode ikke, uansett modell. Har vel kommet frem til at jeg enten må ha Diadora eller Northwave. Ja, når det gjelder sko så velger å kjøpe de fysisk i butikk slik at jeg helt sikkert finner noen som sitter bra på foten.
Redigert av familyguy; 09/04/2018 14:53.
|
|
|
09/04/2018 14:53
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Kan dette cosmic hjulsettet være noe? Bremser forresten dette bedre enn når bremsebanen er i karbon?
|
|
|
09/04/2018 14:56
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Det bremser bedre ja, spesielt under våte forhold.
|
|
|
09/04/2018 15:03
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hmm.. Det er ikke dumt. Kanskje jeg bare skal slå til på det settet der da.
|
|
|
09/04/2018 15:34
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Lurt. Skal nok holde igjen litt. Får man ok sykkelsko til under tusenlappen, eller bør man legge litt mer i det på tross av at man er en rookie? Jeg tenker da mest på om det er sååå viktig at de er pinnestive, sånn i første omgang?
Ikke noe vits i gå all in på stivhet på første paret, men vær klar over at så fort du har vendt deg til stive sko, så er det ingen vei tilbake :-P
|
|
|
[Re: aug11x]
09/04/2018 15:44
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Lurt. Skal nok holde igjen litt. Får man ok sykkelsko til under tusenlappen, eller bør man legge litt mer i det på tross av at man er en rookie? Jeg tenker da mest på om det er sååå viktig at de er pinnestive, sånn i første omgang?
Ikke noe vits i gå all in på stivhet på første paret, men vær klar over at så fort du har vendt deg til stive sko, så er det ingen vei tilbake :-P Haha point taken! 
|
|
|
|
|