Kjøp av min første landeveissykkel
|
Kjøp av min første landeveissykkel
02/04/2018 23:43
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Som tittel på innlegget tilsier skal jeg altså kjøpe min første landeveissykkel. Jeg har syklet mye på både grus og asfalt tidligere, men nå vil jeg ha en ren asfaltsykkel ettersom jeg har fått lysten på å delta i løp kun for moro. Er denne ok sett i forhold til prisen selger forlanger? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=115545327 Jeg er av den jålete typen som vil at ALT med to eller fire hjul skal se bra ut, for hvis det i mine øyne ikke ser bra ut så er det heller ikke gøy å bruke det. Kom derfor gjerne med tips til andre alternativer. Sykler med ensfarget ramme og gaffel hvor kun selve merket eller modellbetegnelsen står med fet skrift er to tomler opp Altså et enkelt design.
Redigert av familyguy; 02/04/2018 23:43.
|
|
|
Re: Kjøp av min første landeveissykkel
[Re: familyguy]
03/04/2018 12:46
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hmmm, har ikke greie på Fuji men de har blitt laget noen år og om dette er modellen med 10-delt Ultegra som var vanlig frem til ca 2013/2014 og tilsvarende gamle hjul etc ville jeg styrt unna. Søk Fuji SST 2.0 her på forumet så får du opp en som solgte en slik for noen år siden til 15.000. De høyprofilhjulene med forskjellig merke/design skriver du selv at ikke ser bra nok ut... Jeg ville gått for en sykkel med 11-delt gruppe (Ultegra 6800 eller 105 5800). Lykke til og velkommen til forumet...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
03/04/2018 13:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
+ 1 Disse er forresten verdt å se gjennom i sin helhet: Road Bike Buyers Guide - What You Need To Know (Guiden er rimelig bra oppdatert, bortsett fra at skivebremser nå kommer på alle typer landeveissykler og etter all sannsynlighet vil bli den nye standarden.) How To Buy A Used Bike – What To Look For When Buying A Second Hand Road Bike (Gjelder kjøp av brukt sykkel med felgbremser, om du velger det - få landeveissykler med skiver på bruktmarkedet.) Nå finnes det mye lekkert nytt til rimelig pris, så kjøper du brukt, bør standarden være høy og prisen lav. Lykke til!
|
|
|
03/04/2018 13:47
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Dersom du er jålebukk og passe lang, foreslår eg denne. (Det er eg som er seljaren.)
|
|
|
08/04/2018 16:53
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for svar  Det ble ikke SST 2.0. Hentet i dag en pent brukt FELT UHC Performance. Helt sikkert mer enn bra nok for meg som nybegynner. Jeg må dog montere et litt lengre stem enn det som sitter på nå, så er det noen spesielle merker som anbefales? Eller er "et stem et stem"? Jeg skal også kjøpe nye hjul og ønsker derfor minimum 25mm bredde på disse(etter å ha lest meg opp her inne). Mulig dette er et dumt spm, men kan jeg kjøre 25mm tubular på 21mm felg? Andre ting jeg må tenke på ved kjøp av hjul, eller passer alle hjul alle sykler?
Redigert av familyguy; 08/04/2018 16:58.
|
|
|
08/04/2018 17:20
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Gratulerer med sykkel! Håper du får mye glede av den. Ser at Felt Z5 har fått meget god omtale i Bikeradar, se her, så om sykkelen er i god stand, skal nok dette bli bra! Et stem/styrefremspring er i høy grad et stem, så i ditt sted ville jeg gått innom en fagforhandler for både å kjøpe stem og få noen gode råd om egnet lengde. 25 mm dekk på 21 mm felg går helt fint. Men jeg vil ikke anbefale tubular for tur og trening - dette er noe som proffene bruker. Dekket limes rett på felgen og er plundrete å bruke for amatører. Dersom du skal ha nytt og lettere hjulsett for din sykkel, må det være for felgbremser og ha alminnelige hurtigkoblinger/QR. Nesten all hjul for felgbremser har slike koblinger, så det bør ikke være noe problem. Om du er i tvil, spør forhandler. Dersom du med tubular mener slangeløst dekk/tubeless, må både felg og dekk være slangeløst/tubeless ready for at det skal fungere godt og trygt.
|
|
|
08/04/2018 17:46
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tusen takk! Jeg gleder meg som en unge til å prøve den ordentlig. Må bare få kjøpt sykkelsko til uka, som forresten bringer meg til neste spørsmål: Hvor høy stivhetsgrad på såle bør jeg minimum ta meg råd til å kjøpe? Har prøvd å google etter div sko-tester, men jeg sliter med å finne tester som ikke er noen år gamle. Sko vil jeg helst kjøpe fysisk i butikk for å være trygg på at størrelse blir riktig og at den sitter godt på foten. Ahh.. Takk for link! Ok, da vet jeg det Jeg har kikket litt på dette kinahjulsettet. Har lest her inne at veldig mange har gode erfaringer med "carbonzone", så jeg tenkte også å gi det et forsøk. Jeg skal bruke det til både tur, trening og ritt. Jeg tenker som så at det må være lurt å bli vant med det hjulsettet man skal bruke i ritt. Er klar over at det kan bli litt trøblete hvis jeg punkterer, men skjer det så skjer det 
|
|
|
08/04/2018 18:09
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Må bare få kjøpt sykkelsko til uka, som forresten bringer meg til neste spørsmål: Hvor høy stivhetsgrad på såle bør jeg minimum ta meg råd til å kjøpe? Ville ikke lagt store penger i første par sykkelsko. Kjøp et rimelig par nå, så finner du ut etter hvert hva du liker og trenger  Jeg har kikket litt på dette kinahjulsettet. Jeg ville aldri kjøpt tubularhjul til ditt bruk, for å gjøre det helt klart. Jeg er også meget skeptisk til billig karbon og ville heller valgt et anerkjent, rimelig lett hjulsett i aluminium fra en norsk eller europeisk forhandler som ivaretar alle dine forbrukerrettigheter. Selv har jeg kjøpt fra Unaas i Oslo, der du kan prate med hjulbygger og få gratis service. Det er salg på Unaas AS-30 på rett over 1500 gram - det er en massiv forbedring i forhold til R500 som står på sykkelen 
|
|
|
[Re: Sepeda]
08/04/2018 18:22
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ville ikke lagt store penger i første par sykkelsko. Kjøp et rimelig par nå, så finner du ut etter hvert hva du liker og trenger  Det høres fornuftig ut. Da følger jeg det rådet! Jeg ville aldri kjøpt tubularhjul til ditt bruk, for å gjøre det helt klart. Hmm.. Hvorfor ikke? Jeg er også meget skeptisk til billig karbon og ville heller valgt et anerkjent, rimelig lett hjulsett i aluminium fra en norsk eller europeisk forhandler som ivaretar alle dine forbrukerrettigheter. Selv har jeg kjøpt fra Unaas i Oslo, der du kan prate med hjulbygger og få gratis service. Det er salg på Unaas AS-30 på rett over 1500 gram - det er en massiv forbedring i forhold til R500 som står på sykkelen Ja, men det er lurt å være skeptisk. Jeg hadde heller ikke gått for et noname hjul hvis det ikke hadde vært for alle de gode erfaringene som har blitt delt her inne. Ref denne tråden. Når det er sagt så var ikke de Unaas hjulene dumme.. Hmm
Redigert av familyguy; 08/04/2018 18:24.
|
|
|
08/04/2018 18:44
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg ville aldri kjøpt tubularhjul til ditt bruk, for å gjøre det helt klart. Hmm.. Hvorfor ikke? Vanskeligere å bruke. Høyere pris på dekk. Begrenset utvalg. Selv proffene bruker slange eller slangeløst oppsett utenom ritt - og de fleste amatører velger slange eller slangeløst i ritt. Se gjerne denne i sin helhet for en balansert gjennomgang: Clinchers Vs Tubulars Vs Tubeless – Which Tyres Should You Choose For Your Road Bike & Why? Verdt å huske at etter denne videoen ble laget, er slangeløst oppsett blitt langt mer utbredt og det finnes nå et bredt og stadig voksende utvalg av slangeløse felger og dekk  Denne er også verdt å se: Tubular vs Clinchers vs Tubeless - Which is fastest? Jeg hadde heller ikke gått for et noname hjul hvis det ikke hadde vært for alle de gode erfaringene som har blitt delt her inne. Ref denne tråden. Her er det for det meste flere år gamle innlegg. Uansett, i den tråden ville jeg lest de siste innleggene av ham som har mest peiling - redaktør Alpers i Landevei. Jeg ville tenkt i retning av anerkjente hjul som Shimano RS81-C24, nevnte Unaas AS-30 eller liknende hjul. Du vil forhåpentligvis få svar på ditt innlegg i tråden om karbonhjul, og det er selvsagt mange som velger å tro - og mener å oppleve - at man får karbon av topp kvalitet for en slikk og ingenting, men jeg er ikke der 
|
|
|
08/04/2018 19:12
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ok. You got me. Etter å ha sett på disse videoene så tror jeg kanskje karbonclinchers er greit nok for meg til både tur, trening og ritt. Jeg hadde heller ikke gått for et noname hjul hvis det ikke hadde vært for alle de gode erfaringene som har blitt delt her inne. Ref denne tråden. Her er det for det meste flere år gamle innlegg. Uansett, i den tråden ville jeg lest de siste innleggene av ham som har mest peiling - redaktør Alpers i Landevei. Jeg ville tenkt i retning av anerkjente hjul som Shimano RS81-C24, nevnte Unaas AS-30 eller liknende hjul. Du vil forhåpentligvis få svar på ditt innlegg i tråden, og det er selvsagt mange som velger å tro - og mener å oppleve - at man får karbon av topp kvalitet for en slikk og ingenting, men jeg er ikke der Kinahjul har jeg bestemt meg for å prøve uansett, hehe.. Men jeg setter allikevel veldig pris på dine tanker og meninger rundt dette. Når jeg allikevel skal kjøpe nye dekk, bør jeg kanskje vurdere 27mm? Isåfall, hvor bred felg bør jeg minimum ha da? Vet heller ikke bredde på de som sitter på nå. Dekk er iallfall 25mm nå.
Redigert av familyguy; 08/04/2018 19:24.
|
|
|
08/04/2018 19:45
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Vil dette passe min FELT? Hvorfor må jeg gi beskjed om jeg skal ha 9, 10, eller 11 speed? Dette er sikkert et åpenbart spørsmål for alle her inne bortsett fra meg 
|
|
|
08/04/2018 19:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg vil som nevnt ikke anbefale å kjøpe høyprofil karbonhjul til den prisen. Jeg kan ikke tro at kvaliteten i felg, eiker, nav og bygg er god. Og ingen garantier. Beklager, måtte bare si det  Jeg er heller ikke sikker på at du vil ha så høy profil, med den ustabiliteten det medfører ved sidevind. Z5 er heller ikke en aerosykkel hvor høyprofil er naturlig. 9, 10 eller 11 speed gjelder boss, enklere sagt antall tannhjul på kassetten. Jeg vil tro at du har 10-delt kassett på din Z5 (?). Du bør i så fall velge hjul med boss for 11 tannhjul, som er dagens standard. Da kan du bruke 10-delt kassett ved å bruke medfølgende mellomring/spacer. Merk at du ikke kan få flere gir ved bare å skifte kassett - da må du skifte hele girsettet, altså hendler og girarmer.
|
|
|
08/04/2018 20:07
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
La gutten ofre livet sitt på rimeligprodusert kinarkarbon dersom han ønsker det.
|
|
|
08/04/2018 20:13
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Gode aluminiumshjul er mye bedre enn billige karbonhjul. Hvis du kjøper et "ordentlig" merke, og ikke et no-name, har du garantier og kvalitet som et hjulsett trenger. Det er heller ikke (i mine øyne) nødvendig med høyprofilhjul på en slik landeveissykkel, og ihvertfall ikke så dype som 80mm, noe som bare vil gjøre deg veldig ukomfortabel i sidevind. Et par gode lavprofils aluminiumshjul bør være mer enn bra nok, eller hvis du skal være litt mer aerodynamisk finnes det rimelige aluminiumshjul med 40mm profil. Shimano, Fulcrum og nevnte Unaas tror jeg du vil være fornøyd med.
|
|
|
08/04/2018 20:37
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg vil som nevnt ikke anbefale å kjøpe høyprofil karbonhjul til den prisen. Jeg kan ikke tro at kvaliteten i felg, eiker, nav og bygg er god. Og ingen garantier. Beklager, måtte bare si det  Jeg er heller ikke sikker på at du vil ha så høy profil, med den ustabiliteten det medfører ved sidevind. Z5 er heller ikke en aerosykkel hvor høyprofil er naturlig. 9, 10 eller 11 speed gjelder boss, enklere sagt antall tannhjul på kassetten. Jeg vil tro at du har 10-delt kassett på din Z5 (?). Du bør i så fall velge hjul med boss for 11 tannhjul, som er dagens standard. Da kan du bruke 10-delt kassett ved å bruke medfølgende mellomring/spacer. Merk at du ikke kan få flere gir ved bare å skifte kassett - da må du skifte hele girsettet, altså hendler og girarmer. Ok, kanskje jeg skal bremse den planen med kinahjul litt da  Ingenting å beklage. Jeg setter som sagt veldig stor pris på hva de erfarne mener, så tommel opp! Jeg har 10-delt kassett, ja. Vet ikke hva du mener med mellomring/spacer, men da skal jeg altså ha hjul for 11-delt kasset på tross av at jeg i dag har 10(?). La gutten ofre livet sitt på rimeligprodusert kinarkarbon dersom han ønsker det. Tusen takk. Virkelig flott at du kommer med konstruktive innlegg Gode aluminiumshjul er mye bedre enn billige karbonhjul. Hvis du kjøper et "ordentlig" merke, og ikke et no-name, har du garantier og kvalitet som et hjulsett trenger. Det er heller ikke (i mine øyne) nødvendig med høyprofilhjul på en slik landeveissykkel, og ihvertfall ikke så dype som 80mm, noe som bare vil gjøre deg veldig ukomfortabel i sidevind. Et par gode lavprofils aluminiumshjul bør være mer enn bra nok, eller hvis du skal være litt mer aerodynamisk finnes det rimelige aluminiumshjul med 40mm profil. Shimano, Fulcrum og nevnte Unaas tror jeg du vil være fornøyd med. Nei..nødvendig, og nødvendig. Jeg kunne vel sånn sett ha klart meg fint med en aluramme også, men det er gøy med utstyr  Jeg forstår, og du/dere har helt sikkert rett. Det jeg har litt i bakhodet er at jeg er 189 høy og veier 95 kg, så jeg er ikke akkurat noen lettvekter. Har lest at jo tyngre man er jo mer profil på hjulene må man ha når det er snakk om karbon. At høy profil kan være litt ubehagelig når det blåser gir mening, men da må det da være ganske mye vind som skal til? I området der jeg bor er det ikke akkurat ofte det blåser såpass at det er verdt å snakke om.
|
|
|
08/04/2018 20:44
|
MariusN
Entusiast
|
Entusiast
Det hjulsettet du linka til i den andre tråden ville jeg stått over hvis jeg var deg. Hele høyprofilen på så billige kinahjul er bare en tynn, tynn karbonplate. Det ligner litt på et jeg kom over som sykkelmekaniker, som kjentes ut som å knipse på en tom isboks. Ergo er ikke disse hjulene stivere enn noen med lavprofil.
Kjøp heller ett aluminiumshjulsett fra DT Swiss, Fulcrum, Mavic, Campagnolo eller lignende. Masse fint til ålreite priser både her til lands, på Finn og på utenlandske nettbutikker!
|
|
|
08/04/2018 20:54
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg har 10-delt kassett, ja. Vet ikke hva du mener med mellomring/spacer, men da skal jeg altså ha hjul for 11-delt kasset på tross av at jeg i dag har 10(?) Ja, boss for 11-delt er standard på nye hjul. Du kan bruke 10-delt kassett ved å bruke en 1,85 mm mellomring som følger med i pakken når du kjøper kassett. Om du ikke skal kjøpe ny kassett, kan forhandler skaffe mellomring. De fleste verksteder vil ha det i skuffen. Det er velmente råd du får her i tråden, selv om jeg forstår at du har sett for deg noe annet.
|
|
|
08/04/2018 21:01
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Jeg vil som nevnt ikke anbefale å kjøpe høyprofil karbonhjul til den prisen. Jeg kan ikke tro at kvaliteten i felg, eiker, nav og bygg er god. Og ingen garantier. Beklager, måtte bare si det  Jeg er heller ikke sikker på at du vil ha så høy profil, med den ustabiliteten det medfører ved sidevind. Z5 er heller ikke en aerosykkel hvor høyprofil er naturlig. 9, 10 eller 11 speed gjelder boss, enklere sagt antall tannhjul på kassetten. Jeg vil tro at du har 10-delt kassett på din Z5 (?). Du bør i så fall velge hjul med boss for 11 tannhjul, som er dagens standard. Da kan du bruke 10-delt kassett ved å bruke medfølgende mellomring/spacer. Merk at du ikke kan få flere gir ved bare å skifte kassett - da må du skifte hele girsettet, altså hendler og girarmer. Ok, kanskje jeg skal bremse den planen med kinahjul litt da  Ingenting å beklage. Jeg setter som sagt veldig stor pris på hva de erfarne mener, så tommel opp! Jeg har 10-delt kassett, ja. Vet ikke hva du mener med mellomring/spacer, men da skal jeg altså ha hjul for 11-delt kasset på tross av at jeg i dag har 10(?). La gutten ofre livet sitt på rimeligprodusert kinarkarbon dersom han ønsker det. Tusen takk. Virkelig flott at du kommer med konstruktive innlegg Gode aluminiumshjul er mye bedre enn billige karbonhjul. Hvis du kjøper et "ordentlig" merke, og ikke et no-name, har du garantier og kvalitet som et hjulsett trenger. Det er heller ikke (i mine øyne) nødvendig med høyprofilhjul på en slik landeveissykkel, og ihvertfall ikke så dype som 80mm, noe som bare vil gjøre deg veldig ukomfortabel i sidevind. Et par gode lavprofils aluminiumshjul bør være mer enn bra nok, eller hvis du skal være litt mer aerodynamisk finnes det rimelige aluminiumshjul med 40mm profil. Shimano, Fulcrum og nevnte Unaas tror jeg du vil være fornøyd med. Nei..nødvendig, og nødvendig. Jeg kunne vel sånn sett ha klart meg fint med en aluramme også, men det er gøy med utstyr  Jeg forstår, og du/dere har helt sikkert rett. Det jeg har litt i bakhodet er at jeg er 189 høy og veier 95 kg, så jeg er ikke akkurat noen lettvekter. Har lest at jo tyngre man er jo mer profil på hjulene må man ha når det er snakk om karbon. At høy profil kan være litt ubehagelig når det blåser gir mening, men da må det da være ganske mye vind som skal til? I området der jeg bor er det ikke akkurat ofte det blåser såpass at det er verdt å snakke om. Her lyser jo alle varsellamper. Grunnen til at jeg skrev det var vel fordi du skrev at ingenting kunne overbevise deg om å ikke gå for kinakarbon. Du har jo også klart å velge ut det rimeligste av det rimeligste når det kommer til nettopp dette. Med en ryttervekt på 95kg kan dette dessverre bare gå en vei.
|
|
|
[Re: Vingleik Vaagal]
08/04/2018 23:20
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det hjulsettet du linka til i den andre tråden ville jeg stått over hvis jeg var deg. Hele høyprofilen på så billige kinahjul er bare en tynn, tynn karbonplate. Det ligner litt på et jeg kom over som sykkelmekaniker, som kjentes ut som å knipse på en tom isboks. Ergo er ikke disse hjulene stivere enn noen med lavprofil.
Kjøp heller ett aluminiumshjulsett fra DT Swiss, Fulcrum, Mavic, Campagnolo eller lignende. Masse fint til ålreite priser både her til lands, på Finn og på utenlandske nettbutikker! Skjønner. Det jeg da ikke skjønner er alle de som er så fornøyde med disse hjulene i den " Carbonhjul fra Kina"-tråden. Ja, på finn.no er det kanskje verdt å ta en titt Edit: Dette kan da ikke være noen dårlig deal? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=117049268 Jeg har 10-delt kassett, ja. Vet ikke hva du mener med mellomring/spacer, men da skal jeg altså ha hjul for 11-delt kasset på tross av at jeg i dag har 10(?) Ja, boss for 11-delt er standard på nye hjul. Du kan bruke 10-delt kassett ved å bruke en 1,85 mm mellomring som følger med i pakken når du kjøper kassett. Om du ikke skal kjøpe ny kassett, kan forhandler skaffe mellomring. De fleste verksteder vil ha det i skuffen. Det er velmente råd du får her i tråden, selv om jeg forstår at du har sett for deg noe annet. Perfekt. Takk skal du ha! Hehe ja, jeg forstår det og setter også veldig pris på det. Jeg lagde jo bruker her for å kunne få akkurat dét Her lyser jo alle varsellamper.
Grunnen til at jeg skrev det var vel fordi du skrev at ingenting kunne overbevise deg om å ikke gå for kinakarbon. Du har jo også klart å velge ut det rimeligste av det rimeligste når det kommer til nettopp dette. Med en ryttervekt på 95kg kan dette dessverre bare gå en vei.
Joda, men når X-antall ryttere skryter av disse hjulene etter å ha tilbakelagt flerfoldige mil på dem så finner jeg det litt rart at andre påstår at dette omtrent er som å kjøpe søppel, hehe..
Redigert av familyguy; 08/04/2018 23:31.
|
|
|
09/04/2018 05:52
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Joda, men når X-antall ryttere skryter av disse hjulene etter å ha tilbakelagt flerfoldige mil på dem så finner jeg det litt rart at andre påstår at dette omtrent er som å kjøpe søppel, hehe.. Det skjønner jeg godt. Det er jevnlig tråder som diskuterer frem og tilbake om dette. Noen kjappe observasjoner på morgenkvisten: - Det produseres rammesett og komponenter av absolutt ypperste klasse i Kina. Landet har som kjent utviklet seg i et imponerende tempo de siste tiårene og klatrer stadig høyere opp i næringskjeden i alle varegrupper. Huawei er et nærliggende eksempel - merket står på ingen måte tilbake for Samsung og Iphone. - Samtidig som man har anerkjente produsenter, finnes det fortsatt useriøs produksjon av både rammesett og komponenter. En nyttig artikkel å lese er Cream, competent or cowboy - which factories are faking it? i fagmagasinet Bikebiz. Den handler primært om forfalskninger, men er uansett relevant. - Når man kjøpet billigste no-names, risikerer man å få varer som er produsert av de såkalte cowboyene, på billigste vis, uten kvalitetskontroll, uten noen form for garantier og ofte laget i et miljø der arbeidstakernes helse og rettigheter ikke blir ivaretatt. Man får da et produkt av lav kvalitet og kan samtidig bidra til ren utnyttelse av arbeiderne. - Karbon er ikke karbon. Det er en grunn til at enkelte karbonprodukter koster svimlende summer og andre en slikk og ingenting. Rammesett, hjul og komponenter i karbon som har god balanse i stivhet, vibrasjonsdemping og vekt koster penger. Man får ikke alle tre egenskaper billig, slik er det bare. - I Kina har produksjonskostnadene gått opp i takt med økende velstand. Samtidig har verdien av den norske kronen falt. Det er dermed illusorisk å tro at man får stadig bedre produkter for en billigere penge. Faktum er at pris på rammesett og komponenter fra alle anerkjente produsenter har gått opp, regnet i norske kroner, de siste årene. - Jeg utelukker ikke at man kan være heldig og få fungerende no-name komponenter. Og som det nevnes i den andre tråden om karbon, finnes det en rekke anerkjente produsenter som det er trygt å kjøpe fra. Men jeg tar alle påstandene i diverse nettfora om ypperste kvalitet + laveste pris med en massiv klype salt. Jeg har ved noen anledninger tatt meg tid til å se nærmere på de "utmerkede" komponentene og i alle tilfeller funnet advarsler og dårlige erfaringer. Den "kvalitetskontrollen" som privatpersoner synes å slå seg til ro med - bøye og benne, hoppe på osv. - klarer jeg ikke ta alvorlig. Om man velger å tro at det man har kjøpt er god kvalitet og lever godt med det, er det fint, men det behøver ikke av den grunn være riktig. Ja, komponenter fra kjente produsenter ryker også til tider, men her har du garantier fra produsent. Har du kjøpt komponentene i Norge, har du også alle rettigheter etter kjøpsloven. - Hvis du setter deg inn i hvordan karbonkomponenter produseres, vil du se at det ikke er mulig å få høykvalitets høyprofilhjul til prisen som er aktuell her. Når noe er for godt til å være sant, er det som regel det. - Alu av høy kvalitet er alltid å foretrekke fremfor billig karbon av lav kvalitet.
|
|
|
09/04/2018 06:49
|
MariusN
Entusiast
|
Entusiast
"....Hvis du setter deg inn i hvordan karbonkomponenter produseres, vil du se at det ikke er mulig å få høykvalitets høyprofilhjul til prisen som er aktuell her. Når noe er for godt til å være sant, er det som regel det.
- Alu av høy kvalitet er alltid å foretrekke fremfor billig karbon av lav kvalitet." Helt enig med hele innlegget. Trådstarter: Det er klart du kan finne rå hjul på aliexpress og fra andre kinaleverandører. Mange av de billigere "vestlige" alternativene er jo hjul nettopp herfra, bare med egne logoer og bedre markedsføring. Forskjellen er da at de sitter på ansvaret, og at det ofte er gjort en kvalitetskontroll. Når det gjelder de aktuelle hjulene du linket til, så kan du til og med se på bildet at sideveggene er tynne og "boblete" da skyggene og lysspillet i sideveggene ser ut som en sjø. Hvis du har lyst på karbonhjul fra typisk ebay/aliexpress så ville jeg sett etter noe med lavere profil, kanskje 35 mm, gjerne et som har bilde av tverrsnittet av felgen så man ser innmaten og karbon lay-upen, samt gode nav. Du finner hjulsett med type DT Swiss 350s nav og gode felger for en brøkdel av prisen på merkehjul. Hvis man ser på typiske populære, "merke"felger i samme segment, så koster disse fort fra 15-30 000, prisen du referer til da, blir som sagt ganske utopisk. Det er altså ikke sånn at 95% av prisen på merkehjulsettene er kun for at det er en fet merkevare. Utviklingen koster, materialene, navene, kvalitetskontrollen. Og på toppen av dette betaler man for merkevaren, sponsingen av profflag osv. Hvis du velger å gå for kinahjul, så ville jeg lagt 5-6000 i det, som et minimum.
|
|
|
09/04/2018 06:54
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mod:
Ordlyden i #2474937 er ikke grei.
/Mod.
|
|
|
09/04/2018 08:26
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du absolutt vil ha karbonhjul med litt profil, kan jeg anbefale å kun kjøpe felger og så ta kontakt med en hjulbygger i ditt nærområde for å få bygget noe på disse. Da har du kontroll på byggkvalitet og komponenter. Eller kjøpe fra et norsk kinabasert husmerke som f.eks aerlite/bikeshop.
Har kjørt karbonfelger på vintersykkelen og det er ingen tvil om av karbon er vesentlig mer motstandsdyktig mot korrosjon enn alu. Men har man alunipler på karbonhjul vil niplene korrodere om det ofte er vått og salt.
Så akkurat selve felgene ville jeg ikke vært bekymret for, selv på disse billige. Det er mer komponentvalget, kvalitet på eikene, niplene og navet (spesielt bak) og hvor nøyaktig det er bygd.
|
|
|
09/04/2018 09:10
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du har 10-delt girsystem på den nye sykkelen din er dette en veldig god deal. Zipp er noe av det beste du får tak i.
|
|
|
[Re: AntonS]
09/04/2018 10:11
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Joda, men når X-antall ryttere skryter av disse hjulene etter å ha tilbakelagt flerfoldige mil på dem så finner jeg det litt rart at andre påstår at dette omtrent er som å kjøpe søppel, hehe.. Det skjønner jeg godt. Det er jevnlig tråder som diskuterer frem og tilbake om dette. Noen kjappe observasjoner på morgenkvisten: Mange gode poeng her, Sepeda. Den artikkelen du henviser til var også veldig fin og sørger for at man gjør seg noen tanker rundt de billigste hjulene. Trådstarter: Det er klart du kan finne rå hjul på aliexpress og fra andre kinaleverandører. Mange av de billigere "vestlige" alternativene er jo hjul nettopp herfra, bare med egne logoer og bedre markedsføring. Forskjellen er da at de sitter på ansvaret, og at det ofte er gjort en kvalitetskontroll. Når det gjelder de aktuelle hjulene du linket til, så kan du til og med se på bildet at sideveggene er tynne og "boblete" da skyggene og lysspillet i sideveggene ser ut som en sjø.
Hvis du har lyst på karbonhjul fra typisk ebay/aliexpress så ville jeg sett etter noe med lavere profil, kanskje 35 mm, gjerne et som har bilde av tverrsnittet av felgen så man ser innmaten og karbon lay-upen, samt gode nav. Du finner hjulsett med type DT Swiss 350s nav og gode felger for en brøkdel av prisen på merkehjul.
Hvis man ser på typiske populære, "merke"felger i samme segment, så koster disse fort fra 15-30 000, prisen du referer til da, blir som sagt ganske utopisk. Det er altså ikke sånn at 95% av prisen på merkehjulsettene er kun for at det er en fet merkevare. Utviklingen koster, materialene, navene, kvalitetskontrollen. Og på toppen av dette betaler man for merkevaren, sponsingen av profflag osv.
Hvis du velger å gå for kinahjul, så ville jeg lagt 5-6000 i det, som et minimum. Skal jeg først kjøpe så vil jeg iallefall ha 60mm. Kommer jo til å beholde lavprofilhjulene(evt bytte dem ut i noen bedre lavprofil) som fulgte sykkelen, så da har jeg noen hjul å bruke hvis det er hissig vind. Men ja, jeg kan ikke si meg uenig i noe av det du skriver. Takk! Hvis du absolutt vil ha karbonhjul med litt profil, kan jeg anbefale å kun kjøpe felger og så ta kontakt med en hjulbygger i ditt nærområde for å få bygget noe på disse. Da har du kontroll på byggkvalitet og komponenter. Eller kjøpe fra et norsk kinabasert husmerke som f.eks aerlite/bikeshop.
Har kjørt karbonfelger på vintersykkelen og det er ingen tvil om av karbon er vesentlig mer motstandsdyktig mot korrosjon enn alu. Men har man alunipler på karbonhjul vil niplene korrodere om det ofte er vått og salt.
Så akkurat selve felgene ville jeg ikke vært bekymret for, selv på disse billige. Det er mer komponentvalget, kvalitet på eikene, niplene og navet (spesielt bak) og hvor nøyaktig det er bygd. Jeg vil absolutt ha noen hjul med litt profil, ja  Hmm.. Å få bygget høyere profil på lavprofil var jeg ikke klar over at var mulig. Det skal jeg sjekke ut litt nærmere. Ja, at komponentene er av variabel kvalitet, dét kan jeg helt klart skjønne. Hvis du har 10-delt girsystem på den nye sykkelen din er dette en veldig god deal. Zipp er noe av det beste du får tak i.
Ja, det er 10-delt på min Hvis jeg uansett må opp i 4-5000 for å få bra kinakvalitet så frister det jo mer å heller kjøpe et pent brukt sett som er produsert av et annerkjent merke. Om det er nytt eller brukt spiller ingen rolle for meg, bare det funker slik det er tiltenkt å gjøre. Kikket på dette klippet, så selv om høyprofil naturligvis er litt tyngre så vil det vel generelt sett være det som fungerer best da det blir veldig begrenset med klatring ettersom jeg bor der jeg bor. Ser også her at 60/70mm front/bak blir brukt i omtrent 70% av etappene under Tour De France, så helt håpløst med høy profil kan det altså ikke være. Skulle det bli helt krise så er det jo heller ikke sånn at det ikke er reverserbart, hehe 
Redigert av familyguy; 09/04/2018 10:51.
|
|
|
09/04/2018 10:19
|
Lunvik
Entusiast
|
Entusiast
Tror også at jeg ville styrt unner et «kina» produsert karbon hjulsett uten noen preferanser når en lett kan få kjøpt et hjulsett i Norske butikker for 6-8 k....med garanti.
Det jeg ikke synes noe om er at all såkalt «Kina» produser karbon går under samme kam og vrakes i all tankegang samt frarådes på det sterkeste..... kanskje også uten å ha testet/ erfart produkter selv.
Jeg for min del har kjøpt plenty «Kina» karbon deler. Jeg har nok vært selektiv i min handling av disse varene men har til dags dato ikke blitt skuffet.
Om en absolutt skal kjøpe «kina» karbon hjul så bør det stå i «annonsen» hvilke deler hjulsettet er bygd opp med. Sjekk historikk på selger og preferanser.
De fleste karbon hjulsett er «Kina» karbonhjul og det samme gjelder rammer.
Alle mine Specialized sykkelrammer er håndlaget i Taiwan og er «Kina» rammer men Specialized garanterer for kvaliteten.
Det er garantien som er viktig i dette temaet og det er her den enkelte må ta et valg.
MAMIL på tur! Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.
|
|
|
09/04/2018 10:26
|
familyguy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Lunvik: Hva slags hjul har du kjøpt og hvor har du kjøpt fra? Link? Jepp. Dere har alle sammen klart å nå frem til meg. Jeg kommer til å droppe de billighjulene og heller legge litt mer i et ordentlig sett. Ser man på hvor lenge de skal være i mine hender så spiller det vel egentlig liten rolle om de koster 2, 4 eller 8000 
|
|
|
|
|