Karbon vs alluminium
|
Karbon vs alluminium
01/04/2018 17:23
|
Yrrah
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ønsker ikke en veldig dyp og grundig diskusjon, bare lurer på om det er sinnsykt stor forskjell på de nevnte typene når det gjelder ramme på racer. Tenker å kjøpe min første racer snart.. har brukt en CX med 28-dekk uten mønster som min første landeveisdoning i ca 3 år... funka meget bra... men tenker nå racer og bruke cx i marka med mønsterdekk.
For meg som ikke er så kresen, fancy og sånn.... vil jeg merke stor forskjell? Vet at prisen er det... så det tar vi ikke her.
|
|
|
Re: Karbon vs alluminium
[Re: Yrrah]
01/04/2018 17:47
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Jeg skal ikke si så mye om akkurat hva som er best, bare at jeg nettopp har vært i samme båt som deg, og valgte å gå for aluminium, nærmere bestemt CAAD12 Disc Ultegra. Da får jeg rett og slett et bedre gruppesett og bedre komponenter, med en veldig anerkjent, tør jeg nesten si verdens beste, aluminiumsramme. Går du for eksempel for Canyon får du ENDA mer for penga, men da må du på Endurace hvis du vil ha disc.
|
|
|
01/04/2018 17:56
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Både karbon og aluminium kommer med vidt forskjellige egenskaper. Karbon er ikke karbon, og en alu-ramme i høy kvalitet vil alltid være å foretrekke fremfor billig karbon  Om du velger en anerkjent kvalitetsramme i alu, vil du neppe oppleve stor forskjell mellom alu og kvalitetskarbon på landeveien. Cannondale, Trek og Canyon er blant dem som har høstet mye ros for sine alu-rammer. Selv har jeg til gode å oppleve den samme balansen mellom stivhet og vibrasjonsdemping i alu som i kvalitetskarbon, men så har jeg heller ingen erfaring med de mest anerkjente alu-rammene, som f.eks. Caad12, Émonda eller Endurace. GCN har selvfølgelig testet - denne er informativ: Carbon Vs Aluminium Bikes | What's The Difference On The Road? Når du går fra krossykkel til en landeveissykkel av høy kvalitet vil du uansett oppleve en stor forbedring på landeveien - gled deg!
|
|
|
01/04/2018 18:13
|
Yrrah
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
I see Så jeg får se litt hva som finnes inne for min priskattegori også... Så om jeg har en av hver type... til ca samme pris..så er gir og bremser viktigere en matriale? Skal legge til at jeg også går for skivebrems
|
|
|
01/04/2018 18:23
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Så om jeg har en av hver type... til ca samme pris..så er gir og bremser viktigere en matriale? Vanskelig å si kategorisk. Du vil kunne få mer presise svar fra det allvitende forum når du har identifisert noen alternative sykler. Det er summen av rammesett og alle komponenter som bør vurderes, sett i forhold til ditt budsjett, tiltenkt bruk og evt. planer for oppgraderinger etterhvert 
|
|
|
04/04/2018 21:00
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ville bare kjøpt en Caad 12 om jeg var deg
|
|
|
05/04/2018 08:44
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg jobber med en test for Landevei.
Cannondale Caad12 Disc Ultegra vs Supersix Disc Ultegra. Vil ikke teipe ramma og slikt, men prøve å legge igjen alle fordommer/myte før jeg sykler på de begge annen hver gang. Dekk-trykk, dekk, styreteip osv vil bli forsøkt å justere inn så identisk som mulig.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
05/04/2018 08:48
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Håper du tester ut på grusturer også  Min beskjedne erfaring er at tilbakemeldinger fra røft underlag over tid er mer merkbare på rammer av aluminium enn karbonrammer med vibrasjonsdemping. Spennende om kvalitetsrammer som Caad12 gir en mykere opplevelse,
|
|
|
05/04/2018 08:50
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
En tilsvarende og ganske grundig test ble gjort av Cyclingtips.com i fjor. Testeren skriver bl.a.: "Importantly, I noticed there was essentially no difference between the ride quality of the CAAD12 Disc fitted with 28c tyres and the SuperSix EVO Hi-MOD Disc with 25c tyres. Had I been blindfolded, I would have had trouble separating one from the other, although when it came to big, sharp hits, the CAAD12 seemed to relay a little more shock. Thus, the difference in ride quality for the two bikes was of the order of one tyre size and around 10psi."
|
|
|
[Re: Sepeda]
05/04/2018 08:51
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Håper du tester ut på grusturer også  Min beskjedne erfaring er at tilbakemeldinger fra røft underlag over tid er mer merkbare på rammer av aluminium enn karbonrammer med vibrasjonsdemping. Spennende om kvalitetsrammer som Caad12 gir en mykere opplevelse, Disse syklene er jo egentlig ikke så grus-orientert, de kommer levert med 25mm dekk, men grus, brostein og annet relevant underlag vil bli prøvd ja. Hvis dekk-klaringen er forskjellig på de to rammene er jo det et poeng også - men da kun akkurat med Cannondales to varianter. Det kan være aktuelt å teste med 28mm.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
05/04/2018 08:56
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Cyclingtips skriver at det går fint med Schwalbe S-One i 30 mm. Så jeg synes disse syklene bør testes med arvtageren G-One Speed i 30 mm. Det er jo ypperlige blandeveisykler til bilkjørte grusveier.
|
|
|
[Re: 123nils]
05/04/2018 09:09
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
+1 til Caad12. Det eneste som er en smule kjedelig er at den rimelige modellen med Shimano 105 kommer med bulkete RS505-hendler nå som ny 105-gruppe med lekre hendler kommer på markedet  Hva gjelder de øvrige syklene du linker til, er de alle komfortracere, men unntak av Fuji Roubaix, som er mer aggressiv. Vær oppmerksom på at både den fine Synapse, Roubaix og Speedster som du linker til, kommer med mekaniske eller kun semi-hydrauliske bremser. Jeg ville absolutt valgt dem bort til fordel for sykler med full-hydrauliske bremser. Bedre modulasjon, enklere regulering, høyere annenhåndsverdi og ingen fare for at brems wire fryser i strømpen, dersom du våger deg ut i kuldegrader  Har tro på Cube Attain som en moderne komfortracer med avslappet sittestilling (høy front). Disse kommer med de samme litt bulkete 505-hendlene som nevnte Caad12 og på tilbud kun i størrelse 50 og 58. Om det er komfortracer du ønsker og det andre er greit for deg, er Attain et godt alternativ. Et alternativ som bør nevnes: Den nye generasjonen landeveissykler med skiver og god dekklaring (plass til 30-35 mm dekk) vil med fordel kunne erstatte både krossykkel og tradisjonell landeveissykkel. I ditt sted ville jeg vurdert å investere i en slik god, allsidig landeveissykkel til bruk både på landevei og på grus. Kan delfinansieres ved å selge krossen  Om du er interessert, kan du få tips om topp alternativer. Dette kommer fra en kar som i mange år elsket krossykkel/cx nettopp til bruken du beskriver 
|
|
|
05/04/2018 14:39
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Så ikke så nøye på s pecs s om sagt. Jeg skal selvsagt ha hydraumiske bremser.
Hva som menes med komfor og agresiv "skjønner jeg ikke" helt.... jeg skal bare cruise på landeveien jeg... alene.... Og med 28-dekk... Om racern har 28".. kan jeg bytte over frs cxen når den skal få mønsterdekk.
Og hva menere dere med vibrasjoner? Skjønner sånn delvis.... men jeg har ikke noe å samme ligne med siden jeg kun har kjørt alu.
Og takk for innspill.
Jeg har råd til 20-30.000, men føler det blir for "harry".... så rundt 15 er det jeg tenker.... og siden jeg er veldig happy med cx på landevei er jeg ikke fremmed for å en ny cx som da blir markasykkel.
|
|
|
05/04/2018 14:42
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vil ha 2 sykler... en til vei og en til marka.... og fordel med cx til marka er at den er diggere når det blir en del mil til eller fra grusveiene... skal jeg ta ruter jeg vet det litt røft.. (ikke ofte jeg gjør det) bruker jeg TS
|
|
|
05/04/2018 16:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Anbefaler å se denne i sin helhet: Road Bike Buyers Guide - What You Need To Know. Her er noen ord om alternativer til krossykkel, for den interesse det måtte ha. De som er hyppig på forumet får tilgi at jeg gjentar meg selv. De siste årene har det vært tre bølger av sykler med bukkestyre, plass til brede dekk - og skivebremser: 1) Krossykler/CX. Primært designet for krossløype, med skarpe svinger, små høydeforskjeller og krevende underlag som gjørme. Disse var lenge eneste alternativet og mange av oss brukte dem til trening, tur og pendling - og en sjelden gang kross. Nå som krossykler for bruk utenfor krossløypa i høy grad er erstattet av andre sykkeltyper, er det mange produsenter som i enda større grad designer og utstyrer krossyklene nettopp for krossritt, ikke generell bruk. Canyons nye Inflite er et godt eksempel. Det er en rendyrket rittsykkel for bruk i krossløypa. 2) Eventyr/grussykler (fra ca 2014). Designet for lange turer, hverdagsbruk eller ritt på variert underlag, både asfalt, grus, kjerrevei og lett sti. Her fikk man mer avslappet geometri, større bredde i giring og i stigende grad større dekklaring. Denne kategorien utvikler seg nå i retning av stadig grovere sykling, noen har t.o.m. plass til 27.5" og terrengdekk. Enkelte modeller, som nye Diverge, har også heve/senkepinne. Se test av noen av de beste her: Which is the best gravel bike of 2018?. 3) Siste generasjon allsidige landeveissykler (fra 2016) med skivebremser, geometri mellom ritt- og komfortracere, god vibrasjonsdemping og plass til dekk 32-35 mm. Dette er sykler som BMC Roadmachine, Canyon Endurace og Focus Paralane. Her får du ekte landeveisfølelse både på asfalt og grus, om den ikke blir for grov og krevende. Har selv Roadmachine og har god erfaring med denne både på landeveien og i Marka. Det går alltid noen år før nye sykkeltyper blir akseptert i konservative Norge. Krossykler står sterkt og mange er ikke klar over utviklingen de siste årene og alternativene. Nå synes endelig eventyr/grussykler å bli kjent. Men få har fått med seg at allsidige landeveissykler i høy grad vil ta over etter både kross og grus/eventyr. F.eks. Bikeradar stiller spørsmålet om grussykkelen er død. Det er den selvsagt ikke, men den blir grovere enn før for å gi en annen opplevelse enn de nevnte allsidige landeveissyklene. Og krossykkelen vender tilbake dit den ble til og fungerer best, nemlig krossløypen. Avslutningsvis må det sies at forskjellene mellom kross- og eventyr/grussykler ikke behøver å være så store som i min forenklede fremstilling. I praksis flyter kategoriene over i hverandre. Noen bruker samme rammer for begge sykkeltyper. F.eks. konservative Cannondale kommer i fjor med grusvariant/SE-utgave av CaadX og SuperX med lettere utveksling og bredere dekk. Og nye Synapse har fått både større dekklaring og bedre vibrasjonsdemping, og blir dermed en allsidig landeveissykkel. Mye mer i tråden Beste allsidige landeveissykler?
|
|
|
07/04/2018 13:09
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Var innom en aktuell butikk og denne er aktuell.. Må nok rundt 20 når jeg vil skivebrems https://www.trekbikes.com/no/no_NO/sykler/landeveissykler/c/B200/Og da kan jo denne også funke kanskje. Mye specs som ikke sier meg så mye. F.eks har aldri hva slags merke/type setepinnen vært noe jeg har ofra særlig mye. Shimano 105 er jo meget kurant og kjenner til det fra cx'en
Redigert av 123nils; 07/04/2018 13:17.
|
|
|
07/04/2018 14:34
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Trek er ikke det billigste på markedet, ei heller det letteste. Noen av oss liker likevel Trek. Jeg setter pris på velfungerende rammer, som jeg har opplevd som veldig stabile. De Trek-syklene jeg har hatt, har også hatt stabile og solide hjul. Det har rett og slett vært godt å sykle på Trek, og jeg har aldri opplevd noe tull med de syklene.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
07/04/2018 14:46
|
Talgos
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har gjort som Sepeda foreslår og solgt grussykkel og landeveissykkel og gått til investering av en ny landeveissykkel med skiver og god dekklaring. Jeg har 2 hjulsett til denne sykkelen, ett med landeveisdekk og ett med knastedekk. Veldig fornøyd med den løsningen.
|
|
|
[Re: Talgos]
07/04/2018 17:17
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har gjort som Sepeda foreslår og solgt grussykkel og landeveissykkel og gått til investering av en ny landeveissykkel med skiver og god dekklaring. Jeg har 2 hjulsett til denne sykkelen, ett med landeveisdekk og ett med knastedekk. Veldig fornøyd med den løsningen. Har også vært inne på tanken med dobbelt hjulsett på cx.... men det er noe med å en til hvert bruk... og man har råd (fikk igjen på skatten også ☺) og plass. Og har man to blir det mindre slitasje.
|
|
|
08/04/2018 08:25
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Trek har mange flotte sykler  men jeg ser ikke hvilke du vurderer Blant Treks sykler er Madone aero-rittsykkel, Émonda lett klatre-rittsykkel; Domane allsidig endurance/komfortsykkel og Checkpoint ny, grov grus/eventyrsykkel  Om jeg skulle velge én, er jeg svak for Domane, som kan brukes til alt samtidig som den er kjapp. Bikeradar kåret toppmodellen av Domane til årets superbike 2017. Men som lektoren skriver, er ikke Trek blant de rimeligste merkene. Det er gjerne grunnen til at disse lekre modellene får mindre oppmerksomhet på forumet enn fortjent. Har også vært inne på tanken med dobbelt hjulsett på cx.... men det er noe med å en til hvert bruk. Intet er bedre enn å ha en optimal sykkel til hvert bruk, spesielt om budsjettet er ubegrenset og pris ikke er en hindring  Men for å unngå misforståelser: Jeg foreslår slett ikke to hjulsett for cx'n Grunnen til at jeg foreslår å vurderer én allsidig landeveissykkel i stedet for cx + landeveissykkel er som følger: - Om du legger penger i én sykkel fremfor to sykler kan du få bedre rammesett, bedre gruppe, hjul, dekk og øvrige komponenter. Det gjelder både anskaffelse, oppgraderinger og vedlikehold. - En påkostet moderne, allsidig landeveissykkel med skiver og god dekklaring vil gi deg en bedre opplevelse på grusturer enn en krossykkel/cx. Det gjelder etter min erfaring både rimelige cx'er i alu og påkostede cx-toppmodeller i karbon. - En påkostet moderne, allsidig landeveissykkel med skiver og god dekklaring vil gi deg en opplevelse på landeveien som ikke står tilbake for, og ofte kan overgå, tradisjonelle landeveissykler. Du kan altså få en bedre opplevelse både på grus og på asfalt ved å legge pengene i én sykkel. Kan også legge til at i dag har man så gode, allsidige dekk at hyppig bytte av dekk, evt. dobbelt hjulsett, ikke nødvendigvis er påkrevd. Unntaket fra punktene over er dersom - du sykler gjennom hele vinteren - da bør man også ha en rimelig vintersykkel slik at godsykkelen ikke utsettes for salt; - du sykler kross/cx-ritt - da bør man også ha en krossykkel/cx; - du sykler landeveisritt på høyt/aktivt nivå - da vil en rendyrket rittsykkel være å foretrekke. Beklager maset  Du må selvsagt beholde din fine cx, og poengene over er mer prinsipielle for dem som følger tråden
|
|
|
08/04/2018 20:26
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
For meg som ikke er så kresen, fancy og sånn.... vil jeg merke stor forskjell? Vet at prisen er det... så det tar vi ikke her.
Hva er det med din gamle CX du ikke liker, som gjør at du velger å kjøpe ny sykkel? Svaret på det spørsmålet bør fortelle deg hvor du bør legge pengene, ikke om det skal være alu eller karbon... Hvis pris ikke er en faktor, kjøper du en karbonsykkel til 50.000,- og du blir garantert fornøyd med sykkelen. Hvis pris er en faktor, kjøper du det som gir deg mest for pengene. Lite som slår Caad12 Ultegra (UTEN SKIVEBREMSER!) hvis pris er en faktor: https://www.antonsport.no/cannondale-64-caad12-ultegra-p11433Du får selvfølgelig en like bra sykkel MED SKIVEBREMSER hvis du legger på rundt 10.000,-  Thomas (Som har skivebremser på CX, fatbike, elsykkel og hybrid. Men ikke på landeveissykkelen...)
Redigert av tparsli; 08/04/2018 20:27.
|
|
|
[Re: tparsli]
08/04/2018 20:45
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du får selvfølgelig en like bra sykkel MED SKIVEBREMSER hvis du legger på rundt 10.000,- Det var da voldsomt  Det er i utgangspunktet en forskjell på ca. kr. 4.500 på Caad12 Ultegra med og uten skiver  Men ja, siden du linker til et medlemstilbud hos Anton Sport er prisforskjellen hele kr. 6.500 versus Caad12 Ultegra Disc som ikke er på tilbud for øyeblikket. Enig at det er betydelig.
|
|
|
09/04/2018 05:43
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Trek har mange flotte sykler  men jeg ser ikke hvilke du vurderer Blant Treks sykler er Madone aero-rittsykkel, Émonda lett klatre-rittsykkel; Domane allsidig endurance/komfortsykkel og Checkpoint ny, grov grus/eventyrsykkel  Om jeg skulle velge én, er jeg svak for Domane, som kan brukes til alt samtidig som den er kjapp. Bikeradar kåret toppmodellen av Domane til årets superbike 2017. Men som lektoren skriver, er ikke Trek blant de rimeligste merkene. Det er gjerne grunnen til at disse lekre modellene får mindre oppmerksomhet på forumet enn fortjent. Har også vært inne på tanken med dobbelt hjulsett på cx.... men det er noe med å en til hvert bruk. Intet er bedre enn å ha en optimal sykkel til hvert bruk, spesielt om budsjettet er ubegrenset og pris ikke er en hindring  Men for å unngå misforståelser: Jeg foreslår slett ikke to hjulsett for cx'n Grunnen til at jeg foreslår å vurderer én allsidig landeveissykkel i stedet for cx + landeveissykkel er som følger: - Om du legger penger i én sykkel fremfor to sykler kan du få bedre rammesett, bedre gruppe, hjul, dekk og øvrige komponenter. Det gjelder både anskaffelse, oppgraderinger og vedlikehold. - En påkostet moderne, allsidig landeveissykkel med skiver og god dekklaring vil gi deg en bedre opplevelse på grusturer enn en krossykkel/cx. Det gjelder etter min erfaring både rimelige cx'er i alu og påkostede cx-toppmodeller i karbon. - En påkostet moderne, allsidig landeveissykkel med skiver og god dekklaring vil gi deg en opplevelse på landeveien som ikke står tilbake for, og ofte kan overgå, tradisjonelle landeveissykler. Du kan altså få en bedre opplevelse både på grus og på asfalt ved å legge pengene i én sykkel. Kan også legge til at i dag har man så gode, allsidige dekk at hyppig bytte av dekk, evt. dobbelt hjulsett, ikke nødvendigvis er påkrevd. Unntaket fra punktene over er dersom - du sykler gjennom hele vinteren - da bør man også ha en rimelig vintersykkel slik at godsykkelen ikke utsettes for salt; - du sykler kross/cx-ritt - da bør man også ha en krossykkel/cx; - du sykler landeveisritt på høyt/aktivt nivå - da vil en rendyrket rittsykkel være å foretrekke. Beklager maset  Du må selvsagt beholde din fine cx, og poengene over er mer prinsipielle for dem som følger tråden Veldig bra innspill.. takk. Kanskje det er dette som er løsningen da. Hva vil du anbefale da.... budsjett 20.000 +/- et par laken
|
|
|
[Re: tparsli]
09/04/2018 05:54
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Hva er det med din gamle CX du ikke liker, som gjør at du velger å kjøpe ny sykkel? Svaret på det spørsmålet bør fortelle deg hvor du bør legge pengene, ikke om det skal være alu eller karbon... Hvis pris ikke er en faktor, kjøper du en karbonsykkel til 50.000,- og du blir garantert fornøyd med sykkelen. Hvis pris er en faktor, kjøper du det som gir deg mest for pengene. Lite som slår Caad12 Ultegra (UTEN SKIVEBREMSER!) hvis pris er en faktor: https://www.antonsport.no/cannondale-64-caad12-ultegra-p11433Du får selvfølgelig en like bra sykkel MED SKIVEBREMSER hvis du legger på rundt 10.000,-  Thomas (Som har skivebremser på CX, fatbike, elsykkel og hybrid. Men ikke på landeveissykkelen...) Jeg er veldig fornøyd med cxen (men jeg er som sagt ikke noen kresen finesmecker)... Cadsen er den at jeg vil droppe TSen til grusveiturene i marka..... sykler ikke sti. Og siden mange av markaturene starter/slutter med 1-2-3 mil på asfalt.. ønsker jeg en raskere og smideigere sykkel til det. Cxen har jeg som sagt brukt på landevei med 28 dekk uten mønster (starta med 32). Sykler 10-20 mil med den på landevei og nyter hver meter. Jeg har ikke ubegrenset budsjett....noe fornuft har jeg (selv om det ikke virker sånn) Kan fint bruke 30 laken. uten at det gjør noe... men da blir jeg en "sånn" jeg ikke ønsker å være. Oppgradere tenker jeg ikke på.... når noe må byttes....byttes det. Tenker om jeg har 2.... så blir jobslitasjen mindre... og når en sykkel er ute av drift p.g.a noe service... har jeg en annen. (Har jo tsen.. men tenker da å kvitte meg med den)
|
|
|
09/04/2018 05:57
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Trek har mange flotte sykler  men jeg ser ikke hvilke du vurderer Blant Treks sykler er Madone aero-rittsykkel, Émonda lett klatre-rittsykkel; Domane allsidig endurance/komfortsykkel og Checkpoint ny, grov grus/eventyrsykkel  Om jeg skulle velge én, er jeg svak for Domane, som kan brukes til alt samtidig som den er kjapp. Bikeradar kåret toppmodellen av Domane til årets superbike 2017. Men som lektoren skriver, er ikke Trek blant de rimeligste merkene. Det er gjerne grunnen til at disse lekre modellene får mindre oppmerksomhet på forumet enn fortjent. Har også vært inne på tanken med dobbelt hjulsett på cx.... men det er noe med å en til hvert bruk. Intet er bedre enn å ha en optimal sykkel til hvert bruk, spesielt om budsjettet er ubegrenset og pris ikke er en hindring  Men for å unngå misforståelser: Jeg foreslår slett ikke to hjulsett for cx'n Grunnen til at jeg foreslår å vurderer én allsidig landeveissykkel i stedet for cx + landeveissykkel er som følger: - Om du legger penger i én sykkel fremfor to sykler kan du få bedre rammesett, bedre gruppe, hjul, dekk og øvrige komponenter. Det gjelder både anskaffelse, oppgraderinger og vedlikehold. - En påkostet moderne, allsidig landeveissykkel med skiver og god dekklaring vil gi deg en bedre opplevelse på grusturer enn en krossykkel/cx. Det gjelder etter min erfaring både rimelige cx'er i alu og påkostede cx-toppmodeller i karbon. - En påkostet moderne, allsidig landeveissykkel med skiver og god dekklaring vil gi deg en opplevelse på landeveien som ikke står tilbake for, og ofte kan overgå, tradisjonelle landeveissykler. Du kan altså få en bedre opplevelse både på grus og på asfalt ved å legge pengene i én sykkel. Kan også legge til at i dag har man så gode, allsidige dekk at hyppig bytte av dekk, evt. dobbelt hjulsett, ikke nødvendigvis er påkrevd. Unntaket fra punktene over er dersom - du sykler gjennom hele vinteren - da bør man også ha en rimelig vintersykkel slik at godsykkelen ikke utsettes for salt; - du sykler kross/cx-ritt - da bør man også ha en krossykkel/cx; - du sykler landeveisritt på høyt/aktivt nivå - da vil en rendyrket rittsykkel være å foretrekke. Beklager maset  Du må selvsagt beholde din fine cx, og poengene over er mer prinsipielle for dem som følger tråden Vintersykling er uaktuelt. Sykler ikke sti. Ikke i grisevær. Ikke ritt. 99% av syklinga er alene og kun trim/trening.
|
|
|
09/04/2018 05:58
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Jeg vil bare skyte inn at når det gjelder allsidig landeveissykkel og aluminium, så er det som nevnt over mange å velge mellom og det kommer litt an på hvordan du liker å sitte. Når det er sagt, som gcn ofte påpeker, kan du som regel bli like aero på en komfortramme som på en raceramme når du trenger. Men standardposisjonen din vil være noe mer avslappa.
Det jeg EGENTLIG skulle si, er at du kan nok få gjort en del oppgradering på en aluracer hva gjelder komfort med sete, setepinne, stem og styre. Og ikke minst dekkbredde og dekktrykk. Bare sjekk ut gcn's sine 200% vitenskapelige tester 😁.
|
|
|
[Re: vetleg]
09/04/2018 08:14
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vil bare skyte inn at når det gjelder allsidig landeveissykkel og aluminium, så er det som nevnt over mange å velge mellom og det kommer litt an på hvordan du liker å sitte. Når det er sagt, som gcn ofte påpeker, kan du som regel bli like aero på en komfortramme som på en raceramme når du trenger. Men standardposisjonen din vil være noe mer avslappa.
Det jeg EGENTLIG skulle si, er at du kan nok få gjort en del oppgradering på en aluracer hva gjelder komfort med sete, setepinne, stem og styre. Og ikke minst dekkbredde og dekktrykk. Bare sjekk ut gcn's sine 200% vitenskapelige tester 😁. Er som sagt ikke så avansert at jeg kommer til å bytte stem, styre og sånn. Jeg sitter som jeg sitter... og har ikke opplevd ubehag. Om det er korrekt sittestilling aner jeg ikke... men funker for meg. Jeg pumper opp så dekket kjennes fast... og det funker. Stikker innom SL i dag og titter litt.
|
|
|
09/04/2018 20:34
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Er som sagt ikke så avansert at jeg kommer til å bytte stem, styre og sånn.
Da foreslår jeg at du setter av en ettermiddag og prøver litt. For meg begynte det med småjusteringer, så litt nyere ting, så fikk jeg lyst til å prøve å bygge hjul, så blei det ny ramme, bremser, drivverk og alt annet, og nå har jeg bygd meg noen sykler allerede (og jeg begynte å mekke rett før jeg var 40 og spamma forumet her med alskens dumme spørsmål :D)
|
|
|
11/04/2018 17:07
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
|