Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vikar/bemanningsbyråer

Vikar/bemanningsbyråer #2472922 29/03/2018 05:30
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
Neon her som har erfaringer/kunnskaper om dette? Enten som bruker eller ansatt?

Re: Vikar/bemanningsbyråer [Re: Yrrah] #2472935 29/03/2018 07:31
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Ved flere annledninger så har jeg brukt bemanningsfirmaer før jeg fikk fast jobb.

Prøvetiden går gjennom ett eksternt firma slik at det er lettere å gi deg fyken på kort varsel hvis du hoster i feil retning, meget varibelt lønnsnivå. Noen firmaer tar mest mulig selv og andre gir deg god markedslønn. En jeg jobbet for tok 10% av timelønna for å fakturere timene mine mot arbeidsgiver, ett annet skulle ha 50% for samme jobben.

Fordelene for bedriftene er klare nok, de manner opp til hvert enkelt prosjekt og gir folk fyken når prosjektet er over. Regner med at det er en del norske håndverkere som har gjort seg opp en mening om dette - alt av håndverkere på byggeplasser er jo innleide østeuropere.

Kjenner en som konsekvent brukte bemanningsselskap når han ansatte folk, han kjente sin begrensning og fikk andre til å gjøre ansettelses prosessen for seg. Han var kjempefornøyd med ordningen

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Vikar/bemanningsbyråer [Re: Yrrah] #2472948 29/03/2018 09:05
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
En ting jeg lurer på.
Hvordan er det å være i stallen til flere byråer parallelt?
Om jeg f.eks er på oppdrag for manpower... så når det over, elldr en stund ettterpå får jeg noe gjennom Adecco f.eks..
For om jeg låser meg til en aktør blir jo valgene mindre

Re: Vikar/bemanningsbyråer [Re: Yrrah] #2472956 29/03/2018 09:50
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Yrrah

I min forrige jobb var jeg innleid på "try & hire"-basis. Ordningen var forsåvidt grei nok, men jeg hadde ALDRI signert den kontrakta med mindre jeg visste at det ansettelsesforholdet var midlertidig. I tillegg var jeg nokså desperat da det kun var få uker til jeg hadde stått uten jobb fordi min daværende jobb ble outsourcet.

Det var opp til flere klausuler som gjorde at jeg kunne bli bedt om å gå på dagen. Som f. eks. hvis jeg sjekket privat e-post eller leste en nettavis i arbeidstiden.

Ved ett tilfelle var jeg syk og tok en egenmelding på tre dager. Jeg ga beskjed på dag 1 til både vikarbyrå og stedet jeg jobbet 100%. De 2 påfølgende dagene ga jeg beskjed til oppdragsgiver. Da jeg var tilbake på jobb ga jeg beskjed også til vikarbyrået om at jeg var tilbake på jobb. Dette resulterte i trekk i lønn på 2 dager.

Hvis jeg kom 10 minutter for sent på jobb uten å gi beskjed til vikarbyrået så risikerte jeg også å bli sagt opp på dagen. Til tross for at jeg ga beskjed til oppdragsgiver.

Heldigvis var det også en dårlig kontrakt som gjorde at jeg kunne slå til og gå "på dagen" når jeg fikk et jobb-tilbud som stod mer til min kompetanse i tillegg til å spare meg for 16 mil med reising hver dag.

Redigert av Raskall; 29/03/2018 09:50.
Re: Vikar/bemanningsbyråer [Re: Yrrah] #2472957 29/03/2018 09:52
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
En ting jeg lurer på.
Hvordan er det å være i stallen til flere byråer parallelt?
Om jeg f.eks er på oppdrag for manpower... så når det over, elldr en stund ettterpå får jeg noe gjennom Adecco f.eks..
For om jeg låser meg til en aktør blir jo valgene mindre

Du vil ha en oppsigelsestid på 14 dager som heltids-innleid. Så om ny oppdragsgiver kan leve med å vente 14 dager på deg, så er ikke dette noe problem. Jeg tror ikke de kan kreve at du avregistrerer deg hos andre byråer.

Re: Vikar/bemanningsbyråer [Re: Yrrah] #2472970 29/03/2018 11:03
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Det blir håpløst når du blir presentert som kandidat av flere byråer til samme kunde.

Du må avtale at de aktørene du er registrert hos med tanke på hvordan de markedsfører deg.

Re: Vikar/bemanningsbyråer [Re: Raskall] #2472977 29/03/2018 11:42
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
Sitat: Raskall

I min forrige jobb var jeg innleid på "try & hire"-basis. Ordningen var forsåvidt grei nok, men jeg hadde ALDRI signert den kontrakta med mindre jeg visste at det ansettelsesforholdet var midlertidig. I tillegg var jeg nokså desperat da det kun var få uker til jeg hadde stått uten jobb fordi min daværende jobb ble outsourcet.

Det var opp til flere klausuler som gjorde at jeg kunne bli bedt om å gå på dagen. Som f. eks. hvis jeg sjekket privat e-post eller leste en nettavis i arbeidstiden.

Ved ett tilfelle var jeg syk og tok en egenmelding på tre dager. Jeg ga beskjed på dag 1 til både vikarbyrå og stedet jeg jobbet 100%. De 2 påfølgende dagene ga jeg beskjed til oppdragsgiver. Da jeg var tilbake på jobb ga jeg beskjed også til vikarbyrået om at jeg var tilbake på jobb. Dette resulterte i trekk i lønn på 2 dager.

Hvis jeg kom 10 minutter for sent på jobb uten å gi beskjed til vikarbyrået så risikerte jeg også å bli sagt opp på dagen. Til tross for at jeg ga beskjed til oppdragsgiver.

Heldigvis var det også en dårlig kontrakt som gjorde at jeg kunne slå til og gå "på dagen" når jeg fikk et jobb-tilbud som stod mer til min kompetanse i tillegg til å spare meg for 16 mil med reising hver dag.

Au da.

Re: Vikar/bemanningsbyråer [Re: Syklist1] #2472994 29/03/2018 13:54
Y
Yrrah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Y
[quote=Syklist1]Det blir håpløst når du blir presentert som kandidat av flere byråer til samme kunde.

Du må avtale at de aktørene du er registrert hos med tanke på hvordan de markedsfører deg. [/quote
Skjønte ikke helt her.
Det er vel ikke vanlig at et firma bruker flere byråer for samme stilling.

Tenkte mer om det blir dårlig stemning hos Manpower når jeg er ferdig med oppdrag for dem at jeg da tar ett oppdrag for Adecco f.eks.

Jeg kan jo ikke binde meg til kun ett.
For det er jo ikke sikkeft at de jeg tar første oppdrag for har noe nytt innen fimelig tid

Re: Vikar/bemanningsbyråer [Re: Yrrah] #2473007 29/03/2018 16:00
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Det må du ikke se bort fra at de gjør så det er viktig at du har kontroll på hvem som sender navnet ditt hvor.

Moderator  support