Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Cleat-posisjon landevei

Cleat-posisjon landevei #2472818 28/03/2018 10:22
C
Callemacody Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Hei,

Har prøvd å lese meg opp litt på dette med cleat-posisjon. Jeg ser det er flere, spesielt innenfor tempo/triathlon som anbefaler en mer bakoverjustert cleat-posisjon. Dette forklares som regel med at det er mer effektivt å bruke mindre kraft på å stabilisere fotbladet med leggmusklaturen dersom målet er å kunne trå mest mulig watt jevnt over tid.

Skal man derimot akselerere mer, eller spurte, så har man mer nytte av den ekstra kraften som kommer fra leggmusklaturen og kan derfor ha cleaten litt lengre frem. Kun få mm kan gi ganske store effekter på hvordan pedalbevegelsen føles.

Som hobbysyklist er det jo som oftest kapasiteten som er problemet, og mindre spurtfarten, men samtidig er det gøy og ha litt punch. Det blir videre interessant for meg, da leggmusklaturen er min største styrke fra naturens side, så vil jo helt utnytte kjempekreftene som sitter her!

Noen tips eller innspill?

Re: Cleat-posisjon landevei [Re: Callemacody] #2472822 28/03/2018 10:43
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Som hovudregel trur eg det er tryggare med pedalklossen for langt bak enn for langt fram. Eg tenkjer spesielt på risikoen for belastningsskadar. Effekten av eventuelle biomekaniske avvik i foten blir forsterka med plassering langt framme, og eg har sett fleire tilfelle av trøbbel med f.eks. akilles som kan ha samanheng med dette. Men kva som er det optimale? Kven veit? Kanskje er det ofte sånn at det som kjennest riktig ut, også er riktig?

Re: Cleat-posisjon landevei [Re: Callemacody] #2472832 28/03/2018 11:17
C
Callemacody Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Det føltes sikkert riktig å hoppe med kongsbergknekk også, men Jan Bokløv var den som hoppet bakken ned om du skjønner hva jeg mener.

Folk snakker veldig mye som skader ved ulike justering på sykkel. Dersom man får plager må man selvsagt gjøre justeringer, men virker rart å innta en "suboptimal" posisjon for å avhjelpe plager man ikke egentlig har.

Er enig som du sier at lengre bak med cleat er "safe bet", men så er ikke det å vinne spurten eller klatrerykket heller for hvermansen..

Re: Cleat-posisjon landevei [Re: Callemacody] #2472849 28/03/2018 13:39
jan357 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har lært og erfart at ca 5mm bakenfor «knoken» på utsiden av foten bak lilletåa er optimalt. Setter på meg skoen og lager en lite merke og setter så cleaten etter det. Det fungerer optimalt for meg på landeveien belaster legger lite. Husk også at cleaten helt bak må følges opp med å skyve sete fremover.
Har derimot forsøkt samme innstilling på endurosykkelen og det endte med dirrende legger i utforkjøringer. Men da står jeg hele veien ned.

Re: Cleat-posisjon landevei [Re: Callemacody] #2472907 28/03/2018 20:47
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hovedbegrunnelsen for triathleter er å spare leggmuskulaturen til løpingen.
Selv flyttet jeg klossen lenger bak av denne grunn + mindre belastning på en sår skilles.
Har ikke merket noen forskjell på syklingen, er verken blitt raskere eller langsommere etter jeg flyttet.
(Jeg flyttet setet tilsvarende fram&nef for å få samme vinkel i hofta og setehøyde. Hadde jeg ikke gjort dette ville jeg nok merket forskjell pga forskjellig sittestilling. )

Redigert av alfred; 28/03/2018 20:50.

Moderator  support, Valentino