Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringer med vårklassikerne

Erfaringer med vårklassikerne #2472515 26/03/2018 16:10
Vingleik Vaagal Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Regner med det er flere her som skal nedover å sykle en eller flere av vårklassikerne. Skal nedover for å sykle De Ronde selv, og må få noe tips.

Hvordan er matstasjonene? Såpass ålreite at man ikke trenger å pakke med seg så mye?

Meldt forholdsvis greit vær, 12 grader og opphold. Regner med at varmekrem er tingen? Kan liksom ikke sykle i Belgia med lange bein.

Tips til gode ruter i området for rulling dagen før? Noen brosteinsbakker som ikke er med i rittet?

Re: Erfaringer med vårklassikerne [Re: Vingleik Vaagal] #2472539 26/03/2018 18:44
N
Nailz Offline
Entusiast
Entusiast
N
Dette her er jeg også interessert i å vite!

Værmelding veksler på morgenen fra opplevd 4 grader til 12 grader, så jeg holder en knapp på løse bein foreløpig.

Jeg kjører 140k, den har ikke med Muur de Geerardsbergen (Kapelmuur) så tenkte å kjøre den dagen før.

Re: Erfaringer med vårklassikerne [Re: Vingleik Vaagal] #2472553 26/03/2018 20:23
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Selv sykler jeg 173 utgaven. Tror jeg får med meg alle kneikene, mangler vel bare en transportetappe på 90 km.

Noen mener vi får starte i regn og noen mener vi får avslutte i regn.

Re: Erfaringer med vårklassikerne [Re: Vingleik Vaagal] #2472566 26/03/2018 23:13
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg syklet 140 km i Flandern i fjor.

En stor, stor opplevelse som frister til gjentakelse! Muligens neste år igjen.

Noen refleksjoner:

- Kom gjerne tidlig av gårde, det er rullende start, litt kø inn til Oudenaarde hvis dere bor utenfor

- Pumpe dekkene til riktig trykk. Hvis dere ikke har med gulvpumpe, så får dere sikkert låne en på parkeringen hvis dere kjører bil. Mange hyggelige folk

- Matstasjoner: husker dem som ganske bra. De har litt forskjellig der, alt fra småkaker til energibarer, bananer osv. Kan fylle flaskene med energidrikke. Men, ta kanskje med noen favorittbarer eller geler?

- Ritt og rytme: Dette er ikke som turritt i Norge. Lite "organisert" gruppekjøring. Går det sakte i bakkene, hold høyre, vil du forbi kjør til venstre i den grad det lar seg gjøre. Folk stresser ikke, men akkurat i bakkene vil mange klokke litt fine tider (det er også et kick å få til noen av dem, må jeg si). Jeg tok til meg de lokales greie og ropte litt "linkse" og "pas op" i de bakkene jeg klarte å kjøre. Det er helt innafor å stoppe på toppene av bakkene, ta noen bilder og nyte at man har syklet dem opp dagen før proffene.

- Koppenberg/Paterberg: folksomt, KAOS (spesielt i Koppenberg), så ta det som det kommer... Jeg måtte av i begge fordi folk foran meg stoppet opp. Kommer du opp? Megakudos, da er du en dyktig syklist!

- Brostein generelt: Ikke sammenliknbart med f.eks, brostein i Oslo. Bare å nyte, det er rett og slett veldig gøy!

- Landeveisstrekkene: Det er trafikk der, følg litt med, noen folk er litt bitre på rittet sånn utover dagen

- Etter rittet: digg med et par øl og noe å bite i rundt torget i Oudenaarde

- Søndagen, skal dere se rittet live? Vi tok shuttlebuss til Oude Kwaremont og hang der. Så rytterne tre ganger, men folkelivet er også noe for seg selv. Kwaremont-øl og frites er obligatorisk for de som liker sånt.

- Det ble tatt en del bilder, mange av dem fine, så jeg kjøpte en sånn bildepakke.

- Ruter dagen før? Vi syklet bare fra leiligheten utenfor Gent til Oudenaarde (langs elven Schelde) og hentet startnummer osv, hvis bakkene frister så ville jeg testet f.eks. Koppenberg, med fare for at det er MYE folk der på fredagen også.

Noe mer? Bare å spørre! Og husk: De Ronde er utrolig gøy! Dank u wel!

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Erfaringer med vårklassikerne [Re: Vingleik Vaagal] #2472567 26/03/2018 23:45
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Veel dank! Je hebt de meeste van mijn vragen beantwoord. (Nederlandsen min er litt rusten!)

Helt supert! Hvordan er det å komme seg innover uten bil? Vurderer sykkel, men det betyr fryktelig tidlig start pluss det å eventuelt stille våt på startstreken. Prøvde å finne togmuligheter, men det tidligste toget mellom Gent og Oudenaarde er fremme 07:30, dvs så man må starte mot slutten av pulja.

Re: Erfaringer med vårklassikerne [Re: Vingleik Vaagal] #2472570 27/03/2018 05:36
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
ganskefort har allerede kommet med gode tips.

07.30 er jo ganske sent å starte, men tror det er litt tilfeldig om det blir kaos i bakkene. Vi har startet rundt sju to ganger og den ene gangen var Koppenberg umulig å sykle pga folk, den andre gangen var det "ingen" folk i Koppenberg og vi kom opp (!). Jo senere du starter jo større er muligheten for å legge igjen beinvarmerne.

Matstasjonene er ganske bra syns jeg, det er mulig å plukke med seg noen vaffelkjeks og det er barer der. Greit å ha med seg noen gel om du går tom.

Lovlig sent å komme med dette tipset nå, men lett utveksling er lurt, men ikke avgjørende. Jeg har syklet standardkrank og 11-28 to ganger og det går, men jeg har begge ganger ønsket meg lettere gir, særlig i Koppenberg og Paterberg.

Etterpå er det obligatorisk med frittes og Kwaremont på torget i Oudenarde.

Vi har også gjort som ganskefort; sett rittet fra toppen av Oude Kwaremont, koselige greier, storskjerm, "mat" og øl.

Min erfaring er at værmeldingene i Flandern ikke akkurat er treffsikre lang tid i forveien, fra dag til dag treffer de dog noenlunde ICON_SMILE Ikke legg igjen alt for mye klær hjemme, det kan være alt fra sludd til kort-kort vær i mars/april.

Re: Erfaringer med vårklassikerne [Re: Vingleik Vaagal] #2472579 27/03/2018 06:42
TenDam Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg syklet 140km i fjor og tipsene som ganskefort har kommet med allerede er gull ICON_SMILE Slår et slag for dekktrykket, ikke vær redd for å senke dette, det har du igjen for på brosteinspartiene. Som allerede nevnt er det en mye mer avslappet stemning en på turritt i Norge, mitt mål ble å komme meg opp alle hellingene på en respektabel måte. Syklet opp alle, men opp Koppenberg ble det mye slalomkjøring grunnet masse folk og sleip brostein. Semikrank og 28-11 funket fint. Vedrørende klær så hadde jeg med et rikholdelig utvalg, endte nok opp med å kjøre med litt mye da det var ganske kaldt og småregn før start.. Anbefaler at du tar med klær som dekker hele tidlig vår spekteret.

Bodde i en liten landsby utenfor Oudenaarde og fikk sett proffene mange steder i løypa ved å ta sykkelen fatt, ganske genialit og morsomt. Avslutningen ble sett på pub med god steming.

God tur! De Ronde er helt konge og stemningen er magisk!

Moderator  support, Valentino