Hvilke kule grusritt, med bukkestyre?
|
Re: Hvilke kule grusritt, med bukkestyre?
[Re: Syklus]
04/08/2022 19:21
|
schokka
Fersking
|
Fersking
Mer info om Blåtind versjonen av Gran Fondo Strade Statskog: https://stradestatskog.no/blatind/om-rittet/Høres helt fantastisk ut, men krever jo litt reising og logistikk om man ikke sånn helt tilfeldigvis bor i området, - det gjør ikke jeg, så det må bli et annet år  Det var et kult, men hardt ritt! :-) Vil tro det er mindre logistikk enn f.eks. Statskog Namsos - Steinkjer da oppmøte for busstransport til start og selve målgangen er på Bardufoss - og rett ved siden av flyplassen.
Redigert av schokka; 04/08/2022 19:22.
|
|
|
[Re: schokka]
05/09/2022 11:20
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Syklet Strade Statskog Steinkjer - Namsos i helgen. Fikk inntrykk av at rittet var godt organisert mtp på gjennomføring, merking i løypa osv. MEN; for en som er ukjent med rittet fra før, så var informasjonen om rittet særdeles rævva. Hjemmesidene har noe info, men den var ikke oppdatert siden i fjor, ikke en gang datoer mm var endret. Om løypa var det linket til et Strava-segment, som viser riktig trasé og lengde, men som sier 287 høydemeter (jeg kom vel omtrent til 1400 på turen). Det er klart at jeg kunne sikkert gjort en del detektivarbeid for å finne info selv, men at oppdatert info om rittet / praktisk info, høydeprofil for løypa samt en beskrivelse av traséen med distanse til nøkkelpunkter (klatringer, matstasjoner osv) er lett tilgjengelig på hjemmeside og SoMe, er det minste jeg forventer. Namsos får man kanskje ikke gjort noe med. Trivelig by, men det var jo ikke så mye mer enn en speaker og en «goodiebag» som ventet i mål. Been there - done it. Gjør det muligens ikke igjen. Når det er sagt, så var det jo en fin tur.
Redigert av Howard; 05/09/2022 11:21.
|
|
|
[Re: aug11x]
05/09/2022 11:29
|
baroudeur
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er enig i at man gjerne kunne hatt en offisiell løypefil tilgjengelig for nedlasting, men det gikk også greit å bruke Strava-fil fra en tidligere deltaker. Tror jeg brukte filen til fjorårets vinner, som jeg fant via Strava-lenken på hjemmesiden. Den viste mellom 1300 og 1400 høydemeter, som også var det jeg havnet på til slutt.
Det var åpenbart en fordel å være kjent med avslutningen ettersom det ikke var plass til mer enn én rytter i bredden på togskinnene, men det kunne jeg sikkert funnet ut av om jeg hadde gjort mer research.
Målgang var kanskje et lite antiklimaks, men jeg synes rittet som helhet var supert og kommer definitivt til å sykle det igjen.
|
|
|
[Re: Howard]
05/09/2022 14:07
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Tror ikke nødvendigvis det var noe galt med det segmentet du refererer til. Hvis man ser på Strava segmentet i appen (jeg bruker android) så står det Elevation: 287 meter. Det betyr at høyeste punkt på segmentet er 287 m over havet. Klikker man inn på en aktivitet som har kjørt segmentet, så står det Elevation Gain: 1435 meter. Det er totalt stigning. Slik tolker jeg det iallefall. Litt forvirrende fra Stravas side, men ikke noe arrangøren kan lastes for?
|
|
|
[Re: Syklus]
05/09/2022 15:10
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Neida, det er nok meg som ikke gadd å gjøre nok detektivarbeid. Jeg hadde nok funnet ut av det. Poenget mitt er bare at jeg har inntrykk av at rittarrangørene trenger å tiltrekke seg sånne som meg, som er glad i å sykle men som ikke sykler all verdens med ritt. Når jeg da en gang blir overtalt av en kompis til å være med, og ti minutter før avreise til rittstart tenker at det kan være greit å vite hva som venter, hadde jeg håpet at det helt grunnleggende jeg trenger av info for å få en ok opplevelse er enkelt tilgjengelig hos arrangør og at infoen som ligger ute i det minste er oppdatert. Det er kanskje småtteri, men det er slikt småtteri som sånne som meg til å tenke at det er andre ting å bruke tid og penger på. Når jeg nå har syklet det en gang, er jo disse tingene ganske uvesentlig, da jeg ved å ha vært sitter med det meste av den infoen jeg trenger. Men poenget er vel å tiltrekke seg førstegangsdeltakere, og gjøre opplevelsen god nok til at de som sitter på vippen kommer tilbake?
Redigert av Howard; 05/09/2022 15:12.
|
|
|
[Re: Howard]
07/09/2022 07:30
|
rosandholm
Medlem
|
Medlem
Neida, det er nok meg som ikke gadd å gjøre nok detektivarbeid. Jeg hadde nok funnet ut av det. Poenget mitt er bare at jeg har inntrykk av at rittarrangørene trenger å tiltrekke seg sånne som meg, som er glad i å sykle men som ikke sykler all verdens med ritt. Når jeg da en gang blir overtalt av en kompis til å være med, og ti minutter før avreise til rittstart tenker at det kan være greit å vite hva som venter, hadde jeg håpet at det helt grunnleggende jeg trenger av info for å få en ok opplevelse er enkelt tilgjengelig hos arrangør og at infoen som ligger ute i det minste er oppdatert. Det er kanskje småtteri, men det er slikt småtteri som sånne som meg til å tenke at det er andre ting å bruke tid og penger på. Når jeg nå har syklet det en gang, er jo disse tingene ganske uvesentlig, da jeg ved å ha vært sitter med det meste av den infoen jeg trenger. Men poenget er vel å tiltrekke seg førstegangsdeltakere, og gjøre opplevelsen god nok til at de som sitter på vippen kommer tilbake?
Fikk det jeg trengte av info på mail, som førstereisgutt på sykkelritt synes jeg ikke jeg manglet så mye. Bra gjennomfør arrangement, og god kebab i Namsos
|
|
|
18/01/2023 09:44
|
Peter Pan
Entusiast
|
Entusiast
Lavterskel grusritt/turritt i 2023??? Anyone…
"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski) "Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
|
|
|
[Re: Peter Pan]
18/01/2023 11:06
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Lavterskel grusritt/turritt i 2023??? Anyone…
Stasjonsrittet på Spikkestad? Stasjonsrittet er et sykkelritt som primært går på grusveier i Asker og Lier kommune. har puljer for både grussykler, terrengsykkel og elsykler! Flott trasé gjennom skog og kulturlandskap, hovedsakelig på grusveier gjennom Kjekstadmarka, Vestmarka og Finnemarka. 75km og ca 1400 høydemeter. https://live.eqtiming.com/63531#dashboard
|
|
|
[Re: Peter Pan]
29/03/2023 21:32
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Syklet Dalsland gravel race i Sverige i fjor. Flott ritt, to ulike distanser, flinke og hyggelige arrangører og passe avstand fra Østlandet for dagstur. Går 9.september i år ser jeg. Ellers? Medalje i tre, hjemmelaget grønnsaksuppe ved mål og smågodt på matstasjonene. https://www.campdalsland.se/gravel-race/
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
26/04/2023 09:52
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det har ikke blitt lagt ut på EQ timing enda, men Trysil-Knutrittet som i år blir arrangert 25.6 kommer til å ha en gravelklasse. Samme løype mtb, men dette er en fin gravelløype med 2 nedoverparti på sti som ikke teknisk men som vil kreve litt av de med med 40 mm dekk og bukkestyre. Samt et annet terrengparti jeg ikke har sykla (syklet ikke siste gangen rittet ble arrangert, da var dette partiet med). Men hold datoen åpen folkens, føler meg forpliktet til å delta siden det var jeg som maset meg til rittleder/primus motor om å ta med gravelklasse i år. Kolliderer med annet ritt jeg har vurdert (NM masters Hurdal) men tror jeg blir med rittet rundt Søre Osen foran å sykle meg inn til en 10 plass i NM.
Ellers blir det i Elverum også arrangert en grustur med litt trøkk 10.6. Er vel tredje utgaven dette og arrangementet kalles for "dirty dozens", hvor sistnevnte spiller på at det er en løype med 12 segmenter hvor en kan tråkke hardt på for å kjempe om best tider, eller bare sykle kontrollert/tempo en ønsker. Dette blir likevel en hard tur, så en må være i god form og selv om en blir ventet på blir ikke dette en rolig langtur så fremt en ikke er i veldig god form. Ca 17 mil, og sikkert 2500 hm på grus og litt asfalt. Deler av nevnte Trysil-Knut trasen vil også bli sykla da. Kan komme med mer info og strava link (til arrangementet) hvis noen er interessert.
|
|
|
26/04/2023 11:13
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Blir spennende å se hvordan Trysilknut-rittet løser dette med gravel og start. Ser for meg at ved lik start så blir det mølje til første stiparti og gravel henger etter gjennom der til en viss grad, men på slettene etter dette så stikker gravel-folket i fra?
Kanksje mest elegant å la gravel starte x minutt før resten?
Redigert av eOpseth; 26/04/2023 11:13.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
26/04/2023 11:38
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hvor langt er Trysilknut? Og når du sier "ikke teknisk, men vil kreve litt" hva betyr det?
|
|
|
26/04/2023 13:54
|
nohgod
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette kan bli spennende. Selv om stiandelen er under 10% av de totale 75km, blir nok en gravelsykkel ganske stor bremsekloss i det nye, nordlige stipartiet.
|
|
|
[Re: eOpseth]
26/04/2023 16:41
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir spennende å se hvordan Trysilknut-rittet løser dette med gravel og start. Ser for meg at ved lik start så blir det mølje til første stiparti og gravel henger etter gjennom der til en viss grad, men på slettene etter dette så stikker gravel-folket i fra?
Kanksje mest elegant å la gravel starte x minutt før resten? Ganske sikker på at feltet i gravelklassen er "tregere" en MTB, for siden det ikke er andre mtb ritt denne helga så vidt jeg kan se tipper jeg det blir nivå/jevnhet som blir klart raskere. Handler selvsagt om hvor mange som blir med i Gravelklassen også og hvor jevnt der mht få en raskere gruppe, eller om det blir mer solo allerede før bakken opp mot vindmøllene. Så gravel bør nok starte etter "vanlig". Ganske sikker på at de ikke blander starten.
|
|
|
[Re: Ndreas]
26/04/2023 16:49
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor langt er Trysilknut? Og når du sier "ikke teknisk, men vil kreve litt" hva betyr det? Er vel 75 km, muligens litt lenger med den sløyfen i Nordre Osen som nohgod nevner over her, har selv ikke syklet dette partiet, mener å hørt det var vått sist det ble sykla. Når jeg syklet rittet i 2020 var ikke dette partiet med med. Med "ikke teknisk, men vil kreve litt" mener jeg på vanlig mtb hardtail og grusdekk, ikke teknisk men flyt nedoverparti begge deler. Med bukkestyre og smalere dekk/mer luftrykk vil det slå/riste mer og en klarer ikke samme flyten. Men du må aldri vurdere av, men vil helt klart sykle litt saktere en mtb. Men vi snakker kanskje hvis jeg skulle syklet så fort ned begge type sykler så hadde det skilt 30 sekund, evt litt mer på hver av de to strekkene så på ett ritt som dette er det ikke stor forskjell. Men jeg mener feks det er finere/tryggere og morsommere (er jo singeltrack) en ned Djuposet/ballettbakken for å ha en birkenreferanse på gravel.
|
|
|
[Re: Oddefa]
26/04/2023 17:46
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Ganske sikker på at de ikke blander starten. Ja, og jeg tenker det er det viktigste her egentlig selv om partiet opp til første sti er såpass langt at det er god strekk der. Krysser fingra for bedre vær enn i fjor... 
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
04/05/2023 05:35
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Da er Trysilknut-rittet åpen for påmelding. Ser ut som om de planlegger å sende gravel ut 10 min før resten.
|
|
|
[Re: eOpseth]
04/05/2023 14:00
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da er Trysilknut-rittet åpen for påmelding. Ser ut som om de planlegger å sende gravel ut 10 min før resten. Flott, vurderte NM master landevei samme dagen men siden det var jeg som "maste" meg til gravelklasse i Trysil Knut rittet så føler jeg litt ansvar for å stille opp der, så da går jeg for kortreist tur til Søre Osen. Fordeler med både start 10 min før og etter mtb antar jeg, for det kommer jo til å påvirke resultat å bli tatt igjen noen en kan sykle sammen med kontra å sykle bak og ta igjen de som er "tregere" og ikke sammsykle. Påmeldt.
|
|
|
|
|