Kjøpsråd wattmåler
|
Re: Kjøpsråd wattmåler
[Re: MortenA]
08/06/2019 19:11
|
sirsondre
Fersking
|
Fersking
Bumper denne...
Trenger wattmåler til sykkelen min. Har pt. wattmåling på rullen, men kjekt å ha dette ute og. Ideelt sett skulle jeg hatt wattpedaler som tar shimano-cleats, men dette finnes jo ikke... Alternativene mine er derfor:
- Wattpedaler (Favero Assioma): Alt med disse høres perfekt ut, med unntak av cleats. Er usikker på hvor god selve pedalfunksjonen i disse er, kanskje noen med erfaring kan berolige meg her?
- Måler i kranken, a la Quarq eller lignende. Problemet her er at det meste ser ut til å innebære bytte av kranklager, med mindre jeg går for Shimano sin innebygde måler i Dura-Ace krank. Dette koster dog vesentlig mer enn wattpedalene. Per dags dato har jeg Ultegra-krank med tilhørende kranklager (husker ikke hva disse heter, men kompatibel med Hollowtech 2 og pressfit). Noen gode tips som passer mitt nåværende kranklager?
|
|
|
08/06/2019 19:44
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Tenkt på Stages eller tilsvarende?
Glimrende fornøyd med min Stages. Måler kun på en side, men uendelig mye billigere enn å bytte krank.
Fordrer selvsagt at ramma gir nok plass. Tror ikke det er et problem vanligvis, men vet feks Orbea Orca Aero sliter der.
|
|
|
08/06/2019 20:10
|
SondreTL
Fersking
|
Fersking
Eg har Power2max wattmåler. Med Rotor krank, bruker eg same kranklager og drev som eg brukte på min Ultegra krank. Eg er fornøyd.
|
|
|
08/06/2019 20:55
|
oracle
Entusiast
|
Entusiast
4iiii kan monteres på Ultegra krank: https://bikeshop.no/tilbehor/elektronikk/wattm%C3%A5ler/kranksett/4iiii/4iiii-podiiiium-pro-wattm%C3%A5ler-fabrikkinstallasjon-p%C3%A5-din-krank-ny4iiii015-p0000219532 Stages får man jo også som tosidig: https://bikeshop.no/tilbehor/elektronikk/wattm%C3%A5ler/kranksett/stages-cycling/stages-ultegra-r8000-gen3-power-meter-lr-kranksett-wattm%C3%A5ler-ant-1-5-pcnt-presis-ny411052-p0000114941 Forrige generasjon Vector kan brukes med shimano pedaler: https://road.cc/content/tech-news/185198...-shimano-pedalsPower2max med fsa gossamer har også 24mm aksling: https://www.power2max.com/en/product/ngeco-road-fsa-gossamer-with-crank-set/Men er det egentlig noe stort problem å bytte kranklager?
|
|
|
08/06/2019 22:00
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har hatt Assioma. Superfornøyd. Ja du må bytte cleats, men personlig vil jeg heller ha Look-cleats enn Shimano-cleats, primært av den årsak at det er flere pedaler på markedet for disse cleatene enn det er for Shimano sine.
De eneste pedalene som bruker Shimano cleats er Shimano... "Alt annet" bruker Look, med unntak av Speedplay (og sikkert noen ukjente merker med egne proprietære ting).
Poenget: Shimano sine cleats er proprietære, og det interfacet kan ikke andre produsenter benytte. Look sine cleats er en "åpen standard" som stort sett alle andre produsenter benytter.
Jeg solgte mine Assioma pedaler, men det hadde intet med at jeg var misfornøyd å gjøre. Kan si at når jeg da skulle ha nye pedaler og sto fritt til å velge hva jeg ville, så valgte jeg Look Keo over Shimano (jeg har erfaring med begge systemene).
Har ellers en Quarq wattkrank som jeg også er superfornøyd med, og en AXS Red wattkrank (som jeg er tilsvarende fornøyd med) de to wattmålerne er nok begge produsert av Quarq, og jeg mistenker det innerst inne er akkurat samme modellen.
Hvis du har behov for å flytte wattmåler mellom sykler, gå for pedaler. Hvis du er redd for problemer med vanninntrengning, gå for Assioma, deres design er garantert vanntett, mens Quarq sine bruker utskiftbare batterier, og da har man i teorien ett sted man kan få vannintrenging. Jeg har ikke hatt problemer med dette på noen av mine, men det er jo ett kjent problem hos Stages, Garmin og mange andre med den type design, så det er jo verdt å ta med i virderingen.
Redigert av vviz; 08/06/2019 22:01.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
09/06/2019 05:07
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Favero Assioma Due. Strålende fornøyd.
|
|
|
[Re: sirsondre]
09/06/2019 05:45
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
- Wattpedaler (Favero Assioma): Alt med disse høres perfekt ut, med unntak av cleats. Er usikker på hvor god selve pedalfunksjonen i disse er, kanskje noen med erfaring kan berolige meg her?
Jeg gikk i fjor høst fra å ha kjørt Shimano i alle år over til Favero da jeg ville forsøke meg med effektmåling. Ingen problemer for min egen del, litt uvant innklikk de første gangene, men det gikk seg fort til. Jeg hadde også lest om at pedalene var harde/stramme å klikke klikke inn, og det stemmer nok. Men med mekanismen godt over på minusinnstilling så kjenner jeg ingenting til dette med mine 80-81 kg. Er du fjærvekter kan muligens dette bli et tema. Jeg har riktignok kun Uno-modellen, men pedalene fungerer ellers fantastisk godt. Aldri et feilskjær, de bare enkelt og greit virker. Jeg kan ikke annet på bakgrunn av mine erfaringer enn å anbefale.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
09/06/2019 06:46
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jeg har hatt Stages Generation 1, 2 og 3. Av og til har de mistet signal. Aldri opplevd dette med Favero. Genialt med integrert batteri også. Lades ca. hver annen måned, super enkelt å bare klikke på kabel og lade en time eller to.
|
|
|
09/06/2019 08:06
|
sirsondre
Fersking
|
Fersking
Takk for tilbakemelding, alle sammen!
Glemte å nevne at jeg ønsker to-sidig måling, derfor er måler kun på venstre krankarm uaktuelt. Mistenker at jeg er ubalansert og ønsker mest mulig nøyaktig måling. I tillegg kjekt å se om smartrullen har vist fornuftige tall gjennom vinteren.
Sykkelen min har PF86. Ser at Power2max har noen alternativer, skal gjøre litt mer research på de. Samtidig hører jeg så mye godt om Assioma'ene fra de som har/har hatt disse at det er vanskelig å gå utenom. Vil tippe at jeg ender opp med de.
|
|
|
09/06/2019 12:36
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har utelukkende gode erfaringer med Power2Max.
Av de jeg kjenner til/har hørt om, så er det flest som har problemer med wattpedaler, av forskjellige merker/typer/generasjoner. Nå er jo det selvfølgelig høyst anekdotisk, men for mitt vedkommende betyr det at wattpedaler rett og slett utgår fullstendig.
Jeg innbiller meg også at det å få til nøyaktig wattmåling i pedalen er en vanskeligere øvelse enn å gjøre det i kranken/spideren, og at det kan forklare anekdoten over her.
|
|
|
09/06/2019 12:44
|
perbaa
Avhengig
|
Avhengig
Hvorfor bruke mange tusen på wattmåler i en slitedel som pedaler faktisk er skjønner jeg ikke.
At stages og wattpedaler er så mye billigere enn wattkranker er noe som henger igjen fra mange år siden når SRM var eneste alternativ. Nå får du feks power2max og quarq til samme prisen som stages/pedaler.
Ser du nevner at bytte av kranklager er en dealbreaker, hvorfor? Koster 200 kr for et nytt lager som uansett må byttes innimellom.
|
|
|
09/06/2019 12:50
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjenner også mange med problemer med wattpedaler. Men de eneste jeg kjenner med problemer er de som kjører Garmin sine (kanskje spesielt siste generasjon). Tilsvarende problemer kjenner jeg flere som har hatt med Stages (og muligens andre tilsvarende design). Jeg nevnte det så vidt i mitt originale innlegg uten å gå i dybden. Alle disse designene har utskiftbare batterier (samme som Quarq-krankene jeg nå bruker har). Det vil alltid være en potensiell svakhet, som for flere generasjoner av Garmin Vector, Stages etc, også for mange brukere har vist seg å bli en høyst reell svakhet i praksis. Vanninntrengning, kortslutninger, osv. Assioma er annerledes. All elektronikk og (oppladbart) batteri sitter inne i disse pod'ene. Etter elektronikken settes inn, blir poden trykkfyllt med epoxy, og lading skjer via magnetkontakt. Det skal jo rett og slett ikke være mulig å få vanninntrengning i den designen, med mindre man punkterer epoxy-blandingen på noe vis. Jeg har aldri hørt om noen som har problem med de heller. Så designen er god i teorien, og ser ut til å fungere i praksis 
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
09/06/2019 12:56
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Stages gen 1 er kjent for å ha problemer med vanninntrengning. Gen 2 og 3 er ikke kjent for det problemet. Så selv om det sikkert skjer så synes jeg det virker som du overvurderer problemet.
Jeg har gen 2. Ikke hatt måleren lenge, men ikke et eneste problem så langt. Ikke mistet signalet et eneste sekund.
Og jeg brukte mye tid før jeg kjøpte i å undersøke om den hadde klare svakheter.
Ikke at jeg har noen særlig formening om Stages er bedre enn andre alternativer. Og skal man ha på begge sider kan man kanskje like gjerne gå for andre løsninger. En-sidig synes jeg Stages er genialt. Veier lite. Ingen typisk slitedel og er veldig enkelt å få satt opp.
|
|
|
[Re: perbaa]
09/06/2019 13:40
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hvorfor bruke mange tusen på wattmåler i en slitedel som pedaler faktisk er skjønner jeg ikke. Har aldri tenkt denne tanken. Før jeg kjøpe Favero hadde jeg syklet 5 år på de samme Look Keo pedaler. Om Favero pedaler er mere holdbare vet jeg ikke. Det vil jo tiden vise. De virker robuste.
|
|
|
09/06/2019 13:56
|
sirsondre
Fersking
|
Fersking
Batteriløsning har jeg også tenkt en del på, og her virker løsningen til Favero overlegen. Ser at P2M har tilsvarende batteriløsning på NG-modellene, men disse er vesentlig dyrere enn NG Eco som bruker myntbatterier med gummideksel.
Pedalhuset til Favero skal også kunne byttes ut, og ettersom all elektronikken sitter i akslingen/pod'en vil jeg ikke tro det koster fryktelig mye.
Når det gjelder nøyaktighet og pålitelighet har også Assioma fått veldig mye skryt, ikke minst fra Shane Miller og DC Rainmaker. Vektlegger deres anmeldelser og meninger høyere enn det meste annet av tilbakemeldinger man kan ramle over på nett. Ser at måling i krank/spider kan være mer robust og nøyaktig, men når disse to gutta for gode for pedalene velger jeg å ta det med i vurderingen.
Stages har jeg lest mye rart om, for ikke å snakke om Garmin sine pedaler. Holder meg derfor unna disse.
Bytte av kranklager er ikke mer styr enn at jeg må innom den lokale sykkelsjappen, prisen av bytte er heller ikke noe problem. Men ettersom sykkelen min er ny innebærer det bytte av deler som knapt er brukt (kranklager, spider, krankarmer). Dette slipper jeg med pedalene.
|
|
|
[Re: Havre]
09/06/2019 14:12
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
[...]Så selv om det sikkert skjer så synes jeg det virker som du overvurderer problemet.
Har ikke prøvd å lage noe problem ut av det, men påpeke forskjeller i design. Den ene designlikheten mellom alle wattmålere jeg kjenner folk som har hatt problemer med, er batteriluker med o-ringer. Synes det er verdt å påpeke den designen kontra Favero sin (som jeg synes har en overlegen design slik sett). Selv er jeg over på to ulike wattmålere med batterideksel og o-ringer, og som jeg også nevnte, jeg har ikke hatt noe problem med slike design selv. Hvorvidt designen er ett problem eller ei lar jeg den potensielle kjøperen vurdere selv.
|
|
|
[Re: perbaa]
09/06/2019 14:17
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor bruke mange tusen på wattmåler i en slitedel som pedaler faktisk er skjønner jeg ikke. Så vidt meg bekjent er det vel ingen steder du i dag kan sette en wattmåler som ikke enten er 1) en slitedel 2) en del som ikke nødvendigvis er kompatibel med sykkelen du har om 5år. I min bok er en wattmåler en del som enten slites ut, eller blir utdatert (nytt gruppesett, inkompatibel krank) som stort sett alle andre komponenter på en sykkel i løpet av n sesonger.
|
|
|
09/06/2019 14:23
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Pedaler er ikke noe slitedel. Og i alle fall ikke på en landeveissykkel. Vil tro de fleste pedaler overlever mange sykler. Assioma inkludert. Det kjipe med wattpedaler er at det tar 20 sekunder å stjele en del til 5000-10000kr. Så man blir litt paranoid når man tar landeveissykkelen på jobb.
|
|
|
09/06/2019 14:56
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Det var en medvirkende årsak til at jeg solgte mine. Tanken om å kunne flytte pedaler mellom sykler er god.
Men i realiteten bruker jeg SPD 90% av tiden på CX'en min. Så i praksis var det ikke en funksjon jeg benyttet meg av. Det ble en wattkrank på CX istedet.
Så når jeg bygde ny landeveisykkel var ikke prisen på å kjøpe ny krank med/uten wattmåler mer enn prisen jeg fikk for pedalene når jeg solgte de brukt. Så da ble det slik, og som en bonus sparte det en del gram samtidig.
På jobben brukte jeg forøvrig en slik OTTOLock. Pleide å dra den gjennom venstre pedal når jeg hadde wattpedaler. Fordeler og ulemper. Gjør det ikke like enkelt å stjele pedalene, men det "flagger" jo sykkelen som en sykkel med dyre komponenter..
|
|
|
09/06/2019 16:58
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Som du selv har påpekt. Alle design har svakheter. Med Favero har man risikoen for at man får problemer med pluggen. Samt at oppladbare batteri alltid svekkes over tid. Mulig det går an å enkelt bytte de ut?
Nå har jeg ingen formening om Stages er bedre enn Favero, men utifra hva jeg kan lese meg frem til så påpeker du en «designsvakhet» som i realiteten ikke påvirker produktet.
Nå skjønner jeg hva som kommer til å skje neste gang jeg sykler i regn selvsagt.
|
|
|
09/06/2019 17:26
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Har en stages gen2 som tok fullstendig natta etter en regntung ritthelg i Danmark. Latt den tørke nå, og virker som om den har blitt frisk igjen. Men bekymringsfullt at litt vannsprut trenger inn i batterihuset så lett. Tror jeg må kjøre noen runder elektrikertape rundt krankarmen for å hindre at det skjer igjen.
|
|
|
|
|