Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( )

Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) #2471891 23/03/2018 07:56
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne men føler at jeg hører til her...

Alt tyder på at jeg har ME så jeg må nok legge syklingen(livet) på hylla... Men jeg har et lite håp om at jeg kan klare å sykle litt, hvis jeg holder pulsen og muskelbelastningen på et minimum. Så jeg vurderer å bytte ut sykkelparken med en sykkel som egner seg til det formålet. I beste fall kan det bli en fin Randonneur med lett utveksling, det har jeg jo hatt lyst på uansett. Jeg har sett litt på Soma Doublecross og selvfølgelig Surly sine alternativer. Jeg er også veldig usikker på hjulstørresle så vil gjerne høre erfaringer og synspunkter rundt det. Må ha permanente skjermer og minst 35mm dekk.

Hvis jeg orker å legge ut de andre syklene mine for salg og får ok priser så kan budsjettet bli ganske romslig men jeg vet ikke hvor mye penger jeg vil legge i et så usikkert prosjekt så tenker i utgangspunktet å holde det ganske fornuftig. Også med tanke på at den må kunne parkeres i offentligheten.

El-sykler har jeg ikke orket å se på enda. Finnes det noe som har et snev av sjel og klassiske linjer og ikke koster 50k?

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2471924 23/03/2018 09:25
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: skubisan

El-sykler har jeg ikke orket å se på enda. Finnes det noe som har et snev av sjel og klassiske linjer og ikke koster 50k?

Cube ser jo absolutt ikke så verst ut!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2471942 23/03/2018 10:18
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Det som ramler ned i mitt hodet er "dopingmotoren" noen er tatt med.
Vivax ASSIST, ser det ut til den heter.
Ikke veldig billig, dog.

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: gare] #2471966 23/03/2018 11:06
MariusN Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: gare

Cube ser jo absolutt ikke så verst ut!

4499 British pounds =
49 270.8667 Norwegian kroner ICON_LAUGH

Men ja, bare for humoren sin skyld.

Hva med å finne en gravel/randoneur/touring sykkel med litt oppreist sittestilling og sette på bafang krankmotor og skjule batteriet i rammeveske?

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2471978 23/03/2018 11:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
...en fin Randonneur med lett utveksling... permanente skjermer og minst 35mm dekk... et snev av sjel og klassiske linjer og ikke koster 50k?

Trist å høre at du kan være syk.

Om du tenker i retning av elegant el-sykkel, er Orbea Gain D20 et alternativ som oppfyller dine kriterier. Koster penger, men ikke 50k.

Road.cc: Orbea’s Gain e-bike looks just like a normal road bike but packs 250w motor

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2471990 23/03/2018 12:26
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Den Orbea'n var fin. Men sporty sykling er jo helt utelukket så da blir det litt meningsløst med sporty sykkel. Formålet må bli å komme seg ut og gjerne ha et annet mål enn syklingen i seg selv. Samt å holde kroppen litt i gang. Jeg ser for meg noe tradisjonelt og pent ala dette.

Jeg har en gruskverner med Bafang potensiale men jeg har ikke energi til å gjøre ombyggingen selv og den trenger uansett ny gaffel pluss en del annet så jeg vil heller begynne på nytt og kjøpe en ferdig sykkel med eller uten batteri. Eventuelt kjøpe et rammesett og flytte over noen av komponentene fra gruspoteten hvis jeg finner ut at motor ikke er nødvendig.

Men er det noen som har erfaring med 650b på landevei eller rando/touringsykkel? Jeg har veldig trua men må ha minst 60cm ramme og synes at det kan se litt rart ut med så små hjul og jeg trives jo godt med 700c.

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2472032 23/03/2018 14:33
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Lykke til Skubisan - Hold på humøret !

Skulle jeg hatt en sykkel med annet formål enn å henge over styret ville jeg tenkt en variant av caferacer. Uten at jeg har fulgt med dukker det stadig opp sykler som folk har lagt masse arbeid i og hvor prisen ikke reflekterer arbeid og deler. Et eksempel på litt garasjecustom er tråden under "Årgangssykler og deler - Swithun Winner".

Eller en racer med oppreist sittestilling, denne sakset jeg kjapt fra Finn, ganske kul :-)
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=115925537

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2472141 24/03/2018 09:16
olechr Offline
More than words
More than words
Trist at du har blitt syk.

Du bør sterkt vurdere en elsykkel. Det vil gjøre syklingen enklere for deg og da har du mulighet til å være med på kortere turer sammen med andre.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2472148 24/03/2018 10:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg krysser fingrene for at du blir bedre og at det ikke er så alvorlig som du frykter, men er helt enig med Ole Christian at el-sykkel trolig vil være til stor hjelp og glede for deg.

Er redd en nydelig, klassisk sykkel med el-assistanse må bli custom- og/eller selvbygg.

Den Orbea'n var fin. Men sporty sykling er jo helt utelukket så da blir det litt meningsløst med sporty sykkel.

Vil bare for ordens skyld si at selv om Orbea Gain D20 har et sporty utseende, kommer den med 40 mm dekk originalt, har fester for heldekkende skjermer og bagasjebærere, rimelig lett utveksling, og er tiltenkt nettopp sykling til glede og opplevelse. Den er altså det vi gjerne kaller en eventyrsykkel, som fører arven fra randonneur-syklene videre. Sittestillingen behøver ikke være aggressiv. Så om du først vil ha bukkestyre, er den ikke nødvendigvis for sporty.

Jeg har merket meg at den ligger på rundt 2.500 pund i UK og er dermed under eller på nivå med langt mindre elegante doninger. Belønnet med pris for design og innovasjon. Kommer også i svart og oransje.

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2472155 24/03/2018 11:12
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for gode ønsker!

EmilZipp: Caferacer er kult og da dukker det opp noen flere "stilige" el-sykler også. Salsa Vaya har stått på ønskelista i ti år men den er ganske lik Kona'n jeg har nå.

olechr: Jeg sykler nesten alltid alene uansett, med kronisk sykdom så er det umulig å forholde seg til andre. Det er kun dagsformen som styrer og alt må være spontant. En halvtime venting på andre eller stress for å holde en avtale kan være nok til at tanken er tom før man er igang.
Men ja, el-sykkel kan nok være lurt. Og jeg bor på toppen av en bakke.

Sepeda: Du sier noe, med skjermer fra Honjo og potent stem så er den anske midt i blinken.

Men er det ingen som har erfaring med 650b? Det er vel ikke store forskjellen så burde nok ikke henge meg opp i det.

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2472159 24/03/2018 12:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er enkelte på forumet som bruker 650b Road Plus og er godt fornøyd. Håper du hører fra dem.

Jeg tenker på det samme selv, men for min del er 650b nyttig først når dekkene blir virkelig brede - over 2.0".
- Bysykling: Lettrullende ballongdekk som G-One Speed (Big One) for enkel forsering av trikkeskinner og fortauskanter.
- Terrengsykling: Terrengdekk på 2.1" og bredere.
- Vintersykling: Plass til grove piggdekk som ISP for det mest krevende føret.

Foretrekker i utgangspunktet 700c og med plass til 35-40 mm eller mer på 700c, er 650b mindre aktuelt for min del. Og ja, 650b på store rammer er ikke alltid like elegant.

Finnes forresten el-sykkel med 650b og bukkestyre - Raleigh Mustang Comp, som er mer tradisjonell enn Orbea'n.

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2472160 24/03/2018 12:24
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Kjipt å høre at du har blitt syk. Håper du er en av de som opplever bedring etter hvert. Jeg stemmer med de som sier el-sykkel. Du vet jo omtrent hvor mye du orker, for min del hadde jeg ikke ofret stil en tanke. Det er stilig nok at du kan ut å sykle. Kjøp det stiligste av det ustilige.

Terskelen for å komme seg på sykkelen er lavere med batteri. Du vet at du ikke trenger å bli dødsliten, samtidig som man kan bli det hvis man vil. Kjøpte el-sykkel for å bruke til jobb istedenfor bil i høst. Har syklet stort sett hver dag i vinter når jeg har hatt muligheten. Det hadde jeg aldri giddet hvis jeg ikke hadde elsykkel selv om det bare er ei mil hver vei.

Jeg har fått mange flere sykkelturer i vinter enn jeg ellers ville fått grunnet el-sykkelen. Jeg kunne tenke meg at det samme vil du kunne oppleve hvis du kan leve med at den ikke er så pen.

Det aller beste er at det er veldig lett å porsjonere ut de kreftene man har den dagen. Har man få trenger man ikke bruke stort. Har man litt kan man skru av strømmen og leke litt med folk på normale sykler.

mvh OveR

Redigert av OveR; 24/03/2018 12:38.
Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2472210 24/03/2018 22:12
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Kjedelig å høre at du er blitt syk og kjenner dessverre alt for godt til dette selv. Har selv en slags revmatisme og har denne vinteren innsett at sykkelkarrieren går i dass. Jeg har selv allerede gått over til å bruke El sykkel litt og synes det funker veldig greit. Kona har en hardtail fra cannondale jeg har brukt endel. Jeg synes nå at stisykling gir mest glede og vil gjerne kjøpe en El fulldemper snart. Savner rulleøktene mest faktisk. Ser liten vits med elsykkel på noe slikt.

Eneste virkelige drawbacket med El sykkel er at man får god hjelp i bakker, mens på flatene kommer man fort opp i 25km i timen og da blir det kun en veldig tung sykkel. Men ønsker lykke til med valget. Jeg har landevei med 650b og kan anbefale dette. Man får en sykkel som er komfortabel på det aller meste.

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: Lid] #2472215 24/03/2018 22:33
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Lid
...man får god hjelp i bakker, mens på flatene kommer man fort opp i 25km i timen og da blir det kun en veldig tung sykkel.

Verdt å merke seg at den nevnte Orbea Gain D20 er 13-14 kg og f.eks. den mer kostbare Focus Project Y skal være under 12 kg... Nye tider. For syklister med helseplager er det topp.

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: Lid] #2472326 25/03/2018 19:52
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Lid
Kjedelig å høre at du er blitt syk og kjenner dessverre alt for godt til dette selv. Har selv en slags revmatisme og har denne vinteren innsett at sykkelkarrieren går i dass.

Kjipt å høre at du er syk også. Jeg skal til revmatolog i april. Er usikker på om jeg skal håpe på at de finner noe der eller ikke men har fått ganske mye leddsmerter og andre smerter i beina i det siste.

Men godt å høre at det er flere som bruker elsykkel og lever godt med det. Jeg har sett på det som et enormt nederlag og kun aktuelt hvis behovet for en skikkelig lastesykkel hadde dukket opp. Får bare jobbe litt med de mentale barrierene.

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2472538 26/03/2018 18:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Håper som sagt at du blir bedre, og dersom du blir det og fortsatt er nysgjerrig på Road Plus, er gjerne Breezer Doppler verdt et blikk.

Breezer Doppler Team

Breezer Doppler Pro

Er svak for disse skjønnhetene. RS685 eller Ultegra-hendler på Team , så er du i mål ICON_SMILE Evt. oppgradere til hydraulikk på Pro.

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2480966 04/05/2018 10:39
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

https://spinn.no/sykkel/elsykler/dbs/dbs-urban-el-herre-2018-bafang-antrasitt-73125-p0000117120

Denne er jo litt halv-sexi og den eneste el-sykkelen jeg har funnet som har en marginal appell. Men den finnes ikke på DBS sine sider og på Spinn hadde de ikke hørt om den. Hvis den allikevel eksisterer, er det noen som kan uttale seg om spec på motor og batteri og aventuelt andre ting? Claris er vel ok?

Sepeda: De der er fine men det ser ikke ut som Birk tar inn den modellen.

Redigert av skubisan; 04/05/2018 10:42.
Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2480997 04/05/2018 12:34
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Synes Geero sine modeller også er fine:

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2481132 04/05/2018 22:11
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Skubi; Hva med å montere bafang motor på vanlig sykkel?

Batteriløsningen blir jo lik som på den du la inn bilde av over her..

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: nordfonn] #2481136 04/05/2018 23:01
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: nordfonn
Skubi; Hva med å montere bafang motor på vanlig sykkel?

Batteriløsningen blir jo lik som på den du la inn bilde av over her..

Hvorfor ødelegge en fullt fungerende sykkel?

Re: Handicapsykkel (Randonneur... eller el-sykkel :( ) [Re: skubisan] #2481385 06/05/2018 19:53
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Se på Ridgeback e-flight Di2. Kan det være noe?

https://www.ridgeback.co.uk/bikes/city/e-flight/e-flight-di2

Mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Moderator  support, Valentino