Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: yolo] #2495031 02/07/2018 09:51
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Trenger ikke så mye klær selv om det er kaldt ICON_SMILE
https://www.dagbladet.no/kjendis/deltok-...kutten/69979739

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: vortex surfer] #2495032 02/07/2018 09:55
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: vortex surfer

Talentløst å la gruppen gå på Fagernes, der ødela arrangør for mange.

Spennede å lese folks erfaring med et så tøft ritt, men hva betyr dette?

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: Red Devils] #2495038 02/07/2018 10:19
yolo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Red Devils
Trenger ikke så mye klær selv om det er kaldt ICON_SMILE
https://www.dagbladet.no/kjendis/deltok-...kutten/69979739

Idioten Løke hadde både jakke, lue og hansker på seg da jeg syklet forbi han på Flya. Fyren bør beskyttes mot seg selv. Useriøst av arrangør å slippe han til. Hadde i tillegg en RangeRover rett bak seg som lå midt i veien og ikke slapp forbi syklister. Det var vel av typen "følgebil" som rittet ikke tillatter.

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: aug11x] #2495040 02/07/2018 10:21
yolo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: aug11x
Tetpuljen skal være pålagt å stoppe i Fagernes slik at folk skal få kle seg før Valdresflya. Det virker som at puljen han snakker om ikke fulgte dette. I 21:15-puljen var det også mange som kjørte rett igjennom, da sprakk det helt opp.

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: yolo] #2495043 02/07/2018 10:22
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Løke-stuntet er så patetisk at jeg har ikke ord. Og så på akutten etterpå selvfølgelig, hva trodde han? JR tenker vel at all PR er god PR...

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: aug11x] #2495049 02/07/2018 10:32
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: aug11x

Talentløst å la gruppen gå på Fagernes, der ødela arrangør for mange.

Edit: du fikk bedre svar før meg. Men ja, den gikk før det hadde gått 3 minutter. Evt satt jeg ny kretsrekord i pissing i Fagernes sentrum. Gjetter at ca halve tetfeltet + klarte å karre seg med, men noen (meg inkl) måtte kjøre maks en god stund for å ta de igjen, og sånn sett fikk rittet preget av dette. Nå er det å være oppmerksom en del av konseptet av idrett, men her ble nok tiden for snau for mange..

Redigert av Oddefa; 02/07/2018 10:39.
Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: pharynx] #2495050 02/07/2018 10:36
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pharynx
Løke-stuntet er så patetisk at jeg har ikke ord. Og så på akutten etterpå selvfølgelig, hva trodde han? JR tenker vel at all PR er god PR...

Forsto det som de var skeptisk og ønsket å stoppe han, eller satte noen krav i alle fall (som sikkert ikke ble fulgt he he). Mener de sa noe på høyttaler ved start der, men mulig jeg husker feil.

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: pharynx] #2495053 02/07/2018 10:42
yolo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: pharynx
Ja, du har sikkert rett. Men tror ikke misnøyen er liten blant de mer seriøse deltakerne som nå får sin imponerende prestasjon assosiert med det jævla Løke-støntet. Ble litt ufrivillig snakkis underveis, møtte ikke på noen som syntes at dette var god PR eller kult stunt. Men hans analfabetiske menighet på instagram virker å være fornøyde... "Glæm jante loven kjør på!"

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: yolo] #2495057 02/07/2018 10:48
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Trist å bli husket som Farmen-Løke og Borat-Løke når du faktisk har hatt en god idrettskarriere.

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: Oddefa] #2495061 02/07/2018 11:10
T
TNO Offline
Avhengig
Avhengig
T
Etter det jeg hørte gikk feltet fire minutter etter første stopp på Fagernes. Det ble ikke fløytet slik det skulle. Det var flere som fikk bilpes opp tilbake til feltet fra arrangør. Dette fra en som mistet teten på Fagernes

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: TNO] #2495074 02/07/2018 11:48
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Hyggelig dele et piss med deg Oddefa;-)
Jo det var forsøk på bilpes for å bli kjørt opp igjen, tullete i seg selv.
Men bilen økte farten så mye at det var bare de tre på støtfangeren som klarte å henge med, og det etter at jeg hadde samlet alle helt bakfra.. utakk er verdens lønn:-(
Men skitt samma, nå er det glemt. Og bare sår skulder og skrubbsår sitter igjen som midlertidige men. (Og alle hullene i klærne og skraper på sykkelen..., Neida NÅ er jeg over det;-))

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: yolo] #2495107 02/07/2018 13:41
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Jeg kjørte for andre gang i år, trodde ikke noe kunne bli så kaldt som fjoråret, men der tok jeg feil, uten vest og hansker bommet jeg allerede fra start. Fikk kledd på meg på Fagernes, men ikke nok til å takle fire kuldegrader, jeg kom meg uansett forbi Randsverk uten varige mén.

Når det gjelder rittet sitter jeg også med inntrykk at feltet var veldig nervøst i starten, jeg satt mye midt i og der var det bremsing hele tiden. Dette kan vi forsåvidt takke oss selv for, da det konstant var en haug med syklister i motsatt kjørefelt på vei fremover i feltet som presset seg inn hver gang vi møtte bil. Valgte tilslutt bare å legge meg bakerst i feltet, der var det roligere, mistenkte uansett at det ikke kom til å skje stort før Beitostølen.

Jeg var blant de som hadde "følgebil", dvs at mamma stod klar på Fagernes og Randsverk med klær/mat/drikke. Dessverre ble det rot på Fagernes, da jeg ikke trodde hun hadde klart å kjøre forbi feltet, så jeg lette forgjeves etter sekken min i de hyllene. Tilslutt hørte jeg at hun ropte og jeg fikk da tak i flasker, vest og hansker, men da hadde åpenbart teten dratt avgårde. Jeg hørte noen rope "1 minutt" men aldri noe mer, etter noen minutter med hardkjør klarte jeg dog å hente feltet som heldigvis tok det relativt pent en liten stund.

Stoppen på Randsverk ble ikke like kaotisk, men jeg fikk heller ikke der med meg noe signal om at man hadde lov til å kjøre videre, der var det dog kun sekunder om å gjøre, det var tross alt litt lysere slik at jeg så hva som foregikk.

I fjor var det en helt annen kustus på de obligatoriske stoppene, for det første praktiserte de 4 minutter i stedet for 3 minutter, og de startet tiden først etter at sistemann i feltet kom inn til stoppen. Det var også klare og høye meldinger om tidsbruk. personlig synes jeg det burde vært 5 minutter målt fra sistemann, hva er poenget med dette stresset? Spesielt på Fagernes er det jo mørkt og masse folk. Folk får jo ikke akkurat hvilt seg i form pga 120sek lengre stopp heller. Sånn som det var i år tipper jeg det tok rundt 1,5min fra sistemann i feltet satte foten i bakken på Fagernes til de første begynte å dra avgårde.

Til tross for at jeg slet med mageknip, kvalme, hodepine, to vonde knær og en vondt fot så hadde jeg på magisk vis bein som fungerte utrolig godt. Med kun 6 enkeltryttere som hadde stukket fra oss ved litt ulike tidspunkt foran, kom vi 5 mann samlet til Sognefjellshytta. Og det var på det tidspunktet jeg virkelig fikk nytte av å ha "følgebil", alle bortsett fra han ene i gruppa hadde fått langet flasker opp Sognefjellet, så vi slapp unna med at jeg og han tok en lynrask stopp hos mamma som stod klar med flasker (hadde ekstra til han som ikke fikk langing). Her skulle jeg ønske at JR gjorde noe ala det de gjorde på fellesstarten i Styrkeprøven i år, en ekspresstopp for de raskeste der det er linet opp flasker og gel langs veien, da kan man få med seg det man trenger ila sekunder.

Ned Sognefjellet tok vi igjen en rytter samt at vi ble tatt igjen av tre vi hadde kjørt fra opp fjellet da vi pisset i bunn av bakken. Kjørte da samlet til mål som en ganske stor gruppe(9), men føltes litt rart å skulle jakte på lederne da vi var en stor gruppa fordi vi hadde samlet oss i tidsfri sone, det ble dog kjørt kontrollert og vi var aldri i nærheten av noe som helst. Jeg lurer dog på hva som hadde skjedd om vi hadde kommet et par minutter bak vinnerne i mål, jeg vet jo at en av de brukte litt over 17min i tidsfri sone, mens vi brukte nesten 22min.

Jeg kommer til å gi tilbakemelding til JR ang. de obligatoriske stoppene, jeg kommer også til å ytre ønske om flasker på Sognefjellet, da det er i en helt avgjørende fase for teten og fordelen ved å ha langere er stor. Om mange nok sier ifra så vil det forhåpentligvis bli lyttet på.

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: DBrodshaug] #2495120 02/07/2018 14:22
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg har også gitt tilbakemelding på pause avviklingen, og fått tilbakemelding om at de skal sjekke opp i det.
Problemet er vel at vi vil kjøre rittet på en annen måte enn både arrangør og flertallet av syklistene vil. En kunne kanskje hatt tre puljer, med en seeding evt. Det er litt mye tull i så store felt.

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: DBrodshaug] #2495127 02/07/2018 15:28
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: DBrodshaug
Kjørte da samlet til mål som en ganske stor gruppe(9), men føltes litt rart å skulle jakte på lederne da vi var en stor gruppa fordi vi hadde samlet oss i tidsfri sone, det ble dog kjørt kontrollert og vi var aldri i nærheten av noe som helst. Jeg lurer dog på hva som hadde skjedd om vi hadde kommet et par minutter bak vinnerne i mål, jeg vet jo at en av de brukte litt over 17min i tidsfri sone, mens vi brukte nesten 22min.

Spennende rapport! Men dette skjønte jeg ikke... Hva er tidsfri sone?

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: Øyvind V] #2495128 02/07/2018 15:42
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Kjørte da samlet til mål som en ganske stor gruppe(9), men føltes litt rart å skulle jakte på lederne da vi var en stor gruppa fordi vi hadde samlet oss i tidsfri sone, det ble dog kjørt kontrollert og vi var aldri i nærheten av noe som helst. Jeg lurer dog på hva som hadde skjedd om vi hadde kommet et par minutter bak vinnerne i mål, jeg vet jo at en av de brukte litt over 17min i tidsfri sone, mens vi brukte nesten 22min.

Nøytralisering av tid ned største delen av Sognefjellet. Dvs en kjørte igjennom en tidtaker litt ovenfor Turtagrø (Oscarshaug) hvor tiden "stopper" og en ny nede i Fortun hvor tiden "starter" igjen. Dette for å motvirke galematias kjøring nedover. De gjør det samme i den ene nedkjøringen i La Marmotte.

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: yolo] #2495139 02/07/2018 17:49
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Ja første 4 mila var ekstremt nervøse, folk lå 2 i bredden i motadgående kjørebane og skviset seg inn når det kom møtende biler, som skapte trekkspilleffekt og velt bakover. Hadde arrangøren hatt litt guts hadde de disket 1/3 av feltet.
Har aldri opplevd noe slikt tidligere, antar at det var en større andel av folk som stresset med tid/seier i år. Det kunne vært en idé å splitte opp i ytterligere en gruppe, med seeding og 14t tidsmål.
Når det er sagt, sa folk at det var akkurat likt i 21:15-starten også.

Create the problem and sell the solution
Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: DBrodshaug] #2495157 02/07/2018 18:38
M
Moldis Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Ned Sognefjellet tok vi igjen en rytter samt at vi ble tatt igjen av tre vi hadde kjørt fra opp fjellet da vi pisset i bunn av bakken. Kjørte da samlet til mål som en ganske stor gruppe(9), men føltes litt rart å skulle jakte på lederne da vi var en stor gruppa fordi vi hadde samlet oss i tidsfri sone, det ble dog kjørt kontrollert og vi var aldri i nærheten av noe som helst. .

Var vel meg dere tok igjen ned fra Sognefjellet. Men nå er jo jeg episk dårlig nedover. Kan tro jeg var lykkelig når jeg så dere akkurat var i ferd med å dra i bunn når jeg kom ned. Var veldig greit å slippe å ta siste delen aleine ICON_SMILE

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: yolo] #2495169 02/07/2018 19:08
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Opplevde også i år starten som veldig stresset, med mye bremsing og mange situasjoner. Det var et velt etter et par km i 21.10-starten, så ut som to som gikk ned. Det er synd, for det burde være unødvendig å ha det så kaotisk i starten når man skal holde på til lunsjtider dagen etterpå. Den første mila er den delen av JR som jeg gruer meg til ICON_BLUSH

Fikk et inntrykk av at det ble større puljer i år enn tidligere til Fagernes, kanskje flere som syklet raskere i år.

Jeg ser også at jeg glemte det siste punktet om det norske værs innebygde ironi: mens jeg hutret meg ned mot Randsverk i kulda hadde jeg sola tidvis 100% vinkelrett rett i synet - uten at det føltes som om den varmet noe som helst ICON_WINK

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: yolo] #2495170 02/07/2018 19:11
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: yolo

Nede ved Vågavatnet var det bare velstand og rullekjøring med en Follo-gruppe inn til Lom.

Er ganske sikker på at den gruppa tok meg igjen akkurat da jeg kom ned til Vågåvann. Jeg hadde oransje overdel/svarte armer og var mest opptatt av indre monolog, så jeg hengte meg egentlig aldri på

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: Oddefa] #2495173 02/07/2018 19:29
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Oddefa
Sitat: Øyvind V

Nøytralisering av tid ned største delen av Sognefjellet. Dvs en kjørte igjennom en tidtaker litt ovenfor Turtagrø (Oscarshaug) hvor tiden "stopper" og en ny nede i Fortun hvor tiden "starter" igjen. Dette for å motvirke galematias kjøring nedover. De gjør det samme i den ene nedkjøringen i La Marmotte.

Aha... Lurt. Har spekulert litt på hvordan folk klarer å komme helskinnet ned der.

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: Øyvind V] #2495189 02/07/2018 20:42
anerz Offline
Veteran
Veteran
Mange felles opplevelser å lese her. Synes det gikk greit til Fagernes både fartsmessig og klesmessig. Fikk på løse ermer(Sportful no-rain), vest og de-feet handsker siste km før toppen av Filefjell. Somlet litt før fant posen på Fagernes, fikk puttet tynn vindjakke, buff og barer/gel over i trøya samt pisset. Hadde også en 0,5 med cola i posen så helte den over i den tomme sykkelflaska da ikke tok sjansen på rekke fylle på matstasjonen tilfelle kø. Kom meg på sykkelen og ser store deler av feltet er på vei oppover veien, men kommer meg opp og har kontakt med halen i løpet av få minutter.
Ser på Strava flyby og ut fra hva jeg oppfatter går det 3minutter før de første begynner å røre på seg, men jeg står nesten 4minutter selv. Men ser at enkelte sykler ut før de andre beveger seg.
Opplever det som behaglig reise opp til Beitostølen der farten øker, men sitter med tet gruppen over valdresflya. Tok aldri på meg buff eller jakke da jeg syntes det var varmt nok selv da jeg ser 0 grader på gpsen ved Besseggen. Hadde jeg bare her vært føre var og tenkt på utforkjøringen så hadde kanskje resten av rittet blitt annerledes. Litt småsvett og minusgrader ned til randsverk ble til hakking av tenner og ukontrollert risting av styret. Fikk dog på meg vindjakke 1 mil fra randsverk men tok ikke sjansen på å fikle med buffen.
På randsverk tenker jeg at det går på sikkerheten når jeg rister så fælt, og går for å få igjen varmen i stedet for å bli med videre.
Angrer i ettertid på at jeg ikke husket at det gikk oppover etter randsverk og mulighet for å hente tilbake litt kroppstemperatur før siste nedkjøring mot vågåvatnet. Hadde vært moro å blitt med inn til Lom og sognefjellet.
Ble i stedet som oddefa skriver over gjennforent med klubbkompis og tok turen videre i tur tempo med solid vaffelstopp på Sognefjellet.
Kanskje jeg forøsker igjen neste år, god tid å bestemmes seg på ICON_SMILE

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: vortex surfer] #2495195 02/07/2018 21:10
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Problemet er vel at vi vil kjøre rittet på en annen måte enn både arrangør og flertallet av syklistene vil. En kunne kanskje hatt tre puljer, med en seeding evt. Det er litt mye tull i så store felt.
Det forstår jeg, kanskje er flasker/ekspresstopp mye å be om, men litt mere tid og orden på de obligatoriske stoppene tror jeg alle hadde vært fornøyd med.

Sitat: Moldis
Var vel meg dere tok igjen ned fra Sognefjellet. Men nå er jo jeg episk dårlig nedover. Kan tro jeg var lykkelig når jeg så dere akkurat var i ferd med å dra i bunn når jeg kom ned. Var veldig greit å slippe å ta siste delen aleine ICON_SMILE
Det stemmer nok, skulle jo bare mangle at vi venta i bunn, du passerte vel toppen 10sek før oss ellerno.. I fjor ble jeg frakjørt ned fjellet, men gruppa venta i bunn, følte det var skikkelig realt gjort. Nå ville heldigvis han ene Foss-rytteren kjøre rolig ned så da ble det litt lettere å få med alle på det. Det passet meg perfekt, føler at det finnes mer passende tidspunkt å pushe grensene sine nedover.

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: yolo] #2496485 09/07/2018 13:10
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Bedre sent enn aldri, her er mitt bidrag til oppsummeringen av hvordan det var å tråkke JR i år: http://www.sykkelerik.com/2018/07/09/rittrapport-jotunheimen-rundt-29-06-2018/.

Sees forhåpentligvis i både Lærdal, i Sogndal og langs HELE løypa i 2019!

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: Sykkel-Erik] #2496581 10/07/2018 07:23
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sykkel-Erik
Bedre sent enn aldri, her er mitt bidrag til oppsummeringen av hvordan det var å tråkke JR i år: http://www.sykkelerik.com/2018/07/09/rittrapport-jotunheimen-rundt-29-06-2018/.

Sees forhåpentligvis i både Lærdal, i Sogndal og langs HELE løypa i 2019!

Nydelig skrevet som alltid Erik, både morsomt og informativt. Du så jo jævla sterk ut da der du lå i front.

Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole [Re: anerz] #2496597 10/07/2018 08:00
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
La det være helt klart. Værmessig så var årets JR et unntak. Det var faktisk ikke en sky på himmelen på hele rittet, og det er noe av forklaringen på at det var så kaldt både på Filefjell og på Flye.
Det er på tide å røpe hva som er rittets egentlige utfordring: Partiet mellom toppen av Valdresflya og matstasjonen på Randsverk.
Uansett vær og føreforhold så blir det strekket veldig kaldt. Man kan nesten ikke pakke på seg nok klær! Jeg er også av den oppfatning at matstasjonen på Randsverk bør flyttes tilbake til Lemonsjøen. Grunnen til dette er at rett etter Randsverk går man inn i en motbakke på ca. 4 km. Denne motbakken er den første bakken som gir noe varmeproduksjon siden Valdresflya, og det gjør det lettere å stoppe på matstasjonen uten å tenke på å bryte. Vanligvis er det 10 grader varmere når man kommer ned fra LEmonsjøen og starter kjøringen mot Lom langs vannet. Slik var det også i år, og jeg mistenker at det blir det også neste år.
JR dreier seg ikke bare om å kjøre fortest, det dreier seg også om å ta strategiske valg i løypa. Det dreier seg om å legge en rittplan, og motstå viljen til å endre planen (uavhengig av kulde eller andre smerter).

For min egen del fikk jeg kjenning med Runners Knee (ironisk, ikke sant?) allerede på Filefjell, og stadig tetting av luker frem mot Fagernes gjorde det ikke noe bedre. Opp til Beitostølen gikk det greit å tråkke med en fot og la den andre følge med, men opp Flye holdt det på å sprekke i hodet mitt. Det var grisevondt. På toppen av Flye var det på med Gabbajakke, en buff rundt skallen og tykke langrennshansker. Det gjorde at jeg hadde god kontroll på kroppstemperatur ned mot Randsverk (hvor jeg har brutt to ganger før pga kulde). Etter en kort (ja, det er mulig) stopp på Randsverk, der jeg fikk i meg Ibux, så var smertene litt mindre og jeg kunne kjøre helt greit frem til Galdesanden. Derfra og opp til Sognefjellet så var det tungt. Alle smertene hadde gjort at jeg hadde glemt å få i meg næring. Det gav meg en unnskyldning til å stoppe ved inngangen til Bøverdalen og nyte utsikten. Finnes det flottere dalføre i verden?? Vaffelkø på Sognefjellet førte til en 5 minutters stopp der. Pri ble å kjøre kontroller til mål, og det gjorde vi på 15.44. Målet var under 15 timer, men det får vi ta neste år.
Skjeggekara fra Kløfta gjennomførte med en eller annen form for stil. Uten min gode venn Bjørnar Friis Pettersen hadde dette kunne gått dårlig, men gjensidig støtte og kameratskap har en tendens til å trumfe det meste.

Vi sees neste år :-)

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino