Nedlagte/pausede ritt 2018
|
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018
[Re: knutspeed]
04/09/2018 09:42
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå vet for eksempel kao her på forumet litt mer hvorfor Brumunddal endte opp med å arrangere Bukkerittet, men husker jeg rett så var det vel Skeikampen/Hotellet som tok initiativ til NCF om å arrangere ritt der og de anbefalte Brumunddal. Og slik ble det vel da, selv om det finnes mer lokale klubber og ganske store også som Lillehammer. Lågen er vel nyere klubb men de er vel muligens enda mer "lokal". Vet ikke om det finnes noen Gausdal klubb.
Men skjønner jo at dette slet på arrangørene i Brumunddal, og husker jeg rett så var vel Kao, Valdis m.flere som jobbet med dette. Kao flyttet jo nærmere Oslo og har vel hatt 0 mulighet for å følge opp dette.
Når det gjelder Trysilfjellet/skistar så har vel de funnet ut at de sitter på en gullgruve i form stisatsingen og selv om det også koster så er det administrativt lettere en å arrangere ritt. Tenker fortsatt at hvis klubben hadde sagt, VI vill arrangere så hadde ikke Skistar vært negativ til det tror jeg, med de ønsker vel ikke å gjøre arbeidet. Sånn sett var kanskje Utflukt og påfølgende stisatsing drepen på rittsyklinga. For er ikke tvil at når en på fredag sykler hjem fra jobb over Glomma (Elverum) ser noe ekstremt mye mer biler med sykler på taket en for 4-5 år siden. Men samtidig så kan jeg ikke huske færre deltagere på ritt fra Trysil en siste 2-3 år. De 2 siste årene Varlitråkket (veldig morsomt ritt, mye finere en Trysilrittet spør du meg) ble arrangert var det nesten ikke noen fra Trysil med, og da var det klubbmesterskap også. Så komboen av liten interesse for rittsykling og økt interesse for "utfor" sykling også blant tryslinger har vel medført "rittdøden". Skistar vil tjene penger og ikke jobbe for hardt for det he he. Skjønner de jeg, og tenker at ballen ligger hos tryslingene og ikke de kommersielle aktørene. Men at Trysilrittet fortsatt lett kunne vært et middels stort ritt med 5-600 ryttere er jeg ikke i tvil om. Det var vel nesten 1000 på det meste ? husker ikke helt. Hadde vært kult hvis det er noen tryslinger/skistarfolk her inne som kunne sagt noe.
OlaA som var både rittleder for Trysilrittet og primus motor for Utfluktstarten i Trysil, er vel fortsatt godt plassert i Sogn, men hadde vært kult å høre hva han tenker om dette også.
|
|
|
[Re: Syklus]
04/09/2018 10:18
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Må det være brummundøler som arrangerer Bukkerittet på Skeikampen da?
Jeg ville trodd at 'sykkel-destinasjoner' som Skeikampen og Trysil burde ha bedre forutsetninger enn mange andre steder for å drive et sykkelritt, ettersom man har en hel destinasjon i ryggen som er interessert i å legge til rette for aktiviteter på deres destinasjon. Jeg forstiller meg at man vil kunne dra arrangementsmessige veksler på andre ressurser som finnes på destinasjonen?
Nei, det må slettes ikke være brumunddøler som arrangerer Bukkerittet, og såvidt jeg har skjønt er arrangementet tilbudt mer lokale klubber. Jeg har også skjønt at sterkt medvirkende årsak til pausingen/nedleggingen er at destinasjonen ikke lenger har så store ressurser til stede som kan hjelpe oss slik det var (og vi var helt avhengige av) den tiden jeg var en av brikkene i den lille kjernen som holdt på med dette.
|
|
|
04/09/2018 10:41
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Olav Thon har spytta inn masse penger på Skiekampen i mange år. Han skrudde igjen krana når han ikke fikk det som han ville ifb. utvikling av sentrumsområdet. Mange på Skeikampen Resort ble sagt opp. Så destinasjonen har ligget litt nede et par år. Nå har Thon likevel fått det slik han vill det, så kanskje begynner han å spytte inn penger igjen. Skal de utvikle destinasjonen så er jo slike ting som Bukkerittet en typisk ting å være med å sponse. Jeg tror det er håp for Bukkerittet om noen gidder å ta tak i det og starte opp prosessen med å få det opp å gå igjen. Noen som melder seg?
|
|
|
04/09/2018 11:35
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synd hvis Bukkerittet dør. Tror det må være favoritt rittet mitt med ganske klar margin!
|
|
|
[Re: Kriss]
04/09/2018 11:46
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synd hvis Bukkerittet dør. Tror det må være favoritt rittet mitt med ganske klar margin! Helt der opp for min del også, men fikk ikke testet PF/master varianten. Men den "vanlige" er en av de mest varierte trasene og helt klart et av få ritt hvor en sitter på grusveier og nyter naturen. Bortsett fra det strekket langs vannet, der var det alltid syk motvind og jeg slapp alltid gruppe inn på den grusveien og måtte tråkke alene..18 km/t på flat fin grusvei. Aldri hatt annet en motvind der. Savner den motvinden så blir med igjen hvis ritt der.
|
|
|
[Re: Oddefa]
04/09/2018 12:30
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: Kriss]
04/09/2018 12:38
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Synd hvis Bukkerittet dør. Tror det må være favoritt rittet mitt med ganske klar margin! Hvis mange nok av oss sender en melding til Skeilkampen Resort om at vi vil ha Bukkerittet tilbake, så vet de iallefall at det er etterspørsel etter det? :-) http://skeikampen.no/kontakt
|
|
|
04/09/2018 12:43
|
t-martin
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det finnes tryslinger som vet mer om ståa for Trysilrittet per nå enn meg, men prøver meg likevel: Rittet ble arrangert av Destinasjon Trysil (ikke Skistar), med støtte fra Trysil SK, Trysil Fotballklubb og Nordre Trysil IL. DT bruker nå sin kraft på å utvikle stitilbudet i Trysil. Når heller ikke Trysil SK har vist veldig stor iver i å ta mer ansvar for Trysilrittet, og det i tillegg ble problemer med løypevakter, bestemte man seg for å legge det ned/på is.
Det koster penger å arrangere ritt av denne størrelsen, og som mange andre slet Trysilrittet med sen påmelding/usikkerhet knyttet til økonomien. Da ble det nok vanskelig for DT å legge såpass mye ressurser i det - som ville gått på bekostning av stisatsing og andre prioriteringer.
Trysil SK har vel over 100 medlemmer, men tipper det er 15-20 som er aktive på treninger. De trener i stor grad mot (Store/Lille) Styrkeprøven. Det er lite fokus på terrengsykling/grusritt. De som har interessen for mer teknisk sykling, har i større grad snudd seg mot stisykling og sykling uten startnummer.
Jeg har syklet Trysilrittet alle år med ett unntak, og skulle gjerne sett det i gang igjen. Men er ikke veldig optimist med tanke på 2019, for å si det mildt ...
|
|
|
[Re: Oddefa]
04/09/2018 13:09
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synd hvis Bukkerittet dør. Tror det må være favoritt rittet mitt med ganske klar margin! Helt der opp for min del også, men fikk ikke testet PF/master varianten. Men den "vanlige" er en av de mest varierte trasene og helt klart et av få ritt hvor en sitter på grusveier og nyter naturen. Bortsett fra det strekket langs vannet, der var det alltid syk motvind og jeg slapp alltid gruppe inn på den grusveien og måtte tråkke alene..18 km/t på flat fin grusvei. Aldri hatt annet en motvind der. Savner den motvinden så blir med igjen hvis ritt der. Pathfinder'n i 2016 og 2017 inneholder mye mer sti og er vesentlig mer krevende enn gamle vanlig løypa. Før meg opp som løypelegger så skal jeg lage tidenes stiritt :-)
|
|
|
[Re: erling]
04/09/2018 13:22
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Før meg opp som løypelegger så skal jeg lage tidenes stiritt :-) ..... for de som liker ???
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: t-martin]
04/09/2018 13:39
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det finnes tryslinger som vet mer om ståa for Trysilrittet per nå enn meg, men prøver meg likevel: Rittet ble arrangert av Destinasjon Trysil (ikke Skistar), med støtte fra Trysil SK, Trysil Fotballklubb og Nordre Trysil IL. DT bruker nå sin kraft på å utvikle stitilbudet i Trysil. Når heller ikke Trysil SK har vist veldig stor iver i å ta mer ansvar for Trysilrittet, og det i tillegg ble problemer med løypevakter, bestemte man seg for å legge det ned/på is.
Det koster penger å arrangere ritt av denne størrelsen, og som mange andre slet Trysilrittet med sen påmelding/usikkerhet knyttet til økonomien. Da ble det nok vanskelig for DT å legge såpass mye ressurser i det - som ville gått på bekostning av stisatsing og andre prioriteringer.
Trysil SK har vel over 100 medlemmer, men tipper det er 15-20 som er aktive på treninger. De trener i stor grad mot (Store/Lille) Styrkeprøven. Det er lite fokus på terrengsykling/grusritt. De som har interessen for mer teknisk sykling, har i større grad snudd seg mot stisykling og sykling uten startnummer.
Jeg har syklet Trysilrittet alle år med ett unntak, og skulle gjerne sett det i gang igjen. Men er ikke veldig optimist med tanke på 2019, for å si det mildt ...
Takk for veldig bra og avklarende svar. Av en eller annen grunn så tenker jeg DT og Skistar som det samme, men skjønner nå at det ikke er det.
|
|
|
[Re: oddivar]
04/09/2018 17:07
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Good times! YouTube ComaTours Dette var en annen tid. Alt var på en måte enklere og kravene mindre. Vi la en litt 'kjip' løype (som i dag nok hadde blitt stemplet som lett stiritt med anbefalt 100mm fulldemper) for å unngå vakter, ha en ok sikker løype kl 03:00 med maglite tapet på styret og raskt kunne komme til / ut med hjelp ved behov. I tillegg, mossemarka er vel norges største myr så det var, den gang da, begrenset med muligheter for utvidelse av sløyfa. Tror ikke jeg hadde turt å arrangere noe slikt i dag. Hadde nok fått pryl i sosiale medier... Fantastisk. Var det i hovedsak lysløypa dere brukte? Deler av lysløypa var teknisk nok med 26", smalt styre og mer eller mindre vertikal styrevinkel. Sykkelinteressen våknet for sent til at jeg syklet 24h-rittet, men husker det var noen sporadiske klubbritt i lysløypa. Dette var med på å vekke sykkelinteressen i en stakkar *mimre mimre*
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
04/09/2018 17:55
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Good times! YouTube ComaTours Dette var en annen tid. Alt var på en måte enklere og kravene mindre. Vi la en litt 'kjip' løype (som i dag nok hadde blitt stemplet som lett stiritt med anbefalt 100mm fulldemper) for å unngå vakter, ha en ok sikker løype kl 03:00 med maglite tapet på styret og raskt kunne komme til / ut med hjelp ved behov. I tillegg, mossemarka er vel norges største myr så det var, den gang da, begrenset med muligheter for utvidelse av sløyfa. Tror ikke jeg hadde turt å arrangere noe slikt i dag. Hadde nok fått pryl i sosiale medier... Fantastisk. Var det i hovedsak lysløypa dere brukte? Deler av lysløypa var teknisk nok med 26", smalt styre og mer eller mindre vertikal styrevinkel. Sykkelinteressen våknet for sent til at jeg syklet 24h-rittet, men husker det var noen sporadiske klubbritt i lysløypa. Dette var med på å vekke sykkelinteressen i en stakkar *mimre mimre* Hah, sitter med en disc full av mimrebilder....
|
|
|
[Re: stosu]
04/09/2018 20:58
|
oddivar
Medlem
|
Medlem
Good times! YouTube ComaTours Dette var en annen tid. Alt var på en måte enklere og kravene mindre. Vi la en litt 'kjip' løype (som i dag nok hadde blitt stemplet som lett stiritt med anbefalt 100mm fulldemper) for å unngå vakter, ha en ok sikker løype kl 03:00 med maglite tapet på styret og raskt kunne komme til / ut med hjelp ved behov. I tillegg, mossemarka er vel norges største myr så det var, den gang da, begrenset med muligheter for utvidelse av sløyfa. Tror ikke jeg hadde turt å arrangere noe slikt i dag. Hadde nok fått pryl i sosiale medier... Fantastisk. Var det i hovedsak lysløypa dere brukte? Deler av lysløypa var teknisk nok med 26", smalt styre og mer eller mindre vertikal styrevinkel. Sykkelinteressen våknet for sent til at jeg syklet 24h-rittet, men husker det var noen sporadiske klubbritt i lysløypa. Dette var med på å vekke sykkelinteressen i en stakkar *mimre mimre* Stemmer; kjørte den store lysløyperunden. Var vel noen klubbritt der også ja, før de begynte å drenere & pukke. Nå er det grus i hele sløyfa. Noe asfalt også.
|
|
|
[Re: Oystein L]
04/09/2018 21:01
|
oddivar
Medlem
|
Medlem
Good times! YouTube ComaTours Dette var en annen tid. Alt var på en måte enklere og kravene mindre. Vi la en litt 'kjip' løype (som i dag nok hadde blitt stemplet som lett stiritt med anbefalt 100mm fulldemper) for å unngå vakter, ha en ok sikker løype kl 03:00 med maglite tapet på styret og raskt kunne komme til / ut med hjelp ved behov. I tillegg, mossemarka er vel norges største myr så det var, den gang da, begrenset med muligheter for utvidelse av sløyfa. Tror ikke jeg hadde turt å arrangere noe slikt i dag. Hadde nok fått pryl i sosiale medier... Fantastisk. Var det i hovedsak lysløypa dere brukte? Deler av lysløypa var teknisk nok med 26", smalt styre og mer eller mindre vertikal styrevinkel. Sykkelinteressen våknet for sent til at jeg syklet 24h-rittet, men husker det var noen sporadiske klubbritt i lysløypa. Dette var med på å vekke sykkelinteressen i en stakkar *mimre mimre* Hah, sitter med en disc full av mimrebilder.... Da får jeg vel si som Erik Elgen ville sagt; den disc'en vil jeg ikke se. Er vel kjapt noen av de klassiske buksene der (som de vel i Danmark kalte klovnebukser hvis jeg ikke husker historien til Båserud (?) helt feil). Og plutselig har du blanda inn noen sykkelbilder med noe av mer privat karakter, og da er'e igang.
|
|
|
[Re: oddivar]
04/09/2018 21:29
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Good times! YouTube ComaTours Dette var en annen tid. Alt var på en måte enklere og kravene mindre. Vi la en litt 'kjip' løype (som i dag nok hadde blitt stemplet som lett stiritt med anbefalt 100mm fulldemper) for å unngå vakter, ha en ok sikker løype kl 03:00 med maglite tapet på styret og raskt kunne komme til / ut med hjelp ved behov. I tillegg, mossemarka er vel norges største myr så det var, den gang da, begrenset med muligheter for utvidelse av sløyfa. Tror ikke jeg hadde turt å arrangere noe slikt i dag. Hadde nok fått pryl i sosiale medier... Fantastisk. Var det i hovedsak lysløypa dere brukte? Deler av lysløypa var teknisk nok med 26", smalt styre og mer eller mindre vertikal styrevinkel. Sykkelinteressen våknet for sent til at jeg syklet 24h-rittet, men husker det var noen sporadiske klubbritt i lysløypa. Dette var med på å vekke sykkelinteressen i en stakkar *mimre mimre* Hah, sitter med en disc full av mimrebilder.... Da får jeg vel si som Erik Elgen ville sagt; den disc'en vil jeg ikke se. Er vel kjapt noen av de klassiske buksene der (som de vel i Danmark kalte klovnebukser hvis jeg ikke husker historien til Båserud (?) helt feil). Og plutselig har du blanda inn noen sykkelbilder med noe av mer privat karakter, og da er'e igang. Den disc'en er ikke egnet for sarte øyne, dvs dine og elgens...  Hadde det ikke vært for at vi knipset mye fra ungdomslaget vårt hadde den blitt destruert. Klovnebukser på gamle bilder må vi nok leve med. Jeg har en igjen, brukes kun på rulla etter mørkets frembrudd
|
|
|
[Re: Oystein L]
07/09/2018 12:16
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Klovnebukser på gamle bilder må vi nok leve med. Jeg har en igjen, brukes kun på rulla etter mørkets frembrudd Få se!
|
|
|
[Re: larsb]
07/09/2018 13:52
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Klovnebukser på gamle bilder må vi nok leve med. Jeg har en igjen, brukes kun på rulla etter mørkets frembrudd Få se! 1- bruker ikke rulla enda 2- i mørket er alle katter (og klovner) grå
|
|
|
|
|