Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Nedlagte/pausede ritt 2018

Nedlagte/pausede ritt 2018 #2471442 21/03/2018 09:04
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Kopierer fra annen tråd. Kan være kjekt å vite hvilke ritt som er avlyst eller satt på pause i 2018 når sesongen planlegges.

- Skjebergrittet
- Skiptvedtrittet
- Krepserittet
- Knapperittet

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471471 21/03/2018 10:23
L
Lømo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Femundrittet

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471575 21/03/2018 16:35
Trofast Offline
Entusiast
Entusiast
Ulsteinrittet

Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS
Trond
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: Trofast] #2471581 21/03/2018 17:17
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Lofotrittet.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471586 21/03/2018 18:52
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Trysilrittet

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: chippo] #2471592 21/03/2018 19:26
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: chippo
Trysilrittet

Hvor ble der annonsert, - eller er det inside info?

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471608 21/03/2018 21:02
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Bare de som har forsvunnet fra i fjor eller tar vi med fjoråret?

Har fortsatt ikke kommet over at Askerrittet forsvant i 2017

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: Torshov-Simen] #2471616 21/03/2018 22:53
svegar Offline
Besatt
Besatt
Montebellorittet.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: svegar] #2471627 22/03/2018 05:59
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: svegar
Montebellorittet.

Så nettsiden er feil?!

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471642 22/03/2018 07:54
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Tror at både Trysil og Montebello går som planlagt. Jeg er forøvrig klar for å støtte opp om at absolutt alle ritt avlyses frem til reglene blir endret til fornuft. Regner med at ingen da løser lisens, og at forbundet går glipp av penger de har behov for...

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: bcbc] #2471645 22/03/2018 08:07
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: bcbc
Tror at både Trysil og Montebello går som planlagt. Jeg er forøvrig klar for å støtte opp om at absolutt alle ritt avlyses frem til reglene blir endret til fornuft. Regner med at ingen da løser lisens, og at forbundet går glipp av penger de har behov for...

Hva skulle det løse, når det er Staten og politiet som står bak de nye kravene? Sykkelforbundet har jo forsøkt å få ting enklere, men har ikke fått gjennomslag. En boikott vil jo ramme arrangørene og sykkelforbundet, og ikke de som styrer de nye reglene.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knuthaug] #2471647 22/03/2018 08:13
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: knuthaug

Hva skulle det løse, når det er Staten og politiet som står bak de nye kravene? Sykkelforbundet har jo forsøkt å få ting enklere, men har ikke fått gjennomslag. En boikott vil jo ramme arrangørene og sykkelforbundet, og ikke de som styrer de nye reglene.

Dersom de som har laget de nye reglene ikke ønsker at ritt arrangeres, har du rett, men jeg tror at alle blir pålagt å løse dette, da helse og aktivitet er så viktig for samfunnet, og med tilnærmet null registrerte syklister gjennom lisenser, vil noen måtte ta grep. Vet at forbundet ikke ønsker reglene, men tror det må markeres kraftig om en vil komme noe vei. Om dette er riktig, vet ikke jeg, men eneste jeg vet er at jeg ikke løser lisens, og at jeg kommer til å kose meg på sykkel i skog og på vei uten ritt som mål/aktivitet.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: bcbc] #2471652 22/03/2018 08:25
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K

Dersom de som har laget de nye reglene ikke ønsker at ritt arrangeres, har du rett, men jeg tror at alle blir pålagt å løse dette, da helse og aktivitet er så viktig for samfunnet, og med tilnærmet null registrerte syklister gjennom lisenser, vil noen måtte ta grep. Vet at forbundet ikke ønsker reglene, men tror det må markeres kraftig om en vil komme noe vei. Om dette er riktig, vet ikke jeg, men eneste jeg vet er at jeg ikke løser lisens, og at jeg kommer til å kose meg på sykkel i skog og på vei uten ritt som mål/aktivitet.

Jeg løser lisens primært for forsikringens skyld. Med grunnpris på 650 er det ikke mye å hente på å slippe engangslisens for slike som meg som kjører 3-4 ritt i året. Med færre ritt tilgjengelig som følge av de nye reglene, blir det enda mindre aktuelt å ha helårslisens dersom motivet kun er startavgift.

Det er egentlig ganske mye positivitet uansett - klubber som tar tak, og forsøker å bygge banker med sertifiserte vakter.

Satser på at NCF jobber videre. Det er litt drøyt å sette samme krav til vakter på landevei og terreng. Det er ikke mye behov for vakter for å dirigere trafikk på de rittene jeg frekventerer, som stort sett skjer inne i en skog eller på fjellet - og hvis det skulle være noen krav til de, ville et førstehjelpskurs egentlig vært mer riktig ICON_LAUGH

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471654 22/03/2018 08:31
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: knutspeed

Jeg løser lisens primært for forsikringens skyld. Med grunnpris på 650 er det ikke mye å hente på å slippe engangslisens for slike som meg som kjører 3-4 ritt i året. Med færre ritt tilgjengelig som følge av de nye reglene, blir det enda mindre aktuelt å ha helårslisens dersom motivet kun er startavgift.

Det er egentlig ganske mye positivitet uansett - klubber som tar tak, og forsøker å bygge banker med sertifiserte vakter.

Satser på at NCF jobber videre. Det er litt drøyt å sette samme krav til vakter på landevei og terreng. Det er ikke mye behov for vakter for å dirigere trafikk på de rittene jeg frekventerer, som stort sett skjer inne i en skog eller på fjellet - og hvis det skulle være noen krav til de, ville et førstehjelpskurs egentlig vært mer riktig ICON_LAUGH

Ok. Nå er jeg forsikret gjennom privatforsikringen, men er enig med deg om hvorfor en forsikrer seg. At ritt forgår på en god måte, og at man må vite hva man gjør rundt dirigering er jeg enig i, men når det ikke er mulig å få til ritt i klubber gjennom dugnad, må enten noe justeres på regelverket, eller at forbundet utdanner mange som gratis går inn og tar de potene som krever ekstra utdanning. Håper alle ritt kan gjennomføres som planlagt. Er vel ikke slik at ritt fra før går med dundrende overskudd. Ideologi, ildsjeler og dugnad er fundamentet, tror jeg:)

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: bcbc] #2471659 22/03/2018 08:37
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Håper alle ritt kan gjennomføres som planlagt. Er vel ikke slik at ritt fra før går med dundrende overskudd. Ideologi, ildsjeler og dugnad er fundamentet, tror jeg:)

Absolutt - og jeg tror egentlig de nye kravene gjorde at allerede utslitte ildsjeler ikke orker mer. Det var vanskelig nok å skaffe vakter før.

Noen som vet hvordan dette påvirker ritt som kjører etter GPS-spor, og fra før av ikke hadde vakter? Blir det noen endring der? Hvis ikke er det vel muligheter for at den typen ritt får en ny vår.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471679 22/03/2018 09:30
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Nordfjordrittet

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471687 22/03/2018 09:45
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed

Noen som vet hvordan dette påvirker ritt som kjører etter GPS-spor, og fra før av ikke hadde vakter? Blir det noen endring der? Hvis ikke er det vel muligheter for at den typen ritt får en ny vår.

Hvis du forutsetter at deltakere følge vegtrafikkloven (jfr. alt av vikeploktsregler) der traseen svinger innom offentlig vei vil det være problemfritt

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: bcbc] #2471695 22/03/2018 10:06
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Tror vi skal ta en titt på hva alle andre som skal utføre tilsvarende oppgaver må gjennom av kursing før vi latterliggjør disse nye kravene (har selv "Arbeid på veg", del 1, 2 og 3).
Mange terrengritt går innom offentlig vei, og tildels svært trafikkerte områder (ref. Grenserittet), og vaktkravene der skiller seg ikke mye fra et landeveisritt eller vakt rundt en fyr med spade i veikanten.

Da undertegnede syklet rundt på DBS Winner og drømte om orntli' racer (eller egentlig mest lett MC) gikk det med 500 liv i trafikken i Norge. Nå er trafikken flerdoblet, og det går med rundt 100 liv.
Dette har ikke skjedd av seg selv. Det må tenkes sikkerhet i alle ledd, også sykkelritt (som har gått på nåde alt for lenge...).

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: Oystein L] #2471702 22/03/2018 10:17
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Oystein L

Tror vi skal ta en titt på hva alle andre som skal utføre tilsvarende oppgaver må gjennom av kursing før vi latterliggjør disse nye kravene (har selv "Arbeid på veg", del 1, 2 og 3).
Mange terrengritt går innom offentlig vei, og tildels svært trafikkerte områder (ref. Grenserittet), og vaktkravene der skiller seg ikke mye fra et landeveisritt eller vakt rundt en fyr med spade i veikanten.

Da undertegnede syklet rundt på DBS Winner og drømte om orntli' racer (eller egentlig mest lett MC) gikk det med 500 liv i trafikken i Norge. Nå er trafikken flerdoblet, og det går med rundt 100 liv.
Dette har ikke skjedd av seg selv. Det må tenkes sikkerhet i alle ledd, også sykkelritt (som har gått på nåde alt for lenge...).

Hei. Mener ikke å latterliggjøre kravene, og mener jeg ikke gjør det, men registrerer bare at sykkel og det meste av idrett i Norge baserer seg på dugnad, og at dette resulterer i at det blir meget vanskelig å fortsette med dugnadsjobbingen. Dette medfører bortfall av ritt, mindre rekruttering, mindre penger, etc....
Mener bare at de som har satt dette i gang ikke har tenkt på at det er en vesentlig faktor at alle ritt må fortsette som før, bare med økt sikkerhet. Dette lykkes de ikke med når så mange ritt ikke kan avholdes, og da må de foreta seg noe, om de fortsatt sykkelritt.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471703 22/03/2018 10:24
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Var i kontakt med Trysilrittet 28/2 og fikk bekreftet at det ikke blir arrangert i år. De skulle da sørge for å få det strøket i terminlista.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: bcbc] #2471704 22/03/2018 10:28
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Dette ble diskutert en del i "NCF konkurs?"-tråden. Krisemaksimering har liten sannsynlighet for suksess.

Realiteten er at de som står for kravene ikke har noe engasjement for sykling i det hele tatt, og at de ikke nødvendigvis ser det som noen ulempe i det hele tatt dersom rittilbudet blir redusert til en brøkdel. Det ville være like sannsynlig med "mission accomplished", en gledelig nedgang i forstyrrelser av normal trafikkavvikling slik nøkkelpersoner der ser det.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: bcbc] #2471705 22/03/2018 10:29
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Mener bare at de som har satt dette i gang ikke har tenkt på at det er en vesentlig faktor at alle ritt må fortsette som før, bare med økt sikkerhet. Dette lykkes de ikke med når så mange ritt ikke kan avholdes, og da må de foreta seg noe, om de fortsatt sykkelritt.

Tillater meg å tro at Samferdselsdepartementet, Vegdirektoratet og Politiet setter hensynet sikkerhet og generell veitrafikk langt foran folkehelse, sykkelsport og økonomien til klubber/forbund (det overlates til andre departementer og institusjoner).
Tviler så mange der i gården ser på vegbanen som en optimal trenings- eller konkurransearena, så de mister nok ikke nattesøvnen om mange sykkelritt forsvinner.
Tror det er så enkelt (og brutalt) at de arrangement som ikke kan tilpasses dagens sikkerhetskrav ikke vil ha livets rett.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: Oystein L] #2471707 22/03/2018 10:33
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Oystein L

Tillater meg å tro at Samferdselsdepartementet, Vegdirektoratet og Politiet setter hensynet sikkerhet og generell veitrafikk langt foran folkehelse, sykkelsport og økonomien til klubber/forbund (det overlates til andre departementer og institusjoner).
Tviler så mange der i gården ser på vegbanen som en optimal trenings- eller konkurransearena, så de mister nok ikke nattesøvnen om mange sykkelritt forsvinner.
Tror det er så enkelt (og brutalt) at de arrangement som ikke kan tilpasses dagens sikkerhetskrav ikke vil ha livets rett.

Du har nok dessverre rett i det, og jeg tror dette gjenspeiler mye annet i samfunnet, men tror nok man biter seg selv i halen som samfunn om noen ikke snart kan ha flere tanker i hodet samtidig.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471708 22/03/2018 10:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Synes debatten beveger seg inn på et sidespor. Overordnet må sikkerheten til de som sykler og andre trafikanter ivaretas. Klubber og arrangører bør kanskje omstille seg med å starte å tenke alternativt. Man kan jo kanskje leke med tanken om at flere klubber samarbeider om ritt sånn at byrden på den enkelte klubb blir mindre.

De fleste som har syklet en del ritt er nok enige om at sikkerheten fram til i dag ikke har vært god nok!

Folkehelse er intet argument med for dårlig sikkerhet.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471715 22/03/2018 11:04
M
MrAdHd Offline
Entusiast
Entusiast
M
Montebello er jo første norgescupritt ifølge sykling.no
og 1 min etter post kom meldingen på facebook om at det er avlyst...

Redigert av MrAdHd; 22/03/2018 11:05.

Blogg: http://roarsollie.net
Instagram: @roarsollie
Gutua29@http://rojanrundfahrt.no
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: MrAdHd] #2471716 22/03/2018 11:05
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: MrAdHd
Montebello er jo første norgescupritt ifølge sykling.no
og 1 min etter post kom meldingen på facebook om at det er avlyst...

http://www.montebellorittet.no/index.php?txt=nyhetsdetaljer&ident=501&lukk=1

Offisielt nå.

"Dessverre er det fra 2018 innført nye regler fra myndighetene og Norges Cykleforbund der alle vakter må ta kurs for å kunne stå trafikkvakt i traseene. Montebellorittet, spesielt på Konnerudsiden, har behov for mange vakter og vi makter ikke å fylle myndighetenes krav"

Redigert av bjerkseth; 22/03/2018 11:06.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471720 22/03/2018 11:09
M
MrAdHd Offline
Entusiast
Entusiast
M
Helgøyatråkket inn som erstatning kanskje...

Blogg: http://roarsollie.net
Instagram: @roarsollie
Gutua29@http://rojanrundfahrt.no
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471724 22/03/2018 11:35
T
t-martin Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Trysilrittet legges ned, ja. Vi i Østlendingen hadde sak om dette 9. februar.

Plussak, så du må være abonnent for å lese:
https://www.ostlendingen.no/sykkel/trysi...d/s/5-69-534087

Et lite sitat for ikke-abonnenter:
"Vi har investert mye penger i å arrangere Trysilrittet, men ser heller at vi ønsker å investere dette i andre typer arrangementer. Det er et økonomisk aspekt ved dette, og det faktum at vi må tilpasse oss markedet. I tillegg kommer de nye kravene fra Norges Cykleforbund når det kommer til kursing av vakter for å arrangere denne typen ritt. Det har gjort det betydelig mer utfordrende og dyrere å være arrangør, spesielt for små steder og små klubber, sier Olve Norderhaug i Destinasjon Trysil."

Leit at så mange kaster inn håndkleet nå. Hallingrittet har også varslet et års pause.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: sveinaa] #2471726 22/03/2018 11:39
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: sveinaa
Synes debatten beveger seg inn på et sidespor. Overordnet må sikkerheten til de som sykler og andre trafikanter ivaretas. Klubber og arrangører bør kanskje omstille seg med å starte å tenke alternativt. Man kan jo kanskje leke med tanken om at flere klubber samarbeider om ritt sånn at byrden på den enkelte klubb blir mindre.

De fleste som har syklet en del ritt er nok enige om at sikkerheten fram til i dag ikke har vært god nok!

Noe uenig med deg. Det bør være mulig å klare å ha to tanker i hodet samtidig når beslutninger tas. Helt enig i at sikkerheten ikke har vært god nok, og at det er bra med fokus på det.
God folkehelse = mye aktivitet. Mindre ritt resulterer i færre syklister. Sykling er en av de minst belastende aktivitetene man kan gjøre. Ritt, som f eks birken, har ekstremt stor betydning for vår mål med helse og form. Det store flertallet har det å fullføre noe som mål, og ikke å komme i diverse puljer, eller å bryte magiske tretimersgrenser.
Ønsker sikkerhet, men tror færre kommer til å sykle som resultat av færre lokale ritt, og mener noe må justeres for å få rittene på banen igjen. Løsningen er ikke at tungt belastede dugnadsmiljøer skal justere seg. Hadde det vært så lett, hadde rittene fortsatt blitt arrangert.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: sveinaa] #2471727 22/03/2018 11:40
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: sveinaa

At det kreves utdannede løypevakter for landeveisritt som går på trafikerte veier skjønner jeg godt etter å ha stått vakt ved Sognsvann under Oslo TRI og forsøkt å håndtere haugevis med hensynsløse og hissige bilister.

Men jeg har aldri sett eller opplevd en eneste farlig situasjon i trafikken i noen terrengritt, utenom i starten når det kjøres Masterbil. At nå flere terrengritt må avlyses pga dette nye regelverket virker for meg helt idiotisk og feilslått.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support