Her kommer noen forslag til sykkel med 24" hjul både med og uten demper som jeg har sett på. De har ikke like fancy utstyr som Scott, men jeg tror det er fine sykler:
Saracen Mantra 2.4 fikk jeg pris på 6000 fra Friksjon sykkel i høst og 2018-modellen skulle komme i november. Frog bikes har kommet med
Frog 62 MTB som koster 6800 hos
Bikeshop. Orbea MX 24 ser også ut som fine sykler (se
her); Jeg syns både Team utgaven uten demper og skivebremser som koster 4000 fra
Bikester, samt Disc og Trail Disc var fine. Til slutt har jeg også sett på White XC 240 Lite som ikke har dempegaffel, men skivebremser og koster 3500 for tiden hos
XXL.
Til slutt så syns jeg det bør bli slutt på barnesykler med trippelkrank; Det er ekstra vekt og kompleksitet som ungene ikke trenger. Kassett kan være enten
Shimano 10-delt 11-42, eller
Sunrace 10-delt 11-40/42/46 eller 8/9-delt 11-40. Frinav hadde også vært fint å unngå. Da mangler det bare skikkelige skjermer, samt gjerne skivebremser, så har ungene gode og praktiske sykler som kan brukes mange plasser. Få med fester for skivebremser og skiver så kan de som vil oppgradere og bytte ut/reparere, og vi slipper forhåpentligvis litt bruk og kast av barnesykler.