Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte krank fra SRAM Apex til Ultegra

Bytte krank fra SRAM Apex til Ultegra #2469899 13/03/2018 09:20
T
Trazor Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Jeg leker med tanken på å bytte kranken min fra SRAM Apex som jeg har i dag, til en av Ultegrakrankene som dukker opp på finn.no med jevne mellomrom.
Jeg har forstått at dette ikke er bare-bare, i og med at jeg det er et lager som må passe, den såkalte bottom bracketen. Her ser jeg at jeg per i dag har et GXP lager, mens Shimano i stor grad kjører BB30 (?)

Og så begynner forvirringen. Kan jeg bare bytte dette lageret uten videre problemer? Har sett at det finnes italienske og engelske gjenger, hva er vanlig? Vil BB30 gå rett i en ramme som har GXP lager?

Re: Bytte krank fra SRAM Apex til Ultegra [Re: Trazor] #2469918 13/03/2018 09:56
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Alle Shimano kranker har 24mm aksling, dvs ikke 30mm som BB30 egentlig bruker. Shimano er ingen stor fan av BB30, men mange rammer har BB30 eller PF30, og det brukes adapter for å Shimano-kranker til å passe

- Shimano krank passer ikke i GXP-lager (GXP er litt trangere på ene siden)
- Du må ha et nytt lager, f.eks fra Shimano, men også fra Chris King, Hope osv. Shimano sine er gode og billige, de andre er gode og dyrere
- det er uansett en god ide og bytte kranklager når du bytter krank

- Nytt lager må passe både ramme og krank. Det må passe Shimanos Hollowtech II. Akkurat hvilken variant kommer an på ramma
- Det er bare noen italienske sykler som har italienske gjenger, alt annet har i praksis britiske

Re: Bytte krank fra SRAM Apex til Ultegra [Re: Trazor] #2469923 13/03/2018 10:19
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Du trenger et hollowtech lager for landevei med bsa gjenger.
Ultegra eller dura ace vil passe.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no

Moderator  support, Valentino