Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rullemotstand 25mm vs 28mm

Rullemotstand 25mm vs 28mm #2469800 12/03/2018 20:50
Registrert: May 2013
Innlegg: 195
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Registrert: May 2013
Innlegg: 195
Er det noen som vet om det er betydelig forskjell i rullemotstand på Conti Grand Prix 4000 II i 25mm og 28mm. Gjelder på hjulsettet Reynolds Assault. Sykkelen står nå med Schwalbe Gravel One for allsidig bruk hjemme, men skal kanskje brukes på fjellsykling til sommeren og lurer på om jeg skal bruke 28mm som fulgte med eller om jeg bør sette på 25mm. Dekkene veier selvsagt litt ekstra og det spiller vel også inn.

https://reynoldscycling.com/collections/all-roads/products/assault-disc-brake?variant=41047973837

Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Crassus] #2469809 12/03/2018 21:17
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 407
Lucifer- Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 407
Du finner masse artikler på google rundt rullemotstand 25 vs 28mm. I testene finnes det underlag som gir fordelaktive utslag for begge bredder, men jeg tviler på at du vil merke noe særlig praktisk forskjell.

Jeg stod foran samme valget når jeg konverterte til tubeless i år og måtte ha nye dekk. Schwalbe Pro One i 25 eller 28. Jeg endte på 25 av den enkle grunn av at jeg sykler definitivt mest på landeveien (asfalt), og fordi det kan være litt trangt med ultegra felgbremser.

Hadde jeg skulle brukt sykkelen til noe annet enn asfaltsykling og vært sikker på at jeg fikk plass både foran og bak, hadde valget vært enkelt. Jeg hadde gått for 28mm ICON_SMILE

Redigert av Lucifer-; 12/03/2018 21:17.
Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Crassus] #2469818 12/03/2018 21:55
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
På Endurace med Reynolds Assault er det Schwalbe Pro One i slangeløst oppsett som gjelder om du vil ha lavest rullemotstand ICON_SMILE Gjerne 28 mm.

Flere interessante observasjoner her, om du ser den i sin helhet: What's The Fastest Road Bike Tire?

Conti er forresten klar på at GP4000S II har lavere rullemotstand jo bredere dekket er. Bekreftes av denne sammenlignende testen i Bicycle Rolling Resistance.

Om du primært skal klatre, vil gjerne vekt være av større betydning. Håper erfarne klatrere gir deg innspill ICON_SMILE

Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Crassus] #2469828 12/03/2018 23:27
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 388
K
krrm Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 388
DT Swiss har gjort noen målinger , nesten helt nederst på siden, med Conti GP4000 og kort oppsummert mener de at 28 mm er best under 35 km/t og 25 mm over. Neppe en uhildet aktør, så ta det for det det er verdt.

Men du verden hvor lyst jeg har på ERC 1100 hjulsettet deres, er bare ikke helt i stand til å forsvare prisen. Det ville jo vært over alle støvelskaft.

Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: krrm] #2469829 13/03/2018 00:54
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Interessant om betydning av luftmotstand versus rullemotstand, ref. din lenke til DT Swiss.

Jeg vet ikke stort om temaet, men har plukket opp at det er utforming av felg og dernest utforming av gaffel og ramme som vil avgjøre hvilken dekkbredde som gir minst luftmotstand.

Jeg sykler ikke på et nivå hvor dette er avgjørende og velger bredt for komfort og allsidighet ICON_SMILE

Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Crassus] #2469863 13/03/2018 08:16
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
28mm har større frontareal uansett hvordan man vrir og vender på det.

bicyclerollingresistance har også testet GP4000 23/25/28mm mot hverandre. Konklusjonen, fritt fra hukommelsen, var noe slik som at det ikke er nevneverdig forskjell i rullemotstand på 23 og 25mm, 28mm var best og tåler lavere trykk uten at rullemotstand øker noe særlig, og dette er spesielt en fordel på grovere asfalt, hvor da 28mm vil gi høyere komfort og like lav eller lavere rullemotstand som et knallhardt 25mm.
At den større bredden vil gi større luftmotstand i høye hastigheter høres plausibelt ut.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28

"Off-course, what will be won in the rolling resistance department, will be lost in the aerodynamics department. I'm not sure at what kind of speed this turnover point would be. This also depends greatly on the tire/wheel combo. A 28C tire on a rim that is designed for a 23C tire will perform poorer. "

Redigert av Hoaas; 13/03/2018 08:20.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Hoaas] #2469976 13/03/2018 13:32
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Hoaas
28mm har større frontareal uansett hvordan man vrir og vender på det.

Synes logisk uangripelig, og for alt jeg vet kan det være utslagsgivende for trådstarters Endurace og det store flertallet av tradisjonelle landeveissykler, men er ikke nødvendigvis avgjørende for alle moderne aerosykler.

F.eks. 3Ts Gerard Vroomen er klar på at den revolusjonerende 3T Strada er designet for 28-29 mm brede dekk og fungerer best aerodynamisk med brede dekk.

Mange interessant poenger i intervju med ham her: 3T Strada - Is this the future of road cycling?

På 3Ts hjemmeside er en enklere fremstilling:

All the pros – without exception – preferred the 30mm tire. They noticed no difference in speed, which makes sense because there isn’t any on the Strada – our wind tunnel testing has also shown there is no drag penalty for the bigger tire due to the frame design. But they all chose the 30mm tire based on a slight benefit in comfort.
3 Keys to Strada tire clearance

Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Crassus] #2470004 13/03/2018 14:54
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Jeg tipper at forskjellen på 25mm og 28mm dekkbredde mtp aerodynamikk uansett er så minimal at det ikke spiller noen rolle. Akkurat det punktet vil også spille størst rolle den sjeldne gangen du får vinden 100% rett i mot.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Hoaas] #2470391 15/03/2018 10:08
Registrert: May 2010
Innlegg: 263
P
Peters Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
P
Registrert: May 2010
Innlegg: 263
I Norge har vi stort sett veldig grov og dårlig asfalt. Dette taler for 28mm når det gjelder å minimere rullemotstand, redusere sjansen for punktering og høyest mulig komfort.

Som DT Swiss er inne på så skal man altså kjøre relativt fort før 25mm lønner seg pga av aero egenskaper.

Jeg tenker også at man ved valg av dekkbredde på landevei bør ta hensyn til ryttervekt. Er man lett så kan 25 mm være et mer naturlig valg.

Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Crassus] #2470595 16/03/2018 11:33
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Rullemotstand, luftmotstand og vekt påvirker alle ytelsen, men på ulike måter. Å se på én av faktorene (rullemotstand) isolert er vel neppe veien å gå frem, hvis målet ditt er å kjøre raskest mulig?

Aero
Som en tommefingerregel kan du se på ytre felgbredde. Du bør ha ett dekk som er "smalt nok" til felgen din. Reynolds assault har 25mm ytre bredde (iht. specs), og av hensyn til luftmotstand, bør du da holde deg til 25mm dekk (smalere går også ann, men ikke ønskelig for ditt bruk, slik jeg tolker det). Det viktige er den effektive (målte) bredden på den aktuelle felgen, som ikke nødvendigvis samsvarer 100% med merkingen produsenten setter på dekkene.

Rullemotstand
Bør da veies opp mot viktigheten av overnevnte. De lærde strides vel, og "de lærde" som betaler mesteparten av forskning på feltet heter vel typisk ting som Continental, Schwalbe, DT Swiss, Zipp, Specialized, eller lignende. Verdien av å lese at Continental mener rullemotstand er ekstremt viktig, eller verdien av å lese at Zipp mener aerodynamikk er ekstremt viktig er kanskje ikke så stor, men det får man avgjøre selv, og trekke slutninger deretter.

Vekt
Skal du sloss mot tyngdekraft er vekt av betydning. Hvor viktig er det egentlig? "De lærde" strides vel her også.

Den siste debatten jeg hørte av "de lærde" som kunne høres "litt" nøytral ut, var FLO cycling (aerohjulprodusent) som lot bestbikesplit kverne dataene sine (som "uavhengig kilde"-alibi). Så får man selv vurdere i hvilken grad man stoler på integriteten til bestbikesplit (eller algoritmene deres i det store og det hele). Men resultatet (basert på hukkommelse) var vel at ting skal bli ekstremt før vekt begynner å bli viktigere enn aero. Skal du sykle Alpe d'Huez, vil du basert på disse dataene mye heller ha 55mm aero-hjul enn lavprofil hjul som veier noen hundre gram mindre. Ting skal bli mye brattere før de grammene du sparer blir viktige nok til at du sparer tid ift. å bruke aerohjulene.

"De lærde" er vel stort sett kun interessert i forskning som dreier seg om å sykle raskest mulig i ritt. For sykling på fjellet (i noe jeg tolker som rekreasjon fremfor konkurranse, og noe jeg antar er grusveier?) ville jeg personlig valgt 28mm (av komfortmessige årsaker) dekkene i den forutsetningen at du skal bruke Conti-dekk. Men om ikke de Conti-dekkene er noe must, hadde jeg nok aller helst valgt å beholde de slangeløse G-one dekkene til den bruken. Bruker selv 35mm slangeløse G-one til "blandet sykling", og de er jeg strålende fornøyd med både på asfalt og grus.

EDIT:
FLO / BBS "forskningen" jeg referte til, har jeg tidligere kun hørt referert i podcast. Men googlet den frem, så den kan leses/vurderes om noen skulle ønske:

http://flocycling.blogspot.no/2014/01/flo-cycling-great-debate-aero-vs-weight.html

Og for de som ikke gidder lese hele, kan jeg paste resultatet de påstår for Alpe d'Huez. Så blir det riktig også, og ikke bare "basert på min hukkommelse":

Lettvekt "non-aero" hjulsett 1100g: 1:09.46
FLO 30/30mm 1624g: 1:09.44
FLO 90mm/Disc-hjul 2259g: 1:10.09

Aero-oppsettet med platehjul taper ca 20s opp Alpe d'Huez mot lette 1100g non-aero hjul. 30mm hjulet vinner over lettvekter-settet med 2s, til tross for at det veier 500g mer.

Kredibiliteten til FLO og BBS skal jeg som nevnt ikke mene så mye om. Utover at FLO er eneste produsent jeg har sett som offentliggjør hvordan de tester, når de tester produktene sine i vindtunnel. Det gir automatisk en form for kredibilitet hos meg. BBS vet jeg mange stoler på, men jeg har ingen erfaring med de selv. Og kredibiliteten i hvorvidt disse to selskapene er uavhengig fra hverandre får være opp til andre å vurdere, det aner jeg intet om.

Redigert av vviz; 16/03/2018 11:50.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Crassus] #2470598 16/03/2018 12:03
Registrert: May 2013
Innlegg: 195
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Registrert: May 2013
Innlegg: 195
Takker for mange og utfyllende svar! Dette er rekreasjonstur og komfort forsåvidt viktigere enn fart. Dette er i all hovedsak på asfalt i Dolomittene. Utgangspunktet er å bruke 28mm dekkene, for det var de som fulgte med før jeg satte på G-One for bruk i Nordmarka. Jeg var redd for at 28mm kunne bli litt tunge/trege for lange dager med asfaltsykling, men tolker det slik at det på ingen måte blir tilfelle. Har ikke syklet med 28mm før på asfalt, men setter de nok på og tar noen testturer i forkant.

På siden kan forøvrig G-One anbefales på det sterkeste, virkelig gode dekk til mixsykling. Sykler på 35mm G-One selv.

Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Crassus] #2470600 16/03/2018 12:19
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Jeg syklet Spania på tvers i fjor våres med 28mm på en Cannondale Supersix. Snittet 200 km om dagen med over 30 km/t i rullende fart. Tror det hadde gått saktere og vært mindre behagelig med 25 mm.

https://www.landevei.no/Nyheter/Turer/BARCELONA-SAN-SEBASTIAN


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Crassus] #2470604 16/03/2018 12:51
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: Crassus
Takker for mange og utfyllende svar! Dette er rekreasjonstur og komfort forsåvidt viktigere enn fart. Dette er i all hovedsak på asfalt i Dolomittene.


Skjønner. Jeg gjettet på "den norske" fjellheimen og derav grusvei. Personlig har jeg ikke prøvd 28mm landeveidekk, men har ett par Pro One i bestilling, så jeg får prøvd både 28mm og slangeløst i en smell. Har trua på det, målt i komfort ICON_SMILE Ellers skal det sies at 25mm GP4000 med slanger er potent det også ICON_SMILE Syklet to dager rundt Barcelona for ett par uker siden med 25mm GP4000. Her er en høyst uoffisiell test av hvor kapable 25mm GP4000 dekkene egentlig er, basert på mine subjektive erfaringer ICON_WINK

De fungerer utmerket. Spesielt når veiene så slik ut:


Fortsatt veldig bra når veiene så slik ut:


Og fortsatt ganske greit:


Vi tar det fortsatt med ett smil:


Enkel match for 25mm GP4000. Gøy å få sett "landsbygda" også.


Begynner å bli litt nervøs nå ja, har jo bare én CO2-patron med meg:


Jaja, Cyclocross-sesongen starter vel om ett halvt års tid, så kan jo ikke være feil å smått starte treninga:


Men ****** da RideWithGPS.com, hva slags sykkel tror du egentlig jeg har?


Åja, herlig! Dette kan du ikke mene RideWithGPS.com? La meg dobbeltsjekke med Google. Ja se der ja, Google mener også dette er anbefalt sykkelvei hjem. Hvem er vel jeg til å overprøve dere. Kom igjen Conti, dette klarer vi! Spiller jo ingen rolle at jeg bare har én CO2-patron med meg, jeg har jo uansett bare én reserveslange også. Den har ligget og gnisset i saddeltaska i over en sesong. Mon tro om den fortsatt er tett... Denne veien skal jo "bare" vare ca 3km og litt over 200 høydemeter.


Endelig på toppen! ICON_LAUGH Skivebremser på neste sykkel? Ja, tror det gitt..


Ugg, jeg som trodde jeg skulle få asfalt nå som jeg var kommet over fjellet.
[img]https://preview.ibb.co/keAQfH/undergang.jpg[/img]

Men jaja, åker fungerer det også:
[img]https://preview.ibb.co/hgwy0H/gress.jpg[/img]

Lærte ett par ting:
1) Ikke stol blind på ridewithgps.com eller Google til å planlegge lengre sykkelruter i områder du ikke er kjent.
2) 25mm Conti GP4000 kommer seg stort sett frem, og punkteringssikkerheten har jeg lite å utsette på (har aldri punktert på de faktisk, og dette er tredje sesongen jeg kjører den modellen).
3) Enkelte fjell forseres faktisk best med fly:
[img]https://preview.ibb.co/dgyp7x/ratpenat.jpg[/img]

Redigert av vviz; 16/03/2018 12:52.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Crassus] #2470606 16/03/2018 13:02
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Rå post! Og kliss lik mine erfaringer med 25mm GP4000. Blir 28mm GP4000SII på skiveraceren min i år, just because I can ICON_SMILE

Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: pharynx] #2470633 16/03/2018 16:04
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
GP4000sII tåler ufattelig mye juling, spesielt når det er nytt. Det er vel det åpne toppdekket som har tykkest gummi i rullebanen om jeg ikke husker rappgale.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Crassus] #2470644 16/03/2018 18:15
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
vviz tror du fikk frem poenget for de som har racer, endurance racer, cx, gravel og tenker de mangler noe i mellom de to siste, gøyalt innlegg og tommel opp for rå tur :-)


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: EmilZipp] #2470654 16/03/2018 19:43
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: EmilZipp
vviz tror du fikk frem poenget for de som har racer, endurance racer, cx, gravel og tenker de mangler noe i mellom de to siste


Hehe. Hver sin smak, lommebok og ønsker om tid til mekking. Jeg har to sykler, men planlegger å ha tre. Landevei, Cyclocross, stisykkel. Sistnevnte har jeg ikke enda, men har lyst på en for å kunne prøve meg på litt grovere terreng enn hva jeg har mulighet til med CXen.

Passe mengde sykler å vedlikeholde også, for min smak. Blir det fler er jeg redd det går med så mye tid til å holde de ved like, at det begynner å gå utover tiden jeg faktisk kan sykle.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: Crassus] #2470807 17/03/2018 20:30
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 106
S
StumpjumperM2 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 106
Hvis det er snakk om Reynolds assault le, som følger med Canyon endurace, så er de ca 30mm brede utvendig. Tror 28mm dekk er en bedre match enn 25mm.


RCC14311

2017 Canyon Endurace CF SLX
2016 Duratec R9 disc tandem
Re: Rullemotstand 25mm vs 28mm [Re: StumpjumperM2] #2470931 18/03/2018 20:29
Registrert: May 2013
Innlegg: 195
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Registrert: May 2013
Innlegg: 195
Takk, ja det er le versjonen. Var ikke klar over forskjellen, enda et argument for å benytte 28mm.


Moderator  support, Valentino