Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Avrevet korsbånd.

Avrevet korsbånd. #2469633 11/03/2018 21:57
jan357 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tryna ganske bra på randonee tur idag og kjente med det samme at noe alvorlig var galt. Ble fløyet ut med helikopter og undersøkelser så lang sier at ikke noe er knekt men korsbånd i venstre kne er revet av. Uvisst om skade på menisk.

Noen som har gode tips om hva jeg bør gjøre nå fremover og hva jeg kan forvente av rekonvalesenstid, når mulig å sykle, blir kneet 100? Når klarer jeg å gå? Osv..

Skal på mr til uka og har helseforsikring gjennom jobben som jeg håper gjør at behanlingsløpet skal gå mest mulig effektivt.

Tips og synspunkter mottas med takk! Er ganske stressa for at hele sykkelsesongen skal gå i dass og at dette betyr langvarig sofasliting.

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2469636 11/03/2018 22:22
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Ingen tips, men god bedring

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2469701 12/03/2018 11:08
jan357 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har brukt formiddagen til å få litt oversikt og da blir det MR i morgen og fastlegetime om en uke, for å få henvisning til ortoped på Ahus eller Ullevål.
Fikk gjennom bekjentskaper snakket gjennom saken med spesialist på Ahus og forstår at opptrening hos fysio er svært viktig. Så avgjøres det etterhvert om operasjon eller ikke. Operasjon skjer om så tidligst etter 2 måneder.
Har mulighet til å få gjennomført hele løpet privat men må si jeg er skeptisk.
Neste blir å finne en flink Fysioterapeut. Er dette grei skuring hos de fleste eller er det noen man burde gå til som er bedre?

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2469771 12/03/2018 18:42
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde en ganske omfattende kneskade i tenårene og vet faktisk ikke om jeg har korsbånd fordi det var mye væske og hevelse i kneet og det er vanskelig å se på unge pasienter. Som du sier så er det veldig viktig å følge opp rehabilitering. Men kneet mitt ble ikke bra før jeg begynte med landeveissykling noen år etter skaden.

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2469805 12/03/2018 21:03
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg rev av fremre korsbåndet i høyre kne for snart 20 år siden, i Södra Kurvan på Anderstorp. En kikkehullsoperasjon fikk renset ut litt menisksplinter og det ble konstatert at korsbåndet var helt av. Legen mente at siden jeg var så gammel (over 30 gitt) og ikke drev med noen "eksplosiv idrett" (typisk innebandy eller noe slikt) så gadd de ikke å prøve å skjøte sammen korsbåndet igjen. De har sikkert blitt flinkere på denne operasjonen på tjue år, så godt mulig at de gjør det bedre på ditt kne.

Dette skjedde i slutten av juli 1998 og jeg brukte et par måneder på å klare å bøye kneet i 90 grader. Jeg satt med vinkelmåler på sengkanten hver morgen for å se om det var noen fremskritt. Jeg husker at jeg var fullstendig deprimert og klarte ikke å se for meg at jeg ville kunne gjøre noen av de gøyale tingene jeg likte, på sykkel, mc eller bare til fots. Den første gåturen i skogen etter krasjen ble derfor en skikkelig seier. Litt plundrete å komme seg over større ujevnheter uten å kunne bøye kneet noe særlig, men dammit, jeg var utendørs og propellerte meg selv fremover!

I september var ny motorsykkel klar for uthenting, men da var jeg ikke kjørbar nok, så det ble byttelån i et par uker med en kompis. Han fikk kjøre flett ny Ducati, jeg fikk kjøre MGB. I september var kneet bra nok til at jeg kunne kjøre mc igjen, men med kneet på fotpinnen på rettstrekkene for å hvile det og ikke holde det kraftig bøyd for lenge om gangen.

Jeg drev med fysio også, men jeg husker ikke når jeg startet med det og når jeg bestemte meg for å være ferdig. Bare at jeg mente meg å være ferdig før fysioterapeuten mente at jeg var det. Innendørs trening var jo så kjeeedelig. Men jeg tror uansett at jeg drev med fysio et godt stykke inn i vinteren.

Siden dette skjedde med deg så seint som i går, så går jeg ut fra at du har det mye verre i dag enn det du trodde. Trauma-kneskader har det med å føles ganske levelige det første døgnet, før kneet blir stort som en håndball og alt stivner og man mest bare har lyst å amputere. Så all medfølelse herfra. ICON_SMILE

Veien videre? Alle jeg snakket med etter at dette skjedde sa at jeg ville oppleve at kneet ble ustabilt og at det ville gå ut av ledd innimellom. Jeg har nå levd nesten tjue år uten dette korsbåndet og kan konstatere at det har gått ganske bra så langt, og kneet har aldri hoppet ut av ledd.

Jeg har syklet ca 10000 mil på disse årene, pluss en god del timer på Fortius før jeg skjønte at vinteren også er sykkelsesong. Av disse 10000 milene har over halvparten vært på singlespeed, noe som angivelig skal drepe knærne. Konklusjon, sykling trenger ikke alle leddbånd på plass. Det er vel godt nytt? ICON_SMILE

Så da har jeg ikke hatt noen plager med kneet? Jo, litt innimellom. En heldags bilkjøring gjør f eks at kneet klager litt. (En hel dags sykling går derimot fint.) Og langrenn funker bare sånn passe. Frasparkene sliter på kneet. Det føles ikke som at låret får skjøvet leggen bakover uten at det sliter på hele kneet.

Konklusjon:
Du kommer til å ha det dritt i noen uker og så kommer det til å være pes i noen måneder og så kommer alt etter hvert til å funke fint igjen. Hvis du gjør som fysioterapeuten sier så tipper jeg at du sykler igjen i løpet av sommeren.

God bedring! ICON_SMILE

Re: Avrevet korsbånd. [Re: Dan] #2469842 13/03/2018 06:54
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sliter også med lange bilturer, flyturer og kino etc. Det kan faktisk bli helvetes vondt. Ellers har kneet fungert tilfredstillende i over 20 år. Men før jeg begynte med landevei så poppa kneet ut baklengs hele tiden.

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2470073 13/03/2018 21:05
O
oddivar Offline
Medlem
Medlem
O
Uff, den er lei. God bedring! -gikk på tilsvarende smell for endel år siden. Avrevet i venstre kne og særs lurvete i høyre. Valgte å droppe operasjon og det har funka helt greit. Var ganske kjapt tilbake på sykkern og har aldri vært noe spesielt på ball. Hadde en periode med dårlig stabilitet og gikk til fysio for stabiliseringstrening. Funka bra men sånn ca midt i behandlingen tok jeg en high-five med et tre (prøvde et vågalt spor. dumt) så da måtte jeg bruke litt tid på håndledd. Men, bank i bordet, det funker egentlig helt brillefint. Lange fly / bilturer har jeg ikke hatt problemer med. Står fortsatt endel på alpin med mega-skinne på begge kne (bein) på litt dølle ski men sånn har det blitt.

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2470253 14/03/2018 16:17
jan357 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for alle svar!
MR er tatt og tipper jeg får dommen på mandag. Håper bare ikke det er mer enn korsbånd som er skadet.
Er så smått igang med opptrening og merket umiddelbar bedring straks jeg begynte å røre på meg. Første mål nå er å klare å gå igjen.

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2470279 14/03/2018 19:34
Arne_And Offline
More than words
More than words
Har du fått noen øvelser av fysioterapeut? Jeg tok bakre korsbånd for mange år siden, og fikk endel "trim for eldre"-øvelser jeg skulle gjøre fire ganger om dagen den første tiden, først og fremst for å få tilbake bevegeligheten og få ned hevelsen. Den ene øvelsen er å sitte på gulvet og prøve å løfte hælen, den er bra både for bevegelighet og for å aktivere VMO-muskelen.

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2470413 15/03/2018 11:06
jan357 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har fått beskjed om å spenne muskelen på forsiden av låret for å holde den aktivisert. Det og å knipe med gluteus maximus.
I tillegg presser jeg helen ned liggende og en øvelse der jeg liggende på ryggen bøyer kneet så mye jeg klarer med helen i bakken og så tilbake. De to sistnevnte øvelsene har jeg lest meg til selv.

Skal på ny avtale hos klinikken imorgen og får se hva som skjer da.

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2470523 16/03/2018 00:38
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stå på. Drit kjedelig men sannsynligvis en svært god investering. Jeg har også klokketro på lett visping på ergometersykkel når du er i stand til det og etterhvert mengde(landevei). Tror det er veldig bra både for sirkulasjon, beveglighet og for å bygge opp muskulaturen uten stor belastning og med liten fare for å slå opp skaden ved tryning, feiltrening eller generell kløning.

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2470525 16/03/2018 04:57
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Jeg har avrevet og fikset korsbånd og har ingen problemer med sykling. Lange turer med bil sliter litt på meg og løping gir meg hevelse i kneet. Langrenn går fint.

Kirurgene vil ikke operere med mindre du blir plaget av at du ikke har korsbånd. Jeg opplevde det slik at hvis jeg sklei på beina vinterstid fikk jeg sabla vondt i kneet. Dette ble borte etter operasjon.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2470528 16/03/2018 06:26
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg tok korsbånd, sidebånd og menisk på ski. Jeg endte med å operere korsbåndet og funger i dag helt fint til alt (alpint, langrenn, sykling) utenom ballsport og jogging på asfalt.

Dog må det sies at det tok lang tid. Først opptrening uten korsbånd, som tok et halvt år og deretter nye måneder med opptrening etter operasjon.

Lykke til og blir bra, men belag deg på at det tar tid.

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2470616 16/03/2018 13:58
C
csc Offline
Medlem
Medlem
C
Jeg har røket og rekonstruert bakre korsbånd for over 20år siden og det gikk i sammen slengen noe menisk og litt leddbånd som ble strukket. Det er skjelden noe stort problem med kneet annet enn litt vondt, og det kan brukes som en (litt tynn) unnskyldning for diverse hvis man trenger det :-). Det tar lang tid så ikke planlegg et raskt comeback, ellers bør det ikke være noe problem.

Det har også skjedd svært mye med måten man opererer på siden midten av 90 tallet så det har blitt mye bedre og kortere rekonvalisens (jeg har fulgt litt forsiktig med på utviklingen siden jeg leste så mye om det en stund da på 90-tallet)

Jeg drev mest med ballspill/løping når det skjedde og konverterte til syklinge siden det var bedre for kneet. Også langrenn (dvs klassisk diagonal) er veldig fint til å bygge opp styrke i beinet sammen med sykling. Nå har jeg ingen problemer med løping heller, men holder meg unna ballspill og annen hall-idrett for det gjør mer vondt enn det er gøy etterpå. Kneet blir aldri 100%, men det blir godt nok til å bruke, det kan ta litt tid og bruk tiden godt til å gjøre øvelser du får underveis i opptreningen (det gjorde ikke jeg, så mye av det jeg har vondt av kommer av det)

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2470619 16/03/2018 14:18
jan357 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hvor lang tid tok det før dere klarte å gå uten krykker?

Idag hadde jeg min første skikkelige time med fysioen som presset meg på å få igang beinet. Klarte akkurat å trå beinet rundt på sykkel så nå blir det sykling på rulla hjemme. I tillegg skal jeg gjøre en haug øvelser for å øke bevegelighet i kneet og aktivisere muskler i låret.

Slik det føles så skal jeg klare å gå uten krykker over helgen. Det er ihverfall målet. Ulykken skjedde søndag.

Re: Avrevet korsbånd. [Re: jan357] #2470827 18/03/2018 05:57
C
csc Offline
Medlem
Medlem
C
Det tok lang tid, og det er så lenge at jeg ikke husker helt hvor lang, men det henger også mye sammen med måten man blir operert på. Så det er ikke nødvendigvis lett å sammenlikne uten at man hadde samme operasjon for å rekontruere korsbåndet.

Moderator  support