Burde sikkert tatt dette med legen eller dratt på legevakten men dropper det og håper heller at noen andre her har opplevd noe lignende og kan dele erfaringer.
Etter 1:07 av Torbert +1 på TrainerRoad i dag (dette blir i sett tre av totalt 4x15 min på 90% av FTP etter 30 sek sprint) opplever jeg plutselig at all kraft i beina forsvinner. Det er som om noen drar ut pluggen. Pulsen går fra 176 til 227 på kort tid (min makspuls er 204). I følge TrainingPeaks har jeg 1 min på 215 AVG og 226 på 5 sek når det står på som verst. Jeg tenker først at det er noe galt med pulsbeltet men når jeg kjenner på hjertet er det et helvetes trøkk. Jeg har ingen smerter og jeg er helt klar i toppen. Jeg har aldri opplevd noe lignende før.
Jeg tenker i noen sekunder at jeg skal fullføre økta, men kommer fort til fornuft og gir meg og pulsen går fort ned til 104. Hvilepuls er ca 50.
Jeg har ingen dramatisk økning i treningsmengde og har trent stabilt siste fem-seks år. Jeg har nylig tatt EKG, blodtrykk og blodprøver (utvidet helsesjekk via jobb hvert år) hvor alt er bra. Jeg er 39 år.
Jeg har gått med pulsklokke siden dette skjedde for syv timer siden. Stabil puls på 60-70 (jeg har en del unger som drar opp med jevne mellomrom) men det er ikke noe unormalt å se.
Håper noen har lignende erfaring og kan berolige meg med at dette er HELT normalt.
På forhånd takk.
Re: Skummel opplevelse på rulla i dag (hjerte\puls).
[Re: slanken]
#246942310/03/201818:35
Burde sikkert tatt dette med legen eller dratt på legevakten men dropper det og håper heller at noen andre her har opplevd noe lignende og kan dele erfaringer.
GÅ. TIL. LEGEN.
Edit: NÅ.
Redigert av fikse; 10/03/201818:36.
#246942710/03/201818:42
Helt normale symptomer på atrieflimmer som kan være en relativt godartet tilstand, men som må utredes for å utelukke potensielt alvorlige årsaker. I klartekst: Legebesøk ASAP
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
#246942810/03/201818:45
Jeg ville bare ha sett ann dette. Har opplevd det samme flere ganger selv (er 48 år og med ca tilsvarende treningsbakgrunn som deg, dvs ikke dramatisk økning). Har du nylig hatt en utvidet helsesjekk uten funn vil du med 99,99 % sannsynlighet ikke få nye funn på et EKG. Har tatt veldig mange EKG selv og har aldri hatt noen avvik. Jeg ville ha tatt dette opp ved neste helsesjekk. Men dersom det blir opptrer hyppigere, eller kommer med smerter eller sterkt ubehag, kraftløshet i armer eller bein eller at du føler deg uklar og svimmel, er det en ide å oppsøke lege tidligere. Men ville tatt dette som en vanlig legetime eller hastetime, ikke LV eller 113. Dette siste gjelder selvsakt ikke om høy frekvens (over 120) vedvarer eller at du får brystsmerter, da er det 113 som gjelder.
Redigert av altitude; 14/03/201810:33.
#247019914/03/201812:03
Når du beskriver at det var en skummel opplevelse, så er det virkelig noe du bør få undersøkt. Trenger absolutt ikke å være noe farlig. Men, få fastlegen din til å henvise deg til en hjertespesialist. Der kan de evt. ta en ekg, eller så må du gå med en måler som måler hjerterytmen din gjennom hele døgnet. Kan være greit å få undersøkt, istedenfor å gå å lure på om det også kommer til å skje en gang til.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
#247040215/03/201810:35
...og be om en EKG med belastning, f.eks mens du sykler på ergo-sykkel e.l. En EKG sier noe om hjertets tilstand akkurat der og da. Med belastning så får du en litt lengre måling, samt lagt litt press på hjertet mens det måles.
#247266027/03/201812:21
Takker for svar. Grunnen til at jeg ikke ville høre noe om lege og den slags var at dette var siste treningsøkt før Mallorca og det ville jeg jo ikke gå glipp av. Gikk forresten greit. 100 mil uten anfall.
Dro til legen da jeg kom hjem og har arbeidsEKG i morgen.
#247665316/04/201808:26
Fornuftig prioritering hvis du har en potensiell dødlig hjertefeil så er det bedre å vente til etter treningsleiren på Mallorca med å gå til legen, slik at du ikke får treningsnekt av legen.
Syklister er også guds utvalgte folk
#247838123/04/201814:35
Volvat har konkludert med at dette er wenckebach syndrom og at jeg skal komme tilbake om det blir skjer igjen (som forventet).
Vet egentlig ikke hva det er ennå. Husker bare dette fra brevet: "vanlig blant unge, godt trente utøvere".
For å spore av min egen tråd: Fastlegen sendte dette til sykehuset før jeg fikk sagt at jeg hadde forsikring. Jeg satte igang med private undersøkelser uken etter time hos fastlegen. Fikk senere brev fra sykehuset om at jeg hadde time der. I slutten av juni!
#247839623/04/201817:04
Så hvis det er type 2: https://en.wikipedia.org/wiki/Second-degree_atrioventricular_block#Type_2_(Mobitz_II/Hay)
Så var risikoen: "The medical significance of this type of AV block is that it may progress rapidly to complete heart block, in which no escape rhythm may emerge. In this case, the person may experience a Stokes-Adams attack, cardiac arrest, or sudden cardiac death. The definitive treatment for this form of AV Block is an implanted pacemaker."
#247853624/04/201808:26
Men å skille mellom type 1 og type 2 krever tilsynelatende EKG, altså legebesøk?
Uansett bra at det ikke var worst case scenario
Det kreves formodentlig en spesialist, henvisning til Hjertepoliklinikk og muligens også et belastnings-EKG litt avhengig av hvordan av-blokken manifesterer seg. Lenge siden jeg holdt på med ting relatert til dette, men jeg tviler på at dette er noe fastleger flest holder på med.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
#247864124/04/201813:16
Har hatt minst én lignende opplevelse, som jeg har pulsdata på. I mitt tilfelle skjedde det da jeg roet ned for å drikke etter nesten to timer med intensiv løping. Kjente pulsen øke markant, men det bedret seg da jeg begynte å løpe (rolig) igjen. Etter et minutt eller to var pulsen normal og slik holdt den seg den neste timen. Slanken, høres dette ut som det du opplevde?
#247887125/04/201808:54
Basert på det du skriver synes jeg det høres veldig likt ut. Hadde du opplevde smerte\svimmelhet utover at du kjente pulsen øke regner jeg med du hadde skrevet det.
Vi må selvfølgelig ikke konkludere med at det var Wenckebach men ja, kjenner meg veldig godt igjen.
Jeg valgte å stoppe treningen med kunne sikkert fullført.
#247957727/04/201819:08
Forum er fint, men vi får stille diagnoser et annet sted ja. Artig å ha noe som er "vanlig blant unge, godt trente utøvere". Jeg er ikke ung lenger, og "godt trent" må etterfølges av "for alderen". Forstår ut fra det du skriver at du skal fortsette med trening som før og ikke treffe noen spesielle tiltak.
Et friskt menneske er kun en pasient som ikke er skikkelig undersøkt.