Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er det en pluss-sykkel jeg vil ha?

Er det en pluss-sykkel jeg vil ha? #2468595 05/03/2018 19:08
S
Stian() Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Litt i forbindelse med "hot or not 2018" så sitter jeg og tenker på hva min neste sykkel skal være. Jeg har lenge syklet på en Scott Scale 30, men den begynner å synge på siste verset og kommer nå til å gå over som vintersykkel.

Jeg sykler nok mest grus, men har flere ganger ønsket meg en sykkel som er mer kapabel på sti enn det Scalen min har vært. Jeg har ambisjoner om å sykle noen få ritt, mest sannsynlig Furusjøen rundt og Terrengsykkelrittet. Jeg har bare plass til en terrengsykkel, så dette må være en ok allrounder.

Jeg har aldri syklet på pluss-sykkel, og har begrenset erfaring med sykler med slakke vinkler. Går det an å sykle ritt med f.eks. en Merida Big Trail?

Jeg ser for øvrig mest på bruktmarkedet med et budsjett på opp mot 20.000. Forslag til gode kjøp mottas med takk (jeg har allerede blinket meg ut Richeyen som ligger der, og et par varianter av Merida Big Trail). Jeg er 178 høy.

Re: Er det en pluss-sykkel jeg vil ha? [Re: Stian()] #2468646 06/03/2018 07:35
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Hva med 2017 Spark, ligger ute både 930 og 940, burde være mulig å prute ned i 20k?

Re: Er det en pluss-sykkel jeg vil ha? [Re: Stian()] #2468652 06/03/2018 07:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En plussykkel kan brukes til så mangt. Merida Big Trail er en veldig kapabel sykkel på sti, og med f.eks RoRo dekk vil den også trille godt på grusveier. Nå vet jeg ikke om det er den første sykkelen jeg ville tenkt på hvis jeg skulle sykla ritt. De veier 13-14kg, noe som er ganske mye for en halvdemper. De er nok bygget solid med tanke på mer nedoversykling.
Til ritt som TSR vil du nok få en billigere reise med fulldemper. Allerede nevte Spark er jo et alternativ hvor du kan låse demperne til grussykling. For 20 000,- får du veldig mye bra på bruktmarkedet.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er det en pluss-sykkel jeg vil ha? [Re: Stian()] #2468721 06/03/2018 11:36
S
Stian() Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Ja, har kikket på spark-syklene også. Grunnen til at jeg så for meg halvdemper er egentlig at jeg ikke har noen erfaring med fulldempede sykler. Vil en Spark være like aggressiv i geometrien som Scale, eller vil det føles litt tryggere på sti (vi snakker forholdsvis enkle stier)?

Re: Er det en pluss-sykkel jeg vil ha? [Re: Stian()] #2468724 06/03/2018 12:09
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I forhold til den du hadde har nyere Spark en heelt annen geometri. Slakkere og lengere, slik at du vil få en mye større trygghetsfølelse og sykkelen blir mer stabil.

Forskjellen mellom halv og hel er i grunnen ikke mer enn et oppheng og en demper. Det er klart at en fulldemper har flere deler som kan gå i stykker, og lagre som kan ryke i opphenget. Utover å bytte lagre en sjelden gang er vedlikeholdet omtrent det samme, demperne må serves og utstyret bør holdes rent og smurt.

Men at det blir mer komfortabelt og tryggere enn det du har hatt er jeg ikke i tvil om. I tillegg får du større hjul som triller bedre over hindringer. TSR kan sykles på helstiv sykkel, men det betyr ikke at det blir så morsomt ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts

Moderator  support