Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kalde øyne

Kalde øyne #2468289 04/03/2018 09:09
K
KaiB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Noen som har tips til briller for bruk på Fatbike?
Sliter med kalde øyne når jeg får litt fart (det er ordentlig vondt!).
Ser noen som sykler med slalombriller el?. Har dere gjort noe modding mhp. lufting?
Jeg prøvde noen downhill briller her...men de dugger igjen veldig fort...

Hjelp?

Redigert av KaiB; 04/03/2018 09:09.

Det er lettere å trene enn å hvile...
Re: Kalde øyne [Re: KaiB] #2468379 04/03/2018 18:52
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter at de gamle Oakleyene forsvant på tur så har jeg kjøpt et par Nike Skylon Ace som funker fint så langt.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Kalde øyne [Re: KaiB] #2468390 04/03/2018 19:46
Gustapho Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2 stk i klubben brukte faktisk slalombriller på dagens tur.
trur dem var fornøyde med det og et virker faktisk ikke ut som en dum ide når det er så kaldt som det er nå.

Følg Meg gjerne på insta & strava
Gustpho
Strava
Re: Kalde øyne [Re: KaiB] #2468433 05/03/2018 08:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å bruke vanlige sykkelbriller har jeg gitt opp når det er så kaldt at jeg må beskytte ansiktet mot kulda. De dugger enten av varme fra ansiktet eller pust som kommer opp fra den ansiktsbeskyttende ullbuffen. Fordelen med at det kommer varm pust opp fra buffen er at den også varmer øynene ICON_WINK Har sykla en del i -20 til -25 denne vinteren, og det er kun i lange bratte nedkjøringer jeg kan oppleve at det blir veldig kaldt på øynene.
Slalombriller er verdt et forsøk om man plages..jeg har ikke prøvd det selv.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Kalde øyne [Re: KaiB] #2468435 05/03/2018 08:11
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Nå skal ikke jeg påstå at jeg sykler så mye om vinteren lenger, men da jeg gjorde de ga jeg rett og slett opp å bruke briller. Med briller fikk jeg en trekk i neserota som var helt jævlig. Jeg var inne på tanken å kjøpe en hjem med visir, men lot det bli med tanken. Jeg tror dog tanken ikke nødvendigvis er helt dum selv om det ser hakket spesielt ut med visir.

Re: Kalde øyne [Re: KaiB] #2468438 05/03/2018 08:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
I denne tråden vil du finne noen gode tips fra Ole Christian:

Sitat: olechr
Eneste jeg syntes funker er cross briller med doble glass. Da kan jeg greit sykle og stoppe uten duggproblemer. Jeg bruker oakley crowbar med gule doble glass. Funker sjukt mye bedre enn sykkelbriller som i mitt tilfelle ikke funker i hele tatt om vinteren.

Sykler ikke fatbike og/eller sti selv, men har rundt 20 mil landeveis-, by- og Markasykling ukentlig gjennom vinteren. Har funnet meg vel til rette med alminnelige sykkelbriller med klart glass. Bruker ikke buff, maske e.l. som fører varm luft under brillene og skaper dugg, men luftvarmer Lungplus Sport på de kaldeste dagene.

Liker ikke å dekke til luftveiene utover slik luftvarmer. Om temperaturen nærmer seg 20 blå, hender det at jeg bruker Craft Facemapped Protector.

Re: Kalde øyne [Re: KaiB] #2468456 05/03/2018 09:03
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Slalombriller isolerer best og er så og si duggfrie, men jeg synes de gir for mye tunellsyn.

Bruker selv gode gamle Oakley Eyeshade, med et custom, duggfritt og klart glass.
Oakley Jaw Breaker funker også bra, men har dårligere FOV (field of vision) enn Eyeshadene, ie man ser mer av ramma, spesielt på sidene.
Store Oakley M-Frame, spesielt Heater glasset dekker veldig godt, men dugger lettere, og pga konkav form er det ikke lett å lage custom duggfrie glass til disse.

Fordelen med Jawbreaker og M-Frame over Eyeshade er at de rette stengene gjør det enklere å ha dem på over hjelmlue, buff, etc.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Kalde øyne [Re: Sepeda] #2468462 05/03/2018 09:26
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda
I denne tråden vil du finne noen gode tips fra Ole Christian:

Eneste jeg syntes funker er cross briller med doble glass. Da kan jeg greit sykle og stoppe uten duggproblemer. Jeg bruker oakley crowbar med gule doble glass. Funker sjukt mye bedre enn sykkelbriller som i mitt tilfelle ikke funker i hele tatt om vinteren.

Sykler ikke fatbike og/eller sti selv, men har rundt 20 mil landeveis-, by- og Markasykling ukentlig gjennom vinteren. Har funnet meg vel til rette med alminnelige sykkelbriller med klart glass. Bruker ikke buff, maske e.l. som fører varm luft under brillene og skaper dugg, men luftvarmer Lungplus Sport på de kaldeste dagene.

Liker ikke å dekke til luftveiene utover slik luftvarmer. Om temperaturen nærmer seg 20 blå, hender det at jeg bruker Craft Facemapped Protector.

Er det "doble glass" på standard crowbar? Ser ikke at det står noe steder at det er doble glass, kun at glassene F2 anti fog behandlet

Re: Kalde øyne [Re: Hoaas] #2468468 05/03/2018 09:32
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg vet ikke ICON_SMILE og kan bare håpe at Ole Christian kommenterer i tråden. I tråden jeg linket til gir han disse linkene, men den avgjørende er utdatert ICON_SMILE
Jeg kjører disse:

http://no.oakley.com/en/mens/goggles/mx-...egoryCode=m0302

med disse glassene:

http://no.oakley.com/en/mens/goggles/gog...egoryCode=m0307

Så lenge det er doble glass fungerer sikkert det meste.

Re: Kalde øyne [Re: KaiB] #2468477 05/03/2018 09:51
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jau, var inne å så på replacement lenses, og skal man tro bildene så er det ingen av de som er doble.
Men fant disse på en annen side: http://www.chaparral-racing.com/product/oakley-crowbar-dual-vented-replacement-lens/702-139.aspx

Finnes også noe på ebay

Nå er vinteren på hell, men det må jo nesten vurderes neste vintersesong.

Re: Kalde øyne [Re: KaiB] #2469324 09/03/2018 18:35
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Testa dette med mine alpinbriller i dag, og det var virkelig noe annet! Ingen vind som kommer under brillene så du likevel får tårer i øynene når du har litt fart. Lunt og varmt. Trøkka litt på i lange klatringer også, så jeg fikk testa intensitet i lav fart, ingen dugg, og full kontroll ned igjen! Dette kommer jeg definitivt til å kjøre med mer regelmessig ICON_LAUGH

Moderator  support