|
Gode skøyteski med god glid
|
Re: Gode skøyteski med god glid
[Re: JørgenS]
09/03/2018 13:33
|
Triarii
Fersking
|
Fersking
Gode poenger her. Oppfølgingsspørsmål: "Et godt par" og "allround ski" er vel egentlig litt motstridende begreper når vi snakker proffbruk? Plukkes det ski fra fabrikk som er tiltenkt å være allround? Dvs. jakten på superski handler stort sett om spesialisering for spesifikke forhold? Det gir kanskje mening for situasjoner der forholdene kan endre seg mye underveis, sånn at en proffløper godt kan ha allround par tilgjengelig?
|
|
|
09/03/2018 13:49
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Til konkurransebruk vil du ha en ski som er raskest på akkurat det føret. Hvertfall når man har flere par. Alle proffløpere har nok en database i excel hvor alle skiene ligger inne.
Om man ser på skiene til landslagsløperne så har de som oftest en liten klistrelapp på tuppen. PN13, MJS7 osv. Da er det bare å slå opp i databasen og finne ut hva de skiene egner seg til.
For oss med litt mindre skipark så holder det som regel med en lapp på skien med navn, vekt, slip, slipdato og soft/hard og så klarer man å titte på alle skiene og finne ut hvem man skal bruke.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: tygster]
09/03/2018 22:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Bør jeg dra til Oslo neste gang jeg skal ha ski da altså? Da må en jo legge på reiseutgifter og, og da begynner det jo virkelig å bli en premium ut over hva som en må betale i vanlige butikker. Det er mange butikker rundt omkring som er flinke med ski. Stavanger kjenner jeg ikke så godt til, men det er null problem å handle ski på nett.
Redigert av olechr; 09/03/2018 22:23.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
09/03/2018 22:58
|
sls
Veteran
|
Veteran
Til konkurransebruk vil du ha en ski som er raskest på akkurat det føret. Hvertfall når man har flere par. Alle proffløpere har nok en database i excel hvor alle skiene ligger inne.
Om man ser på skiene til landslagsløperne så har de som oftest en liten klistrelapp på tuppen. PN13, MJS7 osv. Da er det bare å slå opp i databasen og finne ut hva de skiene egner seg til.
For oss med litt mindre skipark så holder det som regel med en lapp på skien med navn, vekt, slip, slipdato og soft/hard og så klarer man å titte på alle skiene og finne ut hvem man skal bruke. Jeg har ennå ikke møtt en aktiv løper som ikke har full kontroll på skiparken i hodet. Som en løper vil kjenne sine sko og en syklist sine ulike dekk. Mht rennbruk så er det gjerne 2-3 par som brukes i 80-90% av rennene. Så universale godpar finnes. Sitter på mange selv. Det er gjerne på sære forhold at hele parken blir testet.
|
|
|
10/03/2018 05:49
|
JørgenS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Veldig mye god lærdom her nå. Kjenner jeg blir litt irritert av at det slurves med utplukkinga. Kunne virkelig tenkt meg å prøvd et ski sett som er et slik "superpar" for min vekt og sett hvor stor forskjell det er. Kjenner jeg er blitt litt hekta på skitesting etter jeg har lest alt det dere skriver og opplevelsen jeg hadde med å bytte ski.
Det var jo vannvittig stor forskjell på one way og fischer. På hardt og kaldt skilte det ikke så veldig mye. Da var det helst bare stabiliteten Men på enkelte fører var det helt syk forskjell. På de 3 fischer parene jeg testa så kunne jeg ikke merke noe veldig forskjell på gli, litt var det, men det var helst stabiliteten og følelsen som skilte.
Hadde meg en hardøkt igår. Utførkjøringene i sving går nå som en drøm i forhold til før. De er passe stabile i den grad jeg kan merke det uten å ha prøvd enda mere stabile ski. Skøyte opp bakker nå er og en helt ny verden. Nå glir jo skiet hele veien ut og jeg får krefter ned i bakken. Før stoppa den før jeg ville p.g.a dårlig glid og jeg sleit med å få kreftene ned. vanskelig å forklare, men dere vet vel hva jeg mener sikkert
Redigert av JørgenS; 10/03/2018 06:18.
|
|
|
[Re: sls]
10/03/2018 11:55
|
olechr
More than words
|
More than words
For oss med litt mindre skipark så holder det som regel med en lapp på skien med navn, vekt, slip, slipdato og soft/hard og så klarer man å titte på alle skiene og finne ut hvem man skal bruke. Jeg har ennå ikke møtt en aktiv løper som ikke har full kontroll på skiparken i hodet. Som en løper vil kjenne sine sko og en syklist sine ulike dekk. Mht rennbruk så er det gjerne 2-3 par som brukes i 80-90% av rennene. Så universale godpar finnes. Sitter på mange selv. Det er gjerne på sære forhold at hele parken blir testet. Enig. Jeg var helt overrasket over hvor lite mange aktive løpere faktisk viste om skiene sine.
|
|
|
10/03/2018 11:57
|
olechr
More than words
|
More than words
Veldig mye god lærdom her nå. Kjenner jeg blir litt irritert av at det slurves med utplukkinga. Kunne virkelig tenkt meg å prøvd et ski sett som er et slik "superpar" for min vekt og sett hvor stor forskjell det er. Kjenner jeg er blitt litt hekta på skitesting etter jeg har lest alt det dere skriver og opplevelsen jeg hadde med å bytte ski.
Det var jo vannvittig stor forskjell på one way og fischer. På hardt og kaldt skilte det ikke så veldig mye. Da var det helst bare stabiliteten Men på enkelte fører var det helt syk forskjell. På de 3 fischer parene jeg testa så kunne jeg ikke merke noe veldig forskjell på gli, litt var det, men det var helst stabiliteten og følelsen som skilte.
Hadde meg en hardøkt igår. Utførkjøringene i sving går nå som en drøm i forhold til før. De er passe stabile i den grad jeg kan merke det uten å ha prøvd enda mere stabile ski. Skøyte opp bakker nå er og en helt ny verden. Nå glir jo skiet hele veien ut og jeg får krefter ned i bakken. Før stoppa den før jeg ville p.g.a dårlig glid og jeg sleit med å få kreftene ned. vanskelig å forklare, men dere vet vel hva jeg mener sikkert Ski er drit moro og forskjellene er store. På skøyteski er det litt spesielt også. For en ting er gnien rett frem en annen ting er hvor lette de føles å gå på. Får man ski som er lette å gå på og som glir godt da blir det bra.
|
|
|
13/03/2018 22:05
|
tve062
Fersking
|
Fersking
Vurderer å kjøpe speedmax skøyteski på tilbud fra en nettbutikk som bare har ett eksemplar igjen. Lengden ser ut til å passe og spennet er angitt som "medium". Er det sånn at de har igjen det dårligste skiparet som ikke passer til noen eller kan dette være et bra skipar som er verdt å kjøpe? Jeg er selvlært på skøyteteknikk og skøyter ca x3-4 per uke hele vinteren, men teknikken er nok langt fra perfekt. "Medium" spenn kan kanskje være riktig? Kjøp eller ikke kjøp?
|
|
|
14/03/2018 08:04
|
sls
Veteran
|
Veteran
Det var egentlig et spørsmål det er umulig å svare på. Kan være et røverkjøp eller katta i sekken. Send meg en pm så kanskje jeg kan hjelpe
|
|
|
06/01/2021 08:39
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Spennende diskusjon. Ble det et godt kjøp på deg @tve062 ?
|
|
|
|
|
|