Haglebu
|
Haglebu
25/02/2018 19:09
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Samboer ønsker å kjøpe hytte så jeg lurer på hvordan forholdene for stisykling er på Haglebu. Noen som er kjent der oppe ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Haglebu
[Re: Flamini]
26/02/2018 07:01
|
Armand
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Følger denne, svigers har akkurat ferdigstilt hytte på Haglebu og jeg er spent på hva området kan by på.
Tøff i trynet, sår i skrittet!
|
|
|
26/02/2018 11:29
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oioioi, svært gjerne flere turkompiser på Haglebu hvor jeg har hytte ;-) Hadde en ukes vinterferie nå, makan til vanvittige snømengder og bra preparerte løyper, de er flinke, starter grytidlig og løypenettet er stort både over og under tregrensen men kupert. Kongeetappen Haglebu-Fiskeløysingen-Gråfjell-Høgevarde-Tempelseter-Haglebu på torsdag var helt magisk. https://www.strava.com/activities/1420230275 sjekk www.skisporet.noJeg har lagt 6-7 stiturer på Haglebu/Sloko/Flatvollen/Imle/Toveseter/Dalabu/Reinsjøen på www.trailguide.net med noen kommentarer og strava spor. Startet alle turene i hytteveggen. Det er generelt en del våte myrpartier på Haglebu og jeg har vært av de ivrigste til å jobbe med Eggedal Turlag for å få på plass klopper. Vi fikk midler fra Gjensidige Stiftelsen, begynte i høst, har lagt ut en del og har en haug ferdig montert klare til å legge ut. De første rundene jeg fikk for et par år siden var skrale saker og jeg var rimelig misfornøyd men jeg har etterhvert funnet noen veldig flotte stier. Turlaget jobber også med å få på plass en grusvei/sti mellom Haglebu-Tempelseter-Norefjell som skal høyt til fjellsde igjennom de ulike hytteområdene mellom Haglebu og Tempelseter. Det er visstnok noen grunneiere som enda ikke har gitt grønt lys. Kommunen er positiv til å bidra. I påsken i fjor var jeg med på Downhill på Nesbyen ( https://www.trailheadnesbyen.no/) med biltransport opp og hjertet i halsen på vei ned for meg som ikke har gjort slikt før. Fikk selvsagt juling av de som kunne dette. Vanvittig bra arbeid de har lagt ned og tøffe stier. 35 minutter i bil fra Haglebu. Visstnok masse enkle stier også. https://www.strava.com/activities/943151113Vi kjører fra Nesodden (Tunnellen ved Drøbak-Drammen-Åmot-Eggedal) og bruker to og en halv time fra dør til dør og har aldri brukt over 3 timer. I går ettermiddag siste dag i vinterferien lå vi i 80 nesten hele veien og brukte 2,40... Bare spør om dere lurer på noe, velkommen til Haglebu :-).... og dumper dere borti en fyr med lilla Cannondale Habit, Teamfarget Cannondale F29 evt lilla Cannondale landeveisykkel så rop ut...
Redigert av EmilZipp; 26/02/2018 11:49.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
27/02/2018 09:11
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Enig i det Emilzipp skriver, han har syklet mer sti på Haglebu enn det jeg har. Liker du å sykle landevei, eller det som er blitt opplevelsesturer, er det finne veier til det. Har en plan om å sykle Trillemarka . Når sykkelveien til Høgevarde er på plass blir det muligheter for enda mer stisykling. Ligger mange youtube filmer med sykkel fra Høgevarde.
Redigert av keo; 27/02/2018 11:50.
keo
|
|
|
27/02/2018 12:50
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Max speed 69,5 km/h. Friskt.
|
|
|
[Re: anonym22]
27/02/2018 13:22
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Max speed 69,5 km/h. Friskt. Haha, knuste KEO i denne tråden med et par km/t. Tre dager senere mistet han bindingen, tryna og knakk en ski i litt lavere hastighet. Det skulle skjedd ned fra Gråfjell :-) i utforstilling. 1.646 høydemetre var vi fornøyd med også......
|
|
|
27/02/2018 14:19
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har lagt 6-7 stiturer på Haglebu/Sloko/Flatvollen/Imle/Toveseter/Dalabu/Reinsjøen på www.trailguide.net med noen kommentarer og strava spor. Hmm ... stiene kommer ikke frem på mtbmap.no http://mtbmap.no/#14/60.3502/9.2065
Redigert av AGT; 27/02/2018 14:19.
|
|
|
[Re: AGT]
27/02/2018 16:11
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hmmmm, jeg er ei kløne på slikt men på mobilen ser det kjempefint ut på www.trailguide.net med stiene inntegnet i kartet, tekst, stravalink, prikk og alle greier...
|
|
|
28/02/2018 07:48
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Noen som har prøvd Toveseter-Tempelseter eller Toveseter-Høgevarde?
------------------------------- NOTS
|
|
|
[Re: Lunix]
28/02/2018 07:56
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har prøvd Toveseter-Tempelseter eller Toveseter-Høgevarde? Nei dessverre men la Haglebu-Toveseter-Sandvasseter på Trailguide.
|
|
|
[Re: AGT]
28/02/2018 10:48
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Stiene dukker ikke opp på mtbmap.no fordi de er lagt inn på trailguide.net. Det er to forskjellige løsninger.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
23/07/2018 14:50
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bare så det er sagt, vanvittig bra på fjellet nå. Har syklet noen topper i nabolaget, Tollefsrudfjellet, Brennatten, Storlifjellet og Skinnatten, kjempeflott. Seigeste tur var Haglebu-Slokovann, inn Kokkendalen (et slit med mye bæring men jeg måtte prøve), Store Holmevann, opp på Haglebunatten, ned til Haglebuvannet (hjertet i halsen) og opp til hytta på andre siden. https://www.strava.com/activities/1720955538 (syd-vest i Slokovann er feil inn på stien, mistet en kilometer og Strava lagde en rett strek tvers over)
Redigert av EmilZipp; 23/07/2018 14:52.
|
|
|
02/07/2020 09:59
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Takk for bra info om Haglebu-området! Vurderer selv hytte i omegn et sted. Turlaget jobber også med å få på plass en grusvei/sti mellom Haglebu-Tempelseter-Norefjell som skal høyt til fjellsde igjennom de ulike hytteområdene mellom Haglebu og Tempelseter. Det er visstnok noen grunneiere som enda ikke har gitt grønt lys. Kommunen er positiv til å bidra. Vet du om det har skjedd noe mer?
|
|
|
30/11/2020 10:34
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei! Hytte på Kollen vis-a-vis Øvre Reinsjøfjell overtagelse nå før jul. Så håper å utforske masse i området, tenker først og fremst på høyfjellssykling. Erfaringer i området Reinsjøen mottaes med stor takk. Har hørt at det er lettest å komme seg opp på fjellet via hyttefelt Øvre Reinsjø? Har EMTB så bratte bakker ingen hindring men veldig tungt å bære....
|
|
|
30/11/2020 13:25
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grattis, jeg holder til rett på Nordsiden av slalombakken på Haglebu, øverst i Øvre Åsseterlia. Det var verdens beste barfrost i helgen har jeg fått med meg.
Øverst i hyttefeltet Øvre Reinsjøfjell går det en sti opp mellom Skurvenatten og Flentpiken, gjetter på 40 høydemetre med brutalt slit ved siden av sykkelen før du er oppe på platået. Når du er oppe er det mange fine stier godt over tregrensen, kjempefint inn til Reinsjøen hvor du kan sykle videre østover retning Dalabu eller følge vannet nordover retning Hallingnatten, evt nedkjøringen til Trøgaset / Buhovd. Flere morenerygger med både svaberg og tørt underlag og noen våte søkk om du sykler øst/vest. Fra toppen av hyttefeltet kan du også følge en mer knotete sti rett sydover uten mange høydemetre før du kommer ut i kjempefint terreng ved Fjelløkteren hvor du også kommer inn på hovedstien over fjellet til Dalabu (den er fullspekket med grov stein og anbefales ikke, da er det bedre opp fra hyttefeltet). Fra vannet kan du ta toppturen opp på Bergshammeren, supergøyal nedkjøring til Fjelløkteren og ned til Flatvollen (noe smalt med tett kratt til tider).
Jeg har ikke syklet stiene fra Kollen og rundt Helgesetvannet på Nordsiden eller inn i skogen østover fra der du har hytte.
Jeg ville heller syklet inn til Trøgaset og funnet stien til Søre Buhovd, videre på en kort sti til Nordre Buhovd og på grusvei til Imle. Derfra er det fine stier opp mot Gråhovda og Hallingnatten. Det er flere stier tegnet inn derfra. Du kan også sykle nordover fra Imle uten for mye klatring.
Stiene fra toppen av slalombakken på Haglebu eller fra der jeg har hytte er delvis blitt kloppet og det er flere alternativer mot Skinnattet, Storlifjellet, Brennatten eller Tollefsrudfjellet.
Vil du sykle Østlandets mest brutale bakke på grus så ligger den rett utenfor døra di. Fra Stavn og opp til Flenten, 630 høydemetre bratt grusklatring og ytterligere 100 høydemetre fra der det slakker ut mot toppen :-)
Og forresten kan du sykle ned forbi Haglebu, opp til Sloko og grusveien rundt fjellet til du kommer nesten opp til Dalabu. Herfra sykler du over fjellet tilbake over fjellet enten på nordsiden aller sydsiden av Reinsjøen. Kjempefin tur ! ! !
Redigert av EmilZipp; 30/11/2020 13:34.
|
|
|
30/11/2020 13:51
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil du sykle Østlandets mest brutale bakke på grus så ligger den rett utenfor døra di. Fra Stavn og opp til Flenten, 630 høydemetre bratt grusklatring og ytterligere 100 høydemetre fra der det slakker ut mot toppen :-)
Kremt  Check out my activity on Strava: https://strava.app.link/Ho1ey7oVPbb
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
30/11/2020 14:09
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den var søt da :-) Den seigeste jeg har syklet på grus er Tronfjell, mener den er 1.160 høydemetre med 10% i snitt inkl et platå med svak stigning :-)
Kan love at bakken fra Stavn er ørlite seig med 20+ mil og 2.750 høydemetre på grus i bena før start, har gjort det noen ganger :-)
Redigert av EmilZipp; 30/11/2020 14:16.
|
|
|
30/11/2020 20:20
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var litt kjapp på labben og så ikke østlandet der, men men Stavn skal sjekkes ut. Tronfjell har jeg planer om, men kun nedover;)
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
30/04/2021 19:01
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Grattis, jeg holder til rett på Nordsiden av slalombakken på Haglebu, øverst i Øvre Åsseterlia. Det var verdens beste barfrost i helgen har jeg fått med meg.
Øverst i hyttefeltet Øvre Reinsjøfjell går det en sti opp mellom Skurvenatten og Flentpiken, gjetter på 40 høydemetre med brutalt slit ved siden av sykkelen før du er oppe på platået. Når du er oppe er det mange fine stier godt over tregrensen, kjempefint inn til Reinsjøen hvor du kan sykle videre østover retning Dalabu eller følge vannet nordover retning Hallingnatten, evt nedkjøringen til Trøgaset / Buhovd. Flere morenerygger med både svaberg og tørt underlag og noen våte søkk om du sykler øst/vest. Fra toppen av hyttefeltet kan du også følge en mer knotete sti rett sydover uten mange høydemetre før du kommer ut i kjempefint terreng ved Fjelløkteren hvor du også kommer inn på hovedstien over fjellet til Dalabu (den er fullspekket med grov stein og anbefales ikke, da er det bedre opp fra hyttefeltet). Fra vannet kan du ta toppturen opp på Bergshammeren, supergøyal nedkjøring til Fjelløkteren og ned til Flatvollen (noe smalt med tett kratt til tider).
Jeg har ikke syklet stiene fra Kollen og rundt Helgesetvannet på Nordsiden eller inn i skogen østover fra der du har hytte.
Jeg ville heller syklet inn til Trøgaset og funnet stien til Søre Buhovd, videre på en kort sti til Nordre Buhovd og på grusvei til Imle. Derfra er det fine stier opp mot Gråhovda og Hallingnatten. Det er flere stier tegnet inn derfra. Du kan også sykle nordover fra Imle uten for mye klatring.
Stiene fra toppen av slalombakken på Haglebu eller fra der jeg har hytte er delvis blitt kloppet og det er flere alternativer mot Skinnattet, Storlifjellet, Brennatten eller Tollefsrudfjellet.
Og forresten kan du sykle ned forbi Haglebu, opp til Sloko og grusveien rundt fjellet til du kommer nesten opp til Dalabu. Herfra sykler du over fjellet tilbake over fjellet enten på nordsiden aller sydsiden av Reinsjøen. Kjempefin tur ! ! ! Takker og bukker Emil!!! Garantert spart meg for mye knot, utforsking og bomturer. Var oppå Hallingnatten 2 april på knallskare med en kompis, syklet opp flatvollen og via Hallingnatten og ned ved Buvann. Ga virkelig mersmak på sykling der oppe på sommerføre og. Virkelig flott natur  Vet du om det er syklbare stier i retning Gråfjell, Høgevarde event Tempelseter fra toppen av skiheisen?  Ellers så blir det nok og noen turer til Nesbyen. Blir spennende å se hvor langt sti nettverket til Trailhead Nesbyen kommer til å strekke seg mot Hallingnatten. Kunne vært artig med nedfart derfra som ender i Nesbyen 
Redigert av Hogg75; 30/04/2021 19:17. Rediger grunn: Tillegg
|
|
|
04/05/2021 10:40
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg gikk Haglebu - Flatvollen - Hallingnatten - Imle - Haglebu på ski 2. april. Så sporene deres og lurte på hvem som syklet der, aldri sett sykkelspor der tidligere. Fra toppen av skiheisen på Haglebu over mot Gråfjell/Høgevarde blir mye bæring. Kommer fint til Småtjern og stedene EmilZipp nevner. Har prøvd litt med joggesko fra Småtjern mot Fiskløysinga (Gråfjell/Høgevarde), men fant ikke noe sted å sykle.
keo
|
|
|
[Re: keo]
05/05/2021 11:55
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takker for input, får teste ut først på Reinsjøfjell og opp fra Imle. Var ikke rare skiforhold på den strekningen 2 april... Håper du hadde fjellski med stålkanter da  Var der alene 1 april og, flott terreng altså. Gleder meg som en liten unge til å utforske der.
|
|
|
[Re: Hogg75]
05/05/2021 13:05
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takker og bukker Emil!!! Garantert spart meg for mye knot, utforsking og bomturer. Var oppå Hallingnatten 2 april på knallskare med en kompis, syklet opp flatvollen og via Hallingnatten og ned ved Buvann. Ga virkelig mersmak på sykling der oppe på sommerføre og. Virkelig flott natur  Vet du om det er syklbare stier i retning Gråfjell, Høgevarde event Tempelseter fra toppen av skiheisen?  Ellers så blir det nok og noen turer til Nesbyen. Blir spennende å se hvor langt sti nettverket til Trailhead Nesbyen kommer til å strekke seg mot Hallingnatten. Kunne vært artig med nedfart derfra som ender i Nesbyen  Fra toppen av slalombakken er det fint opp til de nærmeste toppene dvs: Storlifjellet, Skinnatten, Brennatten og Tollefsrudfjellet (kjempefin singletrack når du først kommer opp). Jeg har ikke funnet en sti som går ned nordover. Jeg har lagt en tur fra hytta hos meg, over Brennatten til Toveseter og Sandvasseter. Strålende over toppene men knotete mellom åsryggene frem til Toveseter, derfra til Sandvasseter var det fint. KEO og jeg har også hatt noen fine strekk oppe på Sloko, kikk på trailguide.
|
|
|
05/05/2021 17:33
|
Bjørn J. Kvande
Entusiast
|
Entusiast
Redigert av Bjørn J. Kvande; 05/05/2021 17:34.
|
|
|
06/05/2021 06:41
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bjørn J Kvande. Der har du turen min ja. Tilbake syklet jeg grusveien ned fra Sandvasseter og asfalt hjem.
|
|
|
10/08/2021 07:32
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
EmilZipp, Har nå fått utforsket litt til der oppe, takker så mye for gode tips. Min konklusjon på Reinsjøen området er som følger: Fungerer meget dårlig å komme seg opp på fjellet fra: - Flatvollen (egenerfaring) - Øvre Reinsjø hyttefelt (egenerfaring) - Trøgaset (egenerfaring) - Buhovd (nord+sør) ikke erfart selv med snakket med "kyndige" - Buvatn (litt knot opp men stort sett syklebart) https://www.strava.com/activities/5711248602- Imle (litt knot opp der og men foreløpig min favoritt opp fjellet https://www.strava.com/activities/5490693982Det er meget fint og langs Reinsjøen, har syklet fra Reinsjøen til Hallingnatten noen ganger, meget bra over toppene og litt steinete i bunnene. Anbefaler virkelig "mini besseggen" ned til Imle. Jeg har ikke klart å finne den stien (er det skiløypetraseen?) du har snakket om som går mellom hyttefeltene i fjellsiden slik at man slipper å kjøre ned i dalbunnen på asfalt skulle gjerne ha startet på sti på Øvre Reinsjø/Trøgaset og kommet bort til Buvatn hvis mulig. Har og vært på Tollevsrudfjellet 2 ganger, der er det skikkelig fin-fin førsteklasses flytsti, så dersom du vet om flere slike i området så rop ut! :-) Legger ved strava sporet fra den turen og her https://www.strava.com/activities/5715533779 Bare ikke prøv stien opp fra Flatvollen mot Brennatten, der måtte vi snu....
|
|
|
10/08/2021 08:01
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haha, ja det er seigt opp fra Flatvollen (og vel så det). Det enkleste er å hente opp finn.no og se på kartet over Øvre Reinsjøfjell, her er stiene tegnet inn mye mer detaljert enn på strava etc. Du kommer langt fra like høyt fra Trøgaset. Den fineste veien til Reinsjøen er å sykle rundt via Sloko og inn mot Dalabu og over fjellet fra Vest. Jeg har funnet en flott sti som følger elva mellom Tollefsrudseter og veien mellom Stavn / Flenten, mangler bare en nedkjøring fra Tollefsrudfjellet til Tollevsrudseter, skal finne et alternativ i høst, her ser du den (inkl litt snikskryt av langtur) https://www.strava.com/activities/5611953113Skal du sykle på "slalombakken-siden" dropper du stier på vei opp, tar grusveiene og starter ved toppen av slalombakken eller fra meg (aller øverst i Øvre Åsseterlia. Et par våte partier men vi har kloppet det meste. Enig, flytstiene ved Skinnatten er gøyale, spesielt etter at de har kloppet noen våte partier i starten.
|
|
|
10/08/2021 09:01
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
WoW, det var turen sin det, seig avslutning må jeg si med høydemeter! Hehehe, husk jeg sykler 23kg EMTB, ikke klar for å bære sykkelen. Er heller ikke noen Eirik Ulltang som trailer og cruxer oppover steinura. Må ha stier det er mulig å sykle opp. Flatvollen går det IKKE an å sykle opp, kan heller ikke se at det går an å sykle opp fra Øvre Reinsjø hyttefelt. Har vært der på beina og scoutet, sykt bratt og steinete opp, Trøgaset er det ikke så bratt men veldig steinete til tider. Men det går ann å sykle opp fra Imle og Buvatn. Skal få testet ut stien mellom Tollefsrudseter og veien mellom Stavn / Flenten  Du får holde meg oppdatert.
|
|
|
[Re: Hogg75]
10/08/2021 09:41
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flatvollen går det IKKE an å sykle opp, kan heller ikke se at det går an å sykle opp fra Øvre Reinsjø hyttefelt. Har vært der på beina og scoutet, sykt bratt og steinete opp, Trøgaset er det ikke så bratt men veldig steinete til tider. Men det går ann å sykle opp fra Imle og Buvatn. Skal få testet ut stien mellom Tollefsrudseter og veien mellom Stavn / Flenten  Du får holde meg oppdatert. Jeg har syklet til en av de øverste hyttene på Øvre Reinsjøfjell og dyttet sykkelen rett opp på en bratt sti, det gikk på et vis. Skal du sykle Bergshammeren er det ok å sykle opp til Øvre Reinsjøfjell å ta stien som holder høyden rett sydover. Da havner du omtrent akkurat der det flater ut og åpner seg med mer glissen vegetasjon. Har kun gått den stien uten sykkel. Imle er som du sier det beste utgangspunktet for vestsiden mot Reinsjøen Et par turer fra de første årene med terrengsykkel på Haglebu, kommentarene om slit og bæring ville vært annerledes nå :-) https://www.strava.com/activities/405480957 (her burde vi syklet ned til Imle eller Buvassli, mot Flatvollen er bare knot) https://www.strava.com/activities/1217684267https://www.strava.com/activities/1220232778https://www.strava.com/activities/645126636 (bommet på vei ned mot Imle) https://www.strava.com/activities/642606991https://www.strava.com/activities/735937209https://www.strava.com/activities/738840615
Redigert av EmilZipp; 10/08/2021 09:43.
|
|
|
|
|