Har ingen erfaring med Focus, men har stor sans for syklene deres.
Syklene som annonseres er komfortraceren Cayo, såvidt jeg kan se årsmodell 2016, henholdsvis kvinne- og herremodell (sort/rødt/hvitt). Cayo har fått god omtale og er sikkert en utmerket sykkel. Men det er noen småting å være oppmerksom på:
- I teksten er det oppgitt at hendlene er RS-505 mens det på bildet er RS-685. Førstnevnte er 105-nivå, men mer klumpete og ikke så elegante. Det er verdt å sjekke hvilke hendler som faktisk er montert på sykkelen.
- Rammesettet er et par år gammelt og har derfor en smule utdaterte standarder. Ifølge teksten har den 15 mm gjennomgående aksling i gaffel versus 12 mm som er standard i dag. Postmount bremsefester versus flatmount bremsefester som er standard i dag. Dette har ingen praktisk betydning om du skal beholde komponentene som følger med, men ved fremtidig hjulbytte må du være oppmerksom på å få nav for 15 mm aksling eller ombyggbart nav. Med postmount bremsefester kan du ikke bruke bremsekalipere fra Shimanos nye grupper fra Tiagra til Dura-Ace eller fra Campa. Har som sagt ingen eller liten praktisk betydning, men bare så det er nevnt.
- Ifølge teksten er den satt opp med semikompakt krank 52/36 og kassett 11-28. Det er en god kombinasjon om rytteren har rimelig god styrke i beina eller ikke sykler de lengste, bratteste bakkene. På komfortracere i dag ser man som oftest kompaktkrank 50/34 og/eller større kassett, 11-30 eller 11-32, m.a.o. lettere utveksling.
- Så vidt jeg vet lager ikke Focus lenger Cayo (?). Den er i praksis erstattet av
Paralane som har de siste standardene og er enda mer allsidig, med oppgitt dekklaring på hele 35 mm, avslappet geometri og medfølgende skjermer. Altså "én sykkel for alt", som er en av de største trendene de siste årene (endelig! heldigvis!) og er motstykket til n+1

Misforstå meg ikke: Jeg har all grunn til å tro at Cayo er en utmerket sykkel til god pris.
Focus har også rendyrkede rittsykler i den lekre
Izalco Max.
PROsykler/Tender Sport Marine er for øvrig svært så dyktige og vil kunne gi deg all info. Vær samtidig oppmerksom på at samme modell kan være på salg andre steder.