|
|
105 vs Ultegra
|
105 vs Ultegra
23/02/2018 15:48
|
Lombjorn
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Skal til anskaffelse av ny racer nå til våren. Har spesielt sett på disse to; Canyon , Canyon Samme sykkel, eneste forskjell jeg kan se er at den ene har 105 gruppe, mens den andre har ultegra. Prisforskjellen er på 4k, (som evt kan brukes til et barskere hjulsett..) Er uansett ute etter en billigst mulig sykkel som kan brukes til trening og ritt! Spørsmålet er om det er verdt å gå for den dyre for å få ultegra? Kan man bytte gir/bremse system f.eks om et år eller to? Blir dette mye dyrere enn å kjøpe ferdig montert nå? Har dere andre sykler i prisklassen 10-20k og anbefale? Kriteriet er at den skal være av karbon og må kunne bestilles/kjøpes i Norge. Canyon er et unntak da jeg kjenner mange som har bestilt her i fra. Håper det ikke ble altfor rotete. VH
"The easiest way to win is to drop the others"
|
|
|
Re: 105 vs Ultegra
[Re: Lombjorn]
23/02/2018 15:57
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Du KAN selvsagt bytte gir og bremsesystem om et år eller to. Om det er verdt det etter du først har kjøpt 105 er en helt annen sak.
Hadde jeg hatt råd til Ultegra-varianten hadde jeg kjøpt den, om enn bare for å slippe Aksium-hjulene, og få DT sine skuddsikre hjul i stedet. DT-hjulene er også slangeløse (men ikke dekkene).
Dersom du er ute etter å bruke minst mulig penger, vil nok 105-varianten gi deg gode opplevelser på sykkelen. Men dersom du tenker å bytte deler i hytt og gevær om et år, så hadde jeg heller bare kjøpt Ultegra med en gang.
|
|
|
23/02/2018 16:16
|
VegardAarvåg
Avhengig
|
Avhengig
Denne legg seg fint inn i prisleiet ditt  Eg har ein par år eldre bror, og er veldig fornøgd med sykkelen. Den har og Ultegra-gruppe som du spør etter.
|
|
|
23/02/2018 16:19
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Om prisforskjellen er 4K og praktisk forskjell er 105/Ultegra og Aksium/DT, så ville jeg gått for Ultegra varianten. Ikke fordi du vil merke forskjell i giring i noen særlig grad, men fordi det vil sannsynlig hindre deg fra "tre fots syken" som ville gjort at du ville oppgradert, bare fordi du kan, til en vesentlig høyere pris når du kjøper stykkevis og delt.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
23/02/2018 16:46
|
thue
Besatt
|
Besatt
Gitt at det ikke er den nye Ultegra 8000 serien, hadde jeg lett gått for 105 
|
|
|
23/02/2018 17:42
|
Dr.Lordrup
Fersking
|
Fersking
105 helt klart, hvis ikke du er afhængig af meget hurtige og presise skift samt den lille vektbesparelse ultegra giver. Bruk heller pengene til overs til andre oppgraderinger fx hjul. Ville også overveie ridley som lager meget rimelige og goe sykler til fornuftige penge.
|
|
|
23/02/2018 17:57
|
Lombjorn
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar! Fint å forhøre seg litt om hva andre med peiling mener. Blir nok en liten måneds kikking til før jeg bestiller noe. Kom gjerne med flere synspunkter / forslag til sykler.
|
|
|
24/02/2018 05:05
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Du kan helt sikkert klare deg med og være fornøyd med 105. Men, dersom du allerede nå planlegger en gradvis oppgradering om 1-2 år, ville jeg, som andre over har nevnt, bare gravd fram 4k ekstra med en gang. Oppgradering av enkeltkomponenter er mye dyrere enn å kjøpe helt gruppesett på komplett sykkel.
Har du derimot ikke råd til de 4k ekstra, så er jo saken biff. Det blir bra uansett hva du velger - og du vil med tiden få lyst til å oppgradere uansett hva du velger. Gode hjul er imidlertid den (etter mitt syn) største og mest merkbare oppgraderingen man kan gjøre (ansett sykkel og utstyr).
|
|
|
[Re: thamg]
24/02/2018 06:21
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Og så for å gjøre det enda vanskeligere; sikker på at du ikke skal ha skivebremser;-)
|
|
|
24/02/2018 07:39
|
Lombjorn
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jaa, det er jeg ganske skikker på! Forstår at det er enkelte ritt man ikke kan delta på med skivebremser, og jeg vil ha alle muligheter åpne 
|
|
|
24/02/2018 08:13
|
Brodern
Medlem
|
Medlem
Jeg hadde gått for 105, og eventuelt byttet slitedeler til ultegra når de må byttes.
|
|
|
24/02/2018 17:16
|
olechr
More than words
|
More than words
Personlig hadde jeg valgt denne til prisen du ser på med 105 og skivebremser: https://www.canyon.com/no/road/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-7-0.htmlSkal du ha sykkelen ett par år hadde jeg ikke vært i tvil om å kjøpe skivebrems. Det er svært få ritt en vanlig mosjonist ikke vil kunne få kjøre. Driver du med Norgescup/UCI ritt er saken en annen, ellers er det ingen grunn til å ikke velge skivebrems
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
24/02/2018 18:36
|
Lombjorn
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Vel hva er så bra med skivebremser? Bremseeffekten er jo bedre med felgbremser? Og mindre vekt i tillegg. Ut i fra hva jeg leser er det først og fremst i terrenget der det er smuss og gjørme hvor skivebremsene er praktiske, eller?  Mindre aerodynamisk også
Redigert av Lombjorn; 24/02/2018 18:48.
|
|
|
25/02/2018 09:06
|
olechr
More than words
|
More than words
Vel hva er så bra med skivebremser? Bremseeffekten er jo bedre med felgbremser? Og mindre vekt i tillegg. Ut i fra hva jeg leser er det først og fremst i terrenget der det er smuss og gjørme hvor skivebremsene er praktiske, eller?  Mindre aerodynamisk også Bremseeffekten er bedre på skiver enn felg og det er mye enklere å justere bremsekraften. Spesielt når det er vått. Så fort UCI slipper opp at skiver er lov, kommer nye sykler til å komme med skiver. Fabrikkene kommer ikke til å lage former for carbon sykler for både skive og felg. Eneste fordelen jeg ser med felgbrems om dagen er at det kommer til å komme mange gromme hjul for felgbrems billig på bruktmarkedet. :-)
|
|
|
[Re: olechr]
25/02/2018 09:31
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Gratulerer med dagen, forresten, Ole Christian! Kan føye til at utover overlegen modulasjon og bremsekraft under alle værforhold, åpner skiver for bredere dekk. Bremsekaliperne begrenser ikke lenger volumet på dekk og man behøver ikke plass til bremsefester ved gaffelkronen. Dette har lagt grunnlaget for den nye generasjonen landeveissykler med dekklaring på 30 mm eller mer. Hva gjelder aerodynamikk, er det riktig at skiver gir større luftmotstand på et tradisjonelt rammesett opprinnelig utformet for felgbremser. Men nye rammesett for ritt/aerosykler tar utgangspunkt i skivebremser og utformes dermed grunnleggende annerledes. F.eks. Giant oppgir at deres nye Propel med skiver har mindre luftmotstand enn tidligere modell med felgbremser. Det er fortsatt en viss vektforskjell mellom bremsesystemene, i favør av felgbremser, men denne reduseres. Man må selvsagt velge det systemet man selv foretrekker, men ha i bakhodet at fremtiden for felgbremser er usikker. Nye modeller kommer i all hovedsak enten kun for skiver eller for begge bremsesystemer. Straks UCI tillater skiver i profesjonelle ritt, vil en del av motivasjonen for å produsere rammesett for felgbremser falle bort.
|
|
|
[Re: Sepeda]
25/02/2018 09:38
|
olechr
More than words
|
More than words
Gratulerer med dagen, forresten, Ole Christian! Takk takk. Da var jeg lovlig master syklist. (har hatt min egen regel om at master ikke er lov før man er i 35-39) :-)
|
|
|
25/02/2018 11:28
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Ang vekt. Noen som vet hvordan de to egentlig sammenligner på moderne rammesett/hjul?
Rammene forsterkes noe for å kunne motstå kraften fra å bremse med disc-kaliper. Kreftene blir vel vesentlig høyere når man bremser så nært navet. Men har ikke inntrykk av at rammene nå veier ekstremt mye mer enn de gjorde med felgbrems?
Når det kommer til hjulene, så er jo "bremseskiva" (eller bremsebane som det kalles) integrert i felgen, og inngår således i oppgitt vekt på hjulsettet. For skivehjul, så selges de vel utelukkende uten skivene, og oppgitt vekt blir da i overkant av 200g lavere enn reell vekt, etter du fester på to 160mm skiver fra den dyrere enden av skalaen. Disse grammene sitter nært navet, og det er jo gunstig ift. Den tradisjonelle bremsebane i en felg.
Men da kommer spørsmålet. Finnes det noen oppdaterte og gode sammenligninger av felg/skiver mht. Vekt og aerodynamikk, som ser på ramme/hjulsett kombinert, og hvordan disse systemene sammenligner per 2018?
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
25/02/2018 11:48
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Min Endurace m skiver og di2 er vel 7,5 kg. Og jeg kan egentlig ikke se noen negative sider med skiver som kan noen gang få meg tilbake til knipebrems ;-)
|
|
|
29/03/2018 19:11
|
Lombjorn
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Et annet spørsmål; (sikkert dumt, men har faktisk ikke snøring)
Hvis jeg kjøper en ny sykkel med skivebrems, kan jeg da f.eks kjøpe et nytt hjulsett (også med skiver) til konkurransebruk og sette de rett på sykkelen og forvente at de passer? Eller er det noe tall/mål som må stemme overens som jeg må forholde meg til? GOD PÅSKE!
|
|
|
29/03/2018 22:42
|
SERLAA
Medlem
|
Medlem
@Lombjorn: Godt spørsmål. Jeg har hørt (ikke prøvd selv) at skive festene, altså 6 bolt vs center lock er den største forskjellen. Selv så har jeg 2 sett DT Swiss hjul som har center lock som jeg bruker på CXen min uten å måtte forholde meg til justering. Disse bytter jeg mellom flere ganger hver uke og aldri hatt noen problemer med hverken gir eller bremser.
|
|
|
30/03/2018 07:03
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke 100% oversikt over alle standardene for skivebremslandeveihjulsett, men du må nok ta hensyn til innfesting/aksling, dimensjon/bredde på felg, og sikkert noen flere parametere. Altså at hjulet må passe rammen. Centerlock og 6-bolt passer sikkert om hverandre, slik som på terrengsykler. Alle hjulsett passer ikke på alt 
|
|
|
30/03/2018 07:56
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hvis jeg kjøper en ny sykkel med skivebrems, kan jeg da f.eks kjøpe et nytt hjulsett (også med skiver) til konkurransebruk og sette de rett på sykkelen og forvente at de passer? Ja, men med noen forbehold  For å ta det steg for steg: Som nevnt over, må nav på begge hjulsett passe på sykkelen. Navene må altså være av samme standard som akslingene som brukes i gaffel og ramme. Om du kjøper en ny sykkel med skivebremser, f.eks. fra Canyon som du har linket til, vil det være 12 mm gjennomgående akslinger. Det finnes andre standarder, men disse er på vei ut for landeveissykler. Det er enkelt å finne hjulsett med korrekt standard eller som kan bygges om til slik standard. Utfordringen er å kunne bytte mellom to eller flere hjulsett uten å måtte justere gir og/eller bremsekalipere. Det er gjerne ørsmå forskjeller mellom nav hva gjelder plassering av kassett og skiver som gjør det vanskelig å unngå justeringer mellom hjulbytte. Det gjelder også centerlock versus 6-bolts feste. I prinsippet skal skivene plasseres likt uansett innfeste, men små forskjeller kan forekomme. En løsning er å velge hjulsett med like nav, innfeste, skiver og kassett. Det har jeg selv gjort med suksess - da kunne jeg bytte mellom hjulsett uten noen form for justeringer. En annen løsning for å unngå å måtte justere bremsekalipere er å tilpasse plassering av skiver med tynne mellomringer som Syntace Disc Shims. Det sikrer at skiver fra forskjellige hjulsett passer nøyaktig inn i kaliperne. Mellomringene fungerer kun på med 6-bolts feste i nav, men det er altså tilstrekkelig at et av to hjulsett har 6-bolts feste. Da kan man altså finjustere plassering av skiver på hjulsettet med 6-bolts feste slik at skive plasseres helt likt som på det andre hjulet. Hva gjelder kassett, vet jeg ikke om det finnes tilsvarende tynne mellomringer/shims for justering av plassering ved behov. Da tenker jeg ikke på standard mellomring på 1.85 mm som følger med f.eks. 10-delte kassetter, men langt tynnere for ørsmå justeringer. Jeg har ikke sett slike. Dersom giret slurer ved hjulbytte, må man da justere. Gitt noe tilpasning eller et minimum av tekniske ferdigheter for evt. justering av gir og/eller bremsekalipere, vil hjulbytte være uproblematisk. Men man skal også huske på at kassett og kjede slites sammen. Ideelt sett bør man bruke samme kassett på begge hjulsett (bytte kassett), eller bruke en gitt kjede for hver kassett (bytte kjede). Om man ikke tar seg bryet med det, bør man gjerne bytte kjede hyppigere enn man elles ville gjort. En kjede som er slitt sammen med en gitt kassett, vil ikke fungere optimalt sammen med en annen kassett som ikke er slitt likt.
|
|
|
30/03/2018 15:17
|
Lombjorn
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for gode svar. Det er altså enda mer hodebry angående å kjøpe racer med skivebremser. Markedet er ikke særlig stort heller - finner få gode konkurransehjul med skiver på finn.
|
|
|
30/03/2018 15:44
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det er altså enda mer hodebry angående å kjøpe racer med skivebremser. Mente ikke å komplisere det hele. For ordens skyld - alt det ovennevnte gjelder også ved bytte mellom hjulsett med felgbremser, med unntak av evt. finjustering av skiver eller kalipere  Fremtiden er utvilsomt skiver, så jeg vil ikke forlede deg til å velge felgbremser.
|
|
|
02/04/2018 20:05
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hm. Slett ikke enkelt, nei. Her er spørsmålet hva du vil proritere - ramme i karbon eller hjul i karbon  Nærmere bestemt Canyon Ultimate CF SL med hjulsett DT Swiss PR 1600 Spline eller Canyon Ultimate AL SLX med hjulsett Reynolds Assault Carbon SLG SE. Komponenter er for øvrig like, så vidt jeg kan se. Begge hjulsettene er forresten egnet for slangeløst oppsett Hva gjelder pengeverdi er det en differanse på rundt kr. 3000 mellom rammene og så vidt jeg kan se nærmere kr. 8000 mellom hjulsettene (?). CF SL-modellen har en noe lavere pris, men verdimessig ligger m.a.o. AL SLX noe høyere. Reynolds er rundt 200 gram lettere enn DT Swiss. Til gjengjeld er CF SL samlet rundt 300 gram lettere enn AL SLX gitt den lettere rammen. Jeg har som instinkt å legge penger primært i ramme, men her er hjulsettet så bra at jeg er i sterk tvil. Tror kanskje jeg ville landet på AL SLX med Reynolds, men jeg merker at jeg forstyrres av en annen faktor, nemlig motvilje mot å investere i flott sykkel og hjulsett for felgbremser nå som alt tyder på at skiver snart tar over og blir standard. Du vurderer altså virkelig ikke skivebremser? 
|
|
|
02/04/2018 20:28
|
Lombjorn
OP
Fersking
|
OP
Fersking
(Liker i tilegg stealth fargen på alu sykkelen)
Jo, jeg har vurdert det. Men en prisforskjell på 4000kr kun for å få skivebremser på en lik modell med felgbrems er jeg ikke helt sikker på om er verdt.
Hva er det som tyder på at skivebremser tar over og blir standard? Per i dag er det jo ikke lov å bruke de i aktive ritt! Hvor lang tid tar uansett denne overgangen? Jeg tenker jeg kan kjøpe felgbrems og se an situasjonen angående skiver. Det er realistisk at jeg uansett kjøper ny sykkel igjen om 3 år. Er jo ikke sånn at det blir påbudt med skivebremser i noen nær framtid, eller?
I tillegg er bruktmarkedet lite for gode hjulsett med skivebremser.
|
|
|
02/04/2018 20:43
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hva er det som tyder på at skivebremser tar over og blir standard? Per i dag er det jo ikke lov å bruke de i aktive ritt! Hvor lang tid tar uansett denne overgangen? For å ta det spørsmål for spørsmål  - Alle de store produsentene satser nå primært på skivebremser ved utvikling av nye landeveismodeller. Stadig flere modeller kommer kun med skiver. Andre modeller som kommer med begge bremsesystemer, utvikles gjerne primært for skivebremser, som nye BMC Teammachine SLR 01, ikke primært for felger, som før. Det ovennevnte gjelder ritt- og aerosykler. Hva gjelder komfortracere, kross- og eventyr/grussykler er skiver for lengst standard. Se også f.eks. Full stop: Road Disc Brakes Take Over In 2018. - I dag er det ikke lov å bruke skiver i aktive ritt utover pågående prøver, men det vil forventelig endres snart. Uvisst når, men de aller fleste i og utenfor industrien og idretten er overbevist om at det bare er et spørsmål om tid - og innføring av enkle endringer av sikkerhetshensyn, som avrundede kanter på skivene. Det vil trolig bli et vannskille. - Uvisst hvor lang tid en overgang vil ta, ref. link til artikkel over. Hovedsaken er selvsagt alle fordelene med skiver, som Ole Christian og jeg har påpekt over, med mindre du primært skal sykle kun i pent vær. Siste diskusjon om alt dette finner du i denne tråden. Er fristet til å sitere Landevei i Specialized Tarmac SL6 Disc endelig lansert: Skivebremser er fremtiden hva gjelder rittsykler for alle andre enn nostalgikere, og det vet Specialized godt. (Og forfatteren har forresten en nydelig sykkel med felgbremser  ) Alt dette reduserer selvsagt ikke funksjonen eller gleden over en topp sykkel med felgbremser, om man ønsker det. Pris og vekt er fortsatt i favør av felgbremser. Så velg selvsagt selv, med hjertet 
|
|
|
04/04/2018 14:04
|
Lombjorn
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kan denne være noe da? Den i sort/rød/hvit - stilig farge. Produsert i overgangen 16/17 
|
|
|
|
|