Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc)

Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) #2466809 22/02/2018 21:39
V
Victory Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V
Har lyst på ny landeveissykkel i år, og drømmesykkelen ser slik ut:
- Shimano Ultegra Di2 med skivebrems
- Krank uten knirk (BB30 er uaktuelt)
- Mulighet til å kjøre 11-30 kassett (helst 32)
- Mulighet til å kjøre 30mm brede dekk
- Tubeless (helst på felg som ikke har behov for felgtape)
- Thru-axles (usikker på hvor viktig dette er)
- Under 7.5 kg

Jeg veier ca 75kg, 180høy og nærmer meg 50 år. Har tenkt å bruke sykkelen til å sykle Trondheim - Oslo (for første gang) - under 20 timer.

Har sett litt på Canyon Endurance, da jeg har lest at den er mer komfortabel enn f.eks. Canyon Ultimate.

Ville satt stor pris på innspill / gode råd :-)

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: Victory] #2466825 23/02/2018 05:26
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Canyon Endurace huker vel alle boksene dine der ja.
Jeg har en, og kan ikke få fullrost den.
Men det er alternativer , er vel en tråd her med side opp og side ned på sykler i ca den kategorien.

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: vortex surfer] #2466826 23/02/2018 06:11
V
Victory Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V
Takk for tilbakemelding :-)

Canyon Endurace CF SLX Disc 8.0 Di2 ser jo ut til å passe rimelig bra med mine ønsker/drømmer.

Prisen på denne ser dessverre ut til å ligge i overkant av hva jeg hadde tenkt meg. Prisene fra Canyon er det vel lite å gjøre med?

Ville satt stor pris på andre innspill/råd.

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: Victory] #2466836 23/02/2018 07:52
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Victory
Takk for tilbakemelding :-)

Canyon Endurace CF SLX Disc 8.0 Di2 ser jo ut til å passe rimelig bra med mine ønsker/drømmer.

Prisen på denne ser dessverre ut til å ligge i overkant av hva jeg hadde tenkt meg. Prisene fra Canyon er det vel lite å gjøre med?

Ville satt stor pris på andre innspill/råd.

Går du opp 300 gr og ned ca. 16000,-, så får du CF SL med det meste av det du krever.

Vanskelig å prute med de, men det du får gratis er wow-følelsen ved mottak/utpakking/montering, litt ala epleprodukter - hvis du har kjøpt det noen gang!

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: Victory] #2466838 23/02/2018 07:57
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Det er veeeeldig lite forskjell på SL og SLX-ramma, ca 100g. Ikke nok til å forsvare prisforskjellen, imo.

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: pharynx] #2466861 23/02/2018 09:28
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pharynx
Det er veeeeldig lite forskjell på SL og SLX-ramma, ca 100g. Ikke nok til å forsvare prisforskjellen, imo.

Er forskjellen kun på vekt eller er det andre egenskaper mtp. stivhet, komfort etc.?

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: Victory] #2466864 23/02/2018 09:43
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Selv om jeg har kjøpt SLX så tror jeg forskjellene mellom de er så små er det er bortkastet å kjøpe noe annet enn SL.

Var X-faktoren som fikk meg til å kaste bort penger.

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: Victory] #2466870 23/02/2018 10:05
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Er forskjell på hjulsettet også.
SL: DT SWISS E 1800 SPLINE DB
SLX: DT SWISS ERC 1400 DB

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: krrm] #2466872 23/02/2018 10:12
V
Victory Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V
Dere mener Canyon Endurace CF SL Disk 8.0 Di2 ?

I tillegg til ramme og hjulsett, er vel styre litt annerledes.

Et alternativ kan være å gå for SL, å supplere med et lettere hjulsett?

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: Victory] #2466873 23/02/2018 10:17
T
thorerik Offline
Medlem
Medlem
T
Jeg har selv CF SL disc og er kjempefornøyd.
Har vanskelig for å se at du kommer til å merke noe forskjell i rammene på SL og SLX.

For det mellomlegget kan du få ett ganske heftig hjulsett.

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: thorerik] #2466890 23/02/2018 11:13
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: thorerik
Jeg har selv CF SL disc og er kjempefornøyd.
Har vanskelig for å se at du kommer til å merke noe forskjell i rammene på SL og SLX.

For det mellomlegget kan du få ett ganske heftig hjulsett.

Eller en farge du liker ICON_WINK
(kjøpte CF SLX i kerosene red, men ikke Di2 da..)

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: Victory] #2466918 23/02/2018 14:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har lyst på ny landeveissykkel i år, og drømmesykkelen ser slik ut:
- Shimano Ultegra Di2 med skivebrems
- Krank uten knirk (BB30 er uaktuelt)
- Mulighet til å kjøre 11-30 kassett (helst 32)
- Mulighet til å kjøre 30mm brede dekk
- Tubeless (helst på felg som ikke har behov for felgtape)
- Thru-axles (usikker på hvor viktig dette er)
- Under 7.5 kg

På listen din bør utvilsomt være gjennomgående akslinger/thru axles, ja, og flat mount bremsefester, ettersom dette nå er etablert som standard og andre løsninger vil fremstå som foreldet og begrense valg av komponenter i ettertid. Samme gjelder plass til 160 mm skive foran og 140/160 mm bak.

Enig at det bør være slangeløse felger, men hvorvidt det er behov for felgtape, synes jeg er underordnet og bør ikke være avgjørende ICON_SMILE Verdt å merke seg at selv Mavics UST-system forutsetter guffe dersom man skal nyte godt av økt punkteringssikkerhet.

Jeg ville heller ikke latt noen hundre grams vektforskjell i originalt oppsett være avgjørende. Bortsett fra at man lett kan slanke de fleste modeller, er det andre faktorer som er viktigere ICON_SMILE

Ellers er det meget fornuftige ønsker, som jeg kjenner meg godt igjen i. Heldigvis er det nå stadig flere nye modeller som tilfredstiller kravene om moderne standarder, god dekklaring og bred utveksling - nettopp det du er ute etter.

Jeg veier ca 75kg, 180høy og nærmer meg 50 år. Har tenkt å bruke sykkelen til å sykle Trondheim - Oslo (for første gang) - under 20 timer. Har sett litt på Canyon Endurance, da jeg har lest at den er mer komfortabel enn f.eks. Canyon Ultimate.

Forstår at du vil ha en rask, spenstig og lett sykkel som er egnet til ritt samtidig som den er komfortabel, altså har avslappet geometri og gjerne god vibrasjonsdemping. Kanskje også egnet til røffere underlag, siden du vil ha plass til brede dekk?

Gitt dine krav til Di2, vekt og rimelig pris, har du allerede funnet frem til en utmerket kandidat i Endurace. Endurace er lovpriset av Landevei og har gjort det meget bra i alle tester jeg har sett. CF SLX Disc 8.0 Di2 ble kåret til "Best Value" i Gran Fondo Cycling Magazines store test av allsidige landeveissykler. Samme sykkel ble nettopp testet i Bikeradar.

Men for ordens skyld: Det finnes alternativer.

Et av dem er BMC Roadmachine, som vant den nevnte testen i Gran Fondo og ble kåret til årets landeveissykkel med skivebremser av Cycling Weekly. Her har BMC tatt elementer fra både Granfondo, Teammachine og Timemachine for å lage en sykkel som ligger nærmere rittsykkel enn tradisjonelle komfortracere, samtidig som den er komfortabel med god vibrasjonsdemping. Jeg endte opp med en Roadmachine selv og har i all beskjedenhet opprettet en erfaringstråd.

Roadmachine selges i Norge av Unaas. Hjemmesiden er ikke alltid oppdatert, så det lønner seg å ta direkte kontakt.

Et annet alternativ som bør nevnes er Trek Domane, som i toppversjonen ble kåret til årets superbike av Bikeradar. Med IsoSpeed demping foran og/eller bak, er den blant de mest komfortable rittsyklene på markedet.

Og årets landeveissykkel i Bikeradar - Specialized Roubaix med Future Shock - er også verdt et blikk. Ukonvensjonelt utseende, men åpnebare fortrinn. Har ikke oversikt over dekklaring og komponenter for denne ICON_SMILE

Focus Paralane høster også mye ros, og har oppgitt dekklaring på hele 35 mm. Den er hakket mer avslappet og mer orientert mot eventyr enn ritt.

Naturlig også å trekke frem nye Cannondale Synapse, men jeg antar at den faller bort for ditt vedkommende p.g.a. krank.

Vet ikke om alle de ovennevnte tilfredsstiller dine krav bl.a. til slangeløse felger, men hjul er gjerne det første man oppgraderer ICON_SMILE

Dersom du ønsker en mer aggressiv, rendyrket rittsykkel, har du en mengde lekre alternativer. Høyest på min liste ville vært BMC Teammachine SLR01 Disc, mens Canyon Ultimate Disc er en annen sterk kandidat.

En kommentar om pris:

Med sitt forretningskonsept om salg utelukkende på nett, er Canyon og liknende merker som Rose vanskelig å slå på pris. Men man skal ikke undervurdere verdien av å handle hos en fagforhandler i Norge. Ikke bare får man veiledning og hjelp til tilpasning, man etablerer også et kundeforhold som kan gi utmerket service over tid. Og det er ikke bare tomme floskler at man ved å handle lokalt er med på å opprettholde et nettverk av fagforhandlere som sykkelentusiaster kan nyte godt av. Vi lever heldigvis ennå ikke utelukkende på nettet.

Men viktigst for meg har vært fleksibiliteten en god forhandler kan tilby. I mitt tilfelle tilbød Unaas oppgradering av alle komponenter jeg ønsket, herunder langt lettere, håndbygde hjul, og gratis montering av deler jeg selv hadde tilgjengelig. Jeg kunne da skreddersy sykkelen etter eget ønske og (begrenset) budsjett, og endte opp med en versjon som ikke sto tilbake for det jeg ville fått direkte fra f.eks. Canyon til rundt samme pris - heller tvert imot. Og ingen har akkurat det samme bygget ICON_SMILE

Det er absolutt ikke til å stikke under en stol at i de fleste tilfeller har BMC og tilsvarende merker høyere prisnivå enn nettmerkene, men det er bare en del av bildet.

Du vil finne mange andre alternativer i trådene Beste allsidige landeveissykler og Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems.

Lykke til!

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: Sepeda] #2466975 23/02/2018 18:30
V
Victory Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V
Sepada,

Tusen takk for gode refleksjoner og innspill :-)

Nå fikk jeg litt å tenke på.

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: Sepeda] #2467022 24/02/2018 11:06
Rene Offline
Besatt
Besatt
Veldig bra innlegg, Sepeda.

Vil bare legge til at BMC sentralt er utsolgt for RoadMachine 02 One som er "folkemodellen" med Ultegra Di2 til 45'. Det kan selvfølgelig være Unaas har noen igjen på lager, det har jeg ikke oversikt over. Men da jeg prøvde å få tak i en forrige uke (kom på nå at jeg kun sjekket størrelse 58 som nok er for stort for TS) var det den beklagelige beskjeden jeg fikk.

Re: Ny landeveissykkel (Ultegra Di2 disc) [Re: Victory] #2472850 28/03/2018 14:32
V
Victory Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V
Cervélo ser ut til å ha sykler som passer mine behov/ønsker. Er det noen som har erfaringer med disse?

2018 Cervélo C5 Ultegra R8070 Di2
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=104800100

2018 Cervélo C3 Ultegra 8020/8070 Di2
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=104799106

2018 Cervélo R3 felgbrems/Disc Ultegra 8000/8050 Di2
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=98882700

Moderator  support, Valentino