Har lyst på ny landeveissykkel i år, og drømmesykkelen ser slik ut:
- Shimano Ultegra Di2 med skivebrems
- Krank uten knirk (BB30 er uaktuelt)
- Mulighet til å kjøre 11-30 kassett (helst 32)
- Mulighet til å kjøre 30mm brede dekk
- Tubeless (helst på felg som ikke har behov for felgtape)
- Thru-axles (usikker på hvor viktig dette er)
- Under 7.5 kg
På listen din bør utvilsomt være gjennomgående akslinger/thru axles, ja, og flat mount bremsefester, ettersom dette nå er etablert som standard og andre løsninger vil fremstå som foreldet og begrense valg av komponenter i ettertid. Samme gjelder plass til 160 mm skive foran og 140/160 mm bak.
Enig at det bør være slangeløse felger, men hvorvidt det er behov for felgtape, synes jeg er underordnet og bør ikke være avgjørende

Verdt å merke seg at selv Mavics UST-system forutsetter guffe dersom man skal nyte godt av økt punkteringssikkerhet.
Jeg ville heller ikke latt noen hundre grams vektforskjell i originalt oppsett være avgjørende. Bortsett fra at man lett kan slanke de fleste modeller, er det andre faktorer som er viktigere

Ellers er det meget fornuftige ønsker, som jeg kjenner meg godt igjen i. Heldigvis er det nå stadig flere nye modeller som tilfredstiller kravene om moderne standarder, god dekklaring og bred utveksling - nettopp det du er ute etter.
Jeg veier ca 75kg, 180høy og nærmer meg 50 år. Har tenkt å bruke sykkelen til å sykle Trondheim - Oslo (for første gang) - under 20 timer. Har sett litt på Canyon Endurance, da jeg har lest at den er mer komfortabel enn f.eks. Canyon Ultimate.
Forstår at du vil ha en rask, spenstig og lett sykkel som er egnet til ritt samtidig som den er komfortabel, altså har avslappet geometri og gjerne god vibrasjonsdemping. Kanskje også egnet til røffere underlag, siden du vil ha plass til brede dekk?
Gitt dine krav til Di2, vekt og rimelig pris, har du allerede funnet frem til en utmerket kandidat i Endurace. Endurace er lovpriset av Landevei og har gjort det meget bra i alle tester jeg har sett. CF SLX Disc 8.0 Di2 ble kåret til "Best Value" i Gran Fondo Cycling Magazines
store test av allsidige landeveissykler. Samme sykkel ble nettopp testet i
Bikeradar.
Men for ordens skyld: Det finnes alternativer.
Et av dem er
BMC Roadmachine, som vant den nevnte testen i
Gran Fondo og ble kåret til
årets landeveissykkel med skivebremser av Cycling Weekly. Her har BMC
tatt elementer fra både Granfondo, Teammachine og Timemachine for å lage en sykkel som ligger nærmere rittsykkel enn tradisjonelle komfortracere, samtidig som den er komfortabel med god vibrasjonsdemping. Jeg endte opp med en Roadmachine selv og har i all beskjedenhet opprettet en
erfaringstråd.
Roadmachine selges i Norge av
Unaas. Hjemmesiden er ikke alltid oppdatert, så det lønner seg å ta direkte kontakt.
Et annet alternativ som bør nevnes er
Trek Domane, som i toppversjonen ble kåret til
årets superbike av Bikeradar. Med IsoSpeed demping foran og/eller bak, er den blant de mest komfortable rittsyklene på markedet.
Og årets landeveissykkel i Bikeradar -
Specialized Roubaix med Future Shock - er også verdt et blikk. Ukonvensjonelt utseende, men åpnebare fortrinn. Har ikke oversikt over dekklaring og komponenter for denne
Focus Paralane høster også mye ros, og har oppgitt dekklaring på hele 35 mm. Den er hakket mer avslappet og mer orientert mot eventyr enn ritt.
Naturlig også å trekke frem nye
Cannondale Synapse, men jeg antar at den faller bort for ditt vedkommende p.g.a. krank.
Vet ikke om alle de ovennevnte tilfredsstiller dine krav bl.a. til slangeløse felger, men hjul er gjerne det første man oppgraderer

Dersom du ønsker en mer aggressiv, rendyrket rittsykkel, har du en mengde lekre alternativer. Høyest på min liste ville vært
BMC Teammachine SLR01 Disc, mens Canyon Ultimate Disc er en annen sterk kandidat.
En kommentar om pris:
Med sitt forretningskonsept om salg utelukkende på nett, er Canyon og liknende merker som Rose vanskelig å slå på pris. Men man skal ikke undervurdere verdien av å handle hos en fagforhandler i Norge. Ikke bare får man veiledning og hjelp til tilpasning, man etablerer også et kundeforhold som kan gi utmerket service over tid. Og det er ikke bare tomme floskler at man ved å handle lokalt er med på å opprettholde et nettverk av fagforhandlere som sykkelentusiaster kan nyte godt av. Vi lever heldigvis ennå ikke utelukkende på nettet.
Men viktigst for meg har vært fleksibiliteten en god forhandler kan tilby. I mitt tilfelle tilbød Unaas oppgradering av alle komponenter jeg ønsket, herunder langt lettere, håndbygde hjul, og gratis montering av deler jeg selv hadde tilgjengelig. Jeg kunne da skreddersy sykkelen etter eget ønske og (begrenset) budsjett, og endte opp med en versjon som ikke sto tilbake for det jeg ville fått direkte fra f.eks. Canyon til rundt samme pris - heller tvert imot. Og ingen har akkurat det samme bygget
Det er absolutt ikke til å stikke under en stol at i de fleste tilfeller har BMC og tilsvarende merker høyere prisnivå enn nettmerkene, men det er bare en del av bildet.
Du vil finne mange andre alternativer i trådene
Beste allsidige landeveissykler og
Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems.
Lykke til!