Mange fine tips her i denne gamle tråden! Kan restarte den?

Jeg tenkte å stoppe et sted på veien fra Trondheim til Oslo i sommer, for å ta en slik tur på landeveissykkelen med 30mm dekk.
Vil helst ikke kjøre innmari store omveier via hele Vestlandet, men jeg tåler fint å ta en liten avstikker til Gudbrandsdalen, Lom e.l.
Rekker bare én tur, eventuelt en tur til på vei hjem fra ferien men det vet jeg ikke før om mange uker...
Alternativene jeg har tenkt på:
* Sognefjellet (Lom-Skjolden-Lom, evt.
via Juvvass). Langtur med mange høydemeter!
* Valdresflye (Sjoa-Beito-Sjoa, eventuelt
Beito-Sjoa-Beito). Hvis jeg starter/parkerer på Beito blir det en større omvei for bilkjøringa, men fordelen er at jeg i teorien kan utplassere næring på et par steder og slippe å drasse med meg så mye...
* Rondane rundt (
Ringebu-Grimsdalen-Venabygdsfjellet-Ringebu), evt. en kortvariant bare opp og ned på Venabygdsfjellet. Også her er det mulig å utplassere litt næring oppe på fjellet før jeg stopper på Ringebu. Fryktelig lang tur, så mulig det hadde vært best å starte med kollektivtransport oppover Gudbrandsdalen fra Ringebu til cirka Dovre

* Synnfjell rundt (noe á la den Vegfar har beskrevet, f.eks.
via Bakkebygde og Nord-Torpa, eller litt lengre
rundt Follebu og Etnedal...). Ingen veldig høye fjell på disse rundene, men det ser jo ganske fint ut.
Hva er mest "anbefalt" hvis jeg ikke har prøvd noen av disse turene før og har mest erfaring med turer på 50-100km rundt byen?

Tror jeg liker lange klatringer ganske godt, selv om jeg ikke er veldig erfaren på det med landeveissykkel.
Har syklet toppturer i Storlidalen med 900-1500 hm stigning på stisykkelen, så da bør jeg vel klare noen høydemeter på vei også...